Antec Solo eller Fractal Design Define R2?

Permalänk

Antec Solo eller Fractal Design Define R2?

Sitter i valet och kvalet datorköpstråden angående om jag ska hugga en define r2 eller en solo. Några kloka ord från någon med erfarenhet?

Anders

Visa signatur

ASUS M4A785TD-V EVO | AMD Phenom II X4 905e | Antec LifeStyle Solo | Noctua NF-S12B ULN - 700/500 rpm | Corsair 400CXEU | 4GB Corsair XMS3 | Linux Mint LMDE 4.
(Ja, det börjar bli en gammal rigg)

Permalänk

kollade på antec chassiet nu nackdelarna jag kan se mot define r2 som jag äger ett själv är att nätagget inte är placerat i botten och att insidan är den där trista grå färgen,
sen är ju antec chassiet även snäppet dyrare, spelar ju roll om man går mer på prestanda även! R2 chassiet har ju även större fläktar med gott om extra fläktplatser. jag säger gå på R2 även ifall det säkerligen kommer bli ett mainstream chassi.

Permalänk

Sola är ett bra chassi om man vill ha en tyst burk, styva stumma sidor och gummiupphängning för hårddiskar. Nackdelen med det chassit som jag ser det är att det inte tar långa grafikkort. I övrigt är jag nöjd med det (möjligtvis kunde det varit lite större).

Define R2 har jag tyvärr ingen erfarenhet av ännu, men det verkar vara ett bra chassi det med. Skall faktiskt beställa ett till min andra burk.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

Jepp, håller med Wrongtarget om att längden i Solo är en av nackdelarna...
Sen har det mer begränsade möjligheter för ventilation än R2, men det beror ju mycket vad du ska stoppa i burken. I en riktig värstingburk där man kanske funderar på SLI/CF skulle jag nog hoppa Solon.

Solo har ju färre hårddiskplatser, men å andra sidan är upphängningen väldigt fin ur ljud/vibrationssynpunkt

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Jag har en Solo och har nyss fått hem en R2. Har inte så mycket att säga om R2:an än, men angående Solo:n så kan jag säga att det blir lite väl trångt med ett 5850 som jag nyss satte in i min. Den tar även upp en HDD plats.

5850:et kommer nu hamna i R2:an och Solo:n går tillbaka till ett integrerat GFX + att den går vidare i familjen.

Det som slog mig mest mellan de två chassina var hur otroligt solitt byggd Solo:n är. Riktigt styv!

R2:an känns väl inte billig, kanske, men inte heller solid på samma sätt som Solo:n. Dessutom verkar de ha en 5-åing till att klippa ut och klistra dit ljuddämpningsplattorna. Jaja, det gör väl inte så mycket, det är inget som syns när man väl har monterat klart.

Visa signatur

Har bytt dator, orkar inte skriva in allt här just nu.

Permalänk
Medlem

jag tycker att define r2 verkar bättre (var kanske därför som jag beställde den:p )
men om du ska ha den så tänk på att det kan vara lååånga leveranstider:rolleyes:

Permalänk

Har ett Define r2 och är grymt nöjd, väldigt mycket chassi för 695kr!
Håller inte p7389 om ljuddämpningsmattorna då mina satt snyggt och prydligt där de skulle Väldigt tyst om man inte har fläktar montrade i taket vilket jag har...

Visa signatur

Religion and greed cause millions to bleed

Permalänk

Kör också Solo, riktigt nöjd. Smart konstruktion och bra kvalité...

Kostar dock lite mer, men är kanske värt det...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sennebring
Håller inte p7389 om ljuddämpningsmattorna då mina satt snyggt och prydligt där de skulle

Mina är väl OK överlag. Men sen på ena chassisidan (sidan med lufthål) så är det rent ut sagt bedrövligt. Släppt i kanterna, luftbubblor, snett utskuret, snett påklistrat... Inte många rätt där!

Men som sagt, har svårt att tro att det kommer påverka funktionaliteten. Har ännu inte startat upp datorn, väntar på nån sista grej.

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av p7389
Mina är väl OK överlag. Men sen på ena chassisidan (sidan med lufthål) så är det rent ut sagt bedrövligt. Släppt i kanterna, luftbubblor, snett utskuret, snett påklistrat... Inte många rätt där!

Men som sagt, har svårt att tro att det kommer påverka funktionaliteten. Har ännu inte startat upp datorn, väntar på nån sista grej.

Du kan ju försöka ta loss den och lägga den rätt sen värma med hårtork så garanterar jag att den fastnar

Visa signatur

Permalänk

Jaa... priset är ju en faktor för jag måste förmodligen ta till med fläktkontroller om jag skaffar Solo. Men eftersom jag, om jag nu skaffar ett separat grafikkort istället för ett inbyggt på moderkortet så kommer det inte vara ett långt utan snarare ett tjockt, passivt https://www.inet.se/datorkomponenter/grafikkort/powercolor-ra... Hårddiskmässigt kommer jag hålla till godo med min 1TB WD green så utrymmesmässigt tar det ju ingen plats. Antar att Solos gummianordningar är bra men att de borde gå att få till i Define R2 med?

Visa signatur

ASUS M4A785TD-V EVO | AMD Phenom II X4 905e | Antec LifeStyle Solo | Noctua NF-S12B ULN - 700/500 rpm | Corsair 400CXEU | 4GB Corsair XMS3 | Linux Mint LMDE 4.

Permalänk
Medlem

Om du talar om nylonbanden i Solo:n så tänkte jag använde dem, men fick inte till det riktigt. Kablaget var för styvt för att det skulle bli bra i mitt fall, de hamnade alldeles på vischan. Däremot så var det rejäla gummiproppar som absorberar vibrationer i vaggorna.

Define R2 har också sådana gummiproppar, men de är inte lika tjocka, och inte lika... gummiaktiga/mjuka. Så de bör ju prestera sämre i teorin, men vet inte om det gör någon skillnad i praktiken. Kan inte säga att jag hör någon skillnad på mitt HDD-ljud. Resten kan jag inte jämföra pga tystare fläktare och bättre kylare i Solo:t.

Visa signatur

Permalänk

Au! Tack för goda svar. Siktar på en R2:a men palla vänta 1½ månad. :-[

Visa signatur

Permalänk

bara kolla runt, ibland får någon affär in några enstaka exemplar och då får man vara snabb.

Permalänk

Efter tio dagar ute i studion på avluktning får R2:an åka i retur. Den luktar än.
Blir Antec Solo om jag inte hinner ångra mig, igen.

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndersFriberg
Efter tio dagar ute i studion på avluktning får R2:an åka i retur. Den luktar än.
Blir Antec Solo om jag inte hinner ångra mig, igen.

Enligt nån i r2 tråden försvinner lukten när du kört systemet i den ett par dagar Blir lite värme osv som tydligen ska ta borrt lukten.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kör på Solo, högre kvalitet och bästa hårddiskdämpningen. Du kommer inte bli besviken.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk

@Typhonos:

Ajaj! Har du något att tycka om fläktkontroll och speedfan?

Visa signatur