Permalänk

vad är hpet mode i bios?

tjaaa!

kan nån förklara vad hpet mode är till för i bios.. är de såå att man ska ändra den till 64-bit system om man kör de och 32-bit om man kör de? har jag hajjat saken rätt då eller har jag helt fel..

MvH// sarimner86

Permalänk
Permalänk

de står på engelska å jag e fan dyslecktikker.. såå den där länken hjälper mej inte ett skit..

Permalänk
Medlem

Kör du Vista eller högre så kör du med HPET på. XP eller lägre så stänger du av det eftersom den ändå inte funkar i dessa OS.

Permalänk

man kan ju bara välja 32-bit eller 64-bit?

Permalänk
Permalänk

blir fan inte mycke klockare va fan det ska va bra för asså..

Permalänk
Vila i frid
Permalänk

de har jag gjort men får fan inget vetigt svar.. de e lixom därför jag skrver här.. men ingen här värkar ha nån koll.. för hade nån haft nån koll såå hade jag fått svar för länge sen..

Permalänk
Vila i frid

Que? Det är en nyare PC-hårdvara som ersätter/kompletterar den gamla interruptkontrollern. Förrutom XP med SP2 så funkar det med följande:

The following operating systems are known to be able to use HPET: Windows Vista, Windows 2008, Windows 7, x86 based versions of Mac OS X, Linux operating systems using the 2.6 kernel and FreeBSD.

Permalänk

jag lägger ner den här nu..:P har inte fått nån bra förklaring på va de ska va bra för..

tack alla för alla svar å grejjer..

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sarimner86
jag lägger ner den här nu..:P har inte fått nån bra förklaring på va de ska va bra för..

tack alla för alla svar å grejjer..

Men läs moderkortsmanualen....

I min stod det att om du har 64bit os så kör med 64 bit och 32 bit om du kör 32 bit os.

Förresten så betyder inte "dyslecktikker" att man inte kan engelska, det betyder att man har svårare för bokstäver. Och jag tror att man kan stava till det om man är sån.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte GA-EP45-DS3 CPU: Intel C2Q Q6600 @ 3,61 GHz (1,48 vCore) med ZeroTherm NV120 Prem. GPU: Sapphire Radeon HD6950 1GB Minnen: Kingston HyperX PC6400 2x2GB CL5 HDD: Samsung SpinPoint F1 320GB PSU: Corsair TX650W Chassi: Antec Three Hundred
Citera mig om du vill vara säker på att få svar.

Permalänk

jag kan engelska! men inte läsa eller skriva de så bra.. men förstå e inga problem om nån snakar me en..

Permalänk
Medlem

Du hade rätt i din första kommentar. Kör du 64-bit OS välj 64-bit. Annars välj 32-bit.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | i7 3770K | Corsair 4x8 GB 1600Mhz | ASUS GeForce GTX 680 2GB DirectCU II OC | Fractal Design Newton R3 600W | Noctua NH-D14 (moddad) | Win8 Pro | Samsung SSD 840Pro 256Gb | Barracuda 3TB | Samsung DVD

Permalänk
Medlem

Han vill bara ha en förklaring vad hpet mode betyder, visst man kan läsa manualen men det är inte säkert att man fattar va det betyder.
blev fan inte klok på wikipedias förklaring.

Men google is your friend.

Visa signatur

i5 760 | 4gb dominator| XFX 5850 XXX | Coolermaster Wave Master | asus p7p55d |Corsair Vertex 2 60gb | Samsung 500gb, 1tb (ext) , 160 gb Maxtor , 80gb maxtor ext | Seagate 250gb | Tagan Easycon 580W Tgu-15 w.Noctua NF-P12| Samsung 225bw | Logitech Z-2300

Permalänk

hehe nån som hajjar va jag ville...:P wikipedia ska man typ aldrig lita på.. de e ju vanliga dödliga som skriver där såå man kan ju skriva va fan som helst..

Permalänk
Medlem

Brukar inte vilja lägga mig i, men likförbannat kan jag inte låta bli den här gången. Jag tycker att hasenfrasens sista förklaring var klockren. Läste du överhuvudtaget hans inlägg innan du bestämde dig för att "lägga ner det här nu"?

"Det är en nyare PC-hårdvara som ersätter/kompletterar den gamla interruptkontrollern. Förrutom XP med SP2 så funkar det med följande:

The following operating systems are known to be able to use HPET: Windows Vista, Windows 2008, Windows 7, x86 based versions of Mac OS X, Linux operating systems using the 2.6 kernel and FreeBSD."

Om du inte orkar googla och inte litar på wikipedia så är det väl bara att tacka och ta emot om någon anstränger sig och skriver en värdig förklaring.

Visa signatur

"Where should I put this thing so that it doesn't hurt anyone we know or care about?"
"Out the window, Sam. There's nobody but strangers out there."

Permalänk

jassså.. de jag vill ha var på är va de e bra för. och om man ska ändra den elelr inte beroende på om man kör 32-bit eller 64-bit platform.. elelr behöver man inte rör den alls om man byter till 64-bit system.. de e väl de jag undrar hela tiden men inte fått nåt bra svar på de.. äruu mää?

Permalänk
Medlem

64-bits operativsystem = Hpet 64

Visa signatur

"Where should I put this thing so that it doesn't hurt anyone we know or care about?"
"Out the window, Sam. There's nobody but strangers out there."

Permalänk

Tack entligen nån som svara på frågan..:P men jag tror de står på av nu.. bör jag sätt den till 32-bit nu asså.. kör vista..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sarimner86
Tack entligen nån som svara på frågan..:P men jag tror de står på av nu.. bör jag sätt den till 32-bit nu asså.. kör vista..

Du har fått svar på den frågan tre gånger i tråden redan ju.
Så äntligen någon som svarar på frågan är ju inte direkt korrekt

Innan sa du att den bara kunde stå på 32-bit eller 64-bit.
Nu påstår du att den är avslagen?

Kör du 64 bitars eller 32 bitars vista?

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | i7 3770K | Corsair 4x8 GB 1600Mhz | ASUS GeForce GTX 680 2GB DirectCU II OC | Fractal Design Newton R3 600W | Noctua NH-D14 (moddad) | Win8 Pro | Samsung SSD 840Pro 256Gb | Barracuda 3TB | Samsung DVD

Permalänk

jag TROR den står på av.. jag kör vista 32-bit nu..

Permalänk
Medlem

Vad jag tror att trådskaparen undrar är vad han vinner på om han byter från 32-bit till 64-bit i inställningen (förutsatt att han kör med ett 64-bitars operativsystem). Blir det någon märkbar prestandaökning? Jag upptäckte först nu (tre år efter datorinköpet) att min alltid stått på 32-bit. Jag vill minnas att jag inte haft några problem.

Jag läste också igenom wikipedias artikel men likt trådskaparen blev jag inte mycket klokare. Kanske beror det på att jag inte är lika datorkunnig, uppfattar fackspråket eller något annat. Jag förstod bara inte. Jag ska just ställa om min till 64. Tack för tråden!

Permalänk

Trevlig tråd denna här, och nu blir det ännu bättre

High Precision Time [Enabled]
This item enables or disables the High Precision Event Timer.
Configuration options: [Enabled] [Disabled]

Så där mycket information får man från manualen till moderkortet, Asus Maximus VII Gene. Så att läsa en manual säger goddag yxskaft, oftast.
Varför väljer jag då om den ska vara på eller av?

Hur jag ens kom hit, jag googlade just HPET, eftersom jag läser på om nvidia drivaren GeForce 385.69 WHQL på guru3d(då jag inte uppdaterat på ett bra tag) där det nämns att en person slog på denna funktion i bios och som jag förstår så flöt det på bättre på sin X79 dator(sluggish gameplay solved).

En annan tråd på anandtech från 2014, sägs det både ha den på och ha den av men som jag förstår det så skadar det inte att slå på den om man upplever att datorn är instabil för att se om det blir någon skillnad. Lite utdrag från tråden:

"HPET is just a system timer, and not even the most advanced one."

"If you are not using HPET, LAPIC will get used, if that is not reliable (for example on some older CPUs, once in sleep LAPIC is disabled and it can't trigger anything) PIT will get used."

"Since Windows 7, the operating system runs tests on the underlying hardware to see which hardware is best used for timekeeping. When the processors Time Stamp Counter (TSC) is suitable, the operating system uses the TSC for timekeeping. If the TSC cannot be used for timekeeping the operating system reverts to the High Precision Event Timer (HPET). If that does not exist it reverts to the ACPI PM timer. For performance reasons it shall be noted that HPET and ACPI PM timer cause IPC overhead, while the use of the TSC does not."

"cause IPC overhead" det är då hpet ska vara av men hur vet man det, ska man prova sig fram i bios så fort man har något problem?

Time Stamp Counter (TSC) är det som gäller idag men är den alltid aktiv då, är HPET överflödig då?
Problemet är väl att allting klockas i en dator så man måste ha en räknare, eller det behövs en?
Och sen beror det väl på programtillverkaren utifrån hur de programmerat sin produkt.
En bios inställning kan ställa till saker och moderkortstillverkare skiter i att förklara vad vissa saker är till för för att det fungerar för det mesta.

Visa signatur

An application program (sometimes shortened to application) is any program designed to perform a specific function directly for the user or, in some cases, for another application program.
https://www.userbenchmark.com/ Talar om vad du har!