Läsa från Internet med VBA Excel

Permalänk
Medlem

Läsa från Internet med VBA Excel

Hej!

Har någon ett exempel på hur man läser information från HTML-sidor på Internet?

Bl.a. så vill jag kunna läsa valutakoder på "http://www.seb.se/pow/apps/Valutakurser/avista_tot.asp".

Visa signatur

Hem: [Maximus V Gene] [i5 3570K] [8GB] [SSD 120GB] [Radeon 7870] [Win8.1]
HTPC: [Z77E-ITX] [i3 3225] [8GB] [Streacom FC8] [HVR-4400] [Win8.1]
NAS: [P8H67-M EVO B3] [Core i3 2100] [XMS3 2x4GB] [PC-A04B] [Win7 HP]

Permalänk
Medlem

har inget exempel på hur man läser in sidor i VBA men det borde gå att hitta på google. Däremot skrev jag ihop ett regex utrtryck åt dig som hämtar alla rader med valutorna och värdet i dem (håller på och tränar upp mig på regex), det komme runderlätta för dig när du väl fått ner sidan...

<tr><td.+?>(.+?)</td><td.+?>(.+?)</td><td.+?>(.+?)</td><td.+?>(.+?)</td><td.+?>(.+?)</td></tr>

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av thrawn
har inget exempel på hur man läser in sidor i VBA men det borde gå att hitta på google. Däremot skrev jag ihop ett regex utrtryck åt dig som hämtar alla rader med valutorna och värdet i dem (håller på och tränar upp mig på regex), det komme runderlätta för dig när du väl fått ner sidan...

<tr><td.+?>(.+?)</td><td.+?>(.+?)</td><td.+?>(.+?)</td><td.+?>(.+?)</td><td.+?>(.+?)</td></tr>

Funkar inte <td.+?>(.+?)</td>?

Permalänk
Medlem

jo, men så här matchar den bara valutaraderna samt att varje valuta bara blir en matchning med rätt värden i grupperna som ligger i den... annars måste man kolla innehållet i varje match

Permalänk
Medlem

Aloha,

Om du vill kan du ju alltid ta till:
Data -> Från Webb (2007)
Data->Importera externa data-> Ny Webbfråga (2003)

Och importera hela tabellen, men det kanske inte är det du vill.