Permalänk
Medlem

Ny kylning till 4850.

Hejsan allesammans!

Nu är det så att jag har tänkt införskaffa en ny kylare till mitt grafikkort, så jag skulle behöva lite råd om någon som kan.

Kollar ni på bilden så har jag ringat in en komponent som tillhör kylningen. Min plan är att köpa en Accelero S1 kylare, och såvitt jag har förstått får man med kylare till RAM-modulerna med kylaren, men ingenting till "den här delen"? Jag undrar om den är viktig och kyla och hur jag ska göra isåfall? Jag har också tänkt att sätta på en 120-mm fläkt men är osäker på om jag kan sätta den så att den kyler just den här delen... Eftersom mina S-ATA kontakter ligger precis under är jag som sagt osäker på om det går.

Någon som har förslag på vad jag bör göra eller hur jag ska kyla? Jag jag köpa till flera heatpipes?

Förlåt för att jag skrev slarvigt och osammanhållande, men jag har rätt lite tid. Tack på fllrhand och hoppas att någon förstod.

Visa signatur

Intel core i5 750 @ 3.0Ghz | 4GB Corsair DOMINATOR @1600Mhz | ATi PowerColor HD5870 PCS+ 1GB | Corsair PS 750W HX | SSD - Intel 320 160GB
Canon EOS 450D + 18-55/3,5-5,6 + Canon EF 50/1,8 II

Permalänk
Medlem

Har ASUS HD4850 och på den sitter bara en kylare som endast kyler GPUn. Inga problem vad jag kan märka.

Ett sådant kort : http://www.computertarget.com.au/oscom/catalog/images/ASUS_GC...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av borz
Har ASUS HD4850 och på den sitter bara en kylare som endast kyler GPUn. Inga problem vad jag kan märka.

Ett sådant kort : http://www.computertarget.com.au/oscom/catalog/images/ASUS_GC...

*facepalm* Att jag inte tänkte på det

Okej, tack för svaret.
Kanske får blir en: https://www.inet.se/?page=product&stockid=6308568&a=6308568&
så slipper jag krångla med att sätta dit en egen fläkt som dessutom tar mer plats.

EDIT: Något mer jag bör tänka på, hur sätts kylflänsarna fast? Klistrar de fast sig med kylpastan på något sätt? Tacksam för svar!

Visa signatur

Intel core i5 750 @ 3.0Ghz | 4GB Corsair DOMINATOR @1600Mhz | ATi PowerColor HD5870 PCS+ 1GB | Corsair PS 750W HX | SSD - Intel 320 160GB
Canon EOS 450D + 18-55/3,5-5,6 + Canon EF 50/1,8 II

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wfps_105
*facepalm* Att jag inte tänkte på det

Okej, tack för svaret.
Kanske får blir en: https://www.inet.se/?page=product&stockid=6308568&a=6308568&
så slipper jag krångla med att sätta dit en egen fläkt som dessutom tar mer plats.

EDIT: Något mer jag bör tänka på, hur sätts kylflänsarna fast? Klistrar de fast sig med kylpastan på något sätt? Tacksam för svar!

Hej, jag har en sån kylare som du länkar där. Jag rekommenderar den starkt, sänkte load-tempen på mitt 4870 med 50 C.

Angående kylflänsarna som ska sitta på minnena så måste man använda ett vanligt blyertssudd på minnena först för att flänsarna ska fästa (står också i instruktionerna). Då sitter de som tusan sen, tvekar på att jag ens skulle få bort dem.

Kylpasta följer förresten med (redan applicerat på kylaren).

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte GA-EP45-DS3 CPU: Intel C2Q Q6600 @ 3,61 GHz (1,48 vCore) med ZeroTherm NV120 Prem. GPU: Sapphire Radeon HD6950 1GB Minnen: Kingston HyperX PC6400 2x2GB CL5 HDD: Samsung SpinPoint F1 320GB PSU: Corsair TX650W Chassi: Antec Three Hundred
Citera mig om du vill vara säker på att få svar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JagHeterFelix
Hej, jag har en sån kylare som du länkar där. Jag rekommenderar den starkt, sänkte load-tempen på mitt 4870 med 50 C.

Angående kylflänsarna som ska sitta på minnena så måste man använda ett vanligt blyertssudd på minnena först för att flänsarna ska fästa (står också i instruktionerna). Då sitter de som tusan sen, tvekar på att jag ens skulle få bort dem.

Kylpasta följer förresten med (redan applicerat på kylaren).

Okej, så jag behöver ingen kylpasta till kylflänsarna?

EDIT: Någon som vet hur fläktarna kopplas in? Är det via den lilla kontakten på graffet eller via 3-pin? Kan man ändra fläkthastigheten via CCC?

Visa signatur

Intel core i5 750 @ 3.0Ghz | 4GB Corsair DOMINATOR @1600Mhz | ATi PowerColor HD5870 PCS+ 1GB | Corsair PS 750W HX | SSD - Intel 320 160GB
Canon EOS 450D + 18-55/3,5-5,6 + Canon EF 50/1,8 II

Permalänk
Medlem

det är en liten kontakt som passar på grafikkortet, men följer med en adapte till 12 och 7 V som man monterer på en molex.

det medföljer flänsar för ram och VRM, alltså det som sitter under den kopparfärgade "pigg"flänsen. möjligtvis kan du behöva kapa lite i nån av flänsarna eller böja lite i den. dom är gjorda av billigt kinesiskt gjutgods, så en bra avbitare klarar av att knipsa flänsen utan problem

flänsarna sitter med dubbelhäftande och förhoppningsvis värmeledande tejp som fäster som berget om man rengör kretsarna riktigt först. jag slipade lite lätt med sandpapper (typ 300 papper eller nt sånt) och torkade med papper och tröd.

Visa signatur

Luftkyld AMD Phenom II X2 550BE @ 3.7ghz (Alla kärnor upplåsta!),2x2gb Corsair XMS2 ram, GTX460 1gb SLI!, iPhone 3GS 16gb Jailbroken med BlackRa1n!

Permalänk
Medlem

Okej, sista frågan då, vilken av kylarna bör jag skaffa? Accelero s1 eller Twin turbo?

Visa signatur

Intel core i5 750 @ 3.0Ghz | 4GB Corsair DOMINATOR @1600Mhz | ATi PowerColor HD5870 PCS+ 1GB | Corsair PS 750W HX | SSD - Intel 320 160GB
Canon EOS 450D + 18-55/3,5-5,6 + Canon EF 50/1,8 II

Permalänk
Medlem

s1 funkar finfin, låt den delen du ringade in sitta kvar (kapa av den från resten ) sätt dit kylflänsar och skruv dit kylaren, finns galleri här på swec (hittar ingen länk) (kanske mitt kan bidra)

Visa signatur

5800x -- 32Gb DDR4@3600 -- 3080Ti -- 500Gb M2+1Tb M2 +2x1Tb sata SSD

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rosaluxenburg
s1 funkar finfin, låt den delen du ringade in sitta kvar (kapa av den från resten ) sätt dit kylflänsar och skruv dit kylaren, finns galleri här på swec (hittar ingen länk) (kanske mitt kan bidra)

Fast då måste han ju köpa fläkt om han nu inte vill kyla den passivt (vilket jag inte tror att han vill). En Accelero Twin Turbo är ju som en s1 fast med fläkt En mycket tyst och bra sådan också.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte GA-EP45-DS3 CPU: Intel C2Q Q6600 @ 3,61 GHz (1,48 vCore) med ZeroTherm NV120 Prem. GPU: Sapphire Radeon HD6950 1GB Minnen: Kingston HyperX PC6400 2x2GB CL5 HDD: Samsung SpinPoint F1 320GB PSU: Corsair TX650W Chassi: Antec Three Hundred
Citera mig om du vill vara säker på att få svar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JagHeterFelix
Fast då måste han ju köpa fläkt om han nu inte vill kyla den passivt (vilket jag inte tror att han vill). En Accelero Twin Turbo är ju som en s1 fast med fläkt En mycket tyst och bra sådan också.

Tänkte dock på att om jag sätter på en 120mm fläkt själv så kan jag ju bestämma lite vart den ska sitta, för att det är väldigt tajt till mina S-ATA kontakter, så jag är osäker på om det överhuvudtaget kommer gå att få in dem om jag köper en twin turbo =/

Visa signatur

Intel core i5 750 @ 3.0Ghz | 4GB Corsair DOMINATOR @1600Mhz | ATi PowerColor HD5870 PCS+ 1GB | Corsair PS 750W HX | SSD - Intel 320 160GB
Canon EOS 450D + 18-55/3,5-5,6 + Canon EF 50/1,8 II

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rosaluxenburg
s1 funkar finfin, låt den delen du ringade in sitta kvar (kapa av den från resten ) sätt dit kylflänsar och skruv dit kylaren, finns galleri här på swec (hittar ingen länk) (kanske mitt kan bidra)

Man behöver inte ens kapa, materialet är så poröst att du kan bryta av det med händerna.

Så gjorde jag.

Visa signatur

Det man inte vet, det lider man inte av.

Permalänk

JagHeterFelix, hur är ljudnivån på Twin Turbo-fläkten?