Vilken skärm ska jag välja? - Viewsonic garanti

Permalänk
Medlem

Vilken skärm ska jag välja? - Viewsonic garanti

Hej.

Jag har för tillfället en Viewsonic VX2025WM, som är 20" widescreen skärm med P-MVA-panel. Den gick sönder häromveckan, så jag kontaktade Viewsonics Call Desk i Sverige. De sa att de skulle skicka en ny skärm, och att jag skulle skicka in min defekta när den nya kom. Efter en vecka så ringde jag tillbaka, för att kolla om de skickat skärmen, och då sa de att de inte hade några VX2025WM kvar. De undrade om det var ok med en VG2230WM i stället.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=129448,84759

Jag sa åt dem att jag inte tyckte det var ok, med tanke på att den nya skärmen har en TN-panel, även om den är 22". Problemet är att Viewsonic inte verkar ha något annat än TN-paneler i alla sina nya widescreenskärmar. Hur stor skillnad tror ni jag skulle märka? Jag har inte tänkt speciellt mycket på färgerna på min nuvarande skärm, men jag gillar de generösa betraktningsvinklarna. Hur tror ni jag skulle uppleva en TN-panel? Jag har haft problem med ghosting-liknande effekter med nuvarande skärmen p.g.a. den s.k. overdrive funktionen (den tar i för mycket vilket leder till ljusa skuggor bakom föremål i rörelse), och detta kanske skulle bli bättre med TN-panel.

Sedan har jag funderingar angående priset. Den nya skärmen kostar som sagt drygt 2000 kr, medans min nuvarande kostade ca 4000 kr när jag köpte den. Dock så verkar det som om alla skärmar blivit ganska mycket billigare det senaste året, så de kanske är ungefär jämbördiga ändå? Bör jag kräva en bättre/dyrare TN-skärm?

Visa signatur

[Asus P5B] [Intel C2D E6600] [Asus GTS 250] [Corsair 2x2GB XMS2] [Corsair HX520] [Antec Solo]

Permalänk
Medlem

Vinklarna kommer vara mycket sämre och de ovanligt bra färgerna på din VX2025 kommer vara bortblåsta. Inte funderat på att vända dig till stället du köpt skärmen för en likvärdig produkt av ett annat märke?

Själv tycker jag det verkar som ett stort skämt att ersätta en för sin tid väldigt bra P-MVA skärm med bra vinklar, färger och helt okej kontrast med en utdaterad TN-panel av halvdaskig kvalitet.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Inaktiv

Vad gick egentligen sönder på den? Har två själv och ena har haft lite problem någon gång, skärmen har varit helt onåbar men med lite instruktioner från google så gick det att resetta något skit i skärmens menyer så att den åter fungerade.

Då jag sitter och suttit med olika sorters paneler så måste jag säga att skillnaden är rätt stor. Nöj dig inte med en TN.

Permalänk
Medlem

Skärmen säger "Ingen signal" om man kopplar in den med DVI. Dock så fungerar den fortfarande med VGA. Jag har testat med två olika datorer, och två olika kablar, så jag vet att det är skärmen som är fel.

Problemet är som sagt att de inte har några icke-TN-paneler längre. Vad ska jag kräva för TN-panel som motsvarar min skärm i pris? Ska jag t ex försöka kräva en 24" i stället (som jag sedan kanske kan sälja för att köpa en Dell 2209WA t ex)?

Visa signatur

[Asus P5B] [Intel C2D E6600] [Asus GTS 250] [Corsair 2x2GB XMS2] [Corsair HX520] [Antec Solo]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gfield
Skärmen säger "Ingen signal" om man kopplar in den med DVI. Dock så fungerar den fortfarande med VGA. Jag har testat med två olika datorer, och två olika kablar, så jag vet att det är skärmen som är fel.

Problemet är som sagt att de inte har några icke-TN-paneler längre. Vad ska jag kräva för TN-panel som motsvarar min skärm i pris? Ska jag t ex försöka kräva en 24" i stället (som jag sedan kanske kan sälja för att köpa en Dell 2209WA t ex)?

Det låter som en bra idé.
Försök dock inte sälja här på Swecs annonsmarknad om du vill få ut några pengar, Blocket, Tradera och liknande är bättre.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gfield
Skärmen säger "Ingen signal" om man kopplar in den med DVI. Dock så fungerar den fortfarande med VGA. Jag har testat med två olika datorer, och två olika kablar, så jag vet

http://www.hardforum.com/showpost.php?p=1029725204&postcount=...

Citat:

I had the same problem, twice. The first time it happened to me 1 week after purchase and so I exchanged it. The second time was yesterday. I decided to call Viewsonic support and they gave me the solution to fix it:

1. With the computer on, plug in both DVI and VGA to the video card and the VX2025 monitor.
2. turn off computer
3. remove VGA connector
4. disconnect power to the monitor. Wait 5 seconds and then plug it back in.
5. restart PC.

For me, I run two monitors. After following the steps, I plugged the VGA to my 2nd monitor. Both monitors would show the POST screen but when I booted to Windows, the VX2025 did not have a signal. In the nvidia classic control panel, I had to set the VX2025 as the primary display and also Extend Desktop onto the monitors in order to get the VX2025 working in Windows again.

Finns även andra DVI-fixar att prova på mjukvaruväg.

EDIT: Copy-pastade in hela posten och lämnar länken som referens till HardOCP-tråden.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Inaktiv

Det rokxz länkar fungerar, har gjort samma sak på min ena iaf två gånger. Skicka inte in skärmen!

Permalänk
Medlem

Ville bara meddela att det fungerade! Supportnissarna på Viewsonic lät ganska förvånade över hur jag löst problemet, när jag ringde för att säga upp reklamationen.

Visa signatur

[Asus P5B] [Intel C2D E6600] [Asus GTS 250] [Corsair 2x2GB XMS2] [Corsair HX520] [Antec Solo]

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gfield
Ville bara meddela att det fungerade! Supportnissarna på Viewsonic lät ganska förvånade över hur jag löst problemet, när jag ringde för att säga upp reklamationen.

Bra.

Permalänk
Medlem

Skönt att det löste sig!

Permalänk
Medlem

Skönt att höra att det funkade... För de som inte redan visste är det ett litet klassisk fel på VX2025. Det är lätt löst men det gäller att veta att det finns så man inte bara antar att skärmen gett upp. Konstigt att Viewsonic Sverige själva inte visste det då felet är känt hos dem.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.