Dator "tål" inte att man får nudda den.

Permalänk
Medlem

Dator "tål" inte att man får nudda den.

Tja, vet inte om jag postat rätt men i alla fall, som rubriken säger.
Så fort man råkar nudda min dator med foten eller liknande med väldigt lite kraft så stänger den av sig ? Det började här för ca 2 veckor sen och det är väldigt störande. Asså det behövs knappt kraft alls bara råka komma emot så dör den totalt. Då startar man den och så säger windows att man stängt av datorn fel och så startar man datorn med dom senaste fungerande inställningarna. Någon som vet ? Snälla hjälp

Mvh/
Cer0n

Visa signatur

Chassi Lian li PC-7A Scand v3 Processor Intel E8400 @ 3,4 Moderkort ASRock P43D Grafikkort Geforce GTX 460 Ramminne Corsair xsm2 4 GB Nätaggregat Fractal design newton 500 W Hårddisk 1 samsung 250 GB Hårddisk 2 Samsung F1 750 GB

Permalänk
Medlem

Re: Dator "tål" inte att man får nudda den.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cer0n
Tja, vet inte om jag postat rätt men i alla fall, som rubriken säger.
Så fort man råkar nudda min dator med foten eller liknande med väldigt lite kraft så stänger den av sig ? Det började här för ca 2 veckor sen och det är väldigt störande. Asså det behövs knappt kraft alls bara råka komma emot så dör den totalt. Då startar man den och så säger windows att man stängt av datorn fel och så startar man datorn med dom senaste fungerande inställningarna. Någon som vet ? Snälla hjälp

Mvh/
Cer0n

Kolla alla kablar, måste vara något glappt.

Permalänk

Måste väl vara glapp i ström kabeln?

Visa signatur

Dator: Gigabyte GTX 275 | Intel Q9400 | 4 GB RAM | Lian Li Pc-7F | Corsair 650W | 500Gb Hdd
Ljud: Cerwin-Vega A123 | Cerwin-Vega XLS-12S

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av freddan
Kolla alla kablar, måste vara något glappt.

Jag har kollat så alla sladdar är hela, och så ingen sitter lite halvlöst, men datorn är ju bara 3½ månader gammal ?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fredrik4870
Måste väl vara glapp i ström kabeln?

Ja jag har kollat den och köpt ny men inte bytt än, jag gör det ikväll. Återkommer med svar ikväll !

Visa signatur

Chassi Lian li PC-7A Scand v3 Processor Intel E8400 @ 3,4 Moderkort ASRock P43D Grafikkort Geforce GTX 460 Ramminne Corsair xsm2 4 GB Nätaggregat Fractal design newton 500 W Hårddisk 1 samsung 250 GB Hårddisk 2 Samsung F1 750 GB

Permalänk
Medlem

Har du kollat i datorn oxå?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av freddan
Har du kollat i datorn oxå?

Jo det har jag gjort, men det vart såhär efter jag fixade min kabeldragning i chassit ? Eller fixade och fixade men i alla fall

Visa signatur

Chassi Lian li PC-7A Scand v3 Processor Intel E8400 @ 3,4 Moderkort ASRock P43D Grafikkort Geforce GTX 460 Ramminne Corsair xsm2 4 GB Nätaggregat Fractal design newton 500 W Hårddisk 1 samsung 250 GB Hårddisk 2 Samsung F1 750 GB

Permalänk

Ta ur alla kablar och koppla in dem igen?:P
Alltså "bygg om hela datorn" fast bara kablarna...

Permalänk

Kolla så att allt sitter fast, kolla så graffet sitter fast, processorkylarn, andra eventuella kort, kablarna, hårddisk kablarna...

Annars gör som id_hunter skrev, dra om kablarna...

Kolla även så att inget sitter i kläm nånstans...

Visa signatur

Stationär Corsair Obsidian 650D, Asus Rampage III Extreme, Intel i7 980X @ 4,4 GHz, Noctua NH-D14, Asus DCII GTX580 @ 940/1880/2480 MHz, A-Data DDR3 6x2GB 1600MHz CL7-7-7-20, 2x Intel X25-M G2 160GB i Raid0, Samsung Spinpoint F1 1TB, Auzentech Bravura 7.1, EVGA SuperNOVA G2 1000W PSU, Dell U2410

Permalänk
Medlem

måste vara glapp nånstanns, ta upp den o skaka på den o se om nått lossnar!! -.-

bara för dig o börja utslutningsmetoden ;P börja me strömkablget o sen vidare del för del! alltid lättast men låter mest som de är glapp i strömsladden till agget :/ råkar ja nudda sladden till mina hörlurar på dator 2 så kommer de bara ljud ur högra luren , petar man lite på sladden hoppar vänstar igång o.O så börja utesluta saker, tar tid men löser problem

Permalänk

Låter som glapp eller att det är en kortslutning nånstans.
Tjejens dator t.ex. startar om när man slår på den, praktiskt då hon bara slår på den då den hängt sig. Snabbt och smidit en reboot.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem

Det måste ju inte vara kabelglapp, det kan även vara en dålig lödning någonstans, t ex på moderkortet. Men det är inget man fixar själv, framförallt inte om man har garanti kvar...

Permalänk
Medlem

kolla även att ingenting ligger mellan lödningarna på baksidan moderkort och chassit ! Brukar bli kortis då men beror ju lite på vad det jordar ner

Visa signatur

HTPC Antec Fusion remote Corsair 450W Msi z370 Mortar Intel i3 8100 2x4Gb Corsair DDR 3200
Work Corsair Carbide 500R Nätagg 750W Corsair i40 Asus x570 TUF Amd Ryzen 5 3600X 2x8Gb DDR4 3600Mhz cl16 Asus RX 6700XT 12Gb dual

Permalänk

har du jordat uttag? har varit med om en dator fast det va länge sen som hade jävulsk läkström och så fort man "jordade" dog agget och ja fick samma fenomen som du har

Visa signatur

//Tobbe A.K.A -=[warper]=-

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mortifer666
Låter som glapp eller att det är en kortslutning nånstans.
Tjejens dator t.ex. startar om när man slår på den, praktiskt då hon bara slår på den då den hängt sig. Snabbt och smidit en reboot.

Hahaha +1

Man skulle ju nästan kunna göra en egen sådan reset knapp själv med nån slags rörelse sensor från t.ex. bil alarm

Visa signatur

Stationär Corsair Obsidian 650D, Asus Rampage III Extreme, Intel i7 980X @ 4,4 GHz, Noctua NH-D14, Asus DCII GTX580 @ 940/1880/2480 MHz, A-Data DDR3 6x2GB 1600MHz CL7-7-7-20, 2x Intel X25-M G2 160GB i Raid0, Samsung Spinpoint F1 1TB, Auzentech Bravura 7.1, EVGA SuperNOVA G2 1000W PSU, Dell U2410

Permalänk
Medlem

ta patent på berörningskänslig reset och av och på
Mycket svårt att säga med det känns lite som nånstans kanske det finns ett kabelbrott eller kortsluning som ligger känsligt till....
Jag har ett liknande problem... fast proppen går til hela rummet ibland när jag startar och jag vet att problemet finns i 24 pins då jag ruskar i de kablarna kan jag start utan problem !