Permalänk
Medlem

Är det ett bra köp?

Hej.

Det är så att jag har funderat och kommit fram till att jag skulle köpa mig en laptop, det som är väsentligt för mig är batteritid och vikt och kollade lite och såg att apples sortiment verkade bra. Jag har en kompis som säljer en macbook 13.3 för 4500kr den är 2år gammal ingen garanti kvar och en 320gb hårddisk. Min fråga är detta ett bra köp ? Eller skall jag köpa en helt ny ?

Permalänk
Medlem

Vet inte riktigt hur bra en sådan dator är men 4500kr för en 2 år gammal mac-laptop låter dyrt..

Visa signatur

"You're sweet, like a horny little carebear."
ALT+248= °
Memento Mori

Permalänk
Medlem

Ja precis, tycker jag med. Men åt andra sidan så kostar ju en sprillans ny 10.000kr Så jag blir lite skeptiskt. Kanske mer värt det om jag prutar ner det till 3500-400kr om jag nu lyckas annars blir det väl en helt ny macbook pro 13.3. Datorn skall ju bara användas till ordbehandling och film tittande så uppåt 10.000-12.000kr låter lite dyrt

Permalänk
Medlem

Bara två år gammal säger ju inte så jättemycket... Kolla exakt vad det är för modell och vad den har i sig så är det lättare att ge ett svar. Jämför annars med andra annonser på t.ex. blocket.se så får du ju se vad likvärdiga macar kan kosta!

Visa signatur

"They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety." - Benjamin Franklin

Permalänk

Jag tycker att det låter som ett rimligt pris för en MacBook som är två år gammal.

Kolla på blocket och tradera vad en MacBook av den åldern brukar kosta:
http://www.blocket.se/goteborg?q=macbook&cg=5020&w=3&st=s&c=5...
http://www.tradera.com/search/result.aspx?search=macbook&sear...

Jämför man med blocket så är det lågt och jämför man med tradera så kan man nog komma undan billigare.

Hur mycket RAM finns det i maskinen och hur snabb är processorn? RAM gör stor skillnad i OS X.

I och med att den är två år gammal kommer batteriet självklart vara sämre än ett nytt så om batteritiden är en av de viktigaste faktorerna kanske det kan vara bra att köpa ett nytt sådant. Vad har du annars tänkt använda datorn till?
I och med att vikt också är viktigt för dig, hur mycket får den väga? Kanske är bättre att kolla på MacBook Air om det verkligen är super-viktigt. En plast-MacBook väger 2.27 kg, en unibody MacBook 13.3" 2.04 kg och en MacBook Air 1.36 kg.

Så totalpris blir nog minst 5500 kr (har för mig nytt batteri kostar 1000 kr). Är det värt ~7000 kr (alt. ~5750 kr med studentrabatt) för att få en ny 13.3" MBP som väger 0.23 kr mindre och har den nya typen av batteri som räcker längre än plast-MacBooken?

SAiKoU: Mac behåller värdet flera gånger bättre än "vanliga" PC:s så 4500 kr för en två år gammal är normalt skulle jag säga, beror dock lite på vilken processor och hur mycket RAM som sitter i maskinen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag vet inte precis vilken specifikation datorn har men. Tror att det är

2gb 667MHz
320gb 5400rpm hårddisk
Intel c2d 2.1GHz 3mb cache ?
Något sämre grafikkort än GF 9400GM vet jag

Resten vet jag inte. Det datorn kommer användas mest till är skriva i office göra diverse funktioner i andra ordbehandlingsprogram och titta film på den. Vikten gör väl inte så mycket men har inte lust att gå och bära runt på en tegelsten, när jag skall ha den på alla mina lektioner.

Och till batteri fronten vad kostar ett helt nytt batteri ? Och som sagt är det värt att köpa en helt ny Macbook? Kollade runt lite på deras hemsida och fastnade för deras Macbook Pro är det någon större skillnad på den och Macbook ? Förutom priset. Och jag min budget sträcker sig tyvärr inte til en Macbook air =(

Permalänk

Om det är 667 MHz minne är det en 2006 år modell, vilket betyder att GPU är Intel GMA950 och att max minne ligger på 3 GB enligt Apple men jag har för mig att det går att få i 4 GB ändå. Dock inte något stort problem för dig om du mest ska latja runt i office och surfa Vet inte hur det är att spela upp 1080p material med relativt hög bitrate på den, inget jag känner att jag skulle vilja prova dock.
Nytt batteri borde kosta kring 1000 kr.

Största skillnaden mellan MB och MBP är väll att MBP har mycket bättre chassi, sen så stödjer den mer minne och lite annat

Jag tror personligen att denna MacBook skulle duga för dig, men försök pruta ner den lite i och med att du nog måste köpa ett nytt batteri. Om det är en MacBook av 2006 års modell så är kanske 4500 lite att ta i. Trodde det var en late 2007 nämligen, de kom nämligen för ganska exakt två år sedan.

Av min två år gamla late 2007 MacBook får jag numera ut kring 3-4 timmar på batteri med AirPort igång och låg till medel ljusstyrka. Dock så har min MB använts som desktop dator i ungefär ett år är därmed sparat en hel del på batteriet. Kolla batteri-tråden här på förstasidan av Apple-forumet för lite mer siffror på hur länge batteriet räcker på en två-tre år gammal maskin.
Sänkt Batteryhealth? tråden dvs.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det var väldigt många olika bud gällande batteritiden och laddningar. Men det är väl klart värt dom pengarna i alla fall om jag får ner den till 3500-4000kr?

För det känns ju som sagt lite onödigt att man skall betala över 10.000kr för en sprillans ny om den skall i regel bara ersätta det gamla hederliga kollegieblocket,( Och en hel del film tittande). Jag glömde nämna också att datorn kommer att användas till att editera lite musikklipp och filmer också om det nu spelar någon roll.

Och min slutliga fråga om jag köper ett helt nytt batteri hur länge kommer jag kunna aktivt använda datorn? Med office program och hur blir det med batteritiden om jag bara tar ner skärmen till viloläge? För det är väl jag mest kommer att göra istället för att stänga av datorn emellan lektionerna. Kommer i alla fall ha uttag för ström på några tillfällen så. Är detta ett bra köp ? Börjar spekulera om det är som sagt bättre att köpa nytt och få nyare saker och garanti?

Kollade på denna datorn vet att det inte är mac men hur bra är den i jämförelse med den 06 macbooken ? Tänker mest på batteritid då.
http://www.dustinhome.se/pd_5010333524.aspx

Permalänk
Medlem

Hej igen!

Det är så att jag har kollat lite på kompisens macbook 06 version. Och såg att att det har börjat släppa lite på själva ramen eller plattan precis bakom touch plattan så där sitter det ett par tejp bitar, Annars verkade den helt ok!

Men jag går fortfarande och grubblar om det är värt att köpa den beg? Jag har i alla fall fått ihop 12.000kr till en helt ny Macbook pro 13.3 Är det värt att köpa en helt ny så jag får bättre batteri tid bättre chassi och garanti ?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av serts
Hej igen!

Det är så att jag har kollat lite på kompisens macbook 06 version. Och såg att att det har börjat släppa lite på själva ramen eller plattan precis bakom touch plattan så där sitter det ett par tejp bitar, Annars verkade den helt ok!

Sånt fixar Apple kostnadsfritt trots att garantin gått ut.

Permalänk

Jag tycker att den nya pron är suverän, grymt bra batteritid, snyggt och tåligt chassi, multitouch, upplyst tangentbord etc. Jag skulle helt klart gå på den nya maskinen.

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Medlem

Okej så nu har jag fått lite olika bud i alla fall=)

Det jag grubblar över är som sagt om det är värt att lägga ut 10.000kr på en helt ny. När jag satt med den idag så tyckte jag att den kändes väldig stabil.
Kunde sitta ca 4h och skriva och göra annat då hade jag ljusstyrkan från max till medel ungefär skiftade lite, är detta godkänd för det priset ? Funderar också på att köpa ett helt nytt batteri om det är väsentligt att köpa den. Han sa idag att det var en tidig 07 model!

Det som är min fråga är, är det värt att betala dubbla priset för att få en 09 modell och längre batteritid samt snabbare minnen och garanti 1 år ?

Börjar få riktig beslut ångest här :S

Uppskattar alla svar!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av serts
Okej så nu har jag fått lite olika bud i alla fall=)

Det jag grubblar över är som sagt om det är värt att lägga ut 10.000kr på en helt ny. När jag satt med den idag så tyckte jag att den kändes väldig stabil.
Kunde sitta ca 4h och skriva och göra annat då hade jag ljusstyrkan från max till medel ungefär skiftade lite, är detta godkänd för det priset ? Funderar också på att köpa ett helt nytt batteri om det är väsentligt att köpa den. Han sa idag att det var en tidig 07 model!

Det som är min fråga är, är det värt att betala dubbla priset för att få en 09 modell och längre batteritid samt snabbare minnen och garanti 1 år ?

Börjar få riktig beslut ångest här :S

Uppskattar alla svar!

Kan du inte be om att få se kvitto eller dylikt så han kan styrka när han faktiskt köpt den? Rastersize sa ju att det måste vara en 06a så det verkar ju som han försöker blåsa dig på ett eller annat sätt.

Kolla upp allt sånt i förväg. Eftersom garantin är long gone så kan det vara värt att låta någon som kan mycket om macar få ta sig en titt på den då det kan finnas en hel del dolda fel och skavanker.

Generellt sett hade jag dock sagt att så länge du inte är i extremt behov av en billig dator så hade jag köpt en ny eller i alla fall nyare begagnad. En 06a är ganska gammal och bärbara datorer tar ganska mycket stryk under åren, speciellt de i plast.

Visa signatur

"They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety." - Benjamin Franklin

Permalänk
Medlem

Okej, Litar på er! Det är väl som med allt annat jag vill komma undan så billigt som möjligt.

Men skall iväg och prata med en kille som är hajj på mac datorer=) Så jag återkommer senare med update vad han hade att säga om saken.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av serts
Okej, Litar på er! Det är väl som med allt annat jag vill komma undan så billigt som möjligt.

Men skall iväg och prata med en kille som är hajj på mac datorer=) Så jag återkommer senare med update vad han hade att säga om saken.

Självklart vill man komma undan billigt men en bärbar dator är ju i stort sett en förbrukningsvara. Man släpar omkring den överallt, öppnar och stänger locket, använder batteriet, tröttar ut hårddisken, får repor, tappar den i golvet, använder fläktarna och så vidare...

Är den som Rastersize kom fram till från 06 så är den över tre år gammal. Det blir ganska mycket slitage, speciellt om man inte är jätteförsiktig.

Förutom detta så är den såklart ganska slö i jämförelse med nya datorer och du får ingen garanti.

Visa signatur

"They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety." - Benjamin Franklin

Permalänk
Medlem

Killen jag pratade med om den begagnade "macdatorn" Han tyckte ungefär som ni att det var inte värt sitt pris, och då utgår jag ifrån att jag köper en helt ny. Min fråga är fungerar studentrabatten på elgiganten ? Och vilket är mest prisvärt att köpa en Macbook pro 13.3 eller en Dell Latitude 6400 med 9cell batterier?

P.S Apple kommer inte att göra någon hårdvara uppgradering den senaste tiden eller? Så man inte går minste om något om man väljer att köpa nu.

Permalänk
Medlem

Applestore är nere just nu (tisdag 20/10) och ryktet säger att en ny macbook är på g.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av serts
Killen jag pratade med om den begagnade "macdatorn" Han tyckte ungefär som ni att det var inte värt sitt pris, och då utgår jag ifrån att jag köper en helt ny. Min fråga är fungerar studentrabatten på elgiganten ? Och vilket är mest prisvärt att köpa en Macbook pro 13.3 eller en Dell Latitude 6400 med 9cell batterier?

P.S Apple kommer inte att göra någon hårdvara uppgradering den senaste tiden eller? Så man inte går minste om något om man väljer att köpa nu.

Tror du kan få 6% rabatt i butik men endast 10% på nätet.

Visa signatur

Nämns inget annat så menar jag denna maskinen:
ASUS G53SW - Intel i7-2630QM @ 2.00Ghz - 12GB RAM - Nvidia GeForce GTX460M 1.5GB
Intel 510 SSD 128GB - Seagate Momentus XT SSHD 500GB - Windows 7 x64 Ultimate SP1
Chrome v38/latest, Chrome Canary och Firefox for development / debug

Permalänk
Medlem

Är det värt att vänta på nya eller skall jag kila iväg och köpa en MBP i morgon =)?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av serts
Är det värt att vänta på nya eller skall jag kila iväg och köpa en MBP i morgon =)?

Du får som andra säger mer rabatt på nätet samt att den nya Macbooken redan har kommit ut så det är ju bara att bestämma sig om vilken du vill ha!

Visa signatur

"They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety." - Benjamin Franklin

Permalänk
Medlem

Är det värt att betala 2000kr mer för MBP ? Än MB white ?

Permalänk
Medlem

Det är en väldigt stor smaksak tror jag, alu vs plast är för sig bara värt 2k för mig (min mbp 13" är on route). Sen även SD readern i MBP är mycket trevligt. Utöver det så är det väl ingen större skillnad?
Kanske backrundsbelysningen på tangentbordet inte finns i plastbooken?

Så för 2k får du, SD reader, firewire, Alu unibody och bakrundsbelysning.

Visa signatur