Permalänk
Medlem

Ska jag köpa Dell XPS 8100?

Tja! Är ny här på forumet och undrar om det här är ett bra köp.

Dags att köpa en ny dator nu för min nuvarande är från 2003=/...
Ska ha datorn till spel (MW2, Crysis, FC2, GTA IV, DiRT etc.), skolarbete och surf.
Budget: 13-14 000
Vill inte sätta ihop själv då det inte känns säkert och detta är första datorn jag skaffar själv.

Funderar på att köpa en XPS 8100 med dessa komponenter:
i5 750
HD 5770
8 GB 1067 MHz
2x 640 GB RAID 0 (en ensam hårddisk fanns inte som val)
Skärm: Dell ST2310 1080p

16 340 kr men med rabatter -1 640 kr (till feb 11), -10% (rabattkod) och -5% (studentrabatt) blir det 12 543 kr. Sen köper jag till bra mus och tangentbord på något annat ställe.

Dell-chatten funkar inte för mig så kan inte fråga något där.
Är HD5770 tillräckligt stark för i5 750 då jag ska spela spel? (Jag ville först ha ett 5850)
Är 5770 underclockat när det kommer från Dell?
Hur är överklocknings- och uppgraderingsmöjligheterna i detta Dell-system?
Är detta ett bra köp? (En liknande dator från komplett med 5850 kostade 4 000 mer så det är för dyrt)
Kan jag uppgradera till en SSD och ett DX12-kort om 2-4 år med den här dell-datorn?

Tack för svar!

Permalänk
Medlem

skan sätta ihop en bättre och mer prisvärd dator till dig om nån timme, håller på skolarbete. det är aldrig värt att köpa en märkes dator från dell,hp och etc.

Permalänk
Medlem

Du kan ju alltid plocka ihop ett i5 system själv på Inet.se och låta dom bygga ihop den för 795kr. Kan lova dig att du får ihop ett mycket bättre system än att köpa ett fabriksfärdigbyggt.

Detta är ungefär vad jag ska köpa:
Bild på Varukorgen

Visa signatur

Argument bör ha en trovärdig källa

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fnukk
Du kan ju alltid plocka ihop ett i5 system själv på Inet.se och låta dom bygga ihop den för 795kr. Kan lova dig att du får ihop ett mycket bättre system än att köpa ett fabriksfärdigbyggt.

Detta är ungefär vad jag ska köpa:
Inet.se

Lägg upp ett printscreen istället! Går inte att länka kundkorgar!

Visa signatur

Intel Core 2 duo E6850 3.8Ghz 24/7|Noctua NH-U9B SE2|Msi P7N SLI Platinum|EVGA Nvidia Gerforce Gtx 260|Corsair Hx650w|2x Western Digital 1Tb+ 1x 500Gb Green Power + Samsung 830 256GB SSD OS disk|Corsair Carbide 500R Vit

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Terihan
skan sätta ihop en bättre och mer prisvärd dator till dig om nån timme, håller på skolarbete. det är aldrig värt att köpa en märkes dator från dell,hp och etc.

Ok, tack. Fast det känns inte direkt så seriöst eller säkert om jag låter inet eller komplett sätta inhop en dator åt mig. Fast det kanske bara är jag?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fnukk
Du kan ju alltid plocka ihop ett i5 system själv på Inet.se och låta dom bygga ihop den för 795kr. Kan lova dig att du får ihop ett mycket bättre system än att köpa ett fabriksfärdigbyggt.

Ok, jag visste inte att man kunde låta dom sätta ihop de komponenter man har lagt i kundvagnen. Vart väljer man det?

Permalänk
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GurraGamer
Lägg upp ett printscreen istället! Går inte att länka kundkorgar!

Är helkass på sådant här.. Aja lade upp det på tinypic och en länk istället

Visa signatur

Argument bör ha en trovärdig källa

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Avalace
Ok, tack. Fast det känns inte direkt så seriöst eller säkert om jag låter inet eller komplett sätta inhop en dator åt mig. Fast det kanske bara är jag?

Inet och komplett är bra mycket seriösare än dell osv.

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Avalace
Ok, tack. Fast det känns inte direkt så seriöst eller säkert om jag låter inet eller komplett sätta inhop en dator åt mig. Fast det kanske bara är jag?

Är ju garanti på allt, så ifall något skulle vara trasigt skickar du bara in burken igen och låter dom fixa det, kostnadsfritt

Visa signatur

Argument bör ha en trovärdig källa

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fnukk
Du kan ju alltid plocka ihop ett i5 system själv på Inet.se och låta dom bygga ihop den för 795kr. Kan lova dig att du får ihop ett mycket bättre system än att köpa ett fabriksfärdigbyggt.

Detta är ungefär vad jag ska köpa:
Bild på Varukorgen

bra paket +1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fnukk
Du kan ju alltid plocka ihop ett i5 system själv på Inet.se och låta dom bygga ihop den för 795kr. Kan lova dig att du får ihop ett mycket bättre system än att köpa ett fabriksfärdigbyggt.

Detta är ungefär vad jag ska köpa:
Bild på Varukorgen

Visste inte att man kunde få en så bra dator för det priset

Edit: Det var meningen att skärm o högtalare skulle vara med inom det priset också, eller iaf 15 000. Får nog ta bort SSDn då.

Behövs ett så kraftigt nätaggregat? Det kostar lite väl.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Evil_AnAnAs
Inet och komplett är bra mycket seriösare än dell osv.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fnukk
Är ju garanti på allt, så ifall något skulle vara trasigt skickar du bara in burken igen och låter dom fixa det, kostnadsfritt

Jag har ingen erfarenhet om sånt så jag måste lära mig av andra

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Avalace
Edit: Det var meningen att skärm o högtalare skulle vara med inom det priset också, eller iaf 15 000. Får nog ta bort SSDn då.
Behövs ett så kraftigt nätaggregat? Det kostar lite väl.

Mitt fel lade bara till några delar utöver det jag hade tänkt att inhandla, har själv tänkt att köra 2 st HD5850 i CF därav nätaggregatet.

Du kan nog köra med ett 550W till och med.
Köpa ett par billigare minnen, eftersom Corsair Dominator är för "extrem överklockning"

Ifall du är 100 procent säker på att du enbart ska köra med ett Grafikkort kan du köpa ett Gigabyte GA-P55A-UD3 istället.

Gör en ny lista.. Ge mig någon minut.

Okej, här kommer den:
Bild På Varukorg 2

Tycker att du ska ha kvar SSD och ha OS/Det du spelar mest osv.. på den.
Nu har du dryga 2000kr kvar till skärm, du kanske ska lägga till en 130kr på ett 650W nätaggregat.

Visa signatur

Argument bör ha en trovärdig källa

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fnukk
Mitt fel lade bara till några delar utöver det jag hade tänkt att inhandla, har själv tänkt att köra 2 st HD5850 i CF därav nätaggregatet.

Du kan nog köra med ett 550W till och med.
Köpa ett par billigare minnen, eftersom Corsair Dominator är för "extrem överklockning"

Ifall du är 100 procent säker på att du enbart ska köra med ett Grafikkort köpa ett Gigabyte GA-P55A-UD3 istället.

Okej, bra. Är säker på ett grafikkort. Skaffar kanske ett med DX12 istället sen.
Jag ska bara syssla med "mild överklockning" (bara standardkylnning) när prestandan inte räcker till om några år. Fast hur blir det med garantin om jag överklockar innan den har gått ut?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Avalace
Okej, bra. Är säker på ett grafikkort. Skaffar kanske ett med DX12 istället sen.
Jag ska bara syssla med "mild överklockning" (bara standardkylnning) när prestandan inte räcker till om några år. Fast hur blir det med garantin om jag överklockar innan den har gått ut?

Man tycker ju att man borde ha en någorlunda koll på garantin, men jag har i stort sätt noll koll så kan tyvärr inte besvara på det området.

Visa signatur

Argument bör ha en trovärdig källa

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Avalace
Okej, bra. Är säker på ett grafikkort. Skaffar kanske ett med DX12 istället sen.
Jag ska bara syssla med "mild överklockning" (bara standardkylnning) när prestandan inte räcker till om några år. Fast hur blir det med garantin om jag överklockar innan den har gått ut?

DX12 får du nog vänta ett på.

Visa signatur

cat_fish_1:
"fläktarna ska vi ju inte tala om, astmatiker med ett sugrör hade blåst bättre."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fnukk

Okej, här kommer den:
Bild På Varukorg 2

Tycker att du ska ha kvar SSD och ha OS/Det du spelar mest osv.. på den.
Nu har du dryga 2000kr kvar till skärm, du kanske ska lägga till en 130kr på ett 650W nätaggregat.

Såg inte länken där uppe:P. Okej, nått sånt blir bra. Fast kan det inte vara bättre att vänta på bättre och billigare SSD?
Behövs ett ljudkort? Eller kommer det integrerat?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av RymdSegel
DX12 får du nog vänta ett på.

Ja, det tar nog ett par år

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Avalace
Såg inte länken där uppe:P. Okej, nått sånt blir bra. Fast kan det inte vara bättre att vänta på bättre och billigare SSD?
Behövs ett ljudkort? Eller kommer det integrerat?

Helt och hållet ditt val, klarar du dig utan dom där sekunderna mindre i väntetid. Så duger en HDD gott och väl!
Å som sagt så kan man ju alltid inhandla det i efterhand

Ljudet är integrerat, vilket jag tycker är bra nog.

Går och pömsar, slänger väl över en blick imorgon bitti ifall någon fråga ej blivit besvarad.

Visa signatur

Argument bör ha en trovärdig källa

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fnukk
Helt och hållet ditt val, klarar du dig utan dom där sekunderna mindre i väntetid.
Så duger en HDD gott och väl!

Ljudet är integrerat, vilket jag tycker är bra nog.

Okej. Tack för hjälp:)