Permalänk

35 Mbit ner men maxar 800kB i Utorrent

Tjena har ett litet problem jag hoppades att få hjälp med.
Sitter med Stadsnät/Fiberlan 100/10 maxar 35 Mbit på bredbandskollen vilket för mig känns värdelöst men ändå rimligt med tanke på att min burk inte är den bästa, är kopplad via router, har UPnP portmappning aktiverat i både router och program, för som sagt det problemet jag stör mig mest på är den värdelösa hastigheten i utorrent.. Tacksam för svar och hjälp, undrar ni över nåt mer får ni fråga

Permalänk

Torrenten måste ju också vara tillräckligt seedad för att du ska komma upp i bra hastighet...Annars kan det också vara så att 800 är maxtaket, som du då får ändra i inställningar.

Visa signatur

i7 2600K@4,6ghz - ASUS GTX 670 DC2 - MSI P67A-GD55 - Corsair Vengeance 8GB - Samsung 830-Series 256 GB
Corsair H80 - Xonar Essence STX - XFX XXX 750W - Fractal Design XL - DELL U2412m

Var snäll mot nördar. Det är stor risk att du får en som chef en dag.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rickard11
Torrenten måste ju också vara tillräckligt seedad för att du ska komma upp i bra hastighet...Annars kan det också vara så att 800 är maxtaket, som du då får ändra i inställningar.

Jodå det är allt seed så att det räcker till och blir över och 800 är inte max, men det är där dom brukar ligga, direkt när man börjar tanka så kan den smälla upp till 3Mb men sjunker sedan igen efter några sekunder

Permalänk
Medlem

Tja !
haft samma problem tidigare...testa detta ;
Ladda ner (fixa) 3olika filmer på torrent som du INTE laddat ner än, sen pausar du film1,film 2 och låter film3 gå, sen ser du va max nerladding ligger på, om det är 800 så pausar du den, sätter på film 2 och pausar film 1,3
om 2an också går 800 så pausar du 2+3 och låter 1an gå
om 1an också går 800 så sätter du på alla 3 samtidigt och ser sammanlagda nerladdningen det ser du längst nr står D: ????kb/s
om det är undr 810kb så är inte felet hos dig utan hos din operatör !
Hade samma problem, felet va inte hos mig.... Utan hos min operatör , men hade ett lås på 300kb/s fast jag hde 10mb/s,,,, nu går den 800kb/s men de aven orsak min bas ligger en bra bit ifrån...
Mvh//Daki

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av daki91
Tja !
haft samma problem tidigare...testa detta ;
Ladda ner (fixa) 3olika filmer på torrent som du INTE laddat ner än, sen pausar du film1,film 2 och låter film3 gå, sen ser du va max nerladding ligger på, om det är 800 så pausar du den, sätter på film 2 och pausar film 1,3
om 2an också går 800 så pausar du 2+3 och låter 1an gå
om 1an också går 800 så sätter du på alla 3 samtidigt och ser sammanlagda nerladdningen det ser du längst nr står D: ????kb/s
om det är undr 810kb så är inte felet hos dig utan hos din operatör !
Hade samma problem, felet va inte hos mig.... Utan hos min operatör , men hade ett lås på 300kb/s fast jag hde 10mb/s,,,, nu går den 800kb/s men de aven orsak min bas ligger en bra bit ifrån...
Mvh//Daki

Jo jag har redan testat det, men det som stör mig är att direkt man startar så laddar det i runt 3mbit efter några sekunder så sjunker det igen, har ju 35 mbit ner enligt tptest så tror inte att felet ligger hos operatören

Permalänk
Vila i frid

Kör du XP, patcha TCPIP.SYS från default 10 halvöppna per sekund till 256 eller mer. Tanka hem en Ubuntu-dist t.ex. http://releases.ubuntu.com/9.10/ubuntu-9.10-desktop-i386.iso.... för att utesluta en taskigt seedad torrent.

Permalänk
Medlem

Låter som att din ISP stryper torrent trafik, prova att köra med utorrents kryptering aktiverad.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hasenfrasen
Kör du XP, patcha TCPIP.SYS från default 10 halvöppna per sekund till 256 eller mer. Tanka hem en Ubuntu-dist t.ex. http://releases.ubuntu.com/9.10/ubuntu-9.10-desktop-i386.iso.... för att utesluta en taskigt seedad torrent.

Japp jag kör XP. Kan du vara lite tydligare tror du för nu förstod jag typ ingenting :S

Permalänk
Medlem

det hjälper alltid oss att veta vilken typ av router som du har och även lite information om din nuvarande dator skulle hjälpa

Visa signatur

workstation q9450 2.66ghz asus p5q deluxe 2x2gig dominator pc8500 ati1950pro

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Juckpuck
det hjälper alltid oss att veta vilken typ av router som du har och även lite information om din nuvarande dator skulle hjälpa

Routern är en Zyxel P320w. Dator är inte den grymmaste men är en Pentium III på 1ghz med 512 i ram med windows xp

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av H_Celine
Låter som att din ISP stryper torrent trafik, prova att köra med utorrents kryptering aktiverad.

Förklara?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av siljeberg
Routern är en Zyxel P320w. Dator är inte den grymmaste men är en Pentium III på 1ghz med 512 i ram med windows xp

skönt med folk som besvarar sin egna fråga helt själv utorrent drar en hel prestanda på en 100Mbit lina och den routern som du har ska klara 100Mbit men den kan va trasig så testa med en annan router eller dator föratt utesluta

Visa signatur

Permalänk
Citat:

skönt med folk som besvarar sin egna fråga helt själv utorrent drar en hel prestanda på en 100Mbit lina och den routern som du har ska klara 100Mbit men den kan va trasig så testa med en annan router eller dator föratt utesluta

Har testat med kabel direkt från väggen till datorn

Permalänk
Medlem

testa annan dator skrev ja med

Visa signatur

Permalänk
Citat:

testa annan dator skrev ja med

Har testat annan dator också, lika dålig hastighet i utorrent där

Permalänk

Du kan inte testa med nåt annat än utorrent?

Visa signatur

Asus Striker II Extreme / XFX Geforce GTX 280 / Q9450 @ 3.6GHz/ TRUE Noctua 120/ 4x1GB Corsair TWIN3X2048-1333C9DHX / X25-M G2 80gb Velociraptor / Win 7 Ultimate x64/ Antec P190

MovieDatabase

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KurreKula
Du kan inte testa med nåt annat än utorrent?

Har testat en uppsjö av bittorrent program och utorrent är det jag får bäst hastighet med

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av siljeberg
Förklara?

Vissa internet leverantörer stryper bandbredden för torrent trafik, inte så vanligt i Sverige även om fall rapporterats. För att undvika detta finns det en funktion i utorrent som de själva beskriver som följer:

Some ISPs (Internet Service Providers) actively interfere with P2P activities in order to reduce their bandwidth requirements. This causes µTorrent and other file sharing download speeds to become slow. To avoid this, µTorrent and other clients have introduced an encryption protocol to prevent ISPs from identifying BitTorrent traffic.

* Go to Options > Preferences > BitTorrent. Set Outgoing under Protocol Encryption to Enable, check "Allow incoming legacy connections".

Some ISPs have extremely aggressive throttling methods and for those users it might be necessary to set outgoing to Forced; however this will greatly reduce the number of peers you can connect to. Enabled is sufficient for most users.

Permalänk
Quizmästare Malmö 2022

Testa och öka cache minnet på utorrent.

inställningar > inställningar > avancerat > diskcache

Sedan så kryssar "Åtsidosätt automatiskt cachestorlek. Ställ storleken manuellt till (MB. Sedan så ändrar du den till 400 typ.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av H_Celine
Vissa internet leverantörer stryper bandbredden för torrent trafik, inte så vanligt i Sverige även om fall rapporterats. För att undvika detta finns det en funktion i utorrent som de själva beskriver som följer:

Some ISPs (Internet Service Providers) actively interfere with P2P activities in order to reduce their bandwidth requirements. This causes µTorrent and other file sharing download speeds to become slow. To avoid this, µTorrent and other clients have introduced an encryption protocol to prevent ISPs from identifying BitTorrent traffic.

* Go to Options > Preferences > BitTorrent. Set Outgoing under Protocol Encryption to Enable, check "Allow incoming legacy connections".

Some ISPs have extremely aggressive throttling methods and for those users it might be necessary to set outgoing to Forced; however this will greatly reduce the number of peers you can connect to. Enabled is sufficient for most users.

Då var det gjort.. Hastigheten sticker upp till 2MB i bästa fall 3 direkt när man startar torrenten.. sen sjunker den till 8-900kB och pendlar däremellan och 150kB upp och ner hela tiden. Gravt störande

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Geckod

Sedan så kryssar "Åtsidosätt automatiskt cachestorlek. Ställ storleken manuellt till (MB. Sedan så ändrar du den till 400 typ.

Gjorde susen, tackar.. Pendlar nu mellan 2 och 3MB tycker fortfarande att det är förhållandevis dåligt med 100 lina dock. Får nog skaffa bättre ram

Permalänk

om du har 100megabit ner så får du max 10megaBYTE. och kanske så är inte torrenten du pröva den mest seedade. tankar du från de vanliga publika sajterna eller från privata trackers?

Visa signatur

4790K @4.6 | EVGA GTX1080 Founders Ed. | 16gb ram | 240+120+40gb ssd | 14TB mekanisk lagring

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hoffa96
om du har 100megabit ner så får du max 10megaBYTE. och kanske så är inte torrenten du pröva den mest seedade. tankar du från de vanliga publika sajterna eller från privata trackers?

Tankar från både och

Permalänk
Medlem

en byte är 8 bit, mao borde du få 100/8

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Geckod

Bocka för de två nedersta inställningarna där också. De heter nåt i stil med avaktivera windows cache-hantering för skrivning resp. läsning.

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk

Det står inte möjligtvis "Disk overload" längst ner i uTorrents fönster när du håller på att tankar?

Kanske det mest uppenbara: har du provat utan router?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Får detta ämne verkligen diskuteras på swec?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zalleswe
Får detta ämne verkligen diskuteras på swec?

Sluta nu!
Så länge vi diskuterar tekniken i allmänhet kan den ju användas till allt möjligt. Om inte diskussionen vidrört otillåtna ämnen är det ju ganska onödigt att börja gräva i det och leda den dit, eller hur?

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sl2wm-rocks
Bocka för de två nedersta inställningarna där också. De heter nåt i stil med avaktivera windows cache-hantering för skrivning resp. läsning.

Då var dom ibockade, den översta av dom var redan bockad, förklara gärna för mig vad det fyller för funktion

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sl2wm-rocks
Det står inte möjligtvis "Disk overload" längst ner i uTorrents fönster när du håller på att tankar?

Kanske det mest uppenbara: har du provat utan router?

Diseken överlastad står det och en procent indikering som rör sig upp och ner.. Och det innebär?