Följ Black Week på SweClockers
Permalänk

Fläktfråga (ljudnivå)

Hejsan

Både min processor och mitt grafikkort har utbytta fläktar till nya bra zalman fläktar som båda har fläktcontrollers. Hur kommer det sig att datorn låter mer när jag spelar eller att det är varmt i rummet då? Vilka mer fläktar är det som ökar hastigheten? För har man en kontroller på kan väl inte fläkthastigheten ändras automatiskt hur varmt det än blir eller?

Den enda fläkten jag kan tänka på är den på nätagget, men belastas det så mycket när man spelar att det blir så varmt?

Permalänk

Vad för zalman fläktar ? min zalman fläkt går snabbare/högljuddare när jag spelar

Visa signatur

Intel i5 @ 2,66Ghz | Noctua NH-D14 | 4gb corsair 1600mhz | Asus P7P55D-E PRO | Antec p182 | Corsair 550w |Asus 6950 2gb upplåsta shaders, ASUS 5770 V2|Samsung SpinPoint F3 1 TB |Benq BL2400PT | LG 42PQ6500 | Steelseries Siberia v1 |Asus Xonar DX |Creative EP-630 | AKG K601 | Dynavoice F-6 EX 5.0 |Canton Reference 9.2 DC | Atacama Nexus 6| Onkyo 607

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jooelhoglund
Vad för zalman fläktar ? min zalman fläkt går snabbare/högljuddare när jag spelar

Har du en fläkcontroller inkopplad på den då?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av perorobin
Hejsan

Både min processor och mitt grafikkort har utbytta fläktar till nya bra zalman fläktar som båda har fläktcontrollers. Hur kommer det sig att datorn låter mer när jag spelar eller att det är varmt i rummet då? Vilka mer fläktar är det som ökar hastigheten? För har man en kontroller på kan väl inte fläkthastigheten ändras automatiskt hur varmt det än blir eller?

Den enda fläkten jag kan tänka på är den på nätagget, men belastas det så mycket när man spelar att det blir så varmt?

Har du Zalman fanmate 2?

De är beroende av den spänning som kommer från källan. Om du pluggar i det i moderkortet, som varierar spänningen beroende på temperatur, så spelar det ingen roll om Fanmate:n är på max.

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Leedow
Har du Zalman fanmate 2?

De är beroende av den spänning som kommer från källan. Om du pluggar i det i moderkortet, som varierar spänningen beroende på temperatur, så spelar det ingen roll om Fanmate:n är på max.

Ok, då förstår jag. Har nämligen kopplat in cpun genom controllern och sen till moderkortet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ok, då förstår jag. Har nämligen kopplat in cpun genom controllern och sen till moderkortet.

Med en Fanmate alltså?

Kopplar du den direkt till en molex (måste använda en 3pin<->molex adapter) så får du 12V hela tiden till fläktkontrollern och kan då ändra spänningen till fläkten. Det borde gå direkt på moderkortet också, om du ställer in i BIOS att fläktarna alltid ska gå på FULL eller liknande.

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Citat:

Har du en fläkcontroller inkopplad på den då?

Nej har inte den modellen , kan du säga vilken modell du har ?

Visa signatur

Intel i5 @ 2,66Ghz | Noctua NH-D14 | 4gb corsair 1600mhz | Asus P7P55D-E PRO | Antec p182 | Corsair 550w |Asus 6950 2gb upplåsta shaders, ASUS 5770 V2|Samsung SpinPoint F3 1 TB |Benq BL2400PT | LG 42PQ6500 | Steelseries Siberia v1 |Asus Xonar DX |Creative EP-630 | AKG K601 | Dynavoice F-6 EX 5.0 |Canton Reference 9.2 DC | Atacama Nexus 6| Onkyo 607

Permalänk
Medlem

Det bästa är väl om du startar ett program som belastar datorn (typ 3Dmark) och därefter öppnar datorn och prövar att dra kontakten till en fläkt i taget tills du hittar den som låter mest. Det enda du bör tänka på är att inte låta kontakten vara urdragen för länge så att någon komponent överhettas.