Permalänk
Medlem

Skärmen stängs av efter 3 sek

Hej,

Jag har ett litet problem med min BenQ G2110WA 22 tums widescreen skärm. I morse när jag spelade xbox 360 på skärmen så fungerade allting perfekt och det har den gjort i 7 månader sedan jag köpte den.
Plötsligt efter frukosten så skulle jag spela igen så jag satte igång mitt xbox 360 och startade skärmen.
Men då "fuckade" sig skärmen efter 3 sek blev allting svart fast att power knappen lyser grönt. Jag testade att starta om skärmen och då kommer bilden upp igen men efter 3 sek blir det svart som innan.

Jag trodde att det kanske var xbox 360 sladden som var fel så jag testade att koppla in skärmen i datorn men det hände exakt likadant där som på xboxet.

Är det någon som vet vad problemet kan vara? Snälla hjälp, jag vill inte att sommaren ska förstöras pga detta.

/John1

Permalänk
Medlem

Min (och många andras) Viewsonic-skärmar har fått just detta problem. Skärmen slocknar men tryckar man av och på så lyser den en kortare eller längre stund igen. För de allra flesta så berodde detta på trasiga kondensatorer som gjorde att backlighten till skärmen helt enkelt inte ville lysa.

Jag har dock ingen aning om hur vanligt detta fenomen är på BenQ-skärmar. Men 7 månader gammal va den sa du? Då är det säkerligen smartare att skicka in den och få en ny istället för att laga den själv. Hoppas det löser sig!

Visa signatur

AMD Athlon, Radeon 9800Pro in BX-02

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kr4ntz
Min (och många andras) Viewsonic-skärmar har fått just detta problem. Skärmen slocknar men tryckar man av och på så lyser den en kortare eller längre stund igen. För de allra flesta så berodde detta på trasiga kondensatorer som gjorde att backlighten till skärmen helt enkelt inte ville lysa.

Jag har dock ingen aning om hur vanligt detta fenomen är på BenQ-skärmar. Men 7 månader gammal va den sa du? Då är det säkerligen smartare att skicka in den och få en ny istället för att laga den själv. Hoppas det löser sig!

Problemet är att jag köpte skärmen på JME-Datas utförsäljning i malmö när de gick i konkurs så det är inte möjligt att lämna tillbaka den. Men vet du hur man lagar den? Några tips vore bra.

/John1

Permalänk
Medlem

Ah okey. Är du säker på att du inte har någon garanti direkt från BenQ utan att behöva blanda in butiken?

Iallafall om det är så att det är kondensatorerna som är pajj så kan du ju försöka byta ut dem om du är någorlunda vän med lödkolven. Öppna skärmen och leta i skärmens nätdel för svällda kondensatorer eller om det är några som läcker. Löd bort dessa, läs på dem för att se hur många Volt resp. uF dem är på och beställ nya från exempelvis elfa.se

Tips på två forumtrådar som kanske kan hjälpa dig lite:

http://sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=84953...

http://www.tomshardware.co.uk/forum/page-247964_15_0.html

PS: Du har inte ställt in en högre upplösning eller frekvens (hz) som skärmen inte tål? DS.

Lycka till.

Visa signatur

AMD Athlon, Radeon 9800Pro in BX-02

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kr4ntz
Min (och många andras) Viewsonic-skärmar har fått just detta problem. Skärmen slocknar men tryckar man av och på så lyser den en kortare eller längre stund igen. För de allra flesta så berodde detta på trasiga kondensatorer som gjorde att backlighten till skärmen helt enkelt inte ville lysa.

Exakt så uppför sig min Viewsonic skärm. Har du något förslag på hur man kan lösa problemet och om det öht går? Går det att reklamera den mån tro? Jag har haft den ett tag nu, kan inte sätta fingret på hur länge men minst två år.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SneeX
Exakt så uppför sig min Viewsonic skärm. Har du något förslag på hur man kan lösa problemet och om det öht går? Går det att reklamera den mån tro? Jag har haft den ett tag nu, kan inte sätta fingret på hur länge men minst två år.

Kolla upp om du har garanti kvar. Har du det så är det ju bara att skicka in den. Om du inte har garanti kvar så byt ut kondensatorerna. Hur man gör och vad som är bra att tänka på finner även du i dessa två trådar nedan. Att byta kondningarna verkar göra susen för 9 av 10 med det här problemet, iaf för de som har ViewSonic.

http://sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=84953...

http://www.tomshardware.co.uk/forum/page-247964_15_0.html

Edit: Länkar fixade!

Visa signatur

AMD Athlon, Radeon 9800Pro in BX-02

Permalänk
Medlem

Ingen av länkarna fungerar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SneeX
Ingen av länkarna fungerar.

De i mitt första inlägg fungerade hela tiden men nu gör dem det i mitt senare inlägg också. Lycka till!

Visa signatur

AMD Athlon, Radeon 9800Pro in BX-02