Skaffa in I7 för era sista pengar dumt val.

Permalänk
Avstängd

Skaffa in I7 för era sista pengar dumt val.

Hejsan jag sitter på en I7 dock haer ja tabben att äga en stepping C0. skälet att jag ville uppgradera va just för att se va I7an har att ge. ingen direkt värd uppgradering inget anser jag . Satt på en Q6600 innan och fan den dög mer en väl, så mina 6000kr va helt onödiga för denna processor.

3. skäl att inte skaffa I7 (C0)
1. den går för varmt (okej det finns turpellar som fått bra ex)
2. en noctua får trots allt jobba skiten för sina 700kr för att hålla sin kyla (ok fläktljudet är oacceptabelt processorn går i 50 grader nu. (säg inte instalera processorn rätt tro mig det går inte att instalera denna kylare fel såvida men är dum.
3. fördelen ,med Q6600 va just att den går inte så varm att kylaren inte hålller måttet , hade en zerotherm o den kylaren fan bättre en va min noctua


KÖP inte I7 om du inte är onödigt rik o ansr att du bar amåste ha denna kassa processor

edit: Skaffa inte I7 för era sista pengar "ändrade tubriken "

Visa signatur

Ursäkta Videfix va bara tvungen den va så bra. Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kockski
Hejsan jag sitter på en I7 dock haer ja tabben att äga en stepping C0. skälet att jag ville uppgradera va just för att se va I7an har att ge. ingen direkt värd uppgradering inget anser jag . Satt på en Q6600 innan och fan den dög mer en väl, så mina 6000kr va helt onödiga för denna processor.

3. skäl att inte skaffa I7 (C0)
1. den går för varmt (okej det finns turpellar som fått bra ex)
2. en nockta får trots allt jobba skiten för sina 700kr för att hålla sin kyla (ok fläktljudet är oacceptabelt processorn går i 50 grader nu. (säg inte instalera processorn rätt tro mig det går inte att instalera denna kylare fel såvida men är dum.
3. fördelen ,med Q6600 va just att den går inte så varm att kylaren inte hålller måttet , hade en zerotherm o den kylaren fan bättre en va min noctua


KÖP inte I7 om du inte är onödigt rik o ansr att du bar amåste ha denna kassa processor

edit: Skaffa inte I7 för era sista pengar "ändrade tubriken "

Du väl att du får ta din tid att formulera din text innan du klickar på Skicka?

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Medlem

Ja man skulle kunna tro det

Min lilla fråga är vilken i7:a du pratar om?? Ca 2500 för en 920 som med största sannolikhet är en D0 (fråga butiken innan ev köp) skulle jag inte säga nej till. Sitter själv på C0 men i väntan på mer kulor får den samla damm.

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv

Jag ser två anledningar till att skaffa i5/i7 7XX:

1. Något billigare.
2. Framtidssäkrare sockel.

Om man har pengarna nu och inte tänker uppgradera på ett bra tag, varför vänta? Jag bryr mig inte särskilt mycket om dagens i7-system kostar 1k mer eller liknande.

Permalänk
Medlem

nussse,
vadå samla damm? Ska du köpa en till I7 920 för att få en D0?
Snacka om att kasta pengar i sjön. Har du problem med din C0?

Jag har en I7 920 C0 som fungerar utmärkt med noctua NH-U12P (SE1366) kyl med bara 1 av de 2 medföljande fläktarna monterad (monterat motstånd för lägre hastighet).
Tyst och sval är den System på 43grader och CPU på 36grader normalt, ej OC.

Det enda man kan klanka ner på är möjligtvis strömförbrukningen på denna.

Min uppsättning:
ASUS P6T Deluxe V2 Socket1366
Intel Core i7 920 2,66Ghz (C0)
3x2GB OCZ DDR3 Gold XTC 1333MHz
Corsair TX650W
CoolerMaster Centurion (1x120mm chassifläkt bak)
Noctua NH-U12P (SE1366) (1x120mm cpufläkt + resistor)
2x500GB WD Black 32mb cache i RAID0
Asus Radeon HD 4850 512MB TOP
Windows Vista64 Ultimate

/i7

Permalänk
Medlem

Kockski,
När går din cpu för varmt,
under idle?
Vid spelande?
Vid film (media)?

Och speca dina värden, är cpu klockad? Hur mycket? Vilket chassi har du?
Grafikkort? Antal fläktar och typ.
Det är ju lätt att sitta i forum och kasta skit över hårdvara, utan fullständig spec. Jag menar inte att du är novis på något sätt, men när du postar rekommendationer i ett teknikforum bör du ge mer fakta på vad du menar.

Posta spec, tack.

Jag håller med som tråden heter, har du 6000:- kvar att leva för ska man väl inte köpa cpu, mk och minnen överhuvudtaget oavsett märke eller typ. Köp mat och betala dina räkningar :).

Permalänk

Håller med verkar som om vissa överskattar i7:ans krafter! Det är mest att det känns coolt att ha en, yeah baby!

Visa signatur

Balle

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av i7
Kockski,
När går din cpu för varmt,
under idle?
Vid spelande?
Vid film (media)?

Och speca dina värden, är cpu klockad? Hur mycket? Vilket chassi har du?
Grafikkort? Antal fläktar och typ.
Det är ju lätt att sitta i forum och kasta skit över hårdvara, utan fullständig spec. Jag menar inte att du är novis på något sätt, men när du postar rekommendationer i ett teknikforum bör du ge mer fakta på vad du menar.

Posta spec, tack.

Jag håller med som tråden heter, har du 6000:- kvar att leva för ska man väl inte köpa cpu, mk och minnen överhuvudtaget oavsett märke eller typ. Köp mat och betala dina räkningar :).

då jag anser att den är för varm är när den vid idle ligger på 50grader vid 3,3ghz ,min q6600 låg på 35-40 med en likvärdig kylare. dock är jag väl medveten om att HT så går den varmare .Men jag tycker inte om det.

Spec:
Modekort: Asus P6t
Minnen corsair XMS3 1333
Kylare före: Zerotherm nirvana 120 temp idle: 48grader på den varmaste kärnan , efter Noctua NH-U12P ligger på 48-50 grader idle load på båda runt 75-80 beroende på vilket test man kör i OCCT eller Prime

Lådan är en Colermaster Dominator 690 fläkt i front fläkt som blåser på minnerna i taket. fläkten på noctuan är en av dom den andra suger ut luften baktill på lådan

Visa signatur

Ursäkta Videfix va bara tvungen den va så bra. Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk
Medlem

Jag sitter på min gamla Q6600 på 3.4GHz fortfarande, den klarar sig väll ganska ok tillsammans med 4870x2 (810/4000) som nu är på retur mot 2st 4890 (1000/3900), prollen betyder inte allt i dagens spel om man inte vill ha ut de få sista bilderna för en hyggligt stor summa pengar.

Om jag skulle inhandla en I7 så skulle jag troligen inte bli nöjd om jag inte kom till 4GHz samt hålla temperaturen i mitt ljudisolerade chassi, men det är väll bara att drömma vidare... Kan säga att Q6600, iaf min går varmt som fan, därför just den låga frekvensen, men man tjänar som sagt inte mycket på tex 3.6 på en sådan prolle.

Permalänk
Permalänk
Avstängd

hmm själv sitter man på en AMD x2 5600+ och ett nvidia 8800gt, spelar i 1920x1200 och funkar överlag bra, trots 2-3 år på nacken, detta med uppgr av datorn idag, har blivit ett riktigt ilands problem

Visa signatur

AMD Phenom II 965 c3//XFX Ati 5850 BE//Intel X25-M 80gb ssd//WD 750gb Black//Asus bräda M4A79XTD EVO//g15 v2//g500
Samsung t240 Fullhd gaming monitor//incoming sammy 2270
Lappy Asus UL30VT-QX030V

Permalänk
Medlem

i7 i dagsläget är för mig ett självklart val ifall jag skulle behöva uppgradera Phenom2 eller en gammal 775 Dualcore men eftersom jag sitter på en Q6600 är det inte på tal om uppgradering än

Visa signatur

Core i5 3570K@stock||Asus Z77 Sabertooth||16GB 1600mhz G.Skill RipJaws X||5850 1GB||Corsair Force GT SSD 120GB||XFX XXX 650W||CM HAF XB||Opad Mk-85 MX Red||Win7 Ultimate Signature Edition signerad av Steve Ballmer

Permalänk
Medlem

Jag ångrar inte en sekund att jag köpte i7, jag ägde först en C0 som klarade 4ghz HT off på ~1,3v, sedan bytte jag till en D0 som klarar 4,2ghz med <1,33v HT on.
Håller på testar på 4,4ghz men då behöver den runt 1,4v om man ska ha HT på.
Tempsen ligger på 28-34idle och 55-60 load (linx).

Båda köp har helt klart varit värda pengarna, skulle alldrig kunna tänka mig att byta ner mig till en Phenom IIa eller Core 2 Quad.
Vill man ha prestanda och är beredd att betala för det är i7 ett grymt bra val!
Vill man ha det som ger bäst prestanda per krona kanske man bör titta på en PhII eller ännu bättre vänta på i5.

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk
Medlem

Skitsnabb cpu behövs ej om du bara spelar, håller man på med videoredigering, bildredigering, videokonvertering är en snabb cpu samt mycket minne väldigt väldigt viktigt och varje minut man tjänar är väldigt trevligt..:)

Och till du som klagar på hans formulering, du kanske ska kolla hur du skriver innan du klagar på andra, han kan ju faktiskt ha dyslexi.

Visa signatur

Speldator:Gigabyte Aorus Pro b550, 16GB DDR4, AMD 5800x ,MSI Suprim x RTX 3080 ,WD nvme 1TB, Samsung 1tb ssd, Win 10 Pro, Samsung odyssey G7 27"
TVspel: Xbox One x, Nintendo 8-bit, Nintendo Gamecube, Nintendo 64, Nintendo Wii Nintendo Switch TV: LG 65" C8 Oled

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av i7
nussse,
vadå samla damm? Ska du köpa en till I7 920 för att få en D0?
Snacka om att kasta pengar i sjön. Har du problem med din C0?

Jag har en I7 920 C0 som fungerar utmärkt med noctua NH-U12P (SE1366) kyl med bara 1 av de 2 medföljande fläktarna monterad (monterat motstånd för lägre hastighet).
Tyst och sval är den System på 43grader och CPU på 36grader normalt, ej OC.

Det enda man kan klanka ner på är möjligtvis strömförbrukningen på denna.

Min uppsättning:
ASUS P6T Deluxe V2 Socket1366
Intel Core i7 920 2,66Ghz (C0)
3x2GB OCZ DDR3 Gold XTC 1333MHz
Corsair TX650W
CoolerMaster Centurion (1x120mm chassifläkt bak)
Noctua NH-U12P (SE1366) (1x120mm cpufläkt + resistor)
2x500GB WD Black 32mb cache i RAID0
Asus Radeon HD 4850 512MB TOP
Windows Vista64 Ultimate

/i7

Nej jag ska inte köpa en D0. Menade att de som ska köpa en ny idag ska se till att få en sådan. Anledningen att den samlar damm är jag i sakta mak håller på med ett vattenkylningsbygge (kolla galleriet via länk nedan) och tills dess så får den samla damm då jag nu sitter på en phII 940 (ej vatten ännu). jag har inte provat den men köpte den begagnad (enbart testad) och den ska enigt tidigare ägare klara 4 GHz på luft utan problem så någon D0 är inte att tänka på. Ev byte till en nyare i7 (1156-sockeln) men det får framtiden avgöra

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

facepalm

Visa signatur

lolclockers

Permalänk
Inaktiv

Köper man en i7 bara för att spela spel så får man skylla sig själv då den inte gör något nämnvärt bättre än någon annan snabb CPU då spelen flaskas än annat. Men arbetar man med datorn med kraftigare program så är i7-baserat det enda valet idag. i5/i7 LGA1156 likaså när de väl går att köpa.

Tycker TS det är så jobbigt så är det bara att sälja och köpa något annat.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anders.149
......

Tycker TS det är så jobbigt så är det bara att sälja och köpa något annat.

Hade man fått något för den hade jag nog gjort det , dock har jag en dator till ståendes bredvid ,dock ingen klock leksak men duger mer en väl för surf o spela wow på.

ja ja angående värmen så blir fint element (Man känner värkligen i nuläget hur värme strömmar ut från alla sidor ur burken, det som gör att jag klagar är just hur ljudnivån är trots att jag kör noctua fläktar) i vinter jag kanske inte måste betala nån eluppvärmning denna vinter heller då är det bra

Citat:

Ursprungligen inskrivet av LSD
Skitsnabb cpu behövs ej om du bara spelar, håller man på med videoredigering, bildredigering, videokonvertering är en snabb cpu samt mycket minne väldigt väldigt viktigt och varje minut man tjänar är väldigt trevligt..:)

Och till du som klagar på hans formulering, du kanske ska kolla hur du skriver innan du klagar på andra, han kan ju faktiskt ha dyslexi.

Nej jag har inte dysleksi ,dock är svenskan inte den bästa då man nyligen kommit hem från krogen med ca 1 promille i kroppen. I övrigt är inte min svenska den bästa men jag försöker trots allt skriva så bra jag kan.

Visa signatur

Ursäkta Videfix va bara tvungen den va så bra. Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk
Avstängd

Varför klanka ner på CPUn så jävla mycket, du snackar om att det finns några turpellar som fått bra ex, verkar mer som att du har fått ett dåligt rx, sen var det ju känt redan innan dom släpptes att dom skulle gå varmt, så du har ju inte så mycket att klagga på....

MVH

Visa signatur

Gigabyte: EP45T-EXTREME, Intel: E7400, Kingston: HyperX 1600MHz, MSI: R4830 OC Edition... :P

[img]url=http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=654346][img]http://valid.canardpc.com/cache/banner/654346.png[/img][/url][/img]

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kockski
Hade man fått något för den hade jag nog gjort det , dock har jag en dator till ståendes bredvid ,dock ingen klock leksak men duger mer en väl för surf o spela wow på.

ja ja angående värmen så blir fint element (Man känner värkligen i nuläget hur värme strömmar ut från alla sidor ur burken, det som gör att jag klagar är just hur ljudnivån är trots att jag kör noctua fläktar) i vinter jag kanske inte måste betala nån eluppvärmning denna vinter heller då är det bra

Nej jag har inte dysleksi ,dock är svenskan inte den bästa då man nyligen kommit hem från krogen med ca 1 promille i kroppen. I övrigt är inte min svenska den bästa men jag försöker trots allt skriva så bra jag kan.

Ja men du var väl ändå medveten om vad det var du köpte? i7 920 och uppåt är något av det varmaste i CPU-väg för konsument du kan köpa idag. 130W TDP mot 45W TDP eller vad Core 2 Duo nu ligger hade ju gjort en Duo till ett bättre val för dig då du ändå inte verkar ha för avsikt att använda din i7a till det den är bäst på.

Noctuafläktar gör inte datorn tyst, men det är en bit på vägen.

Om nu datorn stör dig så mycket så sälj den innan i5 släpps för värdet kan sjunka än mer då som det verkar. Begagnatpriserna på i7 är idag uruselt, sålde min C0/C1 (fick en sådan först men beställde sedan en D0 som jag nu har kvar) och det var skitsvårt att få något vettigt för den. Likväl, lite pengar åter blir det ju.

Synd du sålde gamla datorn (som jag fattade det) då den var bättre lämpad för dina krav och behov. Kom ihåg att läsa på nästa gång du ska uppgradera så du har lite koll på vad du ger dig in på.

Permalänk

Visst har prollen avgörande roll att spela om bara grafikkorten är kraftiga nog.
http://www.guru3d.com/article/core-i7-multigpu-sli-crossfire-...

Visa signatur

12700K | Asus ROG Strix B660i | DDR5 Kingston 5200 MHz 32gb | Samsung 980 Pro | GTX 3070 | CM V850SFX | Cambridge DacMagic Plus | Dynaudio DBM50 | Infinity Beta Sw10 sub | CM NR200P | Alienware 34" |

Permalänk
Medlem

Håller med föregående talare, om TS stör sig så mycket på värmen m.m är / var det ju bara att köpa något annat??

Intel i7 är för dom som är beredd att betala för att få den bästa prestandan.

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk
Medlem

Fäään

Varför inte E8400, 2x2GB DDR2 PC8500, 30GB SSD, Samsung F1 1TB SATA2, HD4890/GTX 275 och en bra skärm.

Varför inte köra med ett sådant system om man spelar mycket och sedan kollar på film, surfar etc. Lär ju klara alla dagens spel. Att köpa moderkort för 2.8-3.8k, prolle för 2.8k, RAM för ~1.6k känns ju lite sådär.

Jag är lite "mongo" jag...jag vet inte varför men jag gillar inte riktigt Quad-prollar hehe. Är mer för C2D, don't ask me why. Är nog en liten "skada" sen quad precis kom ut och då man sa att man inte kan klocka riktigt lika högt med Quad. Inte för att jag bryr mig så mycket nu, men så är det iaf.

/Mvh sedde

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sedde
Fäään

Varför inte E8400, 2x2GB DDR2 PC8500, 30GB SSD, Samsung F1 1TB SATA2, HD4890/GTX 275 och en bra skärm.

Varför inte köra med ett sådant system om man spelar mycket och sedan kollar på film, surfar etc. Lär ju klara alla dagens spel. Att köpa moderkort för 2.8-3.8k, prolle för 2.8k, RAM för ~1.6k känns ju lite sådär.

Jag är lite "mongo" jag...jag vet inte varför men jag gillar inte riktigt Quad-prollar hehe. Är mer för C2D, don't ask me why. Är nog en liten "skada" sen quad precis kom ut och då man sa att man inte kan klocka riktigt lika högt med Quad. Inte för att jag bryr mig så mycket nu, men så är det iaf.

/Mvh sedde

Det system du beskriver är ju vad de flesta "gamers" bör satsa på, då det är betydligt mer optimerat för spel. Kosta på sig en i7 bara för spel är att elda pengar.

Quads klockar högt idag, men de blir ju betydligt varmare än Duos i och med dubbelt så många kärnor, och i i7's fall, HT på varje kärna som ökar värmen rejält. Min i7 920 klarar iallafall 4GHz på standardspänning, dessvärre orkar inte min luftkylning med att kyla av processorn till en temperatur som för mig är okej.

Permalänk
Avstängd

Re: Skaffa in I7 för era sista pengar dumt val.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kockski
Hejsan jag sitter på en I7 dock haer ja tabben att äga en stepping C0. skälet att jag ville uppgradera va just för att se va I7an har att ge. ingen direkt värd uppgradering inget anser jag . Satt på en Q6600 innan och fan den dög mer en väl, så mina 6000kr va helt onödiga för denna processor.

3. skäl att inte skaffa I7 (C0)
1. den går för varmt (okej det finns turpellar som fått bra ex)
2. en noctua får trots allt jobba skiten för sina 700kr för att hålla sin kyla (ok fläktljudet är oacceptabelt processorn går i 50 grader nu. (säg inte instalera processorn rätt tro mig det går inte att instalera denna kylare fel såvida men är dum.
3. fördelen ,med Q6600 va just att den går inte så varm att kylaren inte hålller måttet , hade en zerotherm o den kylaren fan bättre en va min noctua


KÖP inte I7 om du inte är onödigt rik o ansr att du bar amåste ha denna kassa processor

edit: Skaffa inte I7 för era sista pengar "ändrade tubriken "

Detta är ett perfekt exempel på varför man inte skall sitta vid sin dator när man är aspackad,tro mig jag vet:))
MvH albanen..

Visa signatur

Fractal Design Refine R2 Asus Commando(1901) Q6600@3600mhz@Vattenkylning Corsair HX620W 4Gb 2x2 dominator 8500 Powercolor HD4870X2 Ikari Laser WD MyBook 500Gb@E-Sata 3dmark06@20436+/-
Win xp sp3/win 7 ultimate

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av alban
Detta är ett perfekt exempel på varför man inte skall sitta vid sin dator när man är aspackad,tro mig jag vet:))
MvH albanen..

om du nu vet så varför säger du då detta Du borde då veta att hjärnans funktionella delar kanske inte alls fungerar fult o pricka att man är smart nog att inte fatta det beslutet.

Visa signatur

Ursäkta Videfix va bara tvungen den va så bra. Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kockski
om du nu vet så varför säger du då detta Du borde då veta att hjärnans funktionella delar kanske inte alls fungerar fult o pricka att man är smart nog att inte fatta det beslutet.

Jag ville inte pricka just dig utan det var mer generellt sagt:))
Dom flesta blir dumma när dom dricker,det är en universell lag,sen hur mycket man dricker påverkar givetvis resultatet.
Som nu,jag sitter med en monsterförkylning på gång med skitig hals och näsan rinner hela tiden:((
Så jag sitter och drar i mig en grants 70cl whisky just nu för att se om jag mår bra imorrn,fyllesjuk jovisst men bara förkylningen är borta så är det bra:))
Slutsatsen är nog att dricker man alkohol så ska man inte chatta åtminstone:))
P.S (vi får se hur mycket dumt jag skriver senare när jag blivit packad)kanske:)))
MvH albanen...

Visa signatur

Fractal Design Refine R2 Asus Commando(1901) Q6600@3600mhz@Vattenkylning Corsair HX620W 4Gb 2x2 dominator 8500 Powercolor HD4870X2 Ikari Laser WD MyBook 500Gb@E-Sata 3dmark06@20436+/-
Win xp sp3/win 7 ultimate

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av alban
Jag ville inte pricka just dig utan det var mer generellt sagt:))
Dom flesta blir dumma när dom dricker,det är en universell lag,sen hur mycket man dricker påverkar givetvis resultatet.
Som nu,jag sitter med en monsterförkylning på gång med skitig hals och näsan rinner hela tiden:((
Så jag sitter och drar i mig en grants 70cl whisky just nu för att se om jag mår bra imorrn,fyllesjuk jovisst men bara förkylningen är borta så är det bra:))
Slutsatsen är nog att dricker man alkohol så ska man inte chatta åtminstone:))
P.S (vi får se hur mycket dumt jag skriver senare när jag blivit packad)kanske:)))
MvH albanen...

Du glömde smileyn i andra raden.

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WeeMaan
Du glömde smileyn i andra raden.

Var snäll nu, han sitter ju faktiskt och förbereder hans tredje anmärkning.

Permalänk
Medlem

Nä dom är bra dyra...

Jag kör hellre på Amd, billiga och kanon prestanda plus att jag kan vara full flera helger om jag köper en sån istället för en i7...

Visa signatur

Amiga 1200 /Blizzard 1230 Mk-IV 32meg /60GB HD/