Permalänk
Medlem

läsa på gymnasiet ?

Snart dags för mig att söka till gymnasiet och kan inte bestämma mig om jag vill läsa hårdvara (bygga datorer och sånt) elr programering... tänkte höra om någon har några tips? Vad jag kan komma "längst" med i framtiden osv

Permalänk
Medlem

Programmering. Men gör det du tycker är kul, gymnasiekurser spelar inte så stor roll. Ifall du vill komma vidare i det yrke du väljer så är det bäst att läsa högskolekurser.

Permalänk
Avstängd

Finns det ens gymnasium som är inriktade på hårdvara ?

Om du ska läsa programering så antar ja att du även tänkt att läsa 3-5 år efter gymnasiet också?

Permalänk
Medlem

Nu ska jag vara så ärlig så att det verkligen når fram, Spelar ingen jävla roll! man kommer ingenstans med ett gymnasieutbildning så välj något med mycket matte i så att din hjärna åtminstone stimuleras en liten bit och sen får du välja kurser utifrån det som högskolan kräver om vill komma vidare, resten spelar som sagt ingen roll.

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk

Som sagt man lär sig varken programmera eller hårdvara på gymnasiet, dock finns det gymnasieelever som är duktiga, men det beror på självstudier.

Så om du vill utbilda dig till programmerare/hårdvara så är natur/teknik etc ett bra val, sedan läsa vidare på högskola. Alternativt en KY utbildning inom spelprogrammering, webbdesign etc.

Angående "bygga datorer" så är det en fras som jag tycker folk missbrukar rejält, även väldigt mycket bland folk som har datatekniska kunskaper.
Det ni kallar "bygga datorer" kallar jag för att "montera ihop datorkomponenter", sedan så installerar och konfigurerar man mjukvara. Det sista att konfigurera mjukvara är inte alltid så himla simpelt, vilket såklart en datateknisk utbildning kan underlätta.
Men vanliga konsumentdatorer med konsumentmjukvara, så kan man enkelt lära sig detta själv. Och välja ett speciellt gymnasieprogram för dennas skull tycker jag är dumt, då det väl inte ens finns någon bra?
*edit*
Undra varför ordet bygga missbrukas så på persondator (i princip alla datanördar), för ingen säger ju att de t.ex. har byggt en ikeamöbel utan monterat ihop den.

Så mitt råd om du vill komma långt är som sagt natur, teknik, IB etc. IB: http://www.ibsyd.edu.stockholm.se/sa_funkar_det.html
Nu har jag ingen personlig erfarenhet av IB, men jag har personlig erfarenhet av att ha brister i teknisk engelska och det är inte bra. Alltså rekommenderar jag verkligen folk att läsa alla kurser på engelska om de kan.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Instämmer helt med de två ovanstående. Det är tillräckligt svårt att få ett bra jobb direkt från skolan med en civilingenjörsexamen inom datorvetenskap. Du kommer ingenstans med bara en gymnasieutbildning. Sök en utbildning som ger dig behörighet att plugga vidare på högskola/universitet istället, det kommer löna sig. (och i framtiden när du känner att du vill tacka mig för mina råd så kan du bara skicka ett PM så ger jag dig min adress dit du kan skicka en postväxel av lämplig valör)

Visa signatur

"We're paratroopers, lieutenant. We're supposed to be surrounded!" - Lt. Winters, Bastogne 1944

Permalänk
Medlem

Konstigt att du ska gå på gymnasiet när du ändå har spenderat ett decennium i skolan utan att ha lärt dig att det inte är något mellanrum före tex ? så är det inte lite meningslöst med gymnasiet när du ändå inte lär dig något?

(helt ogrundade citationstecken också iofs men aja)

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av x-per
Konstigt att du ska gå på gymnasiet när du ändå har spenderat ett decennium i skolan utan att ha lärt dig att det inte är något mellanrum före tex ? så är det inte lite meningslöst med gymnasiet när du ändå inte lär dig något?

(helt ogrundade citationstecken också iofs men aja)

Man ska inte kasta sten i glashus. Känns det bättre nu när du hävt ur dig lite personattacker och spydigheter utan några speciella grunder? Hjälp till istället för att bete dig så där, annars är det lika bra att vara tyst.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av x-per
Konstigt att du ska gå på gymnasiet när du ändå har spenderat ett decennium i skolan utan att ha lärt dig att det inte är något mellanrum före tex ? så är det inte lite meningslöst med gymnasiet när du ändå inte lär dig något?

(helt ogrundade citationstecken också iofs men aja)

Men snälla nån, hur jävla barnslig får man bli egentligen -_-
Herregud =/

Edit: Inte konstigt att du har 2 anmärkningar ...

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av x-per
Konstigt att du ska gå på gymnasiet när du ändå har spenderat ett decennium i skolan utan att ha lärt dig att det inte är något mellanrum före tex ? så är det inte lite meningslöst med gymnasiet när du ändå inte lär dig något?

(helt ogrundade citationstecken också iofs men aja)

Nu ska vi se. Förkortningen t.ex. har punkter som markerar de förkortade orden. Meningar börjar med stor bokstav och slutar med punkt, även inom parenteser. Iofs. ska ha en punkt i slutet, precis som t.ex. och 'aja' är knappast skrivspråk. Du kanske också har slösat skattebetalarnas pengar genom att gå gymnasiet, eller?

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sanazin
Nu ska jag vara så ärlig så att det verkligen når fram, Spelar ingen jävla roll! man kommer ingenstans med ett gymnasieutbildning så välj något med mycket matte i så att din hjärna åtminstone stimuleras en liten bit och sen får du välja kurser utifrån det som högskolan kräver om vill komma vidare, resten spelar som sagt ingen roll.

Säger detsamma, för vidare studier så har du mest att vinna på genom att läsa de linjer med mycket matten. Att man inte kommer någonstans med gymnasieutbildning stämmer inte helt men tyvärr så behövs ofta vidare utbildning som språngbräda ut på arbetsmarknaden. Själv hade jag tur och fick arbete vid en Backoffice enhet på en bank direkt efter gymnasiumet och funderar på att skippa vidare utbildning.

____________________________________________

trådskapare;

Kolla upp vilka kurser man generellt behöver ha läst för att studera vidare inom olika områden och välj därefter förutsatt att du känner att du kommer att orka med kurserna. Vilken linje man går på gymnasiumet är inte speciellt viktigt, kan vara trevligt att få ha en del kurser man känner ett visst intresse för dock. Du kommer ha möjlighet att skräddarsy dina inviduella val rätt bra, själv valde jag allt som hade med ekonomi att göra.

Visa signatur

[Q6600 @ 3 ghz] [HD4870 X2 2GB] [Asus P45 P5Q SE] [4096MB DDR2 Corsair XMS2-6400] [Corsair HX 620W] [Antec P182] [Thermalright Ultra-120 eXtreme] [Windows Vista 64bit] [LG L245WP-BN] [WD 150GB VelociRaptor 10,000 rpm]

Permalänk
Medlem

jag vet att gymnasiet inte spelar jätte mycket roll men tänkte att det kan vara bra att ha något i grunden. Båda dom är kanske på samma kurs då så får man välja vidare på högskolan, tänkte dock för att jag fick hem ett papper där det stog om en gymnasie utbildning där man dom 2 första åren höll på med bla web design och sista året börja lite smått med programmering.
Men får kolla lite mer efter kurser med matte/teknik

Permalänk

Om du är seriös med att vidareutbilda dig inom IT efteråt är nog naturvetenskap en bättre väg att gå än teknik.

Permalänk

Du lär dig ingenting på gymnasiet vad du än väljer för program, egentligen.
Se till att läsa det som ger dig möjligheter att plugga vidare (för det vill du...). Alltså, se till att programmet låter dig läsa Kemi A, Fysik A och B samt Matematik A till E. I övrigt bör du välja det du tycker är roligast.

Själv så skulle jag nog faktiskt rekommendera ett program som är mer inriktat på "bygga datorer". Visst, du kommer inte att lära dig så mycket, men jag kan lova dig att du inte kommer att lära dig programmera bättre för att du går ett "programmeringsprogram". Om något finns alltid risken att lärarna är idioter och sedan får du spendera tre år med visual basic eller något liknande dumt
Tiden du får över (alltså, som du inte behöver spendera på skolan) använder du sedan till att lära dig något. Programmering exempelvis... eller vad du nu är intresserad av.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SkunkFunk
Om du är seriös med att vidareutbilda dig inom IT efteråt är nog naturvetenskap en bättre väg att gå än teknik.

Nja.
På teknik kan man oftast välja till fysik b och kemi a, och därigenom få behörighet till nästan alla civ.ing-program. Att gå natur och läsa dom högst onödiga (för mig) kurserna biologi b och kemi b är det sämsta valet jag gjort. Jag kommer aldrig att behöva dom, och dessutom var dom så skrämmande tråkiga att jag fick dåliga betyg och sänkte mitt snitt rejält.

Om man är tekniskt intresserad är det bättre att läsa teknik och därigenom få bättre betyg genom personligt intresse.

Men se till att läsa fysik b och gärna matte e!

Visa signatur

"en trevlig sak man skulle kunna göra med hans fru, det är om man malde ner henne till köttfärs, med salt och peppar och sånt där. Så gjorde man en 352 hamburgare av henne som man då gav till honom. För att då skulle ju inte han kunna äta upp dom.. ja för han är ju vegetarian. Det vore trevligt."

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tumvante
Nja.
På teknik kan man oftast välja till fysik b och kemi a, och därigenom få behörighet till nästan alla civ.ing-program. Att gå natur och läsa dom högst onödiga (för mig) kurserna biologi b och kemi b är det sämsta valet jag gjort. Jag kommer aldrig att behöva dom, och dessutom var dom så skrämmande tråkiga att jag fick dåliga betyg och sänkte mitt snitt rejält.

Om man är tekniskt intresserad är det bättre att läsa teknik och därigenom få bättre betyg genom personligt intresse.

Men se till att läsa fysik b och gärna matte e!

Biologi B och Kemi B ingår bara om man läser inriktningen naturvetenskap, men man kan lika gärna rikta in sig på matte-data eller miljövetenskap och kanske någon lokal inriktning, dock erbjuder inte alla skolor det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SkunkFunk
Biologi B och Kemi B ingår bara om man läser inriktningen naturvetenskap, men man kan lika gärna rikta in sig på matte-data eller miljövetenskap och kanske någon lokal inriktning, dock erbjuder inte alla skolor det.

Ja, det är sant. Men även biologi a är tämligen värdelös om man tänkt sig att bli ingenjör. Inte ens bioteknik på chalmers kräver den.

Visa signatur

"en trevlig sak man skulle kunna göra med hans fru, det är om man malde ner henne till köttfärs, med salt och peppar och sånt där. Så gjorde man en 352 hamburgare av henne som man då gav till honom. För att då skulle ju inte han kunna äta upp dom.. ja för han är ju vegetarian. Det vore trevligt."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SkunkFunk
Biologi B och Kemi B ingår bara om man läser inriktningen naturvetenskap, men man kan lika gärna rikta in sig på matte-data eller miljövetenskap och kanske någon lokal inriktning, dock erbjuder inte alla skolor det.

miljövetenskap är ju den mest meningslösa inriktningen Enda naturinriktningen jag inte läste

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

Spelar inte värst stor roll om du väljer den ena eller den andra, du kommer ändå vara tvungen att lösa vidare efter gymnasie och det är först då du måste ta den viktiga beslutet vad du ska bli..
Välj det du tycker är roligt..

Visa signatur

AMD Athlon xp 2100+ | Asus A7M266 | 512 DDR | GeForce3 | 40 GB Hdd | DVD Plextor 16X

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tomas_88
Spelar inte värst stor roll om du väljer den ena eller den andra, du kommer ändå vara tvungen att lösa vidare efter gymnasie och det är först då du måste ta den viktiga beslutet vad du ska bli..
Välj det du tycker är roligt..

Om man väljer det man tycker verkar kul så finns risken att man inte kan plugga det man verkligen vill på högskolan senare.

Visa signatur

"en trevlig sak man skulle kunna göra med hans fru, det är om man malde ner henne till köttfärs, med salt och peppar och sånt där. Så gjorde man en 352 hamburgare av henne som man då gav till honom. För att då skulle ju inte han kunna äta upp dom.. ja för han är ju vegetarian. Det vore trevligt."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tumvante
Om man väljer det man tycker verkar kul så finns risken att man inte kan plugga det man verkligen vill på högskolan senare.

Ja det är väl en av nackdelar med det hela... Väljer man nån data program på gymnasie så är det inte säkert att man får fortsätta med det senare när man ska läsa vidare.... samma sak med övriga programmer..... bara för att man läste matte E på gymnasie eller Kemi B så är det inte säkert att det duger när man ska läsa vidare även om man uppfyller kriterierna..

Visa signatur

AMD Athlon xp 2100+ | Asus A7M266 | 512 DDR | GeForce3 | 40 GB Hdd | DVD Plextor 16X

Permalänk

Eller så bara väljer du Fordon och utbilar dig till Anläggninsmaskinförare! Skitkul, man är ute i naturen, man kör grymma maskiner, man "behöver" ingen vidareutbildning! Kan det bli bättre? Har du tur som jag får du även B och C-kort i utbildningen, och självklart olika förarbevis och yrkesbevis!

Alternativt Bygg, vet inte hur det ser ut där du bor.

Visa signatur

(\__/)
(O.o)
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk

Jag går själv på gymnasiet i dagsläget och är riktigt besatt av datorer och hårdvara, och jag går natur.. varför går jag natur? För att man får störst behörighet av att läsa naturvetenskaplig linje. Om du nu skulle välja exempelvis ett IT-gymnasium, så finns risken att du tröttnar på IT efter gymnasium(då kan du typ bara välja IT-kurser eftersom du har en IT-linje i bagaget).. Så välj helst natur(var nära på att skriva datur^^).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bud_bundy

Undra varför ordet bygga missbrukas så på persondator (i princip alla datanördar), för ingen säger ju att de t.ex. har byggt en ikeamöbel utan monterat ihop den.

Jag förstår inte vad du har problem med. Du argumenterar om semantik, du förstår precis vad han menar och det är vedertaget att när folk säger "bygger dator" så menar dem "montera datordelar".

hursomhelst, på gymnasiet gick jag nationella teknikprogrammet. Kunde inte gjort ett bättre val (väldigt roligt). Dock valde jag programmering som inriktning vilket var bortkastad tid eftersom programmerare är ingenting man blir utan _är_.Nu i höst började jag med datanätteknik på högskola

mitt tips är att gå något studieförberendande och inte något flummigt musikgymnasium eller liknande, det kommer du inte långt med dessutom skulle jag tippa på att din hjärna förvandlas till mos på grund av understimulans. Jag känner folk som verkligen älskar musik och så med t.o.m dom tycker det är för flummigt

Visa signatur

Intel Core i5 13600K | RTX 4070 Ti | Kingston FURY Beast 32GB DDR5 6000MHz | Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | Kingston A2000 SSD 1TB | Gigabyte Z790 Gaming X AX | Samsung 65" 4k 120Hz | LG 27" 27GP850 | 24" XL2411T | Be Quiet! Dark Power 12 1000W | Akko 3084B 75% | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mo0rbid
Jag förstår inte vad du har problem med. Du argumenterar om semantik, du förstår precis vad han menar och det är vedertaget att när folk säger "bygger dator" så menar dem "montera datordelar".

Poängtera att man oftast inte behöver kunna så mycket hårdvara, när man bara monterar ihop komponenter som är gjorda för att fungera tillsammans. Däremot bör man vara uppdaterad om vilken produkt som är bäst just nu för olika ändamål, men oftast så mycket mer än detta behöver man ej veta.

Alltså om man tänker bli en som jobbar i en datorbutik och skall montera/serva konsumentdatorer, så är min rekommendation inte någon hårdvaruutbildning utan att själv pilla och trixa. Sedan visst extremklockning kräver hårdvarukunskaper, men marknaden för färdiga sådana tror jag inte är/kommer bli så stor. Speciellt med tanke på garantiproblem och våra konsumentlagar.

Jag kan från min egen del som har läst en hel del hårdvara, säga att jag inte precis är den bästa persondator-monteraren, p.g.a. ekonomiska skäl att jag ej har råd att uppgradera ofta. Vilket leder till att jag ej är uppdaterad om de praktiska problem som brukar uppstå idag. Inte heller tror jag att ena av mina examen som är dataingenjör, kommer till någon större nytta för att jobba i en persondatorbutik riktad mot konsumenter.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Välj natur eller teknik och läs så mycket matte du kan, visst, det är aptråkigt, men du kommer tjäna på det i längden.

Programmering och sånt kan man lära sig på fritiden.

Visa signatur

"Get your facts first, and then you can distort them as much as you please." - Mark Twain
På internet kommunicerar vi huvudsakligen i textform, så skriver du som en idiot kommer du således att uppfattas som en idiot.

Permalänk
Medlem

Språkpoliserna på Sweclockers har gått för långt, jag gör uppror! WAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAH!

Permalänk
Medlem

Till de som påstår att natur är ett bra val om man vill plugga IT i framtiden:

Fel, fel, och åter igen, fel.
Ett bra val är ett skräddarsytt val där man skapar en blandning mellan de kurser som högskoleprogrammet kräver och de kurser som man har ett intresse för.
Resten spelar ingen jävla roll.

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sanazin
Till de som påstår att natur är ett bra val om man vill plugga IT i framtiden:

Fel, fel, och åter igen, fel.
Ett bra val är ett skräddarsytt val där man skapar en blandning mellan de kurser som högskoleprogrammet kräver och de kurser som man har ett intresse för.
Resten spelar ingen jävla roll.

Ja, för du får ju ingen hjälp av att läst extra matte utöver det som civilingenjörsutbildningarna har som krav när du sen pluggar civilingenjör på högskola? Det är ju helt bortkastat att slippa lära sig gymnasiekurserna samtidigt som allt annat på högskolan. Mycket smartare att läsa något man tycker är kul i gymnasiet men aldrig kommer ha nytta av!

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bud_bundy
Poängtera att man oftast inte behöver kunna så mycket hårdvara, när man bara monterar ihop komponenter som är gjorda för att fungera tillsammans. Däremot bör man vara uppdaterad om vilken produkt som är bäst just nu för olika ändamål, men oftast så mycket mer än detta behöver man ej veta.

Alltså om man tänker bli en som jobbar i en datorbutik och skall montera/serva konsumentdatorer, så är min rekommendation inte någon hårdvaruutbildning utan att själv pilla och trixa. Sedan visst extremklockning kräver hårdvarukunskaper, men marknaden för färdiga sådana tror jag inte är/kommer bli så stor. Speciellt med tanke på garantiproblem och våra konsumentlagar.

Jag kan från min egen del som har läst en hel del hårdvara, säga att jag inte precis är den bästa persondator-monteraren, p.g.a. ekonomiska skäl att jag ej har råd att uppgradera ofta. Vilket leder till att jag ej är uppdaterad om de praktiska problem som brukar uppstå idag. Inte heller tror jag att ena av mina examen som är dataingenjör, kommer till någon större nytta för att jobba i en persondatorbutik riktad mot konsumenter.

Självklart är gymnasieutbildning kring "datorkomponentsmontering" bortkastad tid, det kan en 11-åring lära sig ensam. I know I did.

Visa signatur

Intel Core i5 13600K | RTX 4070 Ti | Kingston FURY Beast 32GB DDR5 6000MHz | Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | Kingston A2000 SSD 1TB | Gigabyte Z790 Gaming X AX | Samsung 65" 4k 120Hz | LG 27" 27GP850 | 24" XL2411T | Be Quiet! Dark Power 12 1000W | Akko 3084B 75% | Logitech G Pro X Superlight