Permalänk
Medlem

Högtalare med galler i Rhino

Jag håller på med en radio i Rhino 3D och har fastnat totalt på en detalj. Målet är att skapa en rund buktande högtalare med ett rektangulärt galler framför men jag har ingen aning hur man ska göra det.

Jag har en rund form jag vill använda som form för ett galler och har provat att projicera ett galler på formen mha Project/Pull men då blev det inte snyggt alls, förvrängda former osv. Jag har även provat array on surface och på så sätt skapa hålen för sig, men då blev hålen utstrålande från mitten vilket är fel. CreateUVCrv funkade inte för mig heller. Helst vill jag ha nått kommando som skulle kunna heta Drape Surface on Surface, alltså så man kunde ta en yta och liksom lägga över en form så den anpassar sig.

Nån som vet hur man ska göra? Tyvärr har jag inte Rhino hemma så jag har inga bilder på vad jag vill göra.

Det ser ut ungefär såhär fast jag vill att gallret skall forma sig efter formen under.

Visa signatur

www.filipsprogram.tk - lite freeware
"Delight, herregud. Talang är bara förnamnet."

Permalänk
Medlem

Gör en cylinder i formen av "cirkeln" och låt den gå igenom hela gallret. Sedan kör du split på gallret med hjälp av cylindern. Ta sedan bort "överflödet" nu när du har den i två bitar.

Visa signatur

Hej! Jag är som tagen ur Brokeback Mountain.

Permalänk
Medlem

Nu har jag inte programmet så jag kan testa din lösning, men det låter som att resultatet skulle kunna bli samma som med project, vilket gör rutnätet förvrängt i kanterna eftersom lutningen är oändlig där. Metoden jag söker efter skulle i princip behöva klara av att klä en sfär med rutnätet.

Visa signatur

Permalänk

jag fattar inte riktigt hur det ska se ut men det är inget du kan göra med displacement då?

Visa signatur

Q6600 @ 3.2GHz | 2*4 Corsair XMS2 5-5-5-12 @ 1003 | Club3D HD4850 | Asus P5Q Pro

Permalänk
Medlem

Löste det nu (efter typ 8h) Jag la en Drape över formen och den ytan kunde jag sedan använda Flow On Surface på med en array med kuber som jag sedan tog bort från formen. Kanske inte optimalt men det ser ok ut i just detta fallet.

Jag läste lite om Displacement, verkar tufft, kan nog komma till användning andra gånger, tack för tipset.

Visa signatur