Laga trasig hårddisk själv?

Permalänk

Laga trasig hårddisk själv?

Hej,

Jag är i behov av större utrymme och funderar på köpa en ny, men hittade precis en gammal hårddisk som ligger och skräpar i skrubben min.

Saken är den att jag testade denna hårddisk i min dator för några år sen och då när jag startade datorn lät den som en strypt katt, jag tog ut den då och inte testat den sen dess. Vet inte heller om datorn hittade hårddisken trotts detta missöde.
Går det att laga den själv tro, tänkte mer om det ligger en skiva löst i den som går att rätta till om jag skruvar upp den?
Nu vet jag inte men jag antar att nån mjukvara inte kan lösa detta?

Jag var på väg nyss att öppna den men hade visst inte en skruvmejsel som behövdes för att lyckas.

Finns det möjlighet att jag kan lyckas? Funderar på isåfall att fixa mig verktyg och ge ett försök, eller tror ni att jag lika gärna kan slänga den och köpa en ny?

Hårddisken är en Maxtor Maxline Plus Ii Ata-133 250Gb.

Tack!

Visa signatur

Intel Core i5-3570k @ 3.4GHz | Gigabyte GA-Z77M-D3H | 8GB Corsair Vengeance DDR3 1600MHz | ATI Radeon HD7700 | 1TB Seagate Barracuda | Antec 550W | Swedx 32"

Permalänk
Medlem

1. Bygg ett renrum, 10 millar och uppåt
2. Fixa elektronisk utrustning, 1 mille kanske räcker
3. Gå ett par kurser i USA+Asien
4. Ta ett jobb på tex. Ibas för att lära dig
5. Lycka till

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jookeer
1. Bygg ett renrum, 10 millar och uppåt
2. Fixa elektronisk utrustning, 1 mille kanske räcker
3. Gå ett par kurser i USA+Asien
4. Ta ett jobb på tex. Ibas för att lära dig
5. Lycka till

Okej, tack!

Visa signatur

Intel Core i5-3570k @ 3.4GHz | Gigabyte GA-Z77M-D3H | 8GB Corsair Vengeance DDR3 1600MHz | ATI Radeon HD7700 | 1TB Seagate Barracuda | Antec 550W | Swedx 32"

Permalänk
Medlem

fan vilken hjälp! kunde lika gärna skrivit: nä, de e inget man gör på egen hand.

Visa signatur

Stationär " KAIDA" : 5900X | RGB!! | 32GB 3600Mhz CL16 | ASUS RTX 4070 Super
LAPTOP Lenovo P1 | i7 13700H | RTX A1000

Sommarbilen: Toyota Supra

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cat_fish_1
fan vilken hjälp! kunde lika gärna skrivit: nä, de e inget man gör på egen hand.

Det vet man inte, denzillah kanske är en seriös/ambitiös typ, typ...

Permalänk
Medlem

som lägger 11mille plus en massa utbildning för att laga en HDD?

Visa signatur

Stationär " KAIDA" : 5900X | RGB!! | 32GB 3600Mhz CL16 | ASUS RTX 4070 Super
LAPTOP Lenovo P1 | i7 13700H | RTX A1000

Sommarbilen: Toyota Supra

Permalänk

Re: Laga trasig hårddisk själv?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av denzillah

Jag var på väg nyss att öppna den men hade visst inte en skruvmejsel som behövdes för att lyckas.

Tack!

)

Visa signatur

Inger 78år

Permalänk
Medlem

Om den ändå är sönder och du inte har eller inte kan använda garanti så kan du lika bra testa, det enda du har att förlora är tid!

Men har aldrig gjort det själv, kanske inte är något man kan försöka med själv.

Men lycka till! Om du bestämmer dig för att operera så skulle jag gärna höra hur det gick!

Alexander.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Det man möjligtvis skulle kunna laga själv är att löda fast nån kontakt som har lossnat från kretskortet eller liknande. Att skruva upp en hårddisk hemma innebär med 100% sannolikhet att den blir obrukbar.

Visa signatur

Assembly är ett högnivåspråk.