Tråkiga nyheter för de som väntar på Fermi.

Permalänk
Avstängd

Tråkiga nyheter för de som väntar på Fermi.

http://www.digitimes.com/news/a20091228PD207.html
Visst, orden är inte officiella, och självklart ska man ta detta med en nypa salt.
Men, att deras toppresterande kort ska släppas Q2 2010 är ganska så olyckligt. När de har släppt dem så tar det bara några månader till Q3 så verkar AMD ha sin 68xx serie ute.

Själv skulle jag inte bli förvånad ett dugg om detta stämmer, för det sades från många håll redan efter första uppskjutningen att korten kommer Q1 2010, och Mars tillhör det första kvartalet. Och att dessa kort som kommer i Mars inte verkar vara toppkorten är ännu mer skrämmande.

Visa signatur

[Asus Rampage II Gene /w NB Mod Noctua NC-U6] [Intel Core i7 920 @ 4.0GHz] [Gigabyte Geforce GTX 480 @ Stock] [Corsair Dominator GT 1600MHz 3x3GB - 7-7-7-20] [Corsair HX620W] [Antec Mini P180 Black]

Permalänk
Inaktiv

Det lär ju dröja mycket längre än så för ATi att ha sin 68** serie ute iallafall..

Permalänk
Medlem

Nästa generation ATI-kort får vi se Q4 2010 eller Q1 2010 gissar jag på.

Permalänk
Medlem

Fermi verkar inte bli det snabbaste spelkortet heller.
Enligt intervjun som NH citerar så säger Nvidia folket att Fermi bara kommer bli det snabbaste singel gpu kortet på marknaden, dvs inte rå på HD5970.

"Vi förväntar oss att Fermi kommer att bli den snabbaste grafikkretsen inom alla singel GPU-segment. Prestandasiffrorna vi sett i interna tester bekräftar också detta, vilket vi är nöjda med, säger Luciano Alibrandi"

Permalänk
Avstängd

Nvidia fail!

låter som AMD/ati stil var sämst i flera år för att sedan kanske komma tillbaka!!!

FAIL!

Permalänk
Medlem

Som sagt, hoppas att det går hyfsat för Fermi så vi får lite priskrig lagom tills jag uppgraderar...

Visa signatur

Hej! Jag är som tagen ur Brokeback Mountain.

Permalänk

Synd. Jag bryr mig inte om nVidia men deras fermi kommer sänka priset på amd-grafikkort, synd att det dröjer =/

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nilsie
Synd. Jag bryr mig inte om nVidia men deras fermi kommer sänka priset på amd-grafikkort, synd att det dröjer =/

Sant som det är sagt kunde inte sagt det bättre själv .....

priserna på amd/atis kort nu börjar bli löjligt höga... ett hd5850 kostade 2295 kr i början ett hd5870 3095kr...

Kolla nu fi fan ockerpriser....

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av prodigy
Sant som det är sagt kunde inte sagt det bättre själv .....

priserna på amd/atis kort nu börjar bli löjligt höga... ett hd5850 kostade 2295 kr i början ett hd5870 3095kr...

Kolla nu fi fan ockerpriser....

Det är väl inte så otroligt farligt? Som en jämförelse kostade HD4870 ~2400kr första segmentet av sin cykel, som lägsta pris. Nvidia var ute och snurrade med GTX260 på ~3000kr och GTX280 på något runt ~4000kr. Visst, detta var juni/juli 2008, men i vilket fall som helst.

Men med det sagt så ska jag ju inte stå och predika om att hålla priserna högt, det vore ju vansinne.

Permalänk
Avstängd

jag sa att prishöjjningen var löjlig typ hehe...

ockerpriser... dom lovade att hålla låga priser amd ati... kolla nu fail...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av prodigy
jag sa att prishöjjningen var löjlig typ hehe...

ockerpriser... dom lovade att hålla låga priser amd ati... kolla nu fail...

Korten är ändå en bristvara och är prisvärda trots sitt höjda pris...

Visa signatur

Hej! Jag är som tagen ur Brokeback Mountain.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av prodigy
jag sa att prishöjjningen var löjlig typ hehe...

ockerpriser... dom lovade att hålla låga priser amd ati... kolla nu fail...

Hur tänker du nu?

Vad vi vet så har Ati inte höjt priserna, däremot kan partners och affärer ha höjt dem.

Och GX280 kostade 5500 kr när det kom för att sänkas till hälften så fort HD4870 kom ut.

HD5870 kan fås för 3600:-, det är i princip det snabbaste kortet på marknaden förutom hd5970. Ändå kan du hitta två kort som kostar mer: GTX285 och GTX295.

Så länge det är brist så kommer priserna att vara högre än ATIs rekomenderade priser men det är ju för att korten är för billiga som det är brist på korten.

OT: Fermi kommer i princip att vara ett halvår försenat när det väl kommer ut. Hoppas det var värt det.

Visa signatur

Bänktester är i värsta fall som foton utan blixt i ett mörkt rum. Väggarna blir svarta. Med fantastisk repeterbarhet.
Q9450@3,6, Asus P5E deluxe (x48), True Rev. C PP
Hd5870@1052/1331
Silverstone Fortess II, Corsair HX750

Permalänk
Medlem

Jag tycker att det är löjligt billigt, men då har jag varit med sen det kostade 2000 kr att köpa 4 mb ramminne till datorn (megabyte, inte gigabyte).

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HenrikM
Jag tycker att det är löjligt billigt, men då har jag varit med sen det kostade 2000 kr att köpa 4 mb ramminne till datorn (megabyte, inte gigabyte).

Det är ju lite skillnad på då och nu, på den tiden var det inte många som hade datorer överhuvudtaget och produktionen av datordelar var bra mycket mindre än vad den är idag, därav priserna.

Ontopic:

Vore synd om det drar ut såpass mycket på tiden, både för att jag är nyfiken och för att priserna på AMD's kort ligger uppe i taket bara för att de är ensamma på marknaden just nu.

Permalänk
Avstängd

Tycker prishöjjning är ett hån imot personerna som såg fram imot dessa låga priser... sen höjjs priset på nästan 1000kr...

FAIL!

Permalänk
Visa signatur

PS3 & PS4-Astro A50-Playseat GT-Thrustmaster T 500 RS Wheel-Ferrari F1 Add-on Wheel

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av prodigy
Tycker prishöjjning är ett hån imot personerna som såg fram imot dessa låga priser... sen höjjs priset på nästan 1000kr...

FAIL!

Ok de är fortfarande de bästa prestanda korten som någonsin har tillverkats. De introducerades till de bästa priser du sett i modern tid för prestandatronskort.

Du har aldrig kunnat köpa en så bra ny serie så billigt.

Det är klart att vi alla tycker det är kul om de skänker bort korten. Men nya toppkort har aldrig varit billigare än nu.

Vi kan klaga på tillgängligheten men priserna är fortfarande de bästa du har sett för toppkort.

Vissa blir aldrig nöjda...

Visa signatur

Bänktester är i värsta fall som foton utan blixt i ett mörkt rum. Väggarna blir svarta. Med fantastisk repeterbarhet.
Q9450@3,6, Asus P5E deluxe (x48), True Rev. C PP
Hd5870@1052/1331
Silverstone Fortess II, Corsair HX750

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AlienCobra
Fermi försenat igen.

http://www.techsweden.org/nyhet/Vw87-nvidias-gf100-fermi-fors...

Bra att du tar upp samma nyhet igen!

Visa signatur

Dator1:13900ks, H115i+NF-A14, Msi 790 P pro ,32Gb 6400mhz ,Asus 4080 16gb Tuf gaming, Asus 1000w atx3.0 , Acer 27" Predator XB273UNX, Fractal XL R2,Steelseries Pro Tkl +Logitech G Pro x Superlight, Sennheiser HD599 + iFi zen dac, Rode nt-usb, Stol Rh logic 400 xl elite Dator2:10900k, H110, Asus Z490 p, 32Gb 3800mhz, Evga 1080, HX850I, Asus PG278Q,16Gb, NZXT 530,CM G650M,Evga 1080, Epos H3+GSX300, Xtrfy K4+M4. Dator3 8700@4.6Ghz, H100I, Asus PG278Q,16Gb, NZXT 530,CM G650M, Asus VG278, logitech g933, Evga 1060 6gb.