Drivrutiner till nätverkskort, Windows 7.

Permalänk
Medlem

Drivrutiner till nätverkskort, Windows 7.

Hej!

Igår installerade jag Windows 7 på min dator och jag får inte mitt trådlösa nätverk att fungera. Datorn känner att det sitter ett trådlöst nätverkskort i den, men den säger att något är fel. När jag läser om vad som sägs vara fel står det att det inte finns tillräckligt med resurser.

Jag har ett "NETGEAR 108 Mbps Wireless PCI Adapter WG311T" kort. Jag har googlat runt nu i över en timme och inte hittat någon användbar information över huvud taget. Netgears hemsida är värdelös, jag testade att ladda hem den senaste mjukvaran till kortet, men efter installation gick det inte att köra. Detta gjorde jag här:

http://kb.netgear.com/app/products/model/a_id/2567 sedan under "downloads".

Något säger mig att om jag bara hittar rätt drivrutin borde allting fungera, men var hittar jag den?

Finns det någon med liknande problem? Och hur löser jag detta? Jag vill ju kunna gå ut på internet!

MVH / Magnus

Permalänk
Medlem

Det verkar än så länge som att den inte har stöd för windows7. Netgear har inte släppt någon drivrutin för win 7 vart fall. Det du kan prova med är att köra med vista drivrutinen då dom oftast brukar fungera (dock ingen garanti).

EDIT:

Läste detta på ett forum ocskå

Citat:

Q: Does anyone know how i can get a Windows 7 machine to install a driver for my WG311T. Has anyone had any sucess with getting the WG311T working with Windows 7?

I have tried Vista Drivers, they seem to work fine for everything else on W7 but not with netgears.

A: The WG311T (at least the one I have) is based on a AR5004G - if you select atheros communications / ar5004G it should work fine.

Om detta stämmer så kanske du kan prova deras vista drivrutin också. Det står också i deras info att den passar till Wg311T

Citat:

NETGEAR 108 Mbps Wireless PC Card WG511T, NETGEAR 108 Mbps Wireless PCI Adapter WG311T, NETGEAR Double 108 Mbps Wireless PC Card WG511U, NETGEAR RangeMax(TM) Wireless PC Card WPN511, NETGEAR WN711 RangeMax Wireless-N Expresscard Adapter, NETGEAR WPN311 RangeMax(TM) Wireless PCI Adapter

Iså fall hittar du den här > http://www.atheros.cz/download.php?atheros=AR5004G&system=1

Permalänk
Medlem

Tack så väldigt mycket! Jag laddade hem drivrutinen utan problem, men problemet kommer när jag skall ändra till min nya drivrutin.

Jag går in på kontrollpanelen, sedan till enhetshanteraren och så väljer jag mitt nätverkskort, går in på egenskaper, trycker på drivrutiner och sedan uppdatera. Jag väljer den drivrutinen du visade mig, men när jag gjort det och trycker nästa händer inget. Datorn säger att de senaste drivrutinerna används redan!

Har ni något förslag?

Tack / Magnus

Permalänk
Medlem

Om du plockar bort enheten i enhetshanteraren, visst kan du kryssa i att den även ska plocka bort drivrutinerna då? Prova sedan att installera om med de nya drivrutinerna.

Visa signatur

How strange it is, to see a life that slips away. How strange it is, in darkness blood is black, not red - King Diamond - Emerencia
Antec P183 | Intel Core i7 4790K@4.0GHz | Asus Maximus VII Hero | 16 GB Corsair Vengeance | Gigabyte GeForce GTX470 SOC | Windows 10 Pro x64

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Steeler
Om du plockar bort enheten i enhetshanteraren, visst kan du kryssa i att den även ska plocka bort drivrutinerna då? Prova sedan att installera om med de nya drivrutinerna.

Jag kan avinstallera drivrutinerna. Men så fort jag söker efter maskinvaran och den hittar mitt nätverkskort så aktiveras samma drivrutiner som innan.

Jag försökte byta namn på drivrutinerna, flytta dem etc för att den inte skulle kunna hitta dem, men detta gick inte.

Permalänk
Medlem

Om du kör "uppdatera drivrutin" och i första valet väljer "Välj drivrutinsprogramvara som redan finns på datorn" och sedan "Låt mig välja från en lista över drivrutiner som finns på datorn" och till sist "Diskett finns...", där bläddrar du dig fram till den drivrutinen du vill använda. Har du testat det?

Visa signatur

How strange it is, to see a life that slips away. How strange it is, in darkness blood is black, not red - King Diamond - Emerencia
Antec P183 | Intel Core i7 4790K@4.0GHz | Asus Maximus VII Hero | 16 GB Corsair Vengeance | Gigabyte GeForce GTX470 SOC | Windows 10 Pro x64

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Steeler
Om du kör "uppdatera drivrutin" och i första valet väljer "Välj drivrutinsprogramvara som redan finns på datorn" och sedan "Låt mig välja från en lista över drivrutiner som finns på datorn" och till sist "Diskett finns...", där bläddrar du dig fram till den drivrutinen du vill använda. Har du testat det?

Yes, det fungerar inte.

Jag har kollat runt lite på andra forum etc nu, och det verkar som om det inte finns någon lösning än..

Permalänk
Medlem

Anledningen till driverrutinen inte fungerar, är den inte är digitalt signerad och enda lösning är avakitvera digitalka signeringen.

Ena jobbiga lösning är att vid varje uppstart, tryck in F8 och välj Disable Driver Signature Enforcement. Detta måste göras varje gång vid start.

Andra lösning är avaktivera det permanent:
http://www.killertechtips.com/2009/05/06/disable-driver-signi...

Efter detta har gjorts, är det bara installera drivrutinen för WG311T som vanligt och folk har rappoterats win 7 drivrutin för WG311T skall fungera också.

Testa och se om det fungerar.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av XPerion
Anledningen till driverrutinen inte fungerar, är den inte är digitalt signerad och enda lösning är avakitvera digitalka signeringen.

Ena jobbiga lösning är att vid varje uppstart, tryck in F8 och välj Disable Driver Signature Enforcement. Detta måste göras varje gång vid start.

Andra lösning är avaktivera det permanent:
http://www.killertechtips.com/2009/05/06/disable-driver-signi...

Efter detta har gjorts, är det bara installera drivrutinen för WG311T som vanligt och folk har rappoterats win 7 drivrutin för WG311T skall fungera också.

Testa och se om det fungerar.

Tack så mycket för ditt engagemang! Jag har dock installerat xp igen nu, orkade inte lägga mer tid :/