Permalänk
Avstängd

Hmm, går ju att ställa in en massa saker på den displayen på framsidan av ss:n. Vad ska dessa värden stå på ? :s

Visa signatur

Phenom II 955BE 3,2@4,5GHz| 3 x XFX HD4890 "xXx" 1GB| MSI 790FX-GD70 | SS Phase Switch -40C | Corsair Dominator W/Fan 6GB | Samsung F1 1TB | Corsair HX1000W | Samsung 32" LCD | Logitech G7 Carbon Edition |Galleri

Permalänk

En detaljerad bild på displayen samt de elektriska kopplingarna skulle nog underlätta då det inte riktigt finns en sorts display.

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Evil_AnAnAs
En detaljerad bild på displayen samt de elektriska kopplingarna skulle nog underlätta då det inte riktigt finns en sorts display.

Displayen heter EM300 och här finns mer info om den: http://www.eliwell.it/product.aspx?id=4671

Det kablar som går in i den är + & - samt tempgivarens + & -
Problemet är att ss:n endast klarar att kyla ned min cpu till -15C idle med org. frekvens, dvs. 1,35Vcore, 200x16=3200MHz :s

Har testat montera om allting, ny kylpasta osv. utan resultat.

Visa signatur

Phenom II 955BE 3,2@4,5GHz| 3 x XFX HD4890 "xXx" 1GB| MSI 790FX-GD70 | SS Phase Switch -40C | Corsair Dominator W/Fan 6GB | Samsung F1 1TB | Corsair HX1000W | Samsung 32" LCD | Logitech G7 Carbon Edition |Galleri

Permalänk

Okey, då kan vi utgå från att displayens knappar inte kan göra något mer än att växla mellan att läsa av olika tempprobes men eftersom det inte finns fler så går inte det.

Jag skulle ärligt talat gissa att systemet läcker om du får sådan temperatur. Från vad jag kommer ihåg funkade den bra i början men har nu tappat ganska mycket effekt.

Det finns några sett att läcktesta som inte kräver dyr utrustning. Börja med att bära ut din SS till någon öppen plats där du bor så att du inte sitter i gaserna i onödan. Ut gå från att gaserna kan vara både brandfarliga och giftiga tills motsatsen bevisats.

Plocka av så mycket av chassit som du kan och ta av isoleringen, se till att ta isoleringen på ett sätt som gör det lätt att montera fast den igen. Ta och blanda ihop vatten och såpa i ett glas, smeta ut det så att det täcker alla skarvar och lödningar. Evapen kan du även stoppa ner i en hink med vatten. Som du förstår är det bubblor du ska leta efter, antagligen är det ett väldigt litet hål eftersom det ändå tagit lång tid innan problemen började komma (som jag tolkar det då). Om du inte hittar något med den metoden så kan du även läcktesta med en tändare. Börja med att flytta systemet utomhus och ta sedan en tändare och svep utmed rören för att se om lågan påverkas. Är kylmediumet propan kommer det bildas en väldigt liten låga (inget som blir ett problem för dig).

Som en sista lösning kan du även koppla loss all elektronik och sänka ner systemet i ett badkar för att se om det kommer bubblor. Släng gärna upp ett gäng bilder på fogarna, speciellt vid evapen och filtret är det intressant.

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)

Permalänk
Avstängd
Citat:

Okey, då kan vi utgå från att displayens knappar inte kan göra något mer än att växla mellan att läsa av olika tempprobes men eftersom det inte finns fler så går inte det.

Jag skulle ärligt talat gissa att systemet läcker om du får sådan temperatur. Från vad jag kommer ihåg funkade den bra i början men har nu tappat ganska mycket effekt.

Det finns några sett att läcktesta som inte kräver dyr utrustning. Börja med att bära ut din SS till någon öppen plats där du bor så att du inte sitter i gaserna i onödan. Ut gå från att gaserna kan vara både brandfarliga och giftiga tills motsatsen bevisats.

Plocka av så mycket av chassit som du kan och ta av isoleringen, se till att ta isoleringen på ett sätt som gör det lätt att montera fast den igen. Ta och blanda ihop vatten och såpa i ett glas, smeta ut det så att det täcker alla skarvar och lödningar. Evapen kan du även stoppa ner i en hink med vatten. Som du förstår är det bubblor du ska leta efter, antagligen är det ett väldigt litet hål eftersom det ändå tagit lång tid innan problemen började komma (som jag tolkar det då). Om du inte hittar något med den metoden så kan du även läcktesta med en tändare. Börja med att flytta systemet utomhus och ta sedan en tändare och svep utmed rören för att se om lågan påverkas. Är kylmediumet propan kommer det bildas en väldigt liten låga (inget som blir ett problem för dig).

Som en sista lösning kan du även koppla loss all elektronik och sänka ner systemet i ett badkar för att se om det kommer bubblor. Släng gärna upp ett gäng bilder på fogarna, speciellt vid evapen och filtret är det intressant.

Såhär började allt: fick till så att mitt moderkort kunde läsa av cpu tempen (kunde ej det innan) så utgick efter display tempen som visade -38C idle.
Nu för 1dag sedan fick jag igång så jag såg cpu temp vilken visade -15C idle på stock volt :s Körde en OCCT och tempen gick upp till + grader så här har vi problemet. SS:n klarar inte kyla cpu:n så att den håller minusgrader även vid stock volt samt frekvens och den ska endå vara tweakad till 250W.
Tog bort lite isolering, körde igång ss:n och det bildas is runt rören, de kondenseras ej utan är hela tiden ett fint is lager så antar att det ej läcker!
Gasen är R134A, dvs. samma gas som bilar har! Det är 105g i systemet.
Verkar ej som att jag har något torkfilter heller. Har kompressor, det långsmala kopparröret som blir väldigt tunt, radiator samt själva suction linen.
Displayen har jag fått till, den visar nu -38C som den skall. Men fortfarande tycker jag att ss:n borde kyla min processor mer än vad den gör.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Fan vad jag blir sugen på att skrämma upp min prolle när jag läser eran tråd.... För bövelen att man sitter på ett MSI moderkort som helt enkelt är omöjligt att klocka med. Om det är någon som känner för att sälja sitt Asus så hojta till, har även tillgång till Cnc samt manuella maskiner osv som gör det ganska enkelt att tillverka pott så Kanske blir en sådan utifall man har grunden (fungerande moderkort) Skulle vilja se hur långt min E8600 vill gå, rekordet är väl över 6Ghz om jag inte minns fel!

Har många idéer om kylning men har för lite tid för att ha nått riktigt storprojekt :/ En hemmabyggd (ordentligt byggd) chiller skulle inte sitta helt fel då du Onda ananasen förklarade om det förut!

Måste iaf säga grym tråd! Underbart att se sånahär projekt!

Visa signatur

Quadro användare inom CAD/CAM med fokus CAM.
Personligt OC rekord: 5.41GHz @ i7 2600K --- http://valid.canardpc.com/2kkg6k

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av timpO
Fan vad jag blir sugen på att skrämma upp min prolle när jag läser eran tråd.... För bövelen att man sitter på ett MSI moderkort som helt enkelt är omöjligt att klocka med. Om det är någon som känner för att sälja sitt Asus så hojta till, har även tillgång till Cnc samt manuella maskiner osv som gör det ganska enkelt att tillverka pott så Kanske blir en sådan utifall man har grunden (fungerande moderkort) Skulle vilja se hur långt min E8600 vill gå, rekordet är väl över 6Ghz om jag inte minns fel!

Har många idéer om kylning men har för lite tid för att ha nått riktigt storprojekt :/ En hemmabyggd (ordentligt byggd) chiller skulle inte sitta helt fel då du Onda ananasen förklarade om det förut!

Måste iaf säga grym tråd! Underbart att se sånahär projekt!

Du får gärna köpa min SS kylning, dock säljer jag den efter jag vet vad felet är samt har åtgärdat det. Ska i med ny gas iafall! Försäljningspriset kommer hamna på 5000:-

Visa signatur

Permalänk

Jag tror fortfarande att det läcker, har du utrustningen kan du ju mäta trycket över några dagar. Att det inte finns något filter låter dock jävligt konstigt. =/

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Om det hade läckt hade ju tempen inte hållt sig, displayen visar -38C nu helt stabilt, var displayens kalibrering det var fel på. Vid load load tempen endast 0,2C max vilket är helt normalt.

Tycker också det är konstigt att det inte finns något filter.
Det mest konstiga är att jag inte klarar att köra mer än -15C idle i stock speed och vcore. Ska ju klara att kyla ned cpu:n till mellan -20C - -40C

Kom på en sak, kan dessa temperaturer ha att göra med att jag alltid startar datorn samtidigt som ss:n ?? Kan det bero på luft vid cpu:n, dvs. att jag isolerat för dåligt?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har inte ekonomin för tillfället att skaffa mig en SS så tack endå! Men lite tester med torr is o sånt skulle inte vara fel... men som sagt måste ha nytt mobo först.

Visa signatur

Quadro användare inom CAD/CAM med fokus CAM.
Personligt OC rekord: 5.41GHz @ i7 2600K --- http://valid.canardpc.com/2kkg6k

Permalänk

Någon som känner att de kan skaffa kylmedium kring Göteborg? Börjar bli sugen på att bygga en egen SS eftersom det projektet aldrig blev av. Har koll på nästan allt utom just utrustning för påfyllnad.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

No filter??

And what is on the left?

Thanks

Permalänk

Nice build.

Could you be so kind and describe what all the electronics does? Thought you didn't need much electric components in a SS since you only need to power the compressor and the fans.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

That one was different, it was controled like mach units with software...etc

Best Regards

Permalänk
Quizmaster Karlstad 2022

Nya leksaker, får se när jag får tid och pengar till att använda dem:)

och som vanligt jätte kass kvalitet på bilderna.

Permalänk

Så jävla grymt!

Extra roligt när jag vet vad just den nordbryggan kan prestera.

Ser fram emot när dina resultat börjar rulla in.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

det där ser ut som en jävligt roli leksak.

Visa signatur

Intel I7 8700k |Asus Z370-Prime A | Ballistix Elite | GTX 1080 |Samsung SSD | HX1000 |
980x
531 920
"If it aint broke.....Fix it untill it is"

Permalänk
Quizmaster Karlstad 2022
Citat:

Så jävla grymt!

Extra roligt när jag vet vad just den nordbryggan kan prestera.

Ser fram emot när dina resultat börjar rulla in.

mm hoppas jag kommer ha råd med lite kyla inom en livstid eller två;)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Psydrop
det där ser ut som en jävligt roli leksak.

visst gör det:)

Permalänk
Medlem

kan man önska en sån av tomten tro....

Visa signatur

Intel I7 8700k |Asus Z370-Prime A | Ballistix Elite | GTX 1080 |Samsung SSD | HX1000 |
980x
531 920

Permalänk
Entusiast

Var det den där du köpte av Duniek? Stilig. Kanske ett litet test med dice snart iaf?

Permalänk
Quizmaster Karlstad 2022
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Calathea
Var det den där du köpte av Duniek? Stilig. Kanske ett litet test med dice snart iaf?

jepp jag köpte båda av honom:)

Permalänk
Medlem

nu vill vi ju se resultat också

Visa signatur

980x
531 920

Permalänk

Många gubbar som är sugna nu på lite bench.., KUL!!! Kanske är dax för ett bench party ala Swec.
Nämnde det för Andreas för ett tag sedan.., ska se vad det kan bli av det...
Kan vara vettigt att låta det nya året börja lite grand med tanke på all ny hårdvara som kommer släppas inom kort.

Permalänk

Låter som en kul grej! En helg kan jag nog undvara från studierna.

Vi får ju försöka fixa billigt ln2 då. Det är möjligt att jag kan skaffa för 10kr/l om vi köper över 100l. Kanske ännu billigare.

Visa signatur

Permalänk
Quizmaster Karlstad 2022

Det skulle jag va med på:)

Permalänk
Avstängd

Jag kan undvara lokal för benchning här i Göteborg om det är något som låter intressant?!

Visa signatur

Permalänk

Låter väldigt intressant då det är mina trakter!
Om många är intresserade kan jag ringa AGA och kolla hur griniga de är för tillfället.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Citat:

Låter väldigt intressant då det är mina trakter!
Om många är intresserade kan jag ringa AGA och kolla hur griniga de är för tillfället.

Ju fler folk vi får med oss desto bättre! Har även en fotograf som gärna ställer upp och fotar hela arrangemanget

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tycker det vore en kul grej.......fast samtidigt inte kul att åka hur långt som helst....

Visa signatur

980x
531 920

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Psydrop
Tycker det vore en kul grej.......fast samtidigt inte kul att åka hur långt som helst....

Det är ju sant, men vad gör man inte för att bencha tillsammans med likasinnade! Är nog ingen omöjlighet att någon tidning alt. webtidning vill göra ett reportage också!

Visa signatur