Permalänk

Problem med ominstallation av XP

Hej alla glada.

Nu är det så att jag har bestämt mig för att installera om Windows på PCn då jag känner att jag vill börja om på noll.

Saken är den att när jag tar och försöker starta installationen så står det att min dator saknar hårddisk och därför inte kan få äran att bära XP.

Av denna anledningen läste jag lite grann på internet och hamnade självklart här ( här hamnar man ju alltid förr eller senare om man vill få vettiga råd) Jag läste därför en tråd om billigga bärbara HP datorer (530 serien tror jag det var) som många utav er har köpt och installerat XP på själva och där hittade jag någon med samma problem.

Saken är bara den att jag inte riktigt hittar den här delen med system configuration och device configuration som man skulle slå av SATA native mode i.

Dessutom står det i tråden att man skall använda sig av att trycka på F10 under bootning men jag kan tyvärr bara välja på F2 eller F12 (då jag har en DELL, sånna fina goa grejer vet du) Så hur gör jag?

Operativsystem som skall installeras och även finns på datorn: Microsoft Windows XP Home edition service pack 2 (det är 3 installerat nu men skivan är för tvåan)
Processor: Intel Pentium 4 3,2 ghz
Processorkylare: ingen aning
Moderkort: N/A
Minne: 3 gb ram vara av två är senare adderade 1 gb 240 pin ddr2 DIMM
Grafikkort: ATI Radeon X850XT platinum edition
Hårddisk: Western digital wdc wd2500jd-75fbb0
Nätaggregat: N/A
Övrig kylning: N/A
Övriga komponenter:en dvd brännare och en dvd spelare Creative Audigy2 ljudkort
Temperaturer: N/A

det är en Dell dimension 8400 om det kan vara till någons nytta.

Permalänk
Medlem

1. Har inte den DELL modellen så kolla igen noggrant i lugn och ro.

2. Använd nlite för att lägga in SATA drivrutinerna etc i din XP skiva. En guide finns på deras hemsida.

Permalänk

ok,skall försöka men du tror att det bör finnas under F12 eller F2? Alltså jag undrar under vilken av dem

Permalänk
Medlem

Vad man trycker på varierar beroende på vem som tillverkat datorn/moderkortet. För att komma in i bios brukare det ofta antingen vara F2 eller F1 eller Delete. Vilken brukar det stå lite snabbt varje gång man startar datorn.

F12 är antagligen genvägen till boot meny men den hjälper dig bara att välja vilken du vill starta ifrån.

Ingen diskett station va?

nlite som jag skrev tidigare är lättare än man tror med hjälp av guiden på deras hemsida. Använd google så hittar du hemsidan.

Permalänk
Medlem

Du kan inte trycka F11 under boot och göra en recovery då? Kan jag på min Dell iaf och då blir den som den var när man startade den första gången

Visa signatur

Main: 9900k @ 5.0GHz | 16GB @ 3400MHz CL15 | RTX 2080 @ 2100/16200MHz 12378 Time Spy
HTPC: R5 3600 @ 4.2 | 16GB @ 3600MHz CL18 | GTX 1080 @ 2088/11006MHz 8039 Time Spy

Permalänk

skojar du eller? Det finns ändå xp kvar på den? Och den börjar om från scratch bara så där? Men det står inget om att jag kan välja F11 upp till höger bara F2 och F12.

Permalänk

måste testas då dell inte skickade me någon xp skiva låter det där helt möjligt. skall testa.

EDIT: Det fungerade inte att trycka på F11 jag bodde på knappen men det gav inget iallafall.

EDIT Nr 2: Jag har kollat runt allt vad jag kan i BIOS alltså den delen som kommer upp när jag trycker på F2. Och hittar tyvärr verkligen inte något set native mode jag hittar då en kategori som heter Maintenance och under denna finns valet set default men det känns ju som det bara defultar BIOS eller tror ni att det resetar hela datorn?