Grafikkorts köp, vad passar min dator?

Permalänk

Grafikkorts köp, vad passar min dator?

Hej
Är på jakt efter ett grafikkort men blir förvirrad över alla olika sorter som finns, kontakter storlekar etc. Detta är min dators specifikationer.

Fujitsu Siemens Scaleo Pi2662:
• Processor - Intel® Core™ 2 Quad Q6600
• Klockfrekvens - 2.4 GHz
• Cache - 8 MB
• Chipset - Intel G31 Express
• Primärminne - 2048 MB
• Bussfrekvens - 1066 MHz
• Integrerad minneskortsläsare - 11-in-1
• Hårddisk (GB) - 500 GB
• Varvtal - 7200 rpm
• Hårddisk kontroller - Serial ATA II
• Grafikkort - NVIDIA® 8600GS
• Grafikkortsminne - 512 MB
• Ljudkort - High Definition 7.1 (integrated)
• DVD-Enhet - DL DVD+- RW SuperMulti
• Nätverkskort - 10/100/1000BASE-T
• Operativsystem - Windows Vista Home Premium
• 5.25" Platser - 2
• 3.5" Platser - 4
• Lediga 3.5" Platser - 2
• PCI/ISA Kortplatser - 2
• PCI-Express Slots - 1 QTY 16x,1 QTY 1x,
• USB-Portar - 5
• Anslutningar
- DVI-I, Firewire, Line In, Line Out, RJ-45, TV-Out, VGA-out,

Kortet som jag funderar på att köpa efter att ha kollat runt här på forumet är:
XFX Radeon HD 4890 1GB "xXx" GDDR5
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=447807*

Det som jag undrar är passar detta i min dator, tänker då i första hand på om jag har rätt kontakter etc. på moderkortet?

Är detta ett lagom bra kort för min dator eller bör jag köpa ett bättre/sämre med tanke på min dators prestanda?

Tacksam för svar

//Mathias

Permalänk
Medlem

Ja, det ska funka.

Visa signatur

i7 4770k 4.2 GHz delid | Asus Z97-E | 32GB 2133 MHz 12-13-12-37 1T DDR3 | Radeon 6600 | KC2500 2 TB + 840 EVO 1TB | Corsair AX860 Platinum | Define R4

"Once you go FLAC, you never go back!"

Permalänk

ok sjysst, tackar
Är det enda som jag behöver kolla på om det passar att jag har en PCI express kortplats?

Permalänk
Medlem

Nätagg?

Visa signatur

[Intel Core i5 2500k] [Asus P8Z68-V Pro] [2x ATI 6950 1gb] [Fractal Design XL] [Corsair HX 750W] [Corsair 16Gb 1600MHz] [OCZ SSD Vertex3 120GB]

Permalänk
Medlem

Du har en PCI-e x16 vad det ser ut, samma som ditt tilltänkta köp använder. Du har dock inte skrivit vad du har för nätaggregat. Dels måste det palla (vilket det troligen gör), dels måste du ha rätt strömkontakter. Kolla vad ett 4890 behöver (tror det är 2st 6-pins) så att du kan strömförsörja det. Annars blir det att skaffa adaptrar.

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario

Permalänk

Tack för svaren.
Det stämmer att det är 2 st 6-pins, kollade upp det. Jag får öppna datorn och kolla på nätagget. Är det några speciella specifikationer som man bör kolla efter på det? (förutom att det ska finnas 2 st 6-pins strömkontakter förstås)

Permalänk
Medlem

på klistärmeäkret på sidan så ska du se hur mycke ampere det är på 12v-linan, bör vara över 30?

Visa signatur

asd

Permalänk

Har nu kollat upp mitt nätverksagg. Max 400 watt står det på det och kortet jag kollade på krävde 500 watt. Hade även bara en 6-pins kontakt. Om jag vill köpa det kortet vad har jag för alternativ? Går det att lösa på något annat sätt än att köpa ett nytt nätverksagg? Någon nämnde adaptrar, hur funkar det? Gärna en direktlänk till en så jag ser hur de ser ut
Om jag behöver köpa ett nytt nätverksagg så har jag kollat på detta:
https://www.inet.se/datorkomponenter/naetaggregat/ace-rawdeal...
Verkar det ok?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mathias.westberg
Har nu kollat upp mitt nätverksagg. Max 400 watt står det på det och kortet jag kollade på krävde 500 watt. Hade även bara en 6-pins kontakt. Om jag vill köpa det kortet vad har jag för alternativ? Går det att lösa på något annat sätt än att köpa ett nytt nätverksagg? Någon nämnde adaptrar, hur funkar det? Gärna en direktlänk till en så jag ser hur de ser ut
Om jag behöver köpa ett nytt nätverksagg så har jag kollat på detta:
https://www.inet.se/datorkomponenter/naetaggregat/ace-rawdeal...
Verkar det ok?

Hetsa inte upp dig över nätagget. Ett 4870 (4890 drar inte ofantligt mer) drar vid väggen max 250W med en elakare processor än din. Dvs nätagget behöver ge 200W. Du ligger ungefär på mitten av ditt aggs förmåga, vilket är helt OK. Sen är det iofs alltid lurigt med "okända" nätagg. Det som står på är ibland rena glädjesiffror, vilket antagligen är en av anledningarna till att många fått uppfattningen att allt roligare än ett 4200Ti behöver 600W. Några 30A behövs inte, det skulle innebära att kortet drar 360W vilket det då rakt inte gör. Det finns konverteringssladdar att köpa på t.ex. Kjell&Co. Kolla bara så att det finns nog med lediga sladdar så att det fungerar. Tillverkare av grafikkort vill gärna dra till ordentligt när de rekommenderar nätagg, så att de ska slippa den felkällan. Ungefär som speltillverkare gärna tycker att ganska mediokra riggar duger, för då får man sålt fler spel. Som sagt, toköverklockar du inte och har en rejäl binge hårddiskar så ska ditt agg duga så länge det inte är glädjesiffror på det.

/Hast

Permalänk
Medlem

Ampere på 12v? Skulle även tippa att 400w är peak på din märkesdator, kommer väl fungera men nätagget får svettas.

Visa signatur

"You're sweet, like a horny little carebear."
ALT+248= °
Memento Mori