Hur bra "flyter" Ubuntu på Intel Atom?

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Hur bra "flyter" Ubuntu på Intel Atom?

Köpte en dator för några månader sedan med Intel Atom: https://www.inet.se/datorer/baerbara/lg-netbook-x110-vit-xp-h...

Det är tjejens dator och hon upplever den som "seg". Hon satte sig vid min dator och gillade Ubuntu, så min fråga är om Ubunut 9.04 skulle fungera bra på den datorn, utan att upplevas som "seg" och skulle det prestera bättre än Windows XP? Det enda hon gör är att skriva, surfa, msn etc.

EDIT: Väldigt enkla spel, så som Rooler Cooster 2 etc. är något hon gillar, Wine fungerar väl bra på en så pass låg-presterande dator?

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Kolla på moblin linux. Det verkar bli en höjdare för netbooks!
Själv upplever jag linux med X och intel grafik slöare än windows.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem

Jag upplever XP som lite kvickare på min Wind, men ubuntu flyter på bra även det.

Permalänk
Medlem

Kanske någon snabbare dist och snabbare fönsterhanterare.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem

xubuntu med openbox fungerar helt okej på min pentium 3 1ghz 256mb ram så det rullar nog på bra.
men gnome är ju segt som sagt så testa nån annan fönsterhanterare om det går segt till exempel: xfce openbox. bara att installera och starta om sen väljer du vid login.

Permalänk
Medlem

Ubuntu i full version är mer krävande än XP.

Skaffa Xubuntu för light version av unbuntu
http://www.xubuntu.org/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MX510.
Ubuntu i full version är mer krävande än XP.

Skaffa Xubuntu för light version av unbuntu
http://www.xubuntu.org/

Bättre att bygga eget ifrån grunden med ubuntu minimal så slipper man få med alla program i xubuntu.

LXDE kanske är ett bra alternativ till desktopet. Knappt kört det själv, men det verkar sannerligen lovande!

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem

Debian netinstall med LXDE eller xfce4 kanske?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag installerade in LXDE (Ubuntu mini-iso) till min lillebror för ett tag sedan på en gammal p3 933 768 ram och han är nöjd .Han använder den till bankärenden,försäkringskassan, chatta på msn icq mm och alla uppdateringar av systemet sköter jag via SSH så han behöver ej bekymra sig över
det.

Permalänk
Medlem

Kolla in Ubuntu netbook remix skall vara optimerat för intel atom

Visa signatur

CPU: 3570K |Minne: 8GB Corsair Vengence|GPU: GTX 650|Chassi: Nano 304|PSU: Corsair 600W M|Kylning: Batterisyra|Mus: MX150|Tangentbord: JP|Platta: Nexus 7(2013)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Applet
Jag upplever XP som lite kvickare på min Wind, men ubuntu flyter på bra även det.

Pratar vi 8:an eller 9:an?

9 är ju bra mycket snabbare än vad 8:an var.

Visa signatur

Det man inte vet, det lider man inte av.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olafett
Pratar vi 8:an eller 9:an?

9 är ju bra mycket snabbare än vad 8:an var.

Jag har bara testat 9:an en kortare stund på den, och ja, det va märkbart snabbare än 8:an.
Men jag upplever trots allt XP som lite lättare...
Anledningen till att jag kör XP är framförallt så kan jag då lira starcraft, vilket inte flyter via wine, och att 720p flyter hyfsat.
Annars hade jag givetvis kört ubuntu

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Applet
Jag har bara testat 9:an en kortare stund på den, och ja, det va märkbart snabbare än 8:an.
Men jag upplever trots allt XP som lite lättare...
Anledningen till att jag kör XP är framförallt så kan jag då lira starcraft, vilket inte flyter via wine, och att 720p flyter hyfsat.
Annars hade jag givetvis kört ubuntu

Hmm, Starcraft fungerar flytande för mig.

Om man vill ha bra flyt på en netbook så ska man självklart inte ta en av de tyngsta distarna. Använd någon mindre dist och kör allt förutom gnome och kde

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lonsas
Hmm, Starcraft fungerar flytande för mig.

Oj, hur har du lyckats med det? (jag har googlat runt lite och många påstår att det är någon bugg i wine...)
Jag tycker gnome flyter skapligt även på en atom, men visst, t.ex. xfce, openbox, lxde eller liknande är att föredra.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Om det är Gnome som är problemet, vad tror ni om kUbuntu då?

EDIT: Hur fungerar det trådlösa nätverket med Linux?

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smartidiot89
Om det är Gnome som är problemet, vad tror ni om kUbuntu då?

EDIT: Hur fungerar det trådlösa nätverket med Linux?

Kubuntu är inte bättre på den punkten heller. KDE och Gnome är nog de tyngsta DEs som man kan köra i linux. De sämsta också enligt mig.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem

Det är både och, vissa saker går snabbare i Ubuntu, andra kan upplevas som segare. Men Ubuntu segas inte ner med tiden som XP gör, så där vinner klart Ubuntu lätt.

Nya Kubuntu var lika krävande som Gnome i Ubuntu när jag testade det på jobbet, så det verkar inte bättre. Gammla Kubuntu versioner är dock väldigt lite krävande.

Ett förslag som jag kan ge är att testa Dreamlinux xfce versionen det är väldigt snabbt, och baserat på debian.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Medlem

jag tycker Ubuntu flytter på bra mycket bättre än xp på min laptop me C2D 2.1 me 2gb ram intel graffe. det enda jag gör med datorn är att skriva skolarbeten, surfa, msn inga spel alls

Visa signatur

https://hackernet.se - Wiki med inriktning open source och nätverk.

Permalänk
Medlem

Jag testade att installera 9.04 på en Acer Aspire One med mål att installera Xubuntu ifall Gnome verkade segare än jag ville att det skulle. Trots att denna maskin har ett Intel graffe, så flöt Ubuntu på bra som attsiken, och jag behöll det instället för att installera Xubuntu. Allt funkade out-the-box och ägaren till denna lilla pryl kunde inte bli gladare.

Vad jag undrar över är varför i hela fridens namn diskuteras det spel i detta tråd för? Fattar inte varför man skulle vilja lira något så som Starcraft på en ~10 tummare.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Livefan
Jag testade att installera 9.04 på en Acer Aspire One med mål att installera Xubuntu ifall Gnome verkade segare än jag ville att det skulle. Trots att denna maskin har ett Intel graffe, så flöt Ubuntu på bra som attsiken, och jag behöll det instället för att installera Xubuntu. Allt funkade out-the-box och ägaren till denna lilla pryl kunde inte bli gladare.

Har du inte funderat på att testa ? Kuki Linux

Permalänk
Medlem

Netbook Remixen av Ubuntu lär väl funka jättebra. GUI't är anpassat till den lilla skärmen. Visst är det ovant mot "vanliga" OS men netbooken är ju inte vanlig storlek den heller.

Visa signatur

Archlinux, Sway och Rust, vad mer behövs?

Permalänk
Medlem

Jo testat Ubuntu netbook remix på en Acer aspire one, det funkar klockrent och går mycket snabbare än vanliga Ubuntu.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Inaktiv

Det finns ju hur många distar som helst för netbooks. Om någon har nån sida som listar alla vore det intressant att se! Men testa tex. Crunchbang Linux, eeebuntu, Ubuntu-eee, Ubuntu Netbook Remix, Moblin, xubuntu osv... Tror inte riktigt på Kubuntu. På en sådan liten skärm kan det vara fördelaktigt att ha ett specialinterface, och då tror jag att Crunchbang (Openbox) och Moblin (special, byggt på Clutter) ligger bra till. Moblin är dock inte klart än, men när det kommer tror jag det kommer bli en höjdare.

Om du vill gräva lite mer på djupet så kan du prova Arch Linux. Dom har en fantastisk wiki där det står precis hur du ska göra. Arch är lite snabbare än Ubuntu, så du får lite speed i utbyte mot att du gör det själv. Moblin är också snabbt - på min väns AAO bootade det från knapp till desktop på ca 15 sek.

Permalänk
Medlem

Ubuntu netbook remix är baserat på Moblin, och bootar oxå väldigt snabbt. Samma sak med Orginal Linux på Acer aspire one, den bootade på 7s, tyvärr vart dom mutad av Microsoft och säljer med bara Windows XP nu.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Medlem

Kör Ubuntu Remix på min Compaq Mini och flyter kanon, smidigare och snabbare än den Windows XP SP3 som följde med, allt fungerade direkt utom ljud ut högtalarna vilket var en mindre fix som tog under 3minuter och finns noga dokumenterat hur man gör, alla knappar fungerar som de ska m.m.
Riktigt nöjd med det

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Ok bumpar min tråd lite här. Har kollat runt med hjälp av era förslag och kommit fram till 2st olika...

Ubuntu Super OS - Ubuntu fast med allt extra installerat, fungerar "out-of-the-box"
http://hacktolive.org/wiki/Super_OS

Ubuntu Netbook Remix - Ser ut att ha en massa bra grejer installerade för att fungera "out-of-the-box" här också fast det är lite mer light-weight än Super OS.
http://en.wikipedia.org/wiki/Ubuntu_Netbook_Remix

Vilken rekommenderar ni? Huvudsaken är att det fungerar att surfa/spela flash spel på internet och använda OpenOffice högre krav än så är det inte. Netbook Remix ser ut att vara enklast att installera då datorn i fråga inte har en CD/DVD spelare. Även viktigt att kunna få igång det trådlösa nätverket...

Allt det tekniska kan jag stå för, det viktigaste är att datorn fungerar som önskat när tjejen använder den, och när jag inte är i närheten

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smartidiot89
Ok bumpar min tråd lite här. Har kollat runt med hjälp av era förslag och kommit fram till 2st olika...

Ubuntu Super OS - Ubuntu fast med allt extra installerat, fungerar "out-of-the-box"
http://hacktolive.org/wiki/Super_OS

Ubuntu Netbook Remix - Ser ut att ha en massa bra grejer installerade för att fungera "out-of-the-box" här också fast det är lite mer light-weight än Super OS.
http://en.wikipedia.org/wiki/Ubuntu_Netbook_Remix

Vilken rekommenderar ni? Huvudsaken är att det fungerar att surfa/spela flash spel på internet och använda OpenOffice högre krav än så är det inte. Netbook Remix ser ut att vara enklast att installera då datorn i fråga inte har en CD/DVD spelare. Även viktigt att kunna få igång det trådlösa nätverket...

Allt det tekniska kan jag stå för, det viktigaste är att datorn fungerar som önskat när tjejen använder den, och när jag inte är i närheten

Ubuntu netbook remix om det är på en Intel Atom burk med lite minne. Det går snabbt att fixa flash, codecs osv. Skriv "sudo apt-get install ubuntu-restricted-extras" i terminalen efter installationen och du har all vad som gäller multimedia.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Scirocco
Ubuntu netbook remix om det är på en Intel Atom burk med lite minne. Det går snabbt att fixa flash, codecs osv. Skriv "sudo apt-get install ubuntu-restricted-extras" i terminalen efter installationen och du har all vad som gäller multimedia.

Nice tack för ett snabbt svar! Ja det gäller en Intel Atom 1.6GHz med 1GB RAM och 945 chipset

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Installerade för några dagar sedan Ubuntu Netbook Remix på min Lenovo S10e.
Allt fungerar klockrent "out of the box". Jag har dock bytt till standardgränssnittet och övergett "mediacenter-looken". Tycker faktiskt det flyter bättre nu. Ubuntu är helt klart jämförbart med XP gällande prestanda.

Att det sedan både ser bättre ut känns bättre är andra fördelar:D
Ubuntu - linux för idioter, passar verkligen mig då jag aldrig testat någon linuxdist tidigare.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zion
Installerade för några dagar sedan Ubuntu Netbook Remix på min Lenovo S10e.
Allt fungerar klockrent "out of the box". Jag har dock bytt till standardgränssnittet och övergett "mediacenter-looken". Tycker faktiskt det flyter bättre nu. Ubuntu är helt klart jämförbart med XP gällande prestanda.

Att det sedan både ser bättre ut känns bättre är andra fördelar:D
Ubuntu - linux för idioter, passar verkligen mig då jag aldrig testat någon linuxdist tidigare.

Jag tycker faktiskt om den speciella looken på Netbook remixen, det vanliga gränssnittet passar inte riktigt på en så liten skärm.

Visa signatur

Archlinux, Sway och Rust, vad mer behövs?