Permalänk
Medlem

i5 överklockning

Hej

Jag införskaffade en core i5 på 2,66ghz standard. Mitt moderkort hade en skiva med drivrutiner och där följde ett program som gör det mycket enkelt att klocka processorn till antingen 2,80ghz, 3,0 eller 3,20ghz som MAX.

Jag har nu klockat den till 3,0ghz och det tycks fungera utmärkt än så länge. Temperaturen ligger på average ~45 grader på alla kärnor. På originalklock låg det på runt ~38 på alla. (Allt detta i idle mode). (CPU kylaren är för övrigt intel standard som följer med CPUn).

Min fråga är; hur varm bör processorn vara som MAX? Hur varmt är skadligt? och när man klockarn processorn, innebär det kortare livslängd, eller andra "faror"? Har läst runt lite FAQ men jag blir mestadels förvirrad av det.

p.s. min förra processor låg på 50 grader i idle mode, och den fungerar fortfarande efter 5 år. Vet dock inte om 50 grader i idle kanske är lite väl högt och sliter på processorn?

MVH
MikteN

Visa signatur

i7-10700K 5Ghz / 32GB 3600Mhz / RTX 4070 Ti // OnePlus 8T
Dark mode everything √

Permalänk
Medlem

Re: i5 överklockning

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MikteN
Hej

Jag införskaffade en core i5 på 2,66ghz standard. Mitt moderkort hade en skiva med drivrutiner och där följde ett program som gör det mycket enkelt att klocka processorn till antingen 2,80ghz, 3,0 eller 3,20ghz som MAX.

Jag har nu klockat den till 3,0ghz och det tycks fungera utmärkt än så länge. Temperaturen ligger på average ~45 grader på alla kärnor. På originalklock låg det på runt ~38 på alla. (Allt detta i idle mode). (CPU kylaren är för övrigt intel standard som följer med CPUn).

Min fråga är; hur varm bör processorn vara som MAX? Hur varmt är skadligt? och när man klockarn processorn, innebär det kortare livslängd, eller andra "faror"? Har läst runt lite FAQ men jag blir mestadels förvirrad av det.

p.s. min förra processor låg på 50 grader i idle mode, och den fungerar fortfarande efter 5 år. Vet dock inte om 50 grader i idle kanske är lite väl högt och sliter på processorn?

MVH
MikteN

Det börjar vara farligt vid 90-100 grader men den börjar klocka ner sig vid de temperaturerna för att undvika skada

Om du bara höjer spänningen några snäpp kommer det inte att inverka mycket på livslängden men om du kör 24/7 med 0.1-2V mera än standard kan det inverka

Permalänk
Medlem

Vart ser jag hur mycket spänningen ligger på nu? Är det någon engelsk term för det?

I Everest säger den CPU kärna: 1,23 V

Hur mycket bör jag höja? och vart gör man det? BIOS?

Visa signatur

i7-10700K 5Ghz / 32GB 3600Mhz / RTX 4070 Ti // OnePlus 8T
Dark mode everything √

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MikteN
Vart ser jag hur mycket spänningen ligger på nu? Är det någon engelsk term för det?

I Everest säger den CPU kärna: 1,23 V

Hur mycket bör jag höja? och vart gör man det? BIOS?

Ja i bios:) Fast tycker att du borde läsa överklocknings FAQen och klocka via bios istället för programmet man får med moderkortet. Vad har du för moderkort?

Visa signatur

Phanteks P600S | ASUS Z790-F Strix | i7 13700K | Arctic Liquid Freezer II 360 A-RGB |
RTX 4080 ROG Strix Gaming OC White | Samsung 980 PRO 1TB | Corsair 850W |
Windows 11 | Alienware AW2723DF | iPhone 14 Pro |

Permalänk
Medlem

Jag har gigabyte moderkort. Varför bör man göra via bios då? Programmet höjer "BCLK" litegrann också, från default på 133mhz till nu 150mhz.

Visa signatur

i7-10700K 5Ghz / 32GB 3600Mhz / RTX 4070 Ti // OnePlus 8T
Dark mode everything √

Permalänk

hej jag tänker klocka min intel i5,men det går inte så bra med orginal kylaren märker jag,så jag undrar om nån kan erbjuda en bra kylare, för typ 200-400 kr eler nåt?

Visa signatur

[B] OS: Windows 7 Ultimate 64 Bitars l HP Pavilion DV6-2165eo.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bfmv_tobbe
hej jag tänker klocka min intel i5,men det går inte så bra med orginal kylaren märker jag,så jag undrar om nån kan erbjuda en bra kylare, för typ 200-400 kr eler nåt?

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=42741

eller kanske

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=445829

Dessa två är väl rätt poppis i det prissegmentet tror jag?

Visa signatur

Ryzen 5 5600X/Noctua NH-D15S/XFX Radeon RX6950XT/Gigabyte B550M Aorus Elite/32GB Kingston HyperX 3600MHz/1TB Corsair Force MP600/Corsair HX1000i/Corsair 4000D Airflow/Valve Index

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bfmv_tobbe
hej jag tänker klocka min intel i5,men det går inte så bra med orginal kylaren märker jag,så jag undrar om nån kan erbjuda en bra kylare, för typ 200-400 kr eler nåt?

Köpte en Coolermaster TX3 som jag är väldigt nöjd med. Kyler bra för en billig peng tycker jag. Kostade ca 200:- på dustinhome. Har klockat min till 3.0 GHz och har 32 grader i idle och 63 grader vid full load (100% på alla 4 kärnorna) med 5 rundor av Intel burntest i "High".

Visa signatur

Core i5 750 @ 3,01 GHz, Asus P7P55D, 2x2 GB Corsair XMS 1333MHz, Asus GTX 260 896 MB, Intel X25-M 80 GB, WD Black 640 GB, Corsair HX520W, Lian Li PC-7FW

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sundkula
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=42741

eller kanske

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=445829

Dessa två är väl rätt poppis i det prissegmentet tror jag?

Nyare version av AC Freezer Pro, tror den är förapplicerad med Mx-2 klpasta http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=499082

Visa signatur

i5 750 | Asus P7P55 | Sapphire 5850 | Fractal Design Define R2 Svart | Seagate 1tb | Intel X25-V 40gb | Arctic Cooling Freezer 7 Pro Rev. 2 | Dell 2209WA |

Permalänk

oki Mita jag ska beställa en sån och en ny 500 gb hårdisk från samsung .
för min hårddisk jag har nu e dåli det e segate 7200.11 och det har fått bara klagomål typ. och när jag ska köra program som e installerat på den så tänker den segt som fan

Visa signatur

[B] OS: Windows 7 Ultimate 64 Bitars l HP Pavilion DV6-2165eo.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mita
Köpte en Coolermaster TX3 som jag är väldigt nöjd med. Kyler bra för en billig peng tycker jag. Kostade ca 200:- på dustinhome. Har klockat min till 3.0 GHz och har 32 grader i idle och 63 grader vid full load (100% på alla 4 kärnorna) med 5 rundor av Intel burntest i "High".

Hur tyst är den? Eller låter den som ett rea-plan?

// Viktor