Kan man köra raid med? - kommer i inlägget.

Permalänk
Avstängd

Kan man köra raid med? - kommer i inlägget.

Kan man köra raid med mellan dom här diskarna?.

500GB Samsung Spinpoint HD502HJ är den jag tänk köpa.

500GB Samsung Spinpoint HD501LJ har jag i burken.

Jimmy

Visa signatur

Q9650 4212 Mhz - True coler - ASUS P5E Deluxe - Corsair Dominator 4Gb 8500 C5DF 1174 Mhz 5.5.5.15 - Crossfire Oklockat - HIS Radeon 4870 1GB - Asus Radeon 4870 1GB - Corsair Powersupply 1000W M - X-Fi - 1500Gb Hd's - Antec Nine Hundred - Windows 7 Pro 64bit - 24 Tum Benq - 3dmark Vantage 18758p - Xbox360 Slim + En dator i sovrummet till tv'n ,med 5.1 ljud för mys. En laptop med till frugan. Plus annan Hightech..

Permalänk
Medlem

Du kan raida vilka diskar som helst sålänge dem är av samma storlek. Mjukvaruraid, men även hårdvaruraid i vissa fall, stödjer att raida diskar med olika storlekar men då tar den fortfarande lika mycket från varje disk.

Säg att du har en 500GB och en 750GB. Då skulle du kunna raida 500GB från varje disk och sen blir det 250GB över på 720GB-disken.

Det beror på hur du kommer raida dem. Instickskort, chipset på moderkortet eller ren mjukvara. Vissa tillverkare har väl deras egna regler för hur raid skall genomföras. Jag har aldrig stött på någon som klagar på tillverkare- eller modellskillnader, hittills.

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Avstängd

Aha ,tackar för svaret.
Då vet jag vad som gäller.

Mvh Jimmy

Visa signatur

Q9650 4212 Mhz - True coler - ASUS P5E Deluxe - Corsair Dominator 4Gb 8500 C5DF 1174 Mhz 5.5.5.15 - Crossfire Oklockat - HIS Radeon 4870 1GB - Asus Radeon 4870 1GB - Corsair Powersupply 1000W M - X-Fi - 1500Gb Hd's - Antec Nine Hundred - Windows 7 Pro 64bit - 24 Tum Benq - 3dmark Vantage 18758p - Xbox360 Slim + En dator i sovrummet till tv'n ,med 5.1 ljud för mys. En laptop med till frugan. Plus annan Hightech..

Permalänk
Avstängd

Kom på en grej till.

Ska man göra en raid av alla diskarna ,eller bara den del av den som man har c: partionen och operativsystemet på?.

Typ om alla diskar är i raid så blir väl det snabbare åtkomst vid spel å filer m.m? eller tjänar man mest på att raida c: partionen?.

Vilken är det bästa konfigen med raid på 2 diskar på 500gb?.

Edit: Brukar ha c: Partion på 50gb sen delar jag upp 500gb disken i 4 ungefär lika stora partioner.
Gör man samma i raid?.

Kollade min manual till moderkortet men det stod inget om just bästa konfigen ,utan bara hur man gör raid av 2 diskar.

Kommer köra med chipet på moderkortet.
Är raid 0 bäst att köra om man har 2 diskar?.
Men då får man bara 1 disk på 500gb ,eller har jag fattat fel?.

Såg med att jag kan välja mellan RAID och AHCI ,vad är skillnaden?.

Vore ju bra om man kan dela upp det lite i olika partioner.
Men det kallades raid 5 eller nått..

Är ny på detta med Raid som ni ser.

Visa signatur

Q9650 4212 Mhz - True coler - ASUS P5E Deluxe - Corsair Dominator 4Gb 8500 C5DF 1174 Mhz 5.5.5.15 - Crossfire Oklockat - HIS Radeon 4870 1GB - Asus Radeon 4870 1GB - Corsair Powersupply 1000W M - X-Fi - 1500Gb Hd's - Antec Nine Hundred - Windows 7 Pro 64bit - 24 Tum Benq - 3dmark Vantage 18758p - Xbox360 Slim + En dator i sovrummet till tv'n ,med 5.1 ljud för mys. En laptop med till frugan. Plus annan Hightech..

Permalänk
Medlem

Ojoj, de' e' mycke' nu.

Bara för att man KAN så MÅSTE man inte köra RAID.

LÄS PÅ innan du ger dig in på detta, finns massor för dig att läsa.

Återkom se'n om det är något du behöver hjälp med!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jookeer
Ojoj, de' e' mycke' nu.

Bara för att man KAN så MÅSTE man inte köra RAID.

LÄS PÅ innan du ger dig in på detta, finns massor för dig att läsa.

Återkom se'n om det är något du behöver hjälp med!

Men hallå eller,jag trodde att man kunde ställa frågor i ett forum?.

Vad i hela världen får dig att tro att jag måste köra raid??.

Jag läste på snabbt på om Raid på Wikipedia bla och kom med lite utökade frågor.

I mitt inlägg så skrev jag att jag läst manualen till moderkortet.
Som du ser på mina frågor måste jag läst på ,eller hur?.

Att det störde dig så är jag hemskt ledsen för.
Om det är så mycket för dig så behöver inte du berätta eller hur?.

Kom med något konstruktivt istället för att peka på helt självklara saker.
Du kanske kan skriva och klistra en tråd om hur du tycker frågeställningar i ett forum ska se ut.

Så jag tycker ditt inlägg var både dumt och korkat.
För vem läser inte på ,och om man nu inte kan så kommer man med frågor.

Kan du inte ta det och oj oj'ar dig så bara bläddra förbi.
Svårare än så är det inte....jookeer.

Lås tråden ,jag lär mig själv om detta.

Försökte vara lite bekväm bara ,har aldrig kört raid men grejat med datorer sen -95..Allt kan man ju inte eller är nån här inne kunning på alla områden?.

Tss

Visa signatur

Q9650 4212 Mhz - True coler - ASUS P5E Deluxe - Corsair Dominator 4Gb 8500 C5DF 1174 Mhz 5.5.5.15 - Crossfire Oklockat - HIS Radeon 4870 1GB - Asus Radeon 4870 1GB - Corsair Powersupply 1000W M - X-Fi - 1500Gb Hd's - Antec Nine Hundred - Windows 7 Pro 64bit - 24 Tum Benq - 3dmark Vantage 18758p - Xbox360 Slim + En dator i sovrummet till tv'n ,med 5.1 ljud för mys. En laptop med till frugan. Plus annan Hightech..

Permalänk
Medlem

Överst i detta forum finns:

"De bästa trådarna från lagring. Läs innan du skapar ny tråd!"

Läs den här:

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=8...

Jag var lat därför att dina frågor finner svar i ovanstående referat. Du var lat därför att du inte läst dem innan vilket framgår av dina frågor.

Vi som jobbar med FAQ'erna uppdaterar dessa återkommande i den mån där saknas något av allmänintresse. FAQ'erna är till för att bidragande medlemmar skall slippa skriva egna uppsatsinlägg på de vanligaste frågorna + ge översikt och svar på de vanligaste frågorna för nybörjare.

Bra va'?

Så, som jag sa', återkom gärna med frågor som du inte finner svar på i FAQ'erna.

Permalänk
Avstängd

Jag har läst F.Krueger Guide om Raid + mer jag hittat på nätet.

Nu till mina frågor som jag inte hittat svar på.
Kanske har jag missat nått men i allfall här kommer dom.

Jag kan då med 2st 500gb diskar skapa så att det är en raid till operativsystemet. Vi säger 100gb så det blir 200 gb som försvinner på mina 1000gb? ,det är väl riktigt?.

Detta för att snabba upp operativsystemet ,eller tjänar jag ens på att göra det?.

Jag kan sen skapa en raid på 300gb alltså förvinner 600gb av mina 1000gb.
Det är till spel och i spel är det väl bra att ha i raid?.
Så man får en prestanda ökning,eller?.

Nu har jag 200gb kvar av mina 1000gb.
Kan dom vara vanliga partioner som jag lägger sånt som jag inte behöver så snabb åtkomst till.

Om jag vill ha det så här (kan ha det så här) ,hur ska min raid konfig se ut?.

Mvh Jimmy

Ps: ber om ursäkt för att jag fräste till ,igår var jag inte på mitt bästa humör.Men att så många bara säger läs på ,läs på tröttnar man PÅ.Särskilt när man läst.....på..

Visa signatur

Q9650 4212 Mhz - True coler - ASUS P5E Deluxe - Corsair Dominator 4Gb 8500 C5DF 1174 Mhz 5.5.5.15 - Crossfire Oklockat - HIS Radeon 4870 1GB - Asus Radeon 4870 1GB - Corsair Powersupply 1000W M - X-Fi - 1500Gb Hd's - Antec Nine Hundred - Windows 7 Pro 64bit - 24 Tum Benq - 3dmark Vantage 18758p - Xbox360 Slim + En dator i sovrummet till tv'n ,med 5.1 ljud för mys. En laptop med till frugan. Plus annan Hightech..

Permalänk
Medlem

Raid är INTE lika med bättre prestanda, Då har du verkligen missat nåt när du läst guiden samt det du hittat på nätet. Mitt tips är att du läser på mer så du verkligen vet vad du ger dig in på. Du blandar nämligen ihop begreppen.

För att försöka svara på dina frågor:

Ja om du kör kör Raid 0(stripat) så kommer du få en märkbar prestandaboost. Ja du kan skapa partioner i raiden till tex en systemdisk.

Men om du raidar så är ALLT utrymme raidat. Gör du detta i tex Raid 0 så finns det risk att du blir med allt du har sparat om den ena disken går sönder.

Från den klistrade tråden:

"Olika RAID-nivåer:
Raid0
Striped. Med RAID 0 skrivs data till minst 2 diskar och raid systemet delar upp datan på de antal hårdiskar du har. (har du 2 diskar skriver datorn 50% på den ena och 50% på den andra, har du 3 diskar skriver det 33/33/33 o.s.v)
Nackdelar: Om en disk krashar så har du en hårddisk med halva filer på, vilket gör den helt värdelös.
Fördelar: Det går nästan dubbelt så snabbt att skriva och läsa ifrån diskarna

Raid1
Mirror. Raid 1 är speglig av diskar och kör du med minimiantalet diskar vilket är 2 så betyder det att du har exakt samma data lagrat på båda diskarna. Detta gör att det tar lika lång tid (om inte något längre) som normalt när du ska skriva till hårddiskarna än om det skulle ha varit endast 1 hårddisk du skrev till
Nackdelar: Eftersom det är endast spegling så försvinner alltid 50% av ditt totala hårddiskutrymme. Ex du har 2 st 120 gb diskar som du kör på Raid 1. Du kan max lagra 120 gb data på dessa 2.
Fördelar: Om den ena disken pajar så har du en exakt kopia av informationen.

Raid5
3st diskar eller fler. En disk används för paritetsinformation.
Fördelar: Går en disk sönder kan man byta ut denna och återskapa säkerheten igen.

Raid10
4st diskar. en raid0 över 2st separata raid1 volymer. Eller var det tvärt om ?
Nackdelar: Precis som i Raid 1 så försvinner hälften av de fysiska diskarnas gemensamma utrymme när du speglar en eller flera diskar.
Fördelar: eftersom du speglar diskarna så är det enkelt att ta fram datan vid disk krash. Dessutom så går det 50% (beroende på hur många diskar du har) snabbare att skriva till diskarna totalt sätt jämfört om du skulle endast ha en disk."

Visa signatur

[D'feldt Audioengine 5+][NuForce ICON HDP][Shure SRH1840][Sennheiser HD650][Alessandro MS1]

Let's go Rangers!

Permalänk
Avstängd

Så du menar att F.Krueger Guide är felaktig på viktiga punkter?.

Klipper ut en del av hans Guide.

6.0 - Slutsats

RAID är ett bra sätt att klämma ur lite mer prestanda ur en av flaskhalsarna i din dator, dock till en kostnad - antingen i form av ett flertal hårddiskar eller en tummning på driftsäkerheten. RAID-0 och 1 rekommenderar jag för hemanvändare och RAID-5 för de lite större miljöerna. Risken att en hårddisk kraschar är inte så stor , så för vissa hemanvändare/gamers kan det vara värt risken att köra två hårddiskar i en RAID-0 då det faktiskt ökar prestandan ganska ordentligt. Ökningen visar sig nämligen bra i t.ex laddningstider i spel. RAID-1 passar de som vill försäkra sig om att inte förlora viktig data.

Jag,

Jag har läst på men det verkar som du verkligen missat nåt i guiden.
Mitt tips till dig är att du läser på mer så du kan ge dig in i en diskution för du blandar till något som massa sidor säger.

Citerar dig:

Raid är INTE lika med bättre prestanda, Då har du verkligen missat nåt när du läst guiden samt det du hittat på nätet. Mitt tips är att du läser på mer så du verkligen vet vad du ger dig in på. Du blandar nämligen ihop begreppen.

För att försöka svara på dina frågor:

Ja om du kör kör Raid 0(stripat) så kommer du få en märkbar prestandaboost.

Öhh, vad menar du ,prestada eller inte??.

För många skriver om en prestanda ökning ,vad jag förstår är det meningen med raid i en viss mån för vanliga användare.
Vi som inte använder raid 5 tex..

För tydligen har jag rätt eller har F.Krueger fel och alla sidor på nätet som skriver om en prestanda ökning?.

Kanske du vet bäst? ,det får du bevisa och kom gärna med en källa för ditt påstående.

För det lilla jag kan så verkar det som jag ligger före dig,eller har alla fel?.

Visa signatur

Q9650 4212 Mhz - True coler - ASUS P5E Deluxe - Corsair Dominator 4Gb 8500 C5DF 1174 Mhz 5.5.5.15 - Crossfire Oklockat - HIS Radeon 4870 1GB - Asus Radeon 4870 1GB - Corsair Powersupply 1000W M - X-Fi - 1500Gb Hd's - Antec Nine Hundred - Windows 7 Pro 64bit - 24 Tum Benq - 3dmark Vantage 18758p - Xbox360 Slim + En dator i sovrummet till tv'n ,med 5.1 ljud för mys. En laptop med till frugan. Plus annan Hightech..