Permalänk
Medlem

Vattenkylningskrångel/läckage?

Heejsan

i Höstas köpte jag ThermalTake BigWater 745 och för ungefär 4-5 veckor sen blev jag tvungen o ta bort Stora kylaren(120.2 kylare, kopparn är väldigt dåligt i detta system har jag märkt.. så koppar vred sig när jag spände åt slangarna..) och nu efter 4-5 veckor så har mitt vatten börja försvinna?..
jag har fyllt på 2 gånger nu på dessa veckor för att vatten nivån har blivit för låg?!
jag känner på alla gängor om det är lite blött eller något sånt men NADA och om det nu Dunstar bort? Vart tar det vägen då?! för det borde väl ändå komma tillbaka till vatten när man har haft datorn avstängd under natten?

Jag använder enbart Destillerat vatten nu för det var det enklaste valet då

Finns det någon lösning till problemet?
kanske tilläga något i vattnet?

Jag ska köpa nya grejer i sommar, men man skulle ju vilja veta varför jag är tvungen o fylla på vattnet varannan vecka?!

Visa signatur

-ASUS Crosshair III Formula 790FX ROG-<>-AMD Phenom II X4 945 3.0GHZ 8MB-<>-Corsair XMS3 1600Mhz 12GB PC3-12800 (2X2GB+2X4GB)-<>-XFX Radeon HD6870 1GB-<>-Sapphire Radeon HD6870 1GB-<>-Cooler Master HAFx-<>-Samsung Spinpoint F1 1TB-><-WD RE4-GP Enterprise 2TB->
"Jag har alltid rätt! förutom dom tillfällena då jag har fel" - Unknown

Permalänk
Rekordmedlem

Du böjde nog kylaren så små hål uppstod, vattnet dunstar troligen ut i luften om du inte ser något läckage, du kan kanske provtrycka kylaren under vatten för att hitta läckan , man gör så med fordonskylare, ev kanske kylartätning till bil funkar att täta med , men jag vet inte eftersom det är lägre temperatur här än i bilkylare, det kanske inte stelnar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

men den kylaren jag har kvar(120.1) så har jag alltid varit lite mer försiktig med, använt 2 verktyg för att spänna slangen, en för att hålla emot själva 'Kontakten' och en för att spänna slangen för att minimera risk för böjning

men jag ska provtrycka under vatten när jag finner tid, men jag ser att slangarna är fyllda med vatten Ifrån och Till den kylaren, så då borde väl hela kylaren vara fylld med vatten? Då borde det väl inte gå att Pysa ut luft/dunstat vatten där?

Visa signatur

-ASUS Crosshair III Formula 790FX ROG-<>-AMD Phenom II X4 945 3.0GHZ 8MB-<>-Corsair XMS3 1600Mhz 12GB PC3-12800 (2X2GB+2X4GB)-<>-XFX Radeon HD6870 1GB-<>-Sapphire Radeon HD6870 1GB-<>-Cooler Master HAFx-<>-Samsung Spinpoint F1 1TB-><-WD RE4-GP Enterprise 2TB->
"Jag har alltid rätt! förutom dom tillfällena då jag har fel" - Unknown

Permalänk
Medlem

om du skakar lite chassi/radiator då pumpen är igång du kan se om några luftbubblor kommer med vatten, kanske den är inte helt fylld med vatten, visa lite bilder om hur du har monterat system

Permalänk
Medlem

kör det hemma gjorde tryck testet

Sätt tummen för ena hålet på saken och sug utav bara helvete i det andra hålet sen sätter du tungan för och väntar en stund..
hittar du hålet köp epoxy limm på biltema och limma