Den mest fundamentala knappen saknas i utforkaren 7an.

Permalänk
Avstängd

Den mest fundamentala knappen saknas i utforkaren 7an.

Hej och hå,

Har nyligen köpt en ny disk och då passade jag på att installera Windows 7 på den medans jag ändå höll på. Jag har varit trogen användare av XP, har använt det sedan det släpptes till nu.

Men då upptäckte jag att den viktigaste och mest fundamentala knappen saknades då man bläddrar i mappar..

Uppåt knappen!

Det finns bara bakåt och framåt både jag och en kompis har kollat om det går att ställa in/lägga till en uppåt knapp men icke det.

Det är den nödvändigaste knappen då man bläddrar i mappar, har alltid använt mig utav den knappen så länge jag kan minnas...

Jag har frågat min kompis varför dem har plockat bort knappen och han svarade: Ja det är Microsoft.. Då undrar jag, hur kan pyttemjuk vara så otroligt korkad så dem plockar bort den viktigaste knappen i utforskaren?.. Det skulle vara roligt att höra era åsikter och tankar om det.

Eller har ni någon annan lösning så det går att lägga dit en uppåt knapp? Bakåt och framåt blir aldrig samma sak..

Tack på förhand och ha det bra!

//Johan

Visa signatur

Jag tycker att konsoler är en bättre spelplattform än PC. Deal with it.

Permalänk
Medlem

Sakna också den lite i början, men nu tycker jag Windows 7 (och vistas) sytem är bättre, tex nu med XP om du har stegat dig ner i hierarkin säg 3 steg, fick du klicka på uppknappen 3 gånger för att komma tillbaka till där du börja

Nu räcker det med bara ett klick för att göra det istället.
Du har ju en "adressbar" till höger om pilarna, man kan ju klicka på den på olika ställen motsvarande dit man vill gå i hierarkin och stega direkt dit man vill gå uppåt.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk

ggustsavsson har helt rätt, men vi kan ju tillägga att man måste ställa in detta manuellt i mappalternativ. Visa hela sökvägen i addressfältet eller något sånt heter det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SkunkFunk
ggustsavsson har helt rätt, men vi kan ju tillägga att man måste ställa in detta manuellt i mappalternativ. Visa hela sökvägen i addressfältet eller något sånt heter det.

Jo sant, den gör inte så defult
Hade glömt bort den biten

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ggustavsson
Sakna också den lite i början, men nu tycker jag Windows 7 (och vistas) sytem är bättre, tex nu med XP om du har stegat dig ner i hierarkin säg 3 steg, fick du klicka på uppknappen 3 gånger för att komma tillbaka till där du börja

Nu räcker det med bara ett klick för att göra det istället.
Du har ju en "adressbar" till höger om pilarna, man kan ju klicka på den på olika ställen motsvarande dit man vill gå i hierarkin och stega direkt dit man vill gå uppåt.

Och man kan bläddra i tidigare mapp utan att gå tillbaka

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk

Man behöver ju bara ställa in det i "Folder Options" om man kör Classic Theme, annars funkar det ändå...

Visa signatur

Q6600 @ 3.2GHz | 2*4 Corsair XMS2 5-5-5-12 @ 1003 | Club3D HD4850 | Asus P5Q Pro

Permalänk
Medlem

Förstår inte vad problemet är med att trycka på föregående mapp i addressfältet? Funkar ju minst lika bra, och innebär att man kan backa flera steg med ett klick... Annars har ju Backspace exakt samma funktion.

Förändring är inte av ondo.

Visa signatur

CPU AMD Ryzen 7 7800X3D per-core CO + 2133 MHz FCLK GPU Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 Hynix BZ subtimings MB ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI
SSD Kingston KC3000 2TB Ljud Creative AE-5 Plus PSU Corsair RM850x NAS Synology DS423+

Permalänk
Medlem

Problemet är att funktioner som många gillar försvinner när nya tillkommer, fast man lätt hade kunnat behålla de gamla också

Visa signatur

Elektrolux Kyl/Frys | 4-plattors AEG-spis med ugn | Philips brödrost | 1200W Philips vattenkokare | AFK elvisp | Allt kopplat till 230V 50Hz 10A.
Klaga inte på mina inlägg, jag kan ha varit full när jag skrev dem.

Permalänk

Det e ju trevligt att man kan trycka på "nedåtpilen" oxå så kan man komma till ny mapp lite snabbt...

Visa signatur

Q6600 @ 3.2GHz | 2*4 Corsair XMS2 5-5-5-12 @ 1003 | Club3D HD4850 | Asus P5Q Pro

Permalänk
Avstängd

Ahh det har jag faktiskt inte tänkt på att man kan gå uppåt i mapparna via adressfältet, det användbara tipset får man ta och tacka för

Annars har jag bara använt bakåt och framåt och när jag inte kan gå dit jag ville har jag varit tvungen att börja om från partitionen eller den här datorn (dator som det heter på 7an).

Citat:

Ursprungligen inskrivet av NAD
Problemet är att funktioner som många gillar försvinner när nya tillkommer, fast man lätt hade kunnat behålla de gamla också

Håller med.

Visa signatur

Jag tycker att konsoler är en bättre spelplattform än PC. Deal with it.

Permalänk
Keeper of the Bamse
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Arzei
Annars har ju Backspace exakt samma funktion.

Njae, backspace har samma funktion som bakåtknappen, inte en uppåtknapp. Men som sagt, man kan trycka på föregående mapp i utforskaren, känns helt naturligt nu

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Nu har jag vista och inte Win 7. Där saknas också denna viktiga knapp. Vet inte om det funkar bättre i win7. Men att i Vista klicka i adressfältet fyller inte alls funktionen lika bra som en uppåtknapp hade gjort. Ska man gå uppåt flera steg så tycker jag det är smidigare att trycka på en knapp nog många gånger istället för att trycka upp en "rulllista" och där välja var man vill gå.

Det folk i många fall verkar missa är att det är skillnad mellan bakåt och uppåt.

Säg att du är i D:\mapp1\mapp2\ och sedan skriver in E:\mapp3\ i adressfältet (eller klickar på en genväg), så funkar de 2 olika funktionerna så här.

Bakåt: Då kommer du tillbaka till D:\mapp1\mapp2\

Uppåt: Då kommer du till E:\

Jag har iaf löst detta genom att i explorer binda mouse3 till "uppåt". Är bekvämare än att trycka på uppåt-ikonen. Men hur som helst idiotiskt att ta bort uppåtknappen helt och hållet som de har gjort.

Finns även QTBar till Vista som lägger till uppåtknappen, finns säkert andra också som gör samma sak. Detta program/tillägg eller liknande borde finnas till Win7 också.

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Printscreen
Njae, backspace har samma funktion som bakåtknappen, inte en uppåtknapp. Men som sagt, man kan trycka på föregående mapp i utforskaren, känns helt naturligt nu

Alt + uppil är annars uppåt.

Permalänk
Keeper of the Bamse
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Alt + uppil är annars uppåt.

jo jag vet, citerade du rätt nu?

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kotan
Nu har jag vista och inte Win 7. Där saknas också denna viktiga knapp. Vet inte om det funkar bättre i win7. Men att i Vista klicka i adressfältet fyller inte alls funktionen lika bra som en uppåtknapp hade gjort. Ska man gå uppåt flera steg så tycker jag det är smidigare att trycka på en knapp nog många gånger istället för att trycka upp en "rulllista" och där välja var man vill gå.

Det folk i många fall verkar missa är att det är skillnad mellan bakåt och uppåt.

Säg att du är i D:\mapp1\mapp2\ och sedan skriver in E:\mapp3\ i adressfältet (eller klickar på en genväg), så funkar de 2 olika funktionerna så här.

Bakåt: Då kommer du tillbaka till D:\mapp1\mapp2\

Uppåt: Då kommer du till E:\

Jag har iaf löst detta genom att i explorer binda mouse3 till "uppåt". Är bekvämare än att trycka på uppåt-ikonen. Men hur som helst idiotiskt att ta bort uppåtknappen helt och hållet som de har gjort.

Finns även QTBar till Vista som lägger till uppåtknappen, finns säkert andra också som gör samma sak. Detta program/tillägg eller liknande borde finnas till Win7 också.

Du ska inte trycka fram rullistan ("gardinen") utan trycka direkt på texten. Ett musklick, precis som en uppåtknapp. Visseligen kan man inte trycka på samma position flera gånger (oftast, beror på hur lång texten är) men man kan å andra sidan oftast hoppa exakt så långt upp man vill, direkt.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG