Permalänk
Medlem

Datorbygge för runt 5000 kr

En bekant ska skaffa en ny burk då den gamla börjar släpa efter. Skärm har han redan så endast burken.

Ändamålet med datorn är kontorsarbete, den ska klara av mycket på kort tid. Så prio är processor och ram.

Jag har plockat ihop nedanstående från Inet.

Går detta att förfina något eller att göra bättre?

Permalänk
Medlem
Visa signatur

PhenomII x4 955 3.2Ghz @ 3.8Ghz | Corsair A50 | Lancool PC-K62 | PC HD5770 PCS+ | GA-MA790GPT-UD3H | 6GB DDR3 1333mhz (1x2GB, 1x4GB) | WD Black 640GB | Corsair VX550 | Samsung S223C | Scythe Kaze Master Pro 5.25"

Permalänk
Medlem

Nätaggregat kanske? Sen så skulle nog ett billigare grafikkort gå minst lika fint om vederbörande nu inte ska spela, kanske ett 5450?

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem

Jag hade försökt få in en SSD. Det är den som kommer göra störst skillnad.

Permalänk
Medlem

Har bytt ut minnena som är snabbare och billigare. Hur står sig FSP nätagget mot det som finns i Ace Streamer chassit (500W)

Bytt ut hårddisken mot WD Black.

Bytt ner grafikortet till 5450.

Vilken modell ur AMD's serie kan konkurrera mot Core I3 2.93 Ghz?

SSD ligger tyvärr för högt i pris för att det ska löna sig.

Ser ut som följande:

Permalänk

+ En fråga som är viktig att ställa är om datorn kommer spelas på? Om datorn ska spelas på är ett diskret (separat/insticks-) grafikkort nödvändigt, om datorn inte ska spelas på fungerar det lika bra med ett av AMDs grafikkort integrerade på moderkortet (780G eller 785G). Det integrerade grafikkortet duger oxå gott till en del äldre/enklare spel och spel i webbläsaren.

+ i3'an är dual-core och inte särskilt prisvärd här, jag hade rekommenderat AMDs Athlon II-serie, där finns dual-core för 600:-, tre-kärnig för 707:-, och fyrkärnig för 950:-.

+ FSPs nätaggregat är till skillnad från Aces nätaggregat av bra kvalitet. FSP är oxå en seriös tillverkare och anger i effektsiffran (400W) vad nätaggregatet kan leverera i normala fall och kan i nödfall även leverera mer än så (så kallade "peak"-tillfällen där datorn av ngn anledning vill ha lite extra kräm), Ace anger istället vad nätaggregatet kan leverera i peak och hoppas att användaren kommer ligga långt under det i normala fall. Ace är skit och ska undvikas till varje pris.

+ Kan lägga ett förslag om du specificerar om det ska spelas spel på datorn.

Permalänk
Medlem

fqvarfort

Tack för svaret.

Datorn kommer inte att spelas något på. Jag har inte mycket förtroende för de integrerade kretsarna. Som mest kommer Windows Aero temat belasta kortet eller möjligtvis någon film här och där.

Jag har några uppsättningar att väga emellan. Denna innefattar en X4 från AMD. Lyckades klämma in en SSD dessutom.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Styler
fqvarfort

Tack för svaret.

Datorn kommer inte att spelas något på. Jag har inte mycket förtroende för de integrerade kretsarna. Som mest kommer Windows Aero temat belasta kortet eller möjligtvis någon film här och där.

Jag har några uppsättningar att väga emellan. Denna innefattar en X4 från AMD. Lyckades klämma in en SSD dessutom.

http://img94.imageshack.us/img94/7628/dator2.jpg

jag tycker den ser finfin ut eftersom den inte ska belastas så jätte mycket så kommer det nog funka som finafisken

men har han en lagringshårddisk? för 40gb räcker inte så jättelänge =p

Visa signatur

4790K @4.6 | EVGA GTX1080 Founders Ed. | 16gb ram | 240+120+40gb ssd | 14TB mekanisk lagring

Permalänk
Medlem

skippa grafikkortet o släng in en 500gb lagringsdisk

Visa signatur

HTPC

Permalänk
Medlem

och ett nätagg som inte vill brinna.

Visa signatur

PhenomII x4 955 3.2Ghz @ 3.8Ghz | Corsair A50 | Lancool PC-K62 | PC HD5770 PCS+ | GA-MA790GPT-UD3H | 6GB DDR3 1333mhz (1x2GB, 1x4GB) | WD Black 640GB | Corsair VX550 | Samsung S223C | Scythe Kaze Master Pro 5.25"

Permalänk
Medlem

köp inget grafikkort utan köp en i3a istället då eftersom att dom har integrerat grafikkort.

Compucase 6K28BS-UH 415 kr
400W FSP 343 kr
640GB Wd blue 558 kr
Optiarc AD-7240S DVD±RW 209 kr
A-Data DDR3 4GB (2GBx2)1600Mhz 1 008 kr
Gigabyte GA-H55M-UD2H 1 047 kr
Core i3 530, 2.93GHz 1 119 kr
Arctic Cooling Freezer 7 Pro rev.2 239 kr

Permalänk

+ Hja, AMDs två senaste integrerade grafikkort (780G och 785G) är mkt bättre än många spelare tror. Det är inte ngt man får höga fps i spel* på så många spelare fnyser åt dem, men i Windows är de minst lika bra. Både 780G och 785G har 40 stream processor@500MHz (HD5450 har 80@650MHz). Både 780G och 785G klarar av 1080p utan problem, och båda kommer kunna köra GPU-accelererad Flash (som fortfarande är i beta). Både 780G och 785G har oxå bättre prestanda än det integrerade grafikkortet i i3.

+ Jag hade inte valt Ace nätaggregat, hade undvikit det in i det sista, om det diskreta grafikkortet ska vara kvar finns kanske ett antal alternativ för att få plats med FSPs 400W aggregat för 343:- här, t.ex. gå ned till Athlon II X3 och välja Elite 333-chassit; eller byta till DDR2-minnen och passande moderkort.

+ Helt rätt med SSD här.

* Lite speltester på 785G (http://www.tomshardware.com/reviews/amd-785g-chipset,2381-11....)

Permalänk
Medlem

Hur står sig egentligen Core i3 530, 2.93GHz mot AMD Athlon2 X4 630 2,8Ghz, AM3 ??

Nu har jag gjort ytterliggare justeringar och det ser ut som nedan. Helt rätt angående lagringsutrymmet. Jag tror han arbetar mycket mot en extern disk.

Hur mycket plats tar Windows 7 + office samt annat smått o gott? Går det att uppskatta ungefär

(ska även inkludera sweclockers gratis frakt)
Har runt 200-300 kr över att spendera.

Permalänk
Medlem

Glöm inte läsa vilket som är bäst, lång eller kort stapel:
http://www.anandtech.com/bench/default.aspx?p=118&p2=105&c=1&...

Windows7 + office kanske tar 10gb..(inte helt säker)

Visa signatur

HTPC

Permalänk

windows 7 tar cirka 7-10gb och office tar väl en 3-4 gb =p

Visa signatur

4790K @4.6 | EVGA GTX1080 Founders Ed. | 16gb ram | 240+120+40gb ssd | 14TB mekanisk lagring