Permalänk
Medlem

Får bluescreen då och då

River upp tråden igen. Det nya och intressanta tas upp i inlägg 15. Hoppa direkt dit om ni inte orkar läsa allt annat :).

Det är så att jag får bluescreen ibland. Har hänt 3+ gånger nu. Jag börjar bli ganska irriterad och kan inte hitta vad som är fel, därför frågar jag nu er.

Jag kör windows 7 64 bit med en överklockad processor. Har klarat orthos över 26 timmar utan problem och precis innan jag skapade den här tråden så klarade minnena memtest86+ 3 gånger i rad. Vad jag förstått så är det godkända tester för 24/7 användning (även om ytterligare längre tester bevisar mer).

Felen har uppstått lite olika. Men två gånger har det inträffat då jag surfat. Det låter skumt om det hör ihop med surfandet, men det har hängt sig och blivit bluescreen precis när jag klickat i webbläsaren. Första gången skulle jag trycka "play" på en webbradio och den andra gången försökte jag följa en länk. En länk följer man ju på under en sekund men i dessa fall så tog det aningen längre tid och hux flux, bluscreen!

Hur går jag vidare med min felsökning?

Komponenter
*************************************************************
Intel Core 2 Duo E8400 3,0GHz @ 4.05 GHz
ASUS EAH4870 1GB
Corsair 2x2GB (KIT) DDR2 1066MHz, XMS2-8500 | 5-5-5-15 2,10V Ver1.1
ASUS P5Q
Western Digital Raptor 32GB
WD 500GB
Hiper Type-R MK II HPU-5K770 770W
*************************************************************

  • Min Överklockning

    Ai Overclock Tuner ................. [Manuel]
    CPU Ratio Setting .................. [9]
    FSB Frequency ...................... [450]
    PCIE Frequency ..................... [100]
    FSB Strap to North Bridge .......... [333]
    DRAM Frequency ..................... [1080] (5:6)
    Ai Clock Twister ................... [Light]
    Ai Transaction Booster ............. [Manual]
    Common Performance Level ......... [10]
    __________________________________

    CPU Voltage ........................ [1.27500]
    CPU GTL Voltage Reference (0/2) .... [0.630]
    CPU GTL Voltage Reference (1/3) .... [0.630]
    CPU PLL Voltage .................... [1.52]
    DRAM Voltage ....................... [2.1]
    NB Voltage ......................... [1.2]
    NB GTL Reference ................... [1.16]
    SB Voltage ......................... [1.1]
    PCIE Voltage ....................... [1.5]

CPU-Z - Vcore voltage (idle/stress): 1.264/1.280

  • The computer has rebooted from a bugcheck. The bugcheck was: 0x0000000a (0x00000000000000f8, 0x0000000000000002, 0x0000000000000001, 0xfffff80002c99418). A dump was saved in: C:\Windows\MEMORY.DMP. Report Id: 121709-21902-01.

  • Extra information about the problem
    BCCode: a
    BCP1: 00000000000000F8
    BCP2: 0000000000000002
    BCP3: 0000000000000001
    BCP4: FFFFF80002C99418
    OS Version: 6_1_7600
    Service Pack: 0_0
    Product: 256_1

  • he computer has rebooted from a bugcheck. The bugcheck was: 0x0000003b (0x00000000c0000005, 0xfffff88002389b8c, 0xfffff88002389110, 0x0000000000000000). A dump was saved in: C:\Windows\MEMORY.DMP. Report Id: 122509-20482-01

  • Extra information about the problem
    BCCode: 3b
    BCP1: 00000000C0000005
    BCP2: FFFFF88002389B8C
    BCP3: FFFFF88002389110
    BCP4: 0000000000000000
    OS Version: 6_1_7600
    Service Pack: 0_0
    Product: 256_1

  • The computer has rebooted from a bugcheck. The bugcheck was: 0x0000000a (0x00000000ffffffed, 0x0000000000000002, 0x0000000000000001, 0xfffff80002dffe80). A dump was saved in: C:\Windows\MEMORY.DMP. Report Id: 011010-23353-01

  • Extra information about the problem
    BCCode: a
    BCP1: 00000000FFFFFFED
    BCP2: 0000000000000002
    BCP3: 0000000000000001
    BCP4: FFFFF80002DFFE80
    OS Version: 6_1_7600
    Service Pack: 0_0
    Product: 256_1

Permalänk

har precis det problemet jag också..pm om du lyckas lösa musteriet..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av punchline82
har precis det problemet jag också..pm om du lyckas lösa musteriet..

Vad bra. Då är vi två som ser ut som frågetecken. Då kanske det är mer motiverande att hjälpa oss

Permalänk
Medlem

Jag har nått gränsen av mina kunskaper. Vart ska jag fortsätta leta?

Hur ska jag tolka/söka felkoderna för att komma vidare?
Ska jag försöka få en stabilare klock genom att öka vcore och Northbridge?

De gånger jag fått bluescreen så har jag inte haft något viktigt igång men förr eller senare så kommer jag få en bluescreen och förlora information. Jag är verkligen tacksam om jag får hjälp!

Permalänk
Medlem

Prova prime95 för att se om cpun verkligen är stabil.
Hade nyligen en E8500 som behövde 1.328v under load för att vara helt stabil i 4,048GHz 9.5x426 på luft.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bosteed
Prova prime95 för att se om cpun verkligen är stabil.
Hade nyligen en E8500 som behövde 1.328v under load för att vara helt stabil i 4,048GHz 9.5x426 på luft.

Jag kör prime95 nu. Hur länge kör man det testet? Har hört att man kör orthos i 24 timmar och memtest 3 gånger för att vara relativt säker. Någon speciell tid för prime95?

I prime95 så är temperaturen märkbart lägre än när jag kör orthos. Ändå så går processorn på 100% i båda. Men men, det mest intressanta är ändå ifall processorn räknar fel. Men jag tvivlar på det. Själv gissar jag på att windows har en bug eller en miss i installationen.

Hur tolkar man felkoderna? Vad är dem bra för ifall man inte kan läsa av dem?

Permalänk
Medlem

Med risk för att låta som Captain Obvious här... Men har du provat att köra utan överklockning? Det vore iaf mitt första steg. Kolla om felet uppstår då.

Kör du med senaste drivrutinerna för grafikkortet (9.12)?

Jag har upptäckt ett fel till mitt 5970 som jag tror beror på för låg processorhastighet i vanligt 2D läge. Tror inte riktigt att det är applicerbart för dig då det mest verkar påverka de med 5970 och vattenkylning, men eventuellt så är det något som införts i 9.12.
Lösningen är förhållandevis lätt att testa, så det kan vara värt ett försök

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Linqon
Med risk för att låta som Captain Obvious här... Men har du provat att köra utan överklockning? Det vore iaf mitt första steg. Kolla om felet uppstår då.

Kör du med senaste drivrutinerna för grafikkortet (9.12)?

Jag har upptäckt ett fel till mitt 5970 som jag tror beror på för låg processorhastighet i vanligt 2D läge. Tror inte riktigt att det är applicerbart för dig då det mest verkar påverka de med 5970 och vattenkylning, men eventuellt så är det något som införts i 9.12.
Lösningen är förhållandevis lätt att testa, så det kan vara värt ett försök

När jag tänker efter så fick jag (en eller två) bluescreens även före överklockningen. Med tanke på alla tester som datorn klarar av så känns det lite konstigt ifall det hör ihop med överklockningen. Ett räknefel varannan vecka till en gång i månaden känns också konstigt. Känns det inte som att det borde inträffa tätare och vara mer slumpmässigt? Två dagar upp till en vecka? Inte 2 veckor och sen en månad.

Trodde inte det kunde höra ihop med grafikkortet. Uppdaterade drivrutinerna för någon vecka sedan. Men nu när jag kollar CCC så är det inte uppdaterade till 9.12. Får kolla om jag kan få tag på nyare drivrutiner, men det borde jag ju fått då jag uppdaterade senast... förstår inte varför jag inte fick nyare. Men det är värt att testa iaf.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Polomononen
När jag tänker efter så fick jag (en eller två) bluescreens även före överklockningen. Med tanke på alla tester som datorn klarar av så känns det lite konstigt ifall det hör ihop med överklockningen. Ett räknefel varannan vecka till en gång i månaden känns också konstigt. Känns det inte som att det borde inträffa tätare och vara mer slumpmässigt? Två dagar upp till en vecka? Inte 2 veckor och sen en månad.

Ja, så väl testat som du har gjort så verkar det otroligt att det har med överklockningen att göra.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Polomononen
Trodde inte det kunde höra ihop med grafikkortet. Uppdaterade drivrutinerna för någon vecka sedan. Men nu när jag kollar CCC så är det inte uppdaterade till 9.12. Får kolla om jag kan få tag på nyare drivrutiner, men det borde jag ju fått då jag uppdaterade senast... förstår inte varför jag inte fick nyare. Men det är värt att testa iaf.

CCC är svårare än virus att bli av med känns det som. Jag var tvungen att avinstallera gamla drivrutinen för att kunna installera 9.12.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Linqon
CCC är svårare än virus att bli av med känns det som. Jag var tvungen att avinstallera gamla drivrutinen för att kunna installera 9.12.

Det intressanta är att jag hade lite strul vid installationen. Så jag avinstallerade allting innan jag installerade nytt. Men jag får försöka igen när jag har tid. Det jobbiga med den här felsökningen är att det tar sådan tid. Även om det går en månad utan fel så är jag inte helt säker på att allt är som det ska. För vissa gånger har det tagit bra lång tid mellan bluscreen-felen.

Permalänk
Medlem

Har inte gjort några längre tester med prime95 då datorn var tvungen att användas till annat. Men 3 timmar var iaf inga problem.

Däremot så har jag fått nya "symtom". Skulle starta datorn precis som vanligt när följande händer. Fläktarna kör full fart i början precis som vanligt. Men fläktarna ändrar inte hastighet som de brukar, utan de fortsätter gå på full fart och skärmen är helt svart. BIOS-checken (det första som kommer upp kallas?) med allt text kommer helt enkelt inte fram.

Jag stänger av datorn och sedan nätaggregatet. När lampan slutat lysa på moderkortet så slår jag på nätaggregatet igen och startar datorn. Då kommer BIOS-checken upp som vanligt. Men nu säger den att överklockningen misslyckades. Låter ju som bevis för vad som är fel på datorn. Men och det här anser jag vara ett stort MEN.

Hur kan datorn klara alla tester och gå felfritt i flera månader utan att den klagat innan? Den går också väldigt lång tid mellan varje fel. Varför klagar BIOS först nu?

EDIT: Har ändrat Vcore till 1.3V och ram voltage till 2.0 (kändes onödigt att plåga minnena då de knappt är överklockade). Istället for orthos som jag testat med tidigare så kör jag med Prime95 nu. Jag återkommer med resultat med de nya inställningarna.

All hjälp, allt från gissningar till strategisk felsökning önskas. Behöver bolla ideér med någon/några.

Permalänk

har heller inte kommit på en lösning med mitt problem...men i orthos så funkar allt prima precis som du sejer men varför denna blue screen i intervaller?
ska byta moderkort på måndag och får se om det blir bättre då annars är det grafikortet som är rökt.
för de hände eller de började när jag uppgradera grafikortet och processorn..men tror inte de beror på processorn utan grafikortet..lycka till..medela om du kommer på en lösning på problemet sen..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av punchline82
har heller inte kommit på en lösning med mitt problem...men i orthos så funkar allt prima precis som du sejer men varför denna blue screen i intervaller?
ska byta moderkort på måndag och får se om det blir bättre då annars är det grafikortet som är rökt.
för de hände eller de började när jag uppgradera grafikortet och processorn..men tror inte de beror på processorn utan grafikortet..lycka till..medela om du kommer på en lösning på problemet sen..

Desamma, hör av dig om du kommer på något. Bra ordval, intervaller. Det är precis det som gör mig mest förvirrad. Varför dessa intervaller med relativt långt mellanrum. Hade det betett sig annorlunda hade jag varit 100% på att det varit processorn/överklockningen som är felet.

Permalänk
Medlem

Nu har datorn kört prime95 i 8 timmar utan fel. Vet inte riktigt vad det bevisar med tanke på att jag ändrat inställningarna. Frågan är om jag ska gå tillbaka till de gamla och köra testet igen. Någon som har någon tanke om hur jag ska göra? De gamla inställningarna har ju ändå fungerat i 2-3 månader även om jag fått bluescreen 3-5 gånger.

Permalänk
Medlem

Inlägg 15. Här börjar det igen

Dags att riva upp den här tråden igen. Jag lyckades faktiskt lösa problemet genom att sänka klocken lite. Men nu kör jag en ny rigg och har fått samma problem igen. Dålig överklockning igen? Kanske men jag har lite andra fakta som är intressanta.

De gånger som jag fått bluescreen så har jag alltid använt Internet på ett eller annat sätt. Jag har även lagt märke till att min USB-wifi nämns i bluescreenen som blir. Detta har jag inte lagt märke till tidigare. Men där står det WUSB54G. Till skillnad från när jag överklockar och på så sätt får bluescreen. Då står det inte WUSB54G.

Kan min Linksys WUSB54G vara orsaken till bluscreen? Går det lösa detta på annat sätt än att köpa ny trådlös enhet? Vad tror ni om detta överhuvudtaget? Det känns som ett rätt skumt fel?

Permalänk
Medlem

Det är troligen något krångel med drivrutinen till dongeln. Du kan ju testa att installera om den eller leta efter en äldre/nyare variant av drivrutinen.

Visa signatur

Nintendomulator: Projektlogg
Main: Intel Core i5 2500k | Radeon 6950 2GB | Corsair Vengence 8GB | Intel SSD 120GB |
Server: MSI k8 Neo4 s939 | AMD 1800+ @ 2,5 GHz | Corsair 2 GB |
HTPC: Jetway NC81-LF (Mini-ITX) | 1TB 7200rpm | PC5300 2GB | AMD X2 4850e 2,5 GHz | 110w PicoPSU | Projektfilm

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jobbbin
Det är troligen något krångel med drivrutinen till dongeln. Du kan ju testa att installera om den eller leta efter en äldre/nyare variant av drivrutinen.

Nu när du säger det så känns det ganska självklart. Jag har ju fått köra med en "felaktig" drivrutin p.g.a. att Linksys inte kommer med x64-drivrutiner till denna. Kör på en annan drivrutin från ett annat märke då det är samma hårdvara i dem båda.

Eftersom det inte finns någon drivrutin att byta till så måste jag köpa en ny wifi-enhet helt enkelt. Känns som onödiga pengar då den egentligen fungerar. Men bluescreens titt som tätt är ingen höjdare.

Tack för hjälpen. Att jag inte kunde dra den kopplingen själv är nästan lite pinsamt. Ibland måste man bolla lite tankar

Permalänk
Medlem

Har liknande problem som du.. Har en PH2 955 överklockad till 3.7ghz på 1.40v och slumpvis får jag bluescreen även fast klocken ska vara stabil.. sker oftast när datorn är nystartad och jag kollar på webtv eller youtube

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av exroz
Har liknande problem som du.. Har en PH2 955 överklockad till 3.7ghz på 1.40v och slumpvis får jag bluescreen även fast klocken ska vara stabil.. sker oftast när datorn är nystartad och jag kollar på webtv eller youtube

Kör du också trådlöst? I så fall vad för märke, modell och verision?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Polomononen
Nu när du säger det så känns det ganska självklart. Jag har ju fått köra med en "felaktig" drivrutin p.g.a. att Linksys inte kommer med x64-drivrutiner till denna. Kör på en annan drivrutin från ett annat märke då det är samma hårdvara i dem båda.

Eftersom det inte finns någon drivrutin att byta till så måste jag köpa en ny wifi-enhet helt enkelt. Känns som onödiga pengar då den egentligen fungerar. Men bluescreens titt som tätt är ingen höjdare.

Tack för hjälpen. Att jag inte kunde dra den kopplingen själv är nästan lite pinsamt. Ibland måste man bolla lite tankar

Hehe, ibland så är det svårt att koppla såna enkla grejer
Innan du köper ny dongel kan du ju testa att köra på Linksys 32-bit driver först, eller det kanske du redan gjort?

Visa signatur

Nintendomulator: Projektlogg
Main: Intel Core i5 2500k | Radeon 6950 2GB | Corsair Vengence 8GB | Intel SSD 120GB |
Server: MSI k8 Neo4 s939 | AMD 1800+ @ 2,5 GHz | Corsair 2 GB |
HTPC: Jetway NC81-LF (Mini-ITX) | 1TB 7200rpm | PC5300 2GB | AMD X2 4850e 2,5 GHz | 110w PicoPSU | Projektfilm

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jobbbin
Hehe, ibland så är det svårt att koppla såna enkla grejer
Innan du köper ny dongel kan du ju testa att köra på Linksys 32-bit driver först, eller det kanske du redan gjort?

Det minns jag faktiskt inte om jag testat. Hade sånt fruktansvärt krångel med att få igång trådlösa på nya riggen. Här är en tråd om det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Polomononen
Kör du också trådlöst? I så fall vad för märke, modell och verision?

Nepp. Jag kör trådat. Närmare bestämt moderkortets inbyggda Realtek

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jobbbin
Hehe, ibland så är det svårt att koppla såna enkla grejer
Innan du köper ny dongel kan du ju testa att köra på Linksys 32-bit driver först, eller det kanske du redan gjort?

Nä 32-bit vägrade fungera. Därför det tog tid att svara. Blev utslängd från internet och jag hittade inte den gamla felaktiga drivrutinen :). Så det är nog kört för mig. Får väl bli att köpa en ny.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av exroz
Nepp. Jag kör trådat. Närmare bestämt moderkortets inbyggda Realtek

Okej, då har vi nog inte samma fel.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Polomononen
Nä 32-bit vägrade fungera. Därför det tog tid att svara. Blev utslängd från internet och jag hittade inte den gamla felaktiga drivrutinen :). Så det är nog kört för mig. Får väl bli att köpa en ny.

Okej, å andra sidan är det ju inte mycket pengar det handlar om
Gör lite research innan då så du vet att det finns en drivrutin för x64.

Visa signatur

Nintendomulator: Projektlogg
Main: Intel Core i5 2500k | Radeon 6950 2GB | Corsair Vengence 8GB | Intel SSD 120GB |
Server: MSI k8 Neo4 s939 | AMD 1800+ @ 2,5 GHz | Corsair 2 GB |
HTPC: Jetway NC81-LF (Mini-ITX) | 1TB 7200rpm | PC5300 2GB | AMD X2 4850e 2,5 GHz | 110w PicoPSU | Projektfilm

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jobbbin
Okej, å andra sidan är det ju inte mycket pengar det handlar om
Gör lite research innan då så du vet att det finns en drivrutin för x64.

Ordentlig research skadar ju inte

Däremot så får man nog lägga ca 400 kr för att få något vättigt. Arbetslös som man är så är det inte skitpengar. Extra tråkigt är det att den som jag har fungerar till 99%. Jag surfar ju på den just nu utan problem. Bluescreenfrekvensen har varit mellan en dag upp till 2 månader.

Får se hur jag gör. Blir det för mycket bluescreens så är valet enkelt