Permalänk
Avstängd

Fantasi priser i marknaden

Ursäkta mig om jag har postat i fel forum men vad ska man egentligen göra när folk tror att deras 4780x2 är värt 4k nytt idag? Ibland undrar jag om folk verkligen är på riktigt, de verkar tro att datorn är värd lika mycket som när de köpte det för 6 månader sedan.

Skickade iväg ett mail till denna kille: http://www.sweclockers.com/annons/?id=45380
Om han säger att hans GPU är värd 4000kr idag hur mycket tror han att hans dator är värd? Detta gäller inte bara denna personen utan MÅNGA som övervärderar sina komponenter. Jag ger MAX 7000kr för den datorn.
Vad ska man göra, förklara snällt eller bara skita i de?
Någon som har träffat på dessa händelser? Vad gör ni?

Visa signatur

Halleluja

Permalänk
Medlem

Skicka en länk på GPUn från inet typ.

Pruta, fungerar det inte så är det bara att köpa från någon annan.

Visa signatur

We are the Microsoft. Resistance is futile. You will be bluescreened!

Permalänk

Jag brukar bara bläddra vidare och hoppas att objektet inte blir sålt (brukar ju dock alltid finnas någon människa som sitter och köper begagnat till nästan nypris). Värre är ju "intressekollar"! Så jävla löjligt, antingen lägger man ut det man ska sälja med intentionen att verkligen sälja det eller så ger man fan i det.

Visa signatur

WS: GA-P35-DS3L, E7400 @ 3,36GHz, 4x2GB PC-8500, 9800GT 512MB GDDR3, OCZ SSD 30GB, 1TB SATAII
FS: Point of View ION 330, 2x1GB PC-6400, Adaptec RAID 2405, 12TB SATAII
FTP: D201GLY2, 1GB PC-5400, 4GB CF, 500GB SATA

Permalänk

såg med de där, och jag skulle inte vara beredd att betala en krona för operativsystemet för

"Jag har även en ÄKTA Windows Vista Ultimate skiva med en ÄKTA kod, till ultimate verisionen ingår även 32bitars version. Så det är alltså två skivor med, en med 64bit och en med 32bit. Detta operativsystemet inhandlades helt nytt oöppnat av en kille på blocket för 3000kr."

för där har folket blivit blåst förut

Permalänk
Medlem

I Svenska termer kallas det för "Girighet", fishing - hoppas på att ngn dum sate nappar o HELST ger det dubbla priset.

Sälje ren begagnad Porsche 911 GT3 RS nypris 600 K, nu för endast 4 mille... inga skambud tack ^^

Näe, dataprylar är som bilar i stort sett, när du väl monterat skiten så har det i stora lag tappat 1/3 av värdet.

Permalänk
Avstängd

visst hade jag förståt om det var uppe på blocket, men HALLÅ INTE PÅ sweclockers.?!!?

Visa signatur

Halleluja

Permalänk
Medlem

Detta är inget nytt direkt finns sånt här överallt på bilar, datorer.

Som exempel så har jag ju själv sätt folk som säljer hårdiskar tar
en 320gb för kanske 300-350 kr när du får en splitter ny för kanske
50 kr mr med garanti och allt.

Finns massor av exempel.

Men är ju störande med folk som inte ens skriver vad för pris ide dom har
så man vet om det ens är värt att prata med personen:P

Permalänk
Avstängd

Roligt är att killen skriver att jag är efter flötet när jag säger att hans GPU MAX är värd 1500kr, han verkar inte luras utan tror verkligen på det han skriver.

Visa signatur

Halleluja

Permalänk
Medlem

Skal jag berätta vad jag brukar göra?

Jag skiter i det och går vidare med mitt liv. Om han nu får sålt skiten för det han begär är det väl bara bra för honom?

Jag tycker eventuell köpare borde göra lite research i vilket fall som helst, innan man slänger ut pengar på något.

Visa signatur

Jag tillverkar Elektronisk Background Music på bjokib dot com... Kanske passar något ditt projekt? Det är "gratis" :)

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MarkoV
Roligt är att killen skriver att jag är efter flötet när jag säger att hans GPU MAX är värd 1500kr, han verkar inte luras utan tror verkligen på det han skriver.

Ett 4870x2 är iofs mer värt än 1500 kr kan jag garantera dig. Dock så håller jag med om att han har övervärderat sin dator.

I övrigt så är det poänglöst att skapa en specifik tråd om detta ämne. Framförallt i tanke på att du hänger ut en viss person.

Permalänk
Medlem

Hehe ja den är värd ca 9-10000kr i dagsläget begagnad, men vore ju oerhört dumt att köpa den då man får mycket bättre grejer idag för dem pengarna, ny pris 13500kr.

Visa signatur

AMD 7800X3D | ASUS TUF X670E-PLUS | Corsair Vengeance DDR5 32GB EXPO | ASUS TUF 4090 OC 24GB |
Noctua NH-U12A | Corsair 4000D | Corsair AX1200W | Steelseries Apex 7 | Steelseries Sensei Ten | ASUS VG35VQ

https://github.com/Mariusz89B

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ton
Ett 4870x2 är iofs mer värt än 1500 kr kan jag garantera dig. Dock så håller jag med om att han har övervärderat sin dator.

I övrigt så är det poänglöst att skapa en specifik tråd om detta ämne. Framförallt i tanke på att du hänger ut en viss person.

Var inte direkt min mening med att hänga ut honom men jag ångrar det inte, jag vill inte att medlemmar på SweC betalar överpris för en dator, enligt mig är det att luras.

Visa signatur

Halleluja

Permalänk

Fanns en annons på blocket här om dagen med ett 4870x2 för 1990kr
tyckte det var ett riktigt bra pris för ett sådant kraftfullt kort och jag hade utan tvekan kunnat köpa det för den summan, var dock inte snabb nog så det blev sålt.

Visa signatur

"- rostat bröd är rostat bröd. Det är inte därför jag köpte brödrosten." - Quenya

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MarkoV
Var inte direkt min mening med att hänga ut honom men jag ångrar det inte, jag vill inte att medlemmar på SweC betalar överpris för en dator, enligt mig är det att luras.

Tror inte medlemmer på SC betalar överpriser:P

Permalänk
Avstängd

m89, kanske på blocket, men en gammal plattform plus ett OS som kommer dö iom i7 knappast. Dessutom var jag inte intresserad av OSet. 11500kr, dra av 40% pga begagnad(och 10 för plattormen)

TON: Det finns nya medlemmar som reggar enbart för att fråga om hjälp på denna sektionen, de skulle lika väl kunna kolla in marknaden först, även om dessa är inom minoritet.

Visa signatur

Halleluja

Permalänk
Medlem

denna tråd kan nog gå under dessa regler :

# § 1.2Det är förbjudet att skapa eller sprida uttalanden som är stötande eller ärekränkande. Argumentera gärna, men låt det aldrig spåra ur till pajkastning
# § 1.3Personliga ärenden, privata diskussioner eller liknande får inte förekomma i forumet.

Visa signatur

"You have enemies? Good. That means you´ve stood up for something, sometime in your life." - Winston Churcill

Permalänk
Medlem

Jag fattar inte det här...
Sett liknande trådar tidigare också men begriper det ändå inte.

Om jag vill sätta ut min netbook till salu och vill ha 15 000 för den så är det väl inget det ska gråtas över? Köp den inte om du inte vill. Vill du så kan du ge ett bud. Vill du så kan du betala till detta pris.

Ingen tvingas till något och alla har ett eget ansvar, precis som allt annat vi köper.

Annonsen kanske ändrats, det vet jag inte, men ser inget där som på något sätt i min mening är lurendrejeri eller blåsning eller överpris eller något.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
Jag fattar inte det här...
Sett liknande trådar tidigare också men begriper det ändå inte.

Om jag vill sätta ut min netbook till salu och vill ha 15 000 för den så är det väl inget det ska gråtas över? Köp den inte om du inte vill. Vill du så kan du ge ett bud. Vill du så kan du betala till detta pris.

Ingen tvingas till något och alla har ett eget ansvar, precis som allt annat vi köper.

Annonsen kanske ändrats, det vet jag inte, men ser inget där som på något sätt i min mening är lurendrejeri eller blåsning eller överpris eller något.

MEn jag får väll ha min egen anledning till att tycka att det är överpris, trådar var skapat för att fråga HUR man gör om man tycker att någon har lagt överpris på en begagnad produkt.

Visa signatur

Halleluja

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av p3nt0s
denna tråd kan nog gå under dessa regler :

# § 1.2Det är förbjudet att skapa eller sprida uttalanden som är stötande eller ärekränkande. Argumentera gärna, men låt det aldrig spåra ur till pajkastning
# § 1.3Personliga ärenden, privata diskussioner eller liknande får inte förekomma i forumet.

§ 5
Anmälning av olämpliga inlägg

Medlemmar har möjlighet att rapportera misstänkta regelbrott genom att klicka på länken ”anmäl inlägget” intill debattinlägget. Använd gärna denna funktion, men informera inte om det i tråden. Kommentera inte heller regelbrottet i tråden. Sker detta trots allt, är det inte tillåtet att klaga på anmälaren.

Jag har aldrig pajkastat någon, jag gav ett exempel för att föra en diskussion.

Visa signatur

Halleluja

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MarkoV
MEn jag får väll ha min egen anledning till att tycka att det är överpris, trådar var skapat för att fråga HUR man gör om man tycker att någon har lagt överpris på en begagnad produkt.

Snacka om att skapa sig icke-existerande problem

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ton
Tror inte medlemmer på SC betalar överpriser:P

Jag var lite ironisk i inlägget. För övrigt så kollar nog de nyreggade killarna på blocket också så det är ju inte direkt någon förlust om annonsen även ligger här. Mer pengar till Sweclockers:P

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bonden_88
såg med de där, och jag skulle inte vara beredd att betala en krona för operativsystemet för

"Jag har även en ÄKTA Windows Vista Ultimate skiva med en ÄKTA kod, till ultimate verisionen ingår även 32bitars version. Så det är alltså två skivor med, en med 64bit och en med 32bit. Detta operativsystemet inhandlades helt nytt oöppnat av en kille på blocket för 3000kr."

för där har folket blivit blåst förut

Vad är det för fel på det? Det är ju ett original os med den där boxen och allt man får med.

Förövrigt får jag be om ursäkt om jag har gjort folk arga?

Permalänk
Medlem

jag tycker också att man får betrakta datorn som ett bra köp OM man får den billigt,, men som sagt, 13500 NYTT så max det skulle ju nån betala,, dock så får dom ju datorn färdigbygd, alla delar är fullt fungerande och testade...

OS följer med så,, men JAG hade inte betalat mer än 7-8k,,

har sett många som vill ha överpris och dessverre fått det ??

och jag har också sett massor med annonser som är sämre än den där,,

han vill nog bara poängtera att den var DYR, värstingdator när han köpte den

Visa signatur

||> FD North TG White <> Corsair RM 650x v2 <> Asus Rog Strix B550 F-Gaming <> AMD Ryzen-7 5800x3d + Corsair H150i RGB PRO XT <> Kingston Fury renegade 2TB m.2 + Samsung 860 EVO 1TB <> Kingston Fury Renegade 32GB DDR4 3600MHz CL 16 rgb <> Msi RTX 4070 Super OC <> Asus AC86 <|| Skärm: AOC AG271QG 1440p ips G-synk

Permalänk
Medlem

Har haft ganska många annonser ute på Swecs marknad.

För det mesta lägger jag mig prismässigt ca 50-60% under inköps/nypriset.

Som annonsen jag har ute nu på ett system, 6000 för det, helt plötsligt när jag skriver absolut inga brevvänner etc, som jag så annars alltid får, som bara vill prata prata prata och sen skiter i att göra affär, så har jag inte fått ett enda svar eller intressenot från någon.

6000:- är inget fantasipris på den rigger jag säljer iaf.

Sen är hårdvara för PC ganska känsligt när det är begagnat. Kan ju ha utsatts för ganska mkt ovarsamt ESD-hanterande etc.

Men försök att prata med säljaren? Berätta att du faktiskt är intresserad men inte till sådana fantasipriser? Att om du ska köpa så får det vara en rimlig prisnivå? Det är ju köparens marknad, inte säljarens.

Permalänk
Medlem

Måste flika in en annan vinkel här. Är det inte lika irriterande med folk som tror att de ska ha saker mer eller mindre gratis? Om jag t.ex. lägger ut en dator för 4500kr, innehållandes komponenter som nya idag kostar 7000, varför är det då alltid någon idiot som skriver att han kan tänka sig att ge 1500? Visst, pruta är OK, men kom igen?

Visa signatur

Datorer, ett enkelt sätt att dagligen träffa idioter....

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av denstore
Måste flika in en annan vinkel här. Är det inte lika irriterande med folk som tror att de ska ha saker mer eller mindre gratis? Om jag t.ex. lägger ut en dator för 4500kr, innehållandes komponenter som nya idag kostar 7000, varför är det då alltid någon idiot som skriver att han kan tänka sig att ge 1500? Visst, pruta är OK, men kom igen?

Håller med dig man får ju ha lite vett där uppe, däremot så tycker jag det är olämpligt att lägga ut en annons till överpris, känns fel helt enkelt att man inte har samvete nog att man lurar någon annan.

Visa signatur

AMD 7800X3D | ASUS TUF X670E-PLUS | Corsair Vengeance DDR5 32GB EXPO | ASUS TUF 4090 OC 24GB |
Noctua NH-U12A | Corsair 4000D | Corsair AX1200W | Steelseries Apex 7 | Steelseries Sensei Ten | ASUS VG35VQ

https://github.com/Mariusz89B

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av M89
Håller med dig man får ju ha lite vett där uppe, däremot så tycker jag det är olämpligt att lägga ut en annons till överpris, känns fel helt enkelt att man inte har samvete nog att man lurar någon annan.

Tja, marknaden fungerar ju lite så, då folk har börjat pruta som idioter. Det har mer och mer blivit lite mellanöstern-basar av det hela. Man är tvungen att sätta ett överpris, i och med att alla som svarar bjuder skambud.

Personligen sätter jag i stort sett alltid 2/3 av nyinförskaffningspriset, då mina grejer för det mesta är i nyskick. Däremot så tror jag det största problemet är att folk baserar sina priser efter vad de de facto gav för varan när de köpte den, vilket är helt irrelevant....

Visa signatur

Datorer, ett enkelt sätt att dagligen träffa idioter....

Permalänk
Avstängd

Finns nog många som inte vill köpa en ny i delar osv utan vill ha en komplett dator dom vet funkar bra åså innan.

När jag sålde min gamla dator på blocket så kom det en hit som ville prova spela på den innan affär gjordes tex.

Det fick han. Mycket nöjd gjorde vi affär och han tog med datorn hem

Det var absolut inget superpris jag satt ut den datorn för. Men han var nöjd och jag var nöjd.

Tänker man som er så lurar dell kunder dagligen ?