Kritik/utvärdering på mitt nybygge

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lonesome
Zcenicx, varför rekomenrerar nvidas egna hemsida inte mindre än 800 på 2st gtx260 ? klarar ditt nätagg att köra bägge de där på 100% load?

JA inga problem jag kör tre 3870 och en AMD Phenom II X2 550 på ett corsair 550 och det är stabilt och det är på gränsen

Zcenicx kör samma grejer som han rekomenderat desutom är hans cpu överklockad och han har 7 hårddiskar

Visa signatur

Thanks for the party, the house, the girls, the press, and..
Oh yeah, doing my laundry

Permalänk
Medlem

roger

Visa signatur

Citera om du vill få ett svar!

Permalänk
Antielefant
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lonesome
EDIT : Zcenicx, varför rekomenrerar nvidas egna hemsida inte mindre än 800w på 2st gtx260 ? klarar ditt 600w nätagg att köra bägge de där på 100% load?

kanske är lite dryg när jag tjatar men vill verkligen inte hamna med nått som får tdatorn att frysa/slockna vid fullbelastning

Som jesusbarnet sa, jag garanterar att det funkar och har bildbevis på det. 100% stabil i Prime95, Procyon Extreme Infinite Loop, FurMark och så vidare.

Egentligen är det rätt enkel matte. Som peak load kan en 3,7 GHz-klockad Phenom2 dra 140W, och XFX 260 Black Edition (vilket är vad mina grafikkort är klockade som) ligger på ca 220W var, också absolut peak.

220*2 + 140 = 440 + 140 = 580W - som teoretisk max peak.

Nu är däremot Peak Load något som bara billiga skräpagg märks efter. Ett Hiper 580W exempelvis tål inte 580W konstant belastning utan 580W som peaks, så det lägger av om du belastar det över 80% någon längre stund.

Kvalitetsagg (som Zalman eller Corsair) märker sina agg efter Continuous Load.

Zalman HP 600:
+12V = 4-phase 16A = 64A total
+12V Max 80+ Load = 42A total (504W)
+12V Max Continuous Load = 48A total (576W)
+12V Max Peak Load = 64A total (768W)

Sen drar varken processor eller grafikkort så mycket ström som de peakar på. Peaks uppstår korta stunder när de exempelvis ska starta och när de ska byta upplösning och sånt, inte under konstant spelande.

NCC för ett '260 Black Edition i full burn ligger runt 14A (Normal Continuous Current) dvs 14Ax12V = 170W.

Två skapligt överklockade '260or drar alltså 340W kontinuerligt totalt i burn, dvs maxbelastade. Dito gäller processorn, som hamnar på mer hanterbara 100W.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

Som Zcenicx säger, det finns många sämre nätagg märkta med högt antal watt. Därför överdriver nvidia (och ATI) i sina rekommendationer för vara på säkra sidan.

Visa signatur

An expert is one who knows more and more about less and less until he knows everything about nothing.

Permalänk
Medlem

tackar och bockar för tålamod och bra förklaringar

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Läst en hel del forumtrådar/recensioner på antec 300. De flesta säger att kylningen är så gott som utmärkt för att vara ett så pass billigt chassi, men ljudet... oj oj oj många minus på ljudnivån.

Har ni nått förslag på tystare chassi men med hyffsat bra kylning i ungefär samma prisklass?

EDIT: med plats för den setup jag fick av #2

Visa signatur

Permalänk
Antielefant

Nexus Clodius kan vara en idé, dito Cooler Master Dominator (lite dyrare).

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

Hur är det där catterpillar chassit du testade i nån tråd här på forumet ? var inte så genomgående info om det där tyckte jag

EDIT: Blir nog clodius, frågar dock hur man får gratis frakt som sweclockers medlem ?

Visa signatur

Permalänk
Antielefant

Clodius är lättare att jobba med och har bättre stockkylning, Caterpillar är dock betydligt tystare, och kallare om man är kunnig och villig nog att pilla lite med det. Sen klarar Caterpillar mycket mer innehåll än Clodius gör.

Krävs en extra fläkt framför grafikkorten, och lite skalning av dämpmattan med vissa moderkort, men det funkar (bevisligen).
http://s168.photobucket.com/albums/u196/zcenicx/caterpillar10...

Fri frakt:
https://www.inet.se/kampanj/kampanj/fraktfritt-sweclockers-vi...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zcenicx
Clodius är lättare att jobba med och har bättre stockkylning, Caterpillar är dock betydligt tystare, och kallare om man är kunnig och villig nog att pilla lite med det. Sen klarar Caterpillar mycket mer innehåll än Clodius gör.

Krävs en extra fläkt framför grafikkorten, och lite skalning av dämpmattan med vissa moderkort, men det funkar (bevisligen).
http://s168.photobucket.com/albums/u196/zcenicx/caterpillar10...

Fri frakt:
https://www.inet.se/kampanj/kampanj/fraktfritt-sweclockers-vi...

Ok, tål att tänkas över. Dominator skillde 140kr men verkar vara ett "bättre" chassi än Clodius.

Visa signatur

Permalänk
Antielefant

Större, mer kylning, sämre fläktar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

fler oanvända platser för fläktar som kan kompleteras med också

Visa signatur