Permalänk

Trög nedladdning

Jag har en 100Mbit fiber lina och försöker att ladda ner något från en hemsida. KOmmer bara upp till 1MB/s.
Testade att ladda ner samma fil på ett annat internetnätverk, som också har 100Mbit/s och då kom jag upp till 4.5-5MB/s.
Jämförde min dator med den andra och båda har samma TCP Windowsize inställningar.

Om nån vet hur man fixar detta vore det skit schysst!

Permalänk
Medlem

Tankar du torrents? Då kan det ha med portar att göra. Annars kan det ju vara så att du har virus som tar upp bandbredd, eller så är det din router (om du har någon) som begränsar.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

Men det kan bero bl.a på serverns (hotellets) anslutning och belastning samt trafiksituationen och rutt. Kort sagt: Problemet kan finnas var som helst mellan din dator och servern.

Visa signatur

Fagerja

Permalänk

På torrents kommer jag upp till 11MB/s.
Det jag menar är nedladdning från hemsidor o sånt.
Jag har en router också..vad ska man ändra för inställning där? om det nu är det.
har en gammal router DI-604, men tankar man 11MB/s via torrent borde det kunna gå o fixa det där med hemsidor också.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dvcorleone
På torrents kommer jag upp till 11MB/s.
Det jag menar är nedladdning från hemsidor o sånt.
Jag har en router också..vad ska man ändra för inställning där? om det nu är det.
har en gammal router DI-604, men tankar man 11MB/s via torrent borde det kunna gå o fixa det där med hemsidor också.

Du lyssnar inte.

Bara för du får 11 mb/s på en torrent här och där betyder inte det att du kan få samma från valfri websida.

Många faktorer kan spela in:
- Bandbredd som som webhotellet låter serverns hostade sidor dela på.
- Bandbredd garanteras oftast inom ISP nät endast.
- Belastning på internet eller knutpunkter.
- Även belastningen på hosting serverns nät bör påverka.

Sedan är det inte omöjligt att det kan vara något knas med din installation.
Dessutom så har ju Windows XP SP2 fått en begränings på max antal anslutningar under en kortare period.

Vad det gäller router så ska du kontrollera att det inte finns någon form av bandbredds strypning/kontroll funktion igång på din trafik.

Sedan finns det ju services i windows som hanterar QoS (Quality of Service) rapportering och sådant kan sno lite bandbredd.

Jag brukar följa några trevliga och användbara guider på BlackVipers hemsida för att trimma in mitt system samt några egna saker jag kommit underfund med.

http://www.blackviper.com/Articles/OS/OSguides.htm#Windows_XP...

lycka till.

Visa signatur

Fractal Design Arc Svart | MSI Z68A-GD55 G3 REV B3 | Intel® Core i7 2600K, 3.4GHz, 8MB | Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP | MSI GeForce GTX 670 | Phanteks PH-TC14PE CPU Cooler (vit) | Corsair Power Supply 650W TX M, Modular, ATX, PS/2 | SSD (okänd tillverkare) + 2 äldre SATA2 diskar på 750 Gb, 350 gb. | OS: Microsoft Windows 10 home.

Permalänk

Jag lyssnar visst.

Jag har jämfört med en kompis, som har samma ISP som jag, att ladda ner samma fil från samma plats(vid samma tidpunkt), ändå får han 10 gånger snabbare hastighet.
Testade även utan router, samma resultat.
Jag har också testat att inaktivera mitt antivirus och windows firewall, ingen skillnad heller.

Permalänk
Medlem

Du kan inte alls vara säker på att ni laddat ned från samma plats om ni inte använt IP-nummer. Sidan kan ha DNS-baserad lasthantering. Servrarna, som delar lasten kan befinna sig i olika världsdelar. Så länge som IP-numret finns i din DNS-cache kommer du till samma server medan din kompis kan komma till en annan.

I torrent har du många anslutningar och hastigheten är deras summa. När du laddar med http har du en anslutning och dess hastighet bestäms av ruttens långsammaste länk. På Internet är routningen dynamisk så två anslutningar från samma ISP till sida kan gå olika rutter och till skillda servrar.

Visa signatur

Fagerja