Permalänk
Medlem

1000MHz står som 800MHz i bios

Har köpt ny dator och då har jag köpt köpt Corsair 8500C5 minnen på 1000MHz. Men går jag in i bios står det 800MHz där, varför är det så, någon som vet? Trodde det kanske var bioset som var gammalt och inte uppdaterat på moderkortet så fixade det nyaste där. Moderkortet ska stödja 1000MHz minnen.

Visa signatur

AMD X4 940 | Gigabyte GA-MA790X-UD3P | Gigabyte Radeon HD4850 MC 1GB | 520W Corsair CMPSU-520HXEU | Corsair 8GB (4x2GB) XMS-2 8500C5 | 2st Kingston A400 240GB 2.5 | Fractal Design Define 7 Compact Svart Solid | Dell P2719HC |

Permalänk
Medlem
Visa signatur

"Nothing is impossible because impossible itself says I M Possible..."

Permalänk
Medlem

Tycker inte där blev någon rätsida på problemet där inne. Var rätt förbryllat i den tråden vad jag kunde utläsa. En del som testat att höja volten med blåskärm och en del som testat att ändrat hastigheten med blåskärm som följd. Frågan är hur man ska göra...

Visa signatur

AMD X4 940 | Gigabyte GA-MA790X-UD3P | Gigabyte Radeon HD4850 MC 1GB | 520W Corsair CMPSU-520HXEU | Corsair 8GB (4x2GB) XMS-2 8500C5 | 2st Kingston A400 240GB 2.5 | Fractal Design Define 7 Compact Svart Solid | Dell P2719HC |

Permalänk
Medlem

Kollade lite på deras produktinformation på nätet nu, med andra ord borde det bara vara till att höja volten så ska det fungera?

Tested and packaged in pairs
 Packaged together immediately following
system test
 Tested at latency settings (5-5-5-15-2T) at 2.1V
at 1066MHz
 SPD programmed at:
JEDEC standard 5-5-5-18 values at 800MHz
EPP standard 5-5-5-15-2T, 2.1V values

Visa signatur

AMD X4 940 | Gigabyte GA-MA790X-UD3P | Gigabyte Radeon HD4850 MC 1GB | 520W Corsair CMPSU-520HXEU | Corsair 8GB (4x2GB) XMS-2 8500C5 | 2st Kingston A400 240GB 2.5 | Fractal Design Define 7 Compact Svart Solid | Dell P2719HC |

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Höj volten och höj hastigheten på minnena, det finns inställningar i BIOS för detta.

Permalänk
Avstängd

Jag tycker det är fel att säga att några DDR2 minnen kan gå i 1000mhz för det kan dom inte! Den faktiska hastigheten man kan uppnå är 500 mhz på minnena. Att kalla det för 1000 är bra fel. Att man har en dubbel datarate är en sak men datarate är inte någon megahetz. CPU-Z rapporterar också den faktiska megahertzen det blir bara förvirring.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lolight
Jag tycker det är fel att säga att några DDR2 minnen kan gå i 1000mhz för det kan dom inte! Den faktiska hastigheten man kan uppnå är 500 mhz på minnena. Att kalla det för 1000 är bra fel. Att man har en dubbel datarate är en sak men datarate är inte någon megahetz. CPU-Z rapporterar också den faktiska megahertzen det blir bara förvirring.

Om man tänker efter så skriver de "Dual Data Rate 2 1000mhz"

Permalänk
Medlem

det är helt enkelt så att man måste ställa upp minnet lite i bios .

det finns minnen som går i 2000 mhz , men de kan på 1066 om man inte gör nått i bios .

jag tycker att säga "höjj volten" är lite fel. han ska kolla vilken spänning minnena ska ha , och sedan ställa spänningen till denna , behöver inte betyda en höjning.

hursomhelst , det ska bara vara att ställa upp till 1066 mhz . förutsatt att du matar dem tillräkligt med kräm

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Devildoll
det är helt enkelt så att man måste ställa upp minnet lite i bios .

det finns minnen som går i 2000 mhz , men de kan på 1066 om man inte gör nått i bios .

jag tycker att säga "höjj volten" är lite fel. han ska kolla vilken spänning minnena ska ha , och sedan ställa spänningen till denna , behöver inte betyda en höjning.

hursomhelst , det ska bara vara att ställa upp till 1066 mhz . förutsatt att du matar dem tillräkligt med kräm

Alla DDR2 minnen jag sett som går i över 800Mhz är specade mellan 2.0-2.3V så att säga "Höj volten" är inte fel.

Sedan kan det ju finnas undantag men tror knappast detta gäller TS.

Permalänk
Medlem

Ni missar poängen allihopa här. Ja, man måste ställa in inställningarna manuellt i BIOS, bland annat sätta spänningen till 2,1V, men det spelar ingen roll.

Jag har fyra stickor OCZ Reaper som jag inte kan köra i mer än 800MHz. Fixade inställningar resulterar bara i blåskärm. Jag har ännu inte hittat svar på om det ens är möjligt att köra 8GB DDR2 internminne i 1066MHz, alla är oense. När jag orkar imorgon ska jag testa att ta ur två stickor så att jag bara har två kvar, och se om det hjälper. Det skull i så fall tala för att det är moderkortet som är flaskhalsen, eller eventuellt "dåliga" minnen.

Jag har dock beställt nya Corsair Dominator minnen och ska se om de fungerar bättre, men har desvärre inte så stora förhoppningar som jag hade då jag beställde (och betalade ) för dem.

Någon som kan ge svar på om det ens är möjligt att köra fyra stickor DDR2 i 1066MHz? Någon som lyckats? Tacksam för svar!

/joar.

Visa signatur

Lyssna till vad jag menar, inte vad jag säger!
|| Win11 x64 -- AMD Ryzen 7 3700x @ 3.6GHz -- Noctua NH-U14S -- Asus ROG Strix B450-F Gaming -- Zotac GeForce RTX 3070 Twin Edge OC -- Kingston HyperX Fury Black DDR4 2x16GB @3600MHz -- Samsung 970 EVO Plus 1TB M.2 SSD -- Corsair RM750x 2021 ||

Permalänk
Medlem

Due to AMD AM2+ CPU limitation, DDR2 1066 is only supported by 1 dimm per channel.

Visa signatur

Amiga 1200 /Blizzard 1230 Mk-IV 32meg /60GB HD/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av atreyu
Due to AMD AM2+ CPU limitation, DDR2 1066 is only supported by 1 dimm per channel.

Det skulle alltså betyda att det är moderkortet som är flaskhalsen.

Men ska det också gälla AMD AM3 CPU's? Kör en Phenom II x4 955BE.

Kan du förklara vad exakt "1 dimm per channel" betyder egentligen? Lite noob på området. Tack för ditt svar förresten!

Visa signatur

Lyssna till vad jag menar, inte vad jag säger!
|| Win11 x64 -- AMD Ryzen 7 3700x @ 3.6GHz -- Noctua NH-U14S -- Asus ROG Strix B450-F Gaming -- Zotac GeForce RTX 3070 Twin Edge OC -- Kingston HyperX Fury Black DDR4 2x16GB @3600MHz -- Samsung 970 EVO Plus 1TB M.2 SSD -- Corsair RM750x 2021 ||

Permalänk
Medlem

Det betyder att man bara kan köra en sticka på 1066mhz på varje dimm..
Du ser nog att ditt moderkort har två olika färger på sloten, allså en sån sticka per färg..

Men mitt misstag, läste fel och trodde det var en 9950, hur jag nu kom fram till det :/

Visa signatur

Amiga 1200 /Blizzard 1230 Mk-IV 32meg /60GB HD/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av atreyu
Det betyder att man bara kan köra en sticka på 1066mhz på varje dimm..
Du ser nog att ditt moderkort har två olika färger på sloten, allså en sån sticka per färg..

Men mitt misstag, läste fel och trodde det var en 9950, hur jag nu kom fram till det :/

Har just läst mig till det, hänger med nu... Och har också insett efter att ha läst på Asus hemsida att det gäller även AM3 vad det verkar. Gör mig mycket irriterad att inte ha känt till detta INNAN jag beställde delar - en ganska rejäl flaskhals! Något datorhandlare som tex Inet borde upplysa om också kan man tycka.

Nåja. Har du någon idé om vad som prestandamässigt är bäst, att köra åtta gig @800MHz eller fyra på 1066?

Visa signatur

Lyssna till vad jag menar, inte vad jag säger!
|| Win11 x64 -- AMD Ryzen 7 3700x @ 3.6GHz -- Noctua NH-U14S -- Asus ROG Strix B450-F Gaming -- Zotac GeForce RTX 3070 Twin Edge OC -- Kingston HyperX Fury Black DDR4 2x16GB @3600MHz -- Samsung 970 EVO Plus 1TB M.2 SSD -- Corsair RM750x 2021 ||

Permalänk
Medlem

Smaksak, du lär inte märka nånskillnad kan jag tänka mig..

Jag kör dock två stickor på samma dimm i 1066mhz med mitt asus m4n72-e, nya pII ska klara det har jag för mig..

Har du rätt timing på dom? 5-5-5-18 2.15v så går mina iaf, dock 4gb ram..

Visa signatur

Amiga 1200 /Blizzard 1230 Mk-IV 32meg /60GB HD/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av atreyu
Smaksak, du lär inte märka nånskillnad kan jag tänka mig..

Jag kör dock två stickor på samma dimm i 1066mhz med mitt asus m4n72-e, nya pII ska klara det har jag för mig..

Har du rätt timing på dom? 5-5-5-18 2.15v så går mina iaf, dock 4gb ram..

Tror verkligen att jag läst det mesta som går att läsa om problemet (som massor med folk verkar ha brytt sitt huvud med på sista tiden), och det är inte inställningarna som felar iaf - jag är säker på att jag fått dem rätt. Jag tror att det helt enkelt inte GÅR om man inte hade haft fler "channels" att sätta stickor i.

Frågan är helt enkelt om jag ska göra ett återköp på 771kr Corsair Dominator eller låta dem sitta i? Känner mig lite splittrad. Fler än en person har sagt att åtta gig är "onödigt", men genom datorhistorien har alla som påstått NÅGON prestanda vara onödig fått skämmas med facit i hand.

Argh! Mycket långsamt eller lite snabbt? Någon annan som har åsikter? Tack igen atreyu (haha, minns filmen )!

Visa signatur

Lyssna till vad jag menar, inte vad jag säger!
|| Win11 x64 -- AMD Ryzen 7 3700x @ 3.6GHz -- Noctua NH-U14S -- Asus ROG Strix B450-F Gaming -- Zotac GeForce RTX 3070 Twin Edge OC -- Kingston HyperX Fury Black DDR4 2x16GB @3600MHz -- Samsung 970 EVO Plus 1TB M.2 SSD -- Corsair RM750x 2021 ||

Permalänk
Medlem

Jag har gått från 8gb 800mhz till 4gb 1066mhz och inte märkt nån skillnad...

Visa signatur

Amiga 1200 /Blizzard 1230 Mk-IV 32meg /60GB HD/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av atreyu
Jag har gått från 8gb 800mhz till 4gb 1066mhz och inte märkt nån skillnad...

Vad tusan, då får det sitta i de åtta gig jag köpt... Har bara några få dagar på mig att göra återköp annars, ids inte.

Tack för tips och råd! Nu är det sovdags!

Visa signatur

Lyssna till vad jag menar, inte vad jag säger!
|| Win11 x64 -- AMD Ryzen 7 3700x @ 3.6GHz -- Noctua NH-U14S -- Asus ROG Strix B450-F Gaming -- Zotac GeForce RTX 3070 Twin Edge OC -- Kingston HyperX Fury Black DDR4 2x16GB @3600MHz -- Samsung 970 EVO Plus 1TB M.2 SSD -- Corsair RM750x 2021 ||

Permalänk
Avstängd

Joar, vad har du för moderkort? Jag väntar på att det ska komma nya bra lågvolts DDR3 till bra pris. Då blir det 8GB och Win7 64 bit.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lolight
Joar, vad har du för moderkort? Jag väntar på att det ska komma nya bra lågvolts DDR3 till bra pris. Då blir det 8GB och Win7 64 bit.

Har ett Gigabyte GA-MA770-UD3, men ska man vara noga så är det inte moderkorten som är flaskhalsen - även om du läser på om de allra finaste korten så står det att pga AMD CPU's begränsningar så kan man inte köra mer än ett minne per channel i 1066. Kanske ska man säga att det är processorns fel? Jaja.

Ett moderkort som klarar DDR3 är väldigt mycket dyrare, för att inte tala om själva minnena. Det vore att kliva upp ett par tusen i pris - det har jag inte råd med.

Visa signatur

Lyssna till vad jag menar, inte vad jag säger!
|| Win11 x64 -- AMD Ryzen 7 3700x @ 3.6GHz -- Noctua NH-U14S -- Asus ROG Strix B450-F Gaming -- Zotac GeForce RTX 3070 Twin Edge OC -- Kingston HyperX Fury Black DDR4 2x16GB @3600MHz -- Samsung 970 EVO Plus 1TB M.2 SSD -- Corsair RM750x 2021 ||

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av joar
Har ett Gigabyte GA-MA770-UD3, men ska man vara noga så är det inte moderkorten som är flaskhalsen - även om du läser på om de allra finaste korten så står det att pga AMD CPU's begränsningar så kan man inte köra mer än ett minne per channel i 1066. Kanske ska man säga att det är processorns fel? Jaja.

Ett moderkort som klarar DDR3 är väldigt mycket dyrare, för att inte tala om själva minnena. Det vore att kliva upp ett par tusen i pris - det har jag inte råd med.

Ingen ide att byta när du har bra grejor. Det ska nog gå att fixa bra minnen. Jag har läst att den där "2T" ska man helst ha på "1T" om minnena pallar. Jag skulle tro att minnen med låga timing är minst lika bra som några 1066 or.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lolight
Ingen ide att byta när du har bra grejor. Det ska nog gå att fixa bra minnen. Jag har läst att den där "2T" ska man helst ha på "1T" om minnena pallar. Jag skulle tro att minnen med låga timing är minst lika bra som några 1066 or.

Jag har redan returnerat mina OCZ Reaper och köpt åtta gig Corsair Dominator istället - Corsair har ju väldigt bra rytkte om inte annat. Hoppas att de minnena ska gå undan, lite för sent att ändra mig nu.

Vad gör det där "2T/1T" egentligen? Vad händer med temperaturen på minnet om man ställer om det?

Visa signatur

Lyssna till vad jag menar, inte vad jag säger!
|| Win11 x64 -- AMD Ryzen 7 3700x @ 3.6GHz -- Noctua NH-U14S -- Asus ROG Strix B450-F Gaming -- Zotac GeForce RTX 3070 Twin Edge OC -- Kingston HyperX Fury Black DDR4 2x16GB @3600MHz -- Samsung 970 EVO Plus 1TB M.2 SSD -- Corsair RM750x 2021 ||

Permalänk
Avstängd

Ehh googla fram detta "DDR and DDR3 will run at 1T (or 1N) command rate just fine, or at least, thats what you should aim for. It speeds things up quite a bit in benchmarks.

DDR2 will almost always refuse to run at 1T, and should be run at 2T. only the hardcore guys use 1T on DDR2.

Thats about it. But if you are unsure, or all else fails, 2T is always a safe bet."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lolight
Ehh googla fram detta "DDR and DDR3 will run at 1T (or 1N) command rate just fine, or at least, thats what you should aim for. It speeds things up quite a bit in benchmarks.

DDR2 will almost always refuse to run at 1T, and should be run at 2T. only the hardcore guys use 1T on DDR2.

Thats about it. But if you are unsure, or all else fails, 2T is always a safe bet."

Testade att köra mina nuvarande OCZ i 1T, men då vägrade den att ta sig förbi ens bootskärmen. Får väl se vad mina Corsair jag beställt klarar av.

Visa signatur

Lyssna till vad jag menar, inte vad jag säger!
|| Win11 x64 -- AMD Ryzen 7 3700x @ 3.6GHz -- Noctua NH-U14S -- Asus ROG Strix B450-F Gaming -- Zotac GeForce RTX 3070 Twin Edge OC -- Kingston HyperX Fury Black DDR4 2x16GB @3600MHz -- Samsung 970 EVO Plus 1TB M.2 SSD -- Corsair RM750x 2021 ||