Permalänk
Medlem

Öppna laptop, något att tänka på ?

Tja, syrran har en dell bärbar dator som fläkten har slutat funka på. Och den blir väldigt varm så den går bara att ha på några timmar innan den stänger av sig själv pga för varmt. Så något jag ska tänka på för ja har aldrig öppnat en laptop förut .

MVh/
Cer0n

Visa signatur

Chassi Lian li PC-7A Scand v3 Processor Intel E8400 @ 3,4 Moderkort ASRock P43D Grafikkort Geforce GTX 460 Ramminne Corsair xsm2 4 GB Nätaggregat Fractal design newton 500 W Hårddisk 1 samsung 250 GB Hårddisk 2 Samsung F1 750 GB

Permalänk
Medlem

Ett tips är att ta bilder vid varje steg av demontering så du vet hur du ska sätta ihop den igen. Kan bli ett jäkla pussel och jag brukar få ett par skruvar över som jag inte vet var de ska sitta

Det brukar också gå att hitta service manuals på intenet som man kan följa steg för steg.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

tjena du, vad har du för service tag så ska jag se vad det är för dator och ge dig rätt länk

Visa signatur

Chassi: Fractal R6, Intel 8700K, SSD 2 x 256GB , Asus Z370-F, MSI RTX 3080 Trio X , 16GB Vengeance ,Corsair HX 750w, G900, G35 & G19 & Acer XB271Hu.
Inet.se fraktfritt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nioreh83
Ett tips är att ta bilder vid varje steg av demontering så du vet hur du ska sätta ihop den igen. Kan bli ett jäkla pussel och jag brukar få ett par skruvar över som jag inte vet var de ska sitta

Jo tack för det, det var smart . !

Det brukar också gå att hitta service manuals på intenet som man kan följa steg för steg.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Damir2d
tjena du, vad har du för service tag så ska jag se vad det är för dator och ge dig rätt länk

Jag vet inte hur man kollar det, sen är datorn köpt svart också .

Visa signatur

Chassi Lian li PC-7A Scand v3 Processor Intel E8400 @ 3,4 Moderkort ASRock P43D Grafikkort Geforce GTX 460 Ramminne Corsair xsm2 4 GB Nätaggregat Fractal design newton 500 W Hårddisk 1 samsung 250 GB Hårddisk 2 Samsung F1 750 GB

Permalänk
Medlem

på undersidan av datorn så har du en lapp som heter service tag: 5 tecken om datorn är gammal och 7 tecken om datorn är ny. Sedan kan du ange express service code på samma klisterlapp så ska jag kolla

Visa signatur

Chassi: Fractal R6, Intel 8700K, SSD 2 x 256GB , Asus Z370-F, MSI RTX 3080 Trio X , 16GB Vengeance ,Corsair HX 750w, G900, G35 & G19 & Acer XB271Hu.
Inet.se fraktfritt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Damir2d
på undersidan av datorn så har du en lapp som heter service tag: 5 tecken om datorn är gammal och 7 tecken om datorn är ny. Sedan kan du ange express service code på samma klisterlapp så ska jag kolla

Ja okej, tack vänta då

Visa signatur

Chassi Lian li PC-7A Scand v3 Processor Intel E8400 @ 3,4 Moderkort ASRock P43D Grafikkort Geforce GTX 460 Ramminne Corsair xsm2 4 GB Nätaggregat Fractal design newton 500 W Hårddisk 1 samsung 250 GB Hårddisk 2 Samsung F1 750 GB

Permalänk
Medlem

Service tag : 968JD3J

Visa signatur

Chassi Lian li PC-7A Scand v3 Processor Intel E8400 @ 3,4 Moderkort ASRock P43D Grafikkort Geforce GTX 460 Ramminne Corsair xsm2 4 GB Nätaggregat Fractal design newton 500 W Hårddisk 1 samsung 250 GB Hårddisk 2 Samsung F1 750 GB

Permalänk
Medlem

Det verkar som att det är en Latitude D630, stämmer detta, vad står det på datorn?

Visa signatur

Chassi: Fractal R6, Intel 8700K, SSD 2 x 256GB , Asus Z370-F, MSI RTX 3080 Trio X , 16GB Vengeance ,Corsair HX 750w, G900, G35 & G19 & Acer XB271Hu.
Inet.se fraktfritt

Permalänk
Medlem

Vet ej om du har somnat men här är service manuelen till Latitude D630: http://support.euro.dell.com/support/edocs/systems/latd630/en...

Visa signatur

Chassi: Fractal R6, Intel 8700K, SSD 2 x 256GB , Asus Z370-F, MSI RTX 3080 Trio X , 16GB Vengeance ,Corsair HX 750w, G900, G35 & G19 & Acer XB271Hu.
Inet.se fraktfritt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Damir2d
Det verkar som att det är en Latitude D630, stämmer detta, vad står det på datorn?

Dell Latitude D630, jo jag ska kolla

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Damir2d
Vet ej om du har somnat men här är service manuelen till Latitude D630: http://support.euro.dell.com/support/edocs/systems/latd630/en...

Nej nej är lite upptagen. Man tackar för det ska kolla om jag hittar vad den heter !

Visa signatur

Chassi Lian li PC-7A Scand v3 Processor Intel E8400 @ 3,4 Moderkort ASRock P43D Grafikkort Geforce GTX 460 Ramminne Corsair xsm2 4 GB Nätaggregat Fractal design newton 500 W Hårddisk 1 samsung 250 GB Hårddisk 2 Samsung F1 750 GB

Permalänk
Medlem

Man tackar så mycket för det, det var rätt modell

Visa signatur

Chassi Lian li PC-7A Scand v3 Processor Intel E8400 @ 3,4 Moderkort ASRock P43D Grafikkort Geforce GTX 460 Ramminne Corsair xsm2 4 GB Nätaggregat Fractal design newton 500 W Hårddisk 1 samsung 250 GB Hårddisk 2 Samsung F1 750 GB

Permalänk
Medlem

varsågod, lycka till.

Visa signatur

Chassi: Fractal R6, Intel 8700K, SSD 2 x 256GB , Asus Z370-F, MSI RTX 3080 Trio X , 16GB Vengeance ,Corsair HX 750w, G900, G35 & G19 & Acer XB271Hu.
Inet.se fraktfritt

Permalänk
Medlem

Hjälp, jag fick inte upp underdelen men nu funkar inte skärmen istället :S ? Inge bild kommer upp alls, men ljud finns och den arbetar.

Visa signatur

Chassi Lian li PC-7A Scand v3 Processor Intel E8400 @ 3,4 Moderkort ASRock P43D Grafikkort Geforce GTX 460 Ramminne Corsair xsm2 4 GB Nätaggregat Fractal design newton 500 W Hårddisk 1 samsung 250 GB Hårddisk 2 Samsung F1 750 GB

Permalänk
Medlem

Låter som att du lyckats dra ur någon kontakt till skärmen...

Jag brukar ta ett papper som jag tejpar fast (med t.ex. frystejp) skruvarna på, samt numrerar dom.
På det viset så tappar jag aldrig bort några, och jag slipper sitta och försöka lista ut vilken som ska sitta var (brukar vara lite olika längd på dom)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Applet
Låter som att du lyckats dra ur någon kontakt till skärmen...

Jag brukar ta ett papper som jag tejpar fast (med t.ex. frystejp) skruvarna på, samt numrerar dom.
På det viset så tappar jag aldrig bort några, och jag slipper sitta och försöka lista ut vilken som ska sitta var (brukar vara lite olika längd på dom)

Men ja har satt alla skruvar i ett hål och dom passar bra ^^, Men jag fick bara upp knappt en cm av baksidan så hur skulle jag då kunna dra ut en sladd ? Är dom inte längre ?

Visa signatur

Chassi Lian li PC-7A Scand v3 Processor Intel E8400 @ 3,4 Moderkort ASRock P43D Grafikkort Geforce GTX 460 Ramminne Corsair xsm2 4 GB Nätaggregat Fractal design newton 500 W Hårddisk 1 samsung 250 GB Hårddisk 2 Samsung F1 750 GB

Permalänk
Avstängd

Låter som du har tagit dig vatten över huvudet, har man inte koll ska man inte pilla.

Har ni garanti kvar ?
(Inte för den gäller om man pillat fram felet, men ändå)

Permalänk
Medlem

-Skruva inte om du har garanti kvar.
-Ta det lugnt och metodiskt.
-Arbeta i bra ljus.
-Använd ESD-armband och undvik att pilla på kretsar och dyl.

Hjälper kanske inte TS alls, men att pilla lite är alltid nyttigt för att lära sig, inte minst av sina misstag

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cer0n
Men ja har satt alla skruvar i ett hål och dom passar bra ^^, Men jag fick bara upp knappt en cm av baksidan så hur skulle jag då kunna dra ut en sladd ? Är dom inte längre ?

Sladdarna brukar vara exakt så långa som de måste vara. Man ska även vara försiktig med vissa flatkablar som är lätta att riva sönder och halft omöjliga att ersätta.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av trollhattan
Låter som du har tagit dig vatten över huvudet, har man inte koll ska man inte pilla.

Jag vet vad jag gör bara första gången ja öppnar laptop

Har ni garanti kvar ?
(Inte för den gäller om man pillat fram felet, men ändå)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Olegh
-Skruva inte om du har garanti kvar.
-Ta det lugnt och metodiskt.
-Arbeta i bra ljus.
-Använd ESD-armband och undvik att pilla på kretsar och dyl.

Det gör jag . Och ingen garanti kvar, somsakt köpt svart

Hjälper kanske inte TS alls, men att pilla lite är alltid nyttigt för att lära sig, inte minst av sina misstag

haha så sant

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nioreh83
Sladdarna brukar vara exakt så långa som de måste vara. Man ska även vara försiktig med vissa flatkablar som är lätta att riva sönder och halft omöjliga att ersätta.

Jo okej, men måste ändå ta mig en titt på fläkten så ska öppna hela.

Visa signatur

Chassi Lian li PC-7A Scand v3 Processor Intel E8400 @ 3,4 Moderkort ASRock P43D Grafikkort Geforce GTX 460 Ramminne Corsair xsm2 4 GB Nätaggregat Fractal design newton 500 W Hårddisk 1 samsung 250 GB Hårddisk 2 Samsung F1 750 GB

Permalänk
Medlem

Felet lokaliserat, kabeln från skärmen hade hoppat ur. Tack för tips och svar killar .
Och jag kanske är en amatör, men jag vet vad jag gör !

Visa signatur

Chassi Lian li PC-7A Scand v3 Processor Intel E8400 @ 3,4 Moderkort ASRock P43D Grafikkort Geforce GTX 460 Ramminne Corsair xsm2 4 GB Nätaggregat Fractal design newton 500 W Hårddisk 1 samsung 250 GB Hårddisk 2 Samsung F1 750 GB