Regular expression, ta fram rätt info?

Permalänk
Medlem

Regular expression, ta fram rätt info?

Tjenare såhär på fredagsnatten/lördagsmorgonen

Har ett smärre problem med ett regular expression som ska ta ut lite info från strängar som ser lite olika ut men strukturen är ungefär densamma iaf.

Den som har lust att hjälpa och förhoppningsvis få en liten utmaning titta ner!

detta är strukturerna som finns för denna sträng...

[SUMMARY] => TATM79\, FÖ\, DPU1\, EMM1\, KB1\, M1\, TB1\, Steven Arnesson [SUMMARY] => TDDC59\, SN\, DPU1.b\, Gute Arne\, Arnesson Arnbjörn [SUMMARY] => TDDC59\, SN\, DPU1.a-b\, Arnis Arnasson [SUMMARY] => TATA19\, ME\, DPU1.b\, GRA

Jag har själv försökt med uttrycket

/^(\w+)\\\,(\w{2})\\\,(DPU1|DPU1.b|DPU1.a-b)\\\,(.*?)\\\,(\w{7,})$/i

Men som sagt, är verkligen inte hajj på reg exps...

Det färdiga resultatet jag är ute efter skulle kunna se ut något så här:

TATM79 FÖ DPU1, EMM1, KB1, M1, TB1 Steven Arnesson TDDC59 SN DPU1.b Gute Arne, Arnesson Arnbjörn TDDC59 SN DPU1.a-b Arnis Arnasson TATA19 ME DPU1.b GRA

Jag vill alltså samla klasserna i en match eller vad man ska säga. Resten av raderna som INTE matchas skulle vara bra om de ändå las in i en match separat, går ens detta?

Verkligen tacksam för hjälp i detta ämne!

MVH
// Kevin Vesterlund

Visa signatur

Mycket mumbo-jumbo nu känner jag.

Permalänk
Medlem

Jag skulle göra på detta sätt istället:

1. Ta bort de 13 första tecknen i strängen.
2. Splitta strängen på "\, "
3. Klart.

Om du fortfarande vill göra det med regular expressions så jag kan göra ett försök senare.

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Medlem

Hahaha var för länge sedan man höll på med programmering
Ska testa ditt självklara sätt, men frågan är hur man sorterar vad som är vad eftersom samma saker inte alltid hamnar på samma plats... Men har oftast samma antal tecken då iofs.

Tack Leedow

Visa signatur

Mycket mumbo-jumbo nu känner jag.

Permalänk

Kom ihåg:

Citat:

Some people, when confronted with a problem, think "I know, I'll use regular expressions." Now they have two problems.

Jamie Zawinski, 1997

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rastersize
Kom ihåg:

Jamie Zawinski, 1997

Ja, roligt citat. Däremot är regular expressions otroligt användbart i vissa fall. Att det blir problem, blir det bara om man inte vet vad man gör, som med allt annat.

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Medlem

Fungerar /\[SUMMARY\] => (\w+)\\, (\w{2})\\, (([a-z]{1,3}\d.*?\\, )+)(.*)/ som du tänkt dig?

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607