Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Morrex-
Många hdd's men lite utrymme på dem så det ser mer än vad det är. Det är bar 10 tb man kan tro att det är över 50 tb med så många hdd's han har.

Bara.... ? jag tycker 10 TiB är ganska mycket..

Permalänk
Medlem

Om du nu har såpass med stålar så ville jag ha bytt ut diskarna mot 5 nya på 2Tb i stället jag nu då men..

Riktig roligt bygge..

Du får en 8 från mig då....

Visa signatur

Ja ja.. Ursäkta att jag skriver en del fel, men jag har ALDRIG gått i svensk skola. Kolla mina byggloggar : http://www.sweclockers.com/album/?id=3571 http://www.sweclockers.com/album/?id=3664

Permalänk

Man får sig ett gott skratt av att se detta projekt. Vem skulle få för sig att göra så här idag när motsvarande lagringskapacitet går in i nästan vilket chassi som helst på en handfull diskar.
10 TB är inte jättemycket heller om man lägger in sina videofilmer och foton med backup. Jag är nog där snart om man inkluderar alla externa diskar.

Visa signatur

Öh, datorn börjar bli gammal nu.

Permalänk
Medlem

fick mig ett gott skratt skulle va nice om någon gjorde så här med ssd diskar

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hawkeye01
Bara.... ? jag tycker 10 TiB är ganska mycket..

5st hårddiskar är 10TiB i dagens läge.. 2x5TiB

dock är utrymmet 10TiB mycket, men så många hårddiskar är ganska onödigt.

Visa signatur

I reject your reality and substitute my own.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Permalänk
Avstängd
Skrivet av SirLagsalot:

Hehe, du har på tok för mycket pengar

Riktigt imponerande bygge, stark 10'a.

Så jävla dyrt tvivlar jag på att bygget kostade - med tanke på att alla diskarna är Gamla.. Även 2009.
Förövrigt coolt bygge:) Tänk att fylla hela med 2TB diskar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rawet:

5st hårddiskar är 10TiB i dagens läge.. 2x5TiB

dock är utrymmet 10TiB mycket, men så många hårddiskar är ganska onödigt.

Vart hittar man 5TiB diskar idag?

Visa signatur

Phenom X6 1100T @ 4Ghz, Gigabyte 280X 3Gb, 8GB Corsair DDR3, Be Quiet 700w, Crucial 64gb, Samsung 850 Evo 500gb

Permalänk
Medlem

Hehe, kul annorlunda bygge.

Det finns en grejj jag skulle rekommendera att du tänker på innan du kör detta för lång tid. Det är dammfilter på luftingångarna till "garderoben".

/s

Visa signatur

2500k H2O, HD6950@6970

Permalänk
Medlem
Skrivet av echo:

Det är, hur man än vrider och vänder på det, hårddisktillverkarna som medvetet räknar fel för att få det att se mer ut.

Helt tvärtom. Det är hur du än vrider och vänder på det operativsystemen som anger GB och TB när det egentligen handlar om GiB och TiB.

GB är 1000000000 Byte och GiB 1073741824 Byte.

Problemet är att operativsystemen anser att eftersom de var först så behöver dem inte behöver följa den standarden som reder ut missförståndet en gång för alla. Typiskt.

Dem vill nog att hårddisktillverkare ska börja ange storlek i GiB och TiB. I varje fall går det däremot inte att skylla på att hårddisktillverkare räknar fel för det gör dem inte. Enklare hade det kunnat varit ja.

/s

Visa signatur

2500k H2O, HD6950@6970

Permalänk
Medlem
Skrivet av shaglord:

Helt tvärtom. Det är hur du än vrider och vänder på det operativsystemen som anger GB och TB när det egentligen handlar om GiB och TiB.

GB är 1000000000 Byte och GiB 1073741824 Byte.

Problemet är att operativsystemen anser att eftersom de var först så behöver dem inte behöver följa den standarden som reder ut missförståndet en gång för alla. Typiskt.

Dem vill nog att hårddisktillverkare ska börja ange storlek i GiB och TiB. I varje fall går det däremot inte att skylla på att hårddisktillverkare räknar fel för det gör dem inte. Enklare hade det kunnat varit ja.

/s

Inga missförstånd löses av att införa ett nytt förvirrande prefix

Det är bara tillverkarna som räknar fel, och det gör de med flit bara för att de tjänar på det. Alla förväntar sig att alla räknar binärt och alla (förutom tillverkarna) gör det. Därför måste tillverkarna skriva ut att de, hur ""korrekt"" det än må vara, räknar i basen 10 för att de inte ska bli sönderstämda.

Permalänk
Skrivet av echo:

Inga missförstånd löses av att införa ett nytt förvirrande prefix

Det är bara tillverkarna som räknar fel, och det gör de med flit bara för att de tjänar på det. Alla förväntar sig att alla räknar binärt och alla (förutom tillverkarna) gör det. Därför måste tillverkarna skriva ut att de, hur ""korrekt"" det än må vara, räknar i basen 10 för att de inte ska bli sönderstämda.

Aaa, exakt så är det! *ironi*.

Visa signatur

|| Gigabyte GA-MA790X-UD3P || AMD Phenom II X4 955 @ 3,8 GHz || 2*2 GB Kingston HyperX PC8500 || Asus Radeon HD 5850|| Zalman ZM600-HP600W || Windows 7 64-bit ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av minibite3:

Aaa, exakt så är det! *ironi*.

Vad var det du inte förstod?

Permalänk

Schysst server skåp Kanske en idé att skaffa en jätte stor fläkt istället för 15st mindre? Jag själv skruvat isär en stor golvfläkt som jag planerar på att använda någonstans där kylning behövs...Kanske något för server skåpet?

Permalänk
Medlem

va i helv...
När man tänker på det så är det inte en sån dum idé, dock aldrig något jag kommer behöva... 8p för att jag sket ner mig när jag såg hur många diskar du hade

Visa signatur

. EyeFinity Setup
Project Daedalus
| PhII x6 1090T 3,2GHz @ 4,1Ghz | H50 - PnP Scythe GT 1450rpm | Sapphire Dual-X OC 7970 | Corsair Vengeance LP 16GB 1600MHz | FD Define R2 | FD Newton R2 650w, S34E790C, Catleap 27"|R.I.P. Pettson

Permalänk
Hedersmedlem

Lol galet kul kaos bygge men kan verkligen inte lista ut varför du kör 6 st externa diskar

Visa signatur

Kontakta mig direkt vid frågor om eller synpunkter på min moderering.
Glöm inte att tala om vilken tråd ditt ärende gäller.
Kontaktvägar: via PM eller via E-post: michaswe@sweclockers.com
Mina System: HePC och Gaming

Permalänk
Skrivet av echo:

Vad var det du inte förstod?

Det jag menade var att du antagligen har fel. Tillverkarna skriver 1 TB för att antalet bytes är en tera (1 000 000 000 000 bytes). En byte är 8 bitar, och en bit är antingen en etta eller nolla.

Det har snarare med någonting att göra att siffran inte är jämt delbar med 8 än att tillverkarna försöker lura oss. Här kan du läsa lite:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Byte_(enhet)

Visa signatur

|| Gigabyte GA-MA790X-UD3P || AMD Phenom II X4 955 @ 3,8 GHz || 2*2 GB Kingston HyperX PC8500 || Asus Radeon HD 5850|| Zalman ZM600-HP600W || Windows 7 64-bit ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av echo:

Inga missförstånd löses av att införa ett nytt förvirrande prefix

Det är bara tillverkarna som räknar fel, och det gör de med flit bara för att de tjänar på det. Alla förväntar sig att alla räknar binärt och alla (förutom tillverkarna) gör det. Därför måste tillverkarna skriva ut att de, hur ""korrekt"" det än må vara, räknar i basen 10 för att de inte ska bli sönderstämda.

Jag förstår att du är riktigt bitter att inte få den storleken du inbillar dig att du ska få men standarder är till för att hållas. Jag kan lova dig att matematiken kom före operativsystemen.

Skulle alla räkna hur de ville så skulle vi ha rena cirkusen.

/s

Visa signatur

2500k H2O, HD6950@6970

Permalänk
Medlem
Skrivet av minibite3:

Det jag menade var att du antagligen har fel. Tillverkarna skriver 1 TB för att antalet bytes är en tera (1 000 000 000 000 bytes). En byte är 8 bitar, och en bit är antingen en etta eller nolla.

Det har snarare med någonting att göra att siffran inte är jämt delbar med 8 än att tillverkarna försöker lura oss. Här kan du läsa lite:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Byte_(enhet)

Det är uppenbart och utan något tvivel att hårddisktillverkarna räknar så som de gör för att de tjänar på det. Sen kan man givetvis försöka hävda att det är "korrekt" och rättfärdiga från det hållet.

Men varken rättsväsendet eller sunt förnuft går på den lätta.
Det är därför du ser sådana här disclaimers på alla tillverkares sidor och reklamblad:

Citat:

As used for storage capacity, one megabyte (MB) = one million bytes, one gigabyte (GB) = one billion bytes, and one terabyte (TB) = one trillion bytes. Total accessible capacity varies depending on operating environment. As used for buffer or cache, one megabyte (MB) = 1,048,576 bytes. As used for transfer rate or interface, megabyte per second (MB/s) = one million bytes per second, megabit per second (Mb/s) = one million bits per second, and gigabit per second (Gb/s) = one billion bits per second.

WD Caviar Green 2 TB SATA Hard Drives ( WD20EARS )

Skrivet av shaglord:

Jag förstår att du är riktigt bitter att inte få den storleken du inbillar dig att du ska få men standarder är till för att hållas. Jag kan lova dig att matematiken kom före operativsystemen.

Skulle alla räkna hur de ville så skulle vi ha rena cirkusen.

/s

Det är standard att räkna med basen två i datorvärlden
Men du har nog rätt, ingen som har gjort ett operativsystem har någonsin kunnat något om matematik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av echo:

Det är standard att räkna med basen två i datorvärlden
Men du har nog rätt, ingen som har gjort ett operativsystem har någonsin kunnat något om matematik.

Om man inte har något vettigt att komma med bör man hålla det för sig själv, tycker du inte?

/s

Visa signatur

2500k H2O, HD6950@6970

Permalänk
Medlem
Skrivet av shaglord:

Om man inte har något vettigt att komma med bör man hålla det för sig själv, tycker du inte?

/s

Ska jag följa ditt goda exempel?

Aja, en riktig diskussion kan jag ta men detta är det inte och det är fel plats.

Permalänk
Medlem
Skrivet av echo:

Ska jag följa ditt goda exempel?

Aja, en riktig diskussion kan jag ta men detta är det inte och det är fel plats.

Du kan ju komma tillbaka när du har ett relevant motargument att komma med kanske. Inte rada upp saker som "men datorer räknar i basen 2". Det har ingen betydelse och sånna kommentarer visar bara hur okunnig du är. Ledsen att behöva säga det.

/s

EDIT: De som vill bättra på sin kunnighet kan ju kolla här: Binary prefix - Wikipedia, the free encyclopedia

Visa signatur

2500k H2O, HD6950@6970

Permalänk
Skrivet av echo:

Det är uppenbart och utan något tvivel att hårddisktillverkarna räknar så som de gör för att de tjänar på det. Sen kan man givetvis försöka hävda att det är "korrekt" och rättfärdiga från det hållet.

Men varken rättsväsendet eller sunt förnuft går på den lätta.
Det är därför du ser sådana här disclaimers på alla tillverkares sidor och reklamblad:

WD Caviar Green 2 TB SATA Hard Drives ( WD20EARS )

Du ser ju själv vad som står. En megabyte räknas om då en del av det går till cache eller buffer.
Som sagt, har du inget vettigt att säga är det bättre att inte säga något alls

Visa signatur

|| Gigabyte GA-MA790X-UD3P || AMD Phenom II X4 955 @ 3,8 GHz || 2*2 GB Kingston HyperX PC8500 || Asus Radeon HD 5850|| Zalman ZM600-HP600W || Windows 7 64-bit ||

Permalänk
Medlem

Gött bygge! Kan du inte ta till vara på värmen ist för leda ut den genom fönstret?

När kommer SSD-uppgraderingen?

Visa signatur

Antagligen en bättre dator än vad du har!

Permalänk
Medlem

helvete vilket bygge

Visa signatur

| ASUS P8Z77-V DELUXE | Intel Core i7 2700K @ 4.7Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz @ 8-8-8-24 |
| ATi Radeon HD 6950@6970 (900|1350Mhz @ 1.14v) | Corsair Force GT 120GB | Corsair HX 650W |
| Nvidia's GT300 yields are less than 2% | Min ArmA2 YouTube Kanal |

Permalänk
Medlem
Skrivet av facedark:

Så jävla dyrt tvivlar jag på att bygget kostade - med tanke på att alla diskarna är Gamla.. Även 2009.
Förövrigt coolt bygge:) Tänk att fylla hela med 2TB diskar

Gamla och gamla, en IDE HDD är inte mkt billigare än SATA HDD :S

Visa signatur

Före sändningsdags hade gruppen instruerats av programledningen att inte sjunga ordet higher i textraden "girl we couldn't get much higher" i TV, utan istället byta ut det mot better. Jim Morrison struntade dock i det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lezer:

fick mig ett gott skratt skulle va nice om någon gjorde så här med ssd diskar

De skulle va nått bara sata kablarna skulle nog gå på några tusen xD hehe

Visa signatur

Före sändningsdags hade gruppen instruerats av programledningen att inte sjunga ordet higher i textraden "girl we couldn't get much higher" i TV, utan istället byta ut det mot better. Jim Morrison struntade dock i det.

Permalänk
Medlem

wow! tuffaste konstruktionen hittils alltså!

Visa signatur

Citera om du vill ha svar, hjälpte jag dig, gilla svaret!
Felkod40

Permalänk
Avstängd
Skrivet av eddan4:

hur mycke hårddisk plats har du samman<> lagt?

Japp 10Tb ! snyggt också...

Visa signatur

Cherry MX Brown:Compaq MX 11800, Cherry MX Blue: Razer Blackwidow, Cherry MY: Schneider g81, Black ALPS : Delll AT102W Black, Buckling Spring: IBM Model M, IBM Model N2, Rubber Dome: Keytronic ErgoForce....Senast aktiv Idag

Permalänk
Medlem

-.- Väldigt lite diskar...