Permalänk
Medlem

Hjälp i programmering B sökes

Hej, har två funderingar i hur jag kan lösa de här två uppgifterna i programmering B.

Uppgift 1:
Skriv ett skript för en html-sida som frågar efter användarens skonummer. Om användaren svarar med en orimlig siffra, frågar programmet en gång till, ända tills dess att ett rimligt svar har lämnats.

Och vad jag har hittils är:
<html>
<head>
<title></title>
</head>
<body>
<script>
do
{
skostrl = prompt('Ange ditt skonummer,'');
}
while(skostrl != '45');
</script>
</body>
</html>

Hur får jag in en "range" i detta, så skonummret inte måste vara 45 utan istället kunde vara kanske 1-100?

Uppgift 2:
Skriv ett inloggningsskript för två användare på en html-sida som frågar först efter namn och sedan efter lösenord. Vid rätt namn och lösenord svarar datorn med ett hälsningsmeddelande.

Använde mig av samma princip:
<html>
<head>
<title></title>
</head>
<body>
<script>
do
{
svaret = prompt('Vad är ditt användarnamn?','');
}
while(svaret != 'Hej');
do
{
svaret = prompt('Ange nu ditt lösenord?','');
}
while(svaret != '123');
</script>
</body>
</html>

Hur får jag detta till att vara två användare istället för en, respektive hur får jag upp en hälsningsfras ( Har prövat med WScript.echo('hej & välkommen'); men det funkade inte :'(

Mvh Henke

Visa signatur

¤ CPU Intel Core 2 QUAD Q9450 CPU Kylare Zalman CNPS9700LED Ultra Quiet GPU GeForce GTX 280 1024MB Moderkort Asus Rampage Formula iX48 RAM Corsair Dominator 2GB TWIN2X2048-8500C5DF Ljudkort Creative SB X-Fi Xtreme Gamer Fatal1ty PSU Corsair HX Series Modular Power Supply 620W Chassi Cooler Master Stacker STC-T01 HDD WD Raptor 150GB 10000RPM ~ Maxtor 300GB ~ Samsung SpinPoint 500GB ¤

Permalänk
Medlem

Uppgift 1:

While-satser är som if-satser. De vill ha ett eller flera villkor. I ditt fall så har du bara ett villkor "om skostrl inte är 45" (skostrl != '45').

Du kan kombinera flera olika villkor. Ett villkor är något som returnerar sant eller falskt (true/false).

Ex:
while (skostrl > 100 || skostrl < 1) vilket tolkas som "om skostorleken är över hundra eller skostorleken är mindre än 1"

Uppgift 2:
Javascript har tre olika dialoger:
alert()
confirm()
prompt()

Där confirm() och prompt() är inmatningsformulär/val. alert() passar bäst här om du vill presentera något.

Lös uppgiften på samma sätt som uppgift 1, med flera villkor. Testa gärna med variabler också om du inte har gjort det än.

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?