DSL & ACT lamporna slocknar på modemet

Permalänk
Medlem

DSL & ACT lamporna slocknar på modemet

Har letat runt lite och även ringt Felias support men blir inte klokare för det..
Provar en fråga här då istället..

Min uppkoppling (8mbit Tela Adsl) blir nerkopplad titt som tätt, oftast mellan 19,00-23,00 av någon anledning.

Fler folk som surfar den tiden kanske det beror på men jag är inte säker på det..
Det som händer är att DSL & ACT lamprna på mitt Prestige 600 modem slocknar och då även uppkopplingen så klart..

Routern sitter ju efter modemet så den borde ju inte vara boven i dramat,
Men det jag dock tycker är konstigt är att efter att jag uppgraderade till Win7 så tycker jag att problemen med uppkopplingen ökat..

Vad kan göras för att få det att gå stabilare? Går det att överhuvud taget få det stabilare?
Tipps motages gärna!

Kan tillägga att jag har 5 km till tele stationen och att 8mbit är det snabbaste jag kan ha här i skogen..

(Det här med att använda första tele jacket och att trådlösa telefoner&larm kan påverka det vet jag)..

Permalänk
Medlem

Hej Hygglo!

Ett första tips, som du skrev själv, är faktiskt att koppla bort all kringutrustning ur jacken. Det är ett vanligt förekommande problem med störningar från denna typ av utrustning. Larmet kan ju dock få sitta kvar av olika anledningar ;). När detta är gjort så startar du om Modemet (Off sedan On). Kvarstår problemet? Prova då med:

1. Säkerställ att du inte har förlängningskabel mellan jack och modem. Endast originakabel skal användas för bästa stabilitet och hastighet.

2. Säkerställ att du Modemet sitter direkt i det väggfasta teleuttaget. Inga teleuttag på golv i form av sladdvindor eller liknande.

3. Säkerställ att Modem verkligen sitter i 1:a jacket. Se guide om du är osäker:

http://www.telia.se/privat/kundservice/support/internet/suppo...

4. Uppdatera till senaste FW genom Zyxels hemsida, http://www.zyxel.se/web/telia_support.php . Tryck på det Modem som matchar ditt och tryck på "Ladda ned" till höger om Firmware. Följ sedan anvisningarna när du startat .exe filen. OBS! Koppla bort routern innan FW uppdatering och in med datorn direkt i LAN1 (första Ethernetporten i Modemet).

Kvarstår problemet? Då är det dags att ringa Telia support igen. Då kan du ha ett Modemfel, teleledning från station till din fastighet är halvtaskig, yttre störningar i form av radiovågor etc, eller stationsfel (utrustningsmässigt).

//D