Permalänk

directsound

Hejsan. Jag undrar om det finns DirectSound i Windows 7 (I vista var det borttaget?) för att när jag hade Vista kunde jag inte ha EAX och liknande...

Hoppas ni fattar vad jag menar

Permalänk
Medlem

Jag kan inte tänka mig att W7 har tagit tillbaka DirectSound. W7 har samma drivrutinsmodell för ljud som Vista. DirectSound gick ju via kerneln och kunde totalcrasha hela OS'et. Det är OpenAL som gäller för 3D ljud numera.
De flesta nya spel stödjer väl OpenAL? (har iofs inte så bra koll på det...)

Permalänk

Varför tog de bort DS från början?

Permalänk
Snusfri
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kaffekopp9393
Varför tog de bort DS från början?

Läste du inte inlägget ovanför dig?

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av EpicBoobs
Läste du inte inlägget ovanför dig?

sorry, fattade inte så mycket

Permalänk

DirectSound kördes direkt i kärnan och därför kan det krascha hela Operativsystem. (Precis som tidigare talare sa)

I Windows 7 är detta precis som Vista borta. Men det går att använda Creative Alchemy eller Realtek 3D Sound Back för att få samma ljud som i XP.

Visa signatur

AMD Athlon 64 X2 5000+ (2,6 GHz) | 4 GB RAM | 8600GT | 2 * WD Caviar 500 GB + WD My Book 250 GB = 1,25 TB |||| Windows XP | Windows Vista | Windows 7

Permalänk
Medlem

Jag lånar denna tråd och ser om jag kan få hjälp med mitt bekymmer.
Vet inte om det hör hemma här riktigt men..

Jag installerade igår W7 men lämnade kvar mina installationer av spel på en annan hårddisk för att slippa installera om allt detta.

Mitt problem ligger då i att jag inte kan få Team fortress 2 (steam) att fungera i alchemy pga det finns inget i registret.

Där slutar även min expertis vad det gäller registerfiler. Går det att lägga till det på något sätt eller är det bara installera om hela steam och alla spel som gäller?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design R6 | Moderkort: ASUS ROG STRIX Z370-H GAMING | CPU: Intel Core i7 8700K | Minne: Corsair Vengeance DDR4 2400MHz 16GB | GPU: Palit GeForce GTX 1080 Ti 11GB Jetstream | OS Disk: Samsung 960 EVO 500GB | PSU: Corsair RM750x 750W | Skärm: BENQ XL2720T@120hz
Kylning: Corsair H150 RGB (Vattenkylning)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wiiga
Jag lånar denna tråd och ser om jag kan få hjälp med mitt bekymmer.
Vet inte om det hör hemma här riktigt men..

Jag installerade igår W7 men lämnade kvar mina installationer av spel på en annan hårddisk för att slippa installera om allt detta.

Mitt problem ligger då i att jag inte kan få Team fortress 2 (steam) att fungera i alchemy pga det finns inget i registret.

Där slutar även min expertis vad det gäller registerfiler. Går det att lägga till det på något sätt eller är det bara installera om hela steam och alla spel som gäller?

Installera om steam & spelen!