Permalänk

Lite frågor om Physx

Som Rubriken antyder ha jag några frågor om Physx.

1: Hur stor skillnad är det i spel om man jämför med ett kort som har Physx och ett som inte har?

2: Hur stor prestanda skillnad är det i tex 3D Mark Vantage/06

3: Har ett 8600gt (som har Physx support genom nya drivers) liggandes i min äldre o-sålda bruk och undrar om det är möjligt att ha det som dedikerat Physx-kort i min nya dator som har ett ATI-kort som huvudkort och ett AMD-chipset.

Tacksam för svar

Visa signatur

Gaming-riggen: AMD Phenom II x4 940 @ 3.7ghz | M4A78-E | XFX Ati Radeon HD 4890 | 4 Gig Corsair | Corsair HX750W
Reserv-riggen: P4 @ 3gHz | 2Gig ram | 8600gt 512mb | 350 watts No-name agg
We are the Knights who say: Ekki Ekki Ekki Ptang Zurooboin!

Permalänk
Medlem

Re: Lite frågor om Physx

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MålbrottarN
1: Hur stor skillnad är det i spel om man jämför med ett kort som har Physx och ett som inte har?

Grafiskt så blir ju världen mycket mer realistisk. Prestandamässigt så är GPU-accelererad PhysX vida överlägsen CPU-accelererad.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MålbrottarN
2: Hur stor prestanda skillnad är det i tex 3D Mark Vantage/06

Vet ej och egentligen är det irrelevant då de båda är ganska dåliga simuleringar av riktiga datorspel. Särskilt ifall det är PhysX-spel. (I spel så är det fysik och grafik samtidigt, 3Dmark-testerna har dem uppdelat.)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MålbrottarN
3: Har ett 8600gt (som har Physx support genom nya drivers) liggandes i min äldre o-sålda bruk och undrar om det är möjligt att ha det som dedikerat Physx-kort i min nya dator som har ett ATI-kort som huvudkort och ett AMD-chipset.

Det fungerar i XP och Windows 7. Ifall Vista får WDDM 1.1 så kommer det fungera där också. (Ifall ditt 8600GT har 256 MB minne eller mer.)

Visa signatur

i7 4770k 4.2 GHz delid | Asus Z97-E | 32GB 2133 MHz 12-13-12-37 1T DDR3 | Radeon 6600 | KC2500 2 TB + 840 EVO 1TB | Corsair AX860 Platinum | Define R4

"Once you go FLAC, you never go back!"

Permalänk
Medlem

DarkAlf om jag förstår dig rätt då så borde jag alltså kunna köra mitt gamla 8800gts-512 som fysikkort i Win7 även fast jag har ett p35-mobo och ett radeon HD4870x2.
Det skulle i så fall vara det första som tyder på att det skulle vara värt att byta till Win7 för mig.
har jag fattat rätt då?
Är det i så fall mycket krångel eller ska det gå relativt smärtfritt?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Meg
DarkAlf om jag förstår dig rätt då så borde jag alltså kunna köra mitt gamla 8800gts-512 som fysikkort i Win7 även fast jag har ett p35-mobo och ett radeon HD4870x2.
Det skulle i så fall vara det första som tyder på att det skulle vara värt att byta till Win7 för mig.
har jag fattat rätt då?
Är det i så fall mycket krångel eller ska det gå relativt smärtfritt?

Det låter konstigt, måste inte båda vara Nvidia-kort?

Iaf så får man bättre prestanda i vissa spel, sämre i vissa (men bättre fysik ofc), men att ha ett dedikerat PhysX-kort verkar inte vara så mkt bättre än att köra PhysX på huvudkortet/korten.

Visa signatur

GTX1070 - i7 4790 - 32GB RAM

Permalänk
Medlem

Re: Re: Lite frågor om Physx

Citat:

Ursprungligen inskrivet av DarkAlf
Vet ej och egentligen är det irrelevant då de båda är ganska dåliga simuleringar av riktiga datorspel. Särskilt ifall det är PhysX-spel. (I spel så är det fysik och grafik samtidigt, 3Dmark-testerna har dem uppdelat.)

Bra formulerat där.

Inte svårt att låta GPUn ta processorns arbete när GPUn ändå inte har något att göra. Men om nu Futuremark har gjort en uppdelad benchmark med GPU och CPU test så är det inte riktigt OK, tycker jag, att låta GPUn göra processorns arbete. Därför är inte heller poängen officiella om man har använt PhysX.

Och i ett verkligt spel så har väl GPUn redan fullt upp utan massa extra PhysX instruktioner...
Ska bli intressant att följa det här med PhysX alltså.
Kommer inte bli något av det där med ett singelkort iaf, det är jag rätt säker på.

Edit: jag kanske är fullständigt bakom flötet nu, det kanske redan finns spel som är optimerade för PhysX, som fungerar bättre, ger bättre grafik och prestanda?? Inte hängt med helt 100 i utveckling av PhysX och Cuda och allt vad det heter. Och PhysX kort är kanske just ett extra kort som stöd för det vanliga?? Känner mig helt lost...

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Lite frågor om Physx

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Meg
DarkAlf om jag förstår dig rätt då så borde jag alltså kunna köra mitt gamla 8800gts-512 som fysikkort i Win7 även fast jag har ett p35-mobo och ett radeon HD4870x2.
Det skulle i så fall vara det första som tyder på att det skulle vara värt att byta till Win7 för mig.
har jag fattat rätt då?
Är det i så fall mycket krångel eller ska det gå relativt smärtfritt?

Det fungerar under Win XP och Win 7, ja. Ifall du tänker på att P35 inte har SLI så har det ingen betydelse. Fysik behöver inte SLI.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av v1lle
Det låter konstigt, måste inte båda vara Nvidia-kort?

Iaf så får man bättre prestanda i vissa spel, sämre i vissa (men bättre fysik ofc), men att ha ett dedikerat PhysX-kort verkar inte vara så mkt bättre än att köra PhysX på huvudkortet/korten.

I Vista så måste båda korten vara Geforce. Under XP och 7 så går det fint att blanda Geforce och Radeon.

Varför skulle det inte vara bättre med en dedikerad PPU? Du säger ju själv att prestandan blir sämre när man köra PhysX-spel (och inte har en PPU).

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Falcon
Edit: jag kanske är fullständigt bakom flötet nu, det kanske redan finns spel som är optimerade för PhysX, som fungerar bättre, ger bättre grafik och prestanda?? Inte hängt med helt 100 i utveckling av PhysX och Cuda och allt vad det heter. Och PhysX kort är kanske just ett extra kort som stöd för det vanliga?? Känner mig helt lost...

Finns massor med spel som använder PhysX. Dock så är det bara ett fåtal som använder det så mycket att CPU:n inte räcker till.

Det finns ett kort som bara går att använda som fysikkort. Ageia PhysX P1 heter det.

Visa signatur

i7 4770k 4.2 GHz delid | Asus Z97-E | 32GB 2133 MHz 12-13-12-37 1T DDR3 | Radeon 6600 | KC2500 2 TB + 840 EVO 1TB | Corsair AX860 Platinum | Define R4

"Once you go FLAC, you never go back!"

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Re: Lite frågor om Physx

Citat:

Ursprungligen inskrivet av DarkAlf

I Vista så måste båda korten vara Geforce. Under XP och 7 så går det fint att blanda Geforce och Radeon.

[/B]

Så jag kan använda ett 7300GT som Physx till mitt 4890? På 7an

EDIT:
Nvm 7-serien saknar CUDA

Visa signatur

Mac Pro
2x 2.66GHz Clovertown Xeon Dual Core | 2,5TB | 7GB 667MHz ECC FB-DIMM | ATI Radeon 4890 1GB OC | Logitech G19 + MX Revolution
Hell yes.

Permalänk
Medlem

Gör det ngn skillnad om jag använder mitt gamla 8500 GT som physx kort? Har ett 260 i datorn annars.

Permalänk
Medlem

Det är typ bara runt 5 spel som stödjer hårdvaruaccelerad physx, och det är bara små saker som läggs till.

Det jag känner till är Unreal 3 (verkar bara gälla på maps som är gjorda för physx), Mirrors Edge, Sacred 2.

Nvidia har tagit bort stödet för Ageia's Physx kort på dom senaste drivrutinerna

Permalänk
Medlem

Jasså, varför har dom gjort det? Om det nu hjälper till så?

Permalänk
Medlem

Det finns fler än 5 spel som stöder hårdvaruaccelerad Physx, kolla bara här http://www.nzone.com/object/nzone_physxgames_home.html.

Sen eftersom AGEIA PhysX P1 inte säljs längre och att det är inbakat i Geforce korten så är det ju inte så stor anledning att göra drivrutiner till dom.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dassh
Gör det ngn skillnad om jag använder mitt gamla 8500 GT som physx kort? Har ett 260 i datorn annars.

Ifall du inte pressar ditt GTX 260 väldigt hårt så kommer det ha mer beräkningskraft över än vad 8500GT har sammanlagt. Så antagligen är det inte lönt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sheytan
Det är typ bara runt 5 spel som stödjer hårdvaruaccelerad physx, och det är bara små saker som läggs till.

Det jag känner till är Unreal 3 (verkar bara gälla på maps som är gjorda för physx), Mirrors Edge, Sacred 2.

Nvidia har tagit bort stödet för Ageia's Physx kort på dom senaste drivrutinerna

Ghost Recon: Advanced Warfighter 2, Crazy Machines 2 +, Warmonger, Cryostasis.

Terminator Salvation ska patchas med PhysX.

Och så har vi kommande Darkest of Days, Dark Void, Metal Knight Zero Online, U-Wars och Aliens: Colonial Marines.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Orici
Det finns fler än 5 spel som stöder hårdvaruaccelerad Physx, kolla bara här http://www.nzone.com/object/nzone_physxgames_home.html.

Sen eftersom AGEIA PhysX P1 inte säljs längre och att det är inbakat i Geforce korten så är det ju inte så stor anledning att göra drivrutiner till dom.

Den där listan är bara över spel som använder PhysX-biblioteket. Det stora flertalet kan inte dra nytta av hårdvaruaccelererad fysik

Stämmer bra det med att det inte är särskilt lönt att göra drivrutiner för utdaterad hårdvara.

Visa signatur

i7 4770k 4.2 GHz delid | Asus Z97-E | 32GB 2133 MHz 12-13-12-37 1T DDR3 | Radeon 6600 | KC2500 2 TB + 840 EVO 1TB | Corsair AX860 Platinum | Define R4

"Once you go FLAC, you never go back!"