Permalänk
Medlem

Systemkrav för full-HD

Klarar man spela upp full-HD med Celeron E3200 2,4GHz, 2GB 800MHz och Geforce 9300 med HDMI?

Tänkte bygga en liten billig HTPC med dessa komponenter.

Visa signatur

Intel NUC i5 - Corsair 8GB - Intel 180GB

Permalänk
Medlem

Grafikkortetr borde klara koda av om filmerna följer standarden.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KreatinPower
Klarar man spela upp full-HD med Celeron E3200 2,4GHz, 2GB 800MHz och Geforce 9300 med HDMI?

Tänkte bygga en liten billig HTPC med dessa komponenter.

Eftersom att ION-plattformarna som finns ute är av sämre prestanda, men som klarar 1080p, så blir mitt svar: Ja. Jag tror det hänger lite på vad du spelar upp för slags källa.

Jag tippar på att du vill köra en Zotac mini-ITX som har inbyggt 9300? Jag har läst några trådar (på andra forum) där e3200 och Zotac går bra ihop för fullhd.

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Medlem

Tanken va en sån här Asus P4-P5N9300:
https://www.inet.se/datorkomponenter/barebone/asus-p4-p5n9300...
Och sen kasta i lite minne och en sval celeron och en WD 320GB Blue som jag har liggande helt ny. Borde bli rätt schysst och sval mediastation?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

kör du med linux och xbmc är det inga större problem

/Daniel

Permalänk
Medlem

Windows 7 är tanken.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Windows 7 är tanken.

Hur kom du fram till det isf tex. MediaPortal, XBMC

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jookeer
Hur kom du fram till det isf tex. MediaPortal, XBMC

För att jag gillar WIndows 7 och inte är insatt i de andra som nämns.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ska du bara ha den för att visa upp film,spela musik, kanske visa några bilder ibland.

Ja då tycker jag inte det finns någon anledning att inte köra Linux + XBMC. XBMC på autostart sen är det kirrat, då ser man ju bara det ändå så

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Medlem

hårdvaruuppspelning fungerar väldigt trevligt under linux och xbmc, synd att slösa bort ett nvidia 9300 på det sättet (genom att köra det under win7), och det där att du inte är insatt, fick igång ett fungerande system på under en timme med fjärrkontrollsstöd (som tog under minuten)

så att få ett osmidigt och tungrott system för att du inte vill testa lite... ja då är det ditt val

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ParaZide
hårdvaruuppspelning fungerar väldigt trevligt under linux och xbmc, synd att slösa bort ett nvidia 9300 på det sättet (genom att köra det under win7), och det där att du inte är insatt, fick igång ett fungerande system på under en timme med fjärrkontrollsstöd (som tog under minuten)

så att få ett osmidigt och tungrott system för att du inte vill testa lite... ja då är det ditt val

Fan va ni är "på". Jag hade aldrig ens hört talas om XBMC innan ni nämnde de. Självklart ska jag kolla de men jag måste väl få säga vad jag hade tänkt mig utan att bli kritiserad?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

du kunde ha pluggat på lite i forumet, sökt lite, xbmc är absolut inget nytt inom htpc världen... har funnits i typ 6 år, och sedan det portats till andra plattformar än xbox1 så har mycket skoj hänt, speciellt inom linux

och speciellt med nvidia 9300/9400 så funkar det mycket bra då xbmc använder grafikchippet att koda av filmen

http://www.tradera.com/HP-Tradlos-Fjarrkontroll-for-Vista-och...

just den auktionen är avslutad, men han har ett gäng till att sälja

just den fjärren funkar lysande i linux och xbmc, tar par minuter, sedan har du dunder fjärrstöd, det är alltså enklare att få fjärren att funka till linux än windows

här har du guider på svenska som är väldigt tydliga, hur du installerar linux, xbmc och även hur du installerar fjärren

http://www.xbmc.nu/index.php?option=com_content&view=category...

finns även xbmc live du kan testa xbmc från en usb sticka

sedan finns det massa hjälp på www.xbmc.org i deras forum och online manual, för att inte prata om detta forum... finns numera en egen underavdelning

välkommnar dig att testa, och inte låsa dig vid windows, för skall det vara en mediaspelare finns det i mina ögon inget bättre väl just nu än linux och xbmc

/Daniel

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ParaZide
ändrar just nu
/Daniel

Ursprungsfrågan var om hårdvaran räckte. Jag har svårt för att tro att operativet begränsar mig i denna frågan även om Windows är mer trögdrivet än Linux.

Om jag pluggat på inann jag frågade? Nej faktiskt inte. Varför plugga och leta efter informatiom om Linux och nåt som jag inte vill ha när jag redan vet vad jag vill ha och uppfyller mina krav? Nu verkar vi ha hamnat i en Linux vs Windows fråga som jag inte ville, släpp de nu.

Egentligen va jag mest nyfiken på om det klarade 1080. I praktiken blir de nog mest 720 och DVD den kommer få spela upp. Kommer även användas till bildvisning, musikuppspelning med mp3 och Spotify. Även Voodler är jag sugen på när de släpps.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungsfrågan var om hårdvaran räckte. Jag har svårt för att tro att operativet begränsar mig i denna frågan även om Windows är mer trögdrivet än Linux.

Om jag pluggat på inann jag frågade? Nej faktiskt inte. Varför plugga och leta efter informatiom om Linux och nåt som jag inte vill ha när jag redan vet vad jag vill ha och uppfyller mina krav? Nu verkar vi ha hamnat i en Linux vs Windows fråga som jag inte ville, släpp de nu.

Egentligen va jag mest nyfiken på om det klarade 1080. I praktiken blir de nog mest 720 och DVD den kommer få spela upp. Kommer även användas till bildvisning, musikuppspelning med mp3 och Spotify. Även Voodler är jag sugen på när de släpps.

läs mitt förra svar

xbmc klarar av allt du beskrivit, voddler baseras till delar på xbmc och rykten säger att det kommer stöd för voddler i xbmc

nu låter jag tjatig, men när jag gick ifrån xbox1 till att leta efter nåt som kunde spela upp högupplöst, först en popcorn hour, men mjukvaran var en katastrof... sedan när jag kikade på dator som mediaspelare så upptäckte jag hur få alternativ som ens var nåt att ha, saknade allt jag var van vid sedan 5 år tillbaka...

testade det som fanns, tills jag började köra xbmc under windows för att sedan gå över till linux och jag är helnöjd, visst det är lite finlir om man vill få det att funka superoptimalt, men det är det under windows också

/Daniel

Permalänk

bör klara det då 9300 stödjer HD-dekodning i 1080p med VC-1 och H.264, oavsett vad du kör för OS och uppspelningsprogram; så länge det stödjer hårdvaruacceleration så bör det vara lugna puckar

Permalänk
Medlem

Min mediadator som är kopplad till LCD TVn och förstärkaren kör jag W7 i och det funkar superbra. Användningsområdena jag använder den till är vanl surf i firefox, hålla kontakt med messenger, se på högupplöst film(720p & 1080p mkv) uppspelat i MPC-HC med hårdvaruacc, lyssna på musik i tex spootify och winamp, se på foton mm.

Jag ser absolut ingen nytta i mitt fall att använda speciell HTPC programvara under linux, det jag vill göra funkar ju redan så bra direkt i W7.

HTPC programvara/linux eller bara windows kan disskuteras länge. Endel tycker att det måste vara speciell mjukvara för att få vara en HTPC. Men HTPC har ju fått sitt namn fr att den kopplas till hemmabiosystemet(LCD TV, Projje, förstärkare mm), inget som säger att windows inte får vara med.

Till TS: Kör windows om du vill, inget fel i det. Vill du köra HTPC programvara så är det OK det med

Åter till din fråga, Högupplöst film i de vanligaste formaten(x264/mkv) spelar du lätt upp med hjälp av grafikkortet om du väljer ett system med Nvidia 9300 grafik.

Visa signatur

Intel i5 12600KF @5.1ghz | ASUS PRIME Z690A | Fractal Design Define R4 | Noctua NH-U14S Dual | Kingston Fury DDR5 16GB | Gigabyte RTX 3070 Gaming OC 8G | Corsair RM 650W | Crucial P3 plus 1tb M2 SSD | 2Tb M2 SSD | Windows 11 x64 | MSI GP63 8RE i7-8750H GTX1060 6G |

Permalänk
Medlem

xbmc finns ju även till windows om du känner för att köra det.

Visa signatur

i7 14700k, 32gb ram, massa lagring, Windows 11, Fractal Design North
Citera så jag hittar tillbaka :)

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av E_maN
xbmc finns ju även till windows om du känner för att köra det.

men klarar inte av att utnyttja grafikkortet under windows 7 så där är XMBC ett totalt nerköp

Permalänk
Medlem

Det går ju fixa så att xbmc använder en extern spelare (MPC HC) för att spela upp high definition-film så det är ju inte kört för att man kör windows.

Men man kan ju som sagt bara köra windows och spela upp med MPC HC med hårdvaruaccelererad grafik direkt också

Själv så kör jag ubuntu och xbmc, tror jag helt enkelt fastnade för xbmc när jag hade min gamla xbox och sen dess har det bara blivit bättre.

Visa signatur
Permalänk

XBMC my ass, givetvis ska man köra Windows 7's inbygda Media Center på en HTPC. XBMC är en glorifierad mediespelare, Media Center är en komplett HTPC lösning.

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk
Inaktiv

Hur får jag igång mitt TV kort Anysee under Xmbc? Fungerar det inte på en""komplett mediaspelare"? B_S

Permalänk
Medlem

ubbe1: då behöver du köra mythtv som backend så komplett är det väl inte då

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av emigrating12
XBMC my ass, givetvis ska man köra Windows 7's inbygda Media Center på en HTPC. XBMC är en glorifierad mediespelare, Media Center är en komplett HTPC lösning.

Många håller inte med, särskilt de som kör XBMC!

Båda systemen har sin plats, tror XBMC, som är gratis, klarar viss hårdvara bättre än W7 och tvärtom.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

självklart. Håller med.
Sen gärna med tillägg av en ny programvara jag hittat på nätet som ser bra ut.
Ger utökade möjligheter att se betalkanaler på ett smidigt och bra sätt

Tyvärr inte freeware
men utvecklas det som nu så verkar det vara värt pengarna.
--> hemsida http://dvblogic.com/

Permalänk
Medlem

Windows 7 och MPC-HC. Så, då var den saken klar.

Visa signatur

Intel Core i5 12600K | MSI Pro Z690-A DDR4 Wifi | MSI RTX 3080 Ventus 3X Plus | 4x8 GB G.SKILL Trident Z RGB 3200MHz | Samsung 970 EVO 500GB | Seasonic Focus+ Gold 750W | Corsair Obsidian 500D | LG 34GN850

Permalänk
Medlem

Stackars trådskapare, han ville bara ha lite åsikter ang om hårdvaran fungerar osv, o precis varenda jäkla svar handlar om linux.

Tor absolut inte att det kommer att vara något problem i Windows7.

Visa signatur

| CPU i7-13700KF | Mobo Asus PRIME Z790 D4 | Ram 32Gb 3600Mhz cl17 DDR4 | GFX RTX 4080 Super | HDD 2x 1024Gb M.2 SSD | Corsair 850W | Playstation 5 | Xbox Series X |
"Om allt verkar gå bra vet du förmodligen inte alls vad som pågår."

Permalänk
Citat:

hur gammal är du då?

Varför skulle man vilja köra w7 när man köra en väldigt "naken" linux kärna som knappt tar upp något alls i RAM minnet+xbmc+vdpau?????

xbmc är en KOMPLETT lösning, det är ju för fan ett helt os i grunden.

Snacka inte skit

Till OP om du vill köra windows, så kan du använda dig av den utmärkta mpc-hc eller mediaportal, även xbmc finns i binär form till windows.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av greenfish
hur gammal är du då?

Varför skulle man vilja köra w7 när man köra en väldigt "naken" linux kärna som knappt tar upp något alls i RAM minnet+xbmc+vdpau?????

xbmc är en KOMPLETT lösning, det är ju för fan ett helt os i grunden.

Snacka inte skit

Till OP om du vill köra windows, så kan du använda dig av den utmärkta mpc-hc eller mediaportal, även xbmc finns i binär form till windows.

Hur, precis, är XBMC en "KOMPLETT" lösning? Har det inbyggt stöd för encoded DVB-S och MHEG-5? Nej just det, det har inte TV stöd alls. Visst, man kan streama live TV till det, men kom igen, vad slags halfassed lösning är det? Ska jag först ha ska det givetvis komma med OTA guides och "Red Button" stöd.

Avsaknaden av TV är en av sakerna som gör XBMC till en glorifierad mediespelare jämtemot en komplett HTPC lösning.

Att du sedan anbefaller MPC-HC om man vill köra Windows tar verkligen kakan. Ska man ha en HTPC, efter ordets rätta betydelse, är man givetvis ute efter en PC som kan köras helt utan tangentbord eller mus och enbart kontrolleras med en fjärr, visst går detta att få till med MPC, men inte fan är det speciellt smidigt.

Sedan undrar jag vad min ålder har med saken att göra? Men vi kan ju säga såhär att jag körde min första Linux burk innan det ens fanns i version 1.0. Jag var också ett känt namn i diverse grupper på C64 tiden och framåt. Så visst, jag är gammal, och givetvis har det lite att säga när jag bygger en HTPC eftersom WAF (och generell användarvänlighet) faktiskt är en faktor för mig.

Jag har också, som en av de fyra ägarna av TheTVDB, ett nära samarbete med utvecklarna av XBMC så jag vet precis vad det kan och inte kan göra samt hur dessa utvecklare själv ser sin produkt.

Now, run along kid.

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk
Medlem

Nu ska ni sluta pracka på om linux, fatta att inte alla människor tycker att det är så fantastiskt och hokus pokus ! Vill han ha windows 7 så fungerar det aldeles utmärkt för honom och annat är att snacka skit ! Vill han ha Linux så lär ni höra från honom igen i en annan tråd, men nu är denna tråden trasig pga erat skitsnack om linux.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av shagy
Nu ska ni sluta pracka på om linux, fatta att inte alla människor tycker att det är så fantastiskt och hokus pokus ! Vill han ha windows 7 så fungerar det aldeles utmärkt för honom och annat är att snacka skit ! Vill han ha Linux så lär ni höra från honom igen i en annan tråd, men nu är denna tråden trasig pga erat skitsnack om linux.

Vad är det för attityd?
TS frågar om hårdvara och han får tips om vad han skall köra för att hårdvaran skall fungera optimalt med filmer och hårdvaruavkodning.

I tråden finns tips på Win7 och XBMC, XBMC för windows samt med flera. Det är ingen som "prackar" på utan folk ger sina tips, och ideér.

Ang mediacenter:
Windows mediacenter är mycket begränsat gränssnitt som är anpassat till gemene man som inte har de högre kraven på flexibilitet och är inte anpassat så att användaren kan "customisera" gränssnittet till eget tycke och smak.

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1