Permalänk
Medlem

Stationär dator runt 10-14k

Exkl. Skärm, tangentbord, mus, operativsystem.

Jag har frågat runt lite på fb bland annat och fått bra hjälp där, så tänkte jag skulle kolla med er experter här med.

Jag är alltså på jakt efter en riktigt bra speldator samt för lite bildredigering av raw i photoshop. Och en del annat skoj, en snabb o bra dator helt enkelt. För de pengar jag tänkt lägga så vill jag ha en hyffsat framtidssäker låda.

Mina funderingar:
Processor: Jag känner att intel core i7 2600K är ett bra köp dock verkar alla andra rekommendera i5 2500k istället. Om det gäller pengar, så spenderar jag hellre en tusenlapp extra ifall den gör marginell skillnad. Tester visar ju att de är hyffsat lite, vad tycker ni om dessa två, vad hade ni föredragit? Skall överklocka också så mycket det går med vilket av korten det blir, så utgå lite från det också.

Grafikkort:
Sli/Crossfire? Känns olönt för mig, har en 32" HD readyTV som jag spelar på, så kanske isf att man köper ett extra kort i framtiden.
Har funderat på HD 6970 eller GTX 580, tips om dessa, eller andra förslag?
Ifall crossfire, funderingar på HD6950 flashade till 6970?

Minne:
8gb ddr är väl mina funderingar här, ingen koll på vilka jag ska ha. Sett något om ripjaws som verkar vara bra kompatibla med just sandy bridge?

Kylare: Behöver ju extra kylare till processorn, tips på detta?

Nätagg, moderkort, chassi osv får ni också tipsa om då jag inte kan mycket om det. Har iaf ett stort chassi från ett 4-5 år gammalt datorbygge, kan det vara lönt att spara istället för att köpa nytt? Samt att jag har en ca 4-5 år gammal processorkylare som kanske kan funka? (har ej modell eller märke på dessa just nu)

Välkomnar alla förslag och svar på mina frågor och funderingar!

Visa signatur

Intel NUC :(

Permalänk
Medlem

Om du kan använda din gamla låda, och har tänkt overclocking, så är detta en hyfsad bra paket:

http://www.inet.se/kundvagn/visa/456620/2011-05-20

Tom jag har varit uppe i 4.9 ghz med liknande setup (se sig), men tycker at 4.5 på turbo fungerar helt ok som 24/7 OC.

Om du önskar ny låda, så må vi dra ned på någon grejer.
T.eks om du går ned til 2500K, och köper det här demo kortet på komplett http://www.inet.se/kundvagn/visa/456620/2011-05-20 med full garanti, så sparar du ca 1200 spenn som är nok för en hyfsad bra låda. Om någon var interesserad att köpa min gfx kort, så hadde jag köpt det direkt.

Typ http://www.inet.se/artikel/6900440/fractal-design-define-xl-s...
http://www.inet.se/artikel/5315080/corsair-obsidian-650d

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeleni:

Om du kan använda din gamla låda, och har tänkt overclocking, så är detta en hyfsad bra paket:

http://www.inet.se/kundvagn/visa/456620/2011-05-20

Tom jag har varit uppe i 4.9 ghz med liknande setup (se sig), men tycker at 4.5 på turbo fungerar helt ok som 24/7 OC.

Om du önskar ny låda, så må vi dra ned på någon grejer.
T.eks om du går ned til 2500K, och köper det här demo kortet på komplett http://www.inet.se/kundvagn/visa/456620/2011-05-20 med full garanti, så sparar du ca 1200 spenn som är nok för en hyfsad bra låda. Om någon var interesserad att köpa min gfx kort, så hadde jag köpt det direkt.

Typ http://www.inet.se/artikel/6900440/fractal-design-define-xl-s...
http://www.inet.se/artikel/5315080/corsair-obsidian-650d

Tack för detta!
Ser bra ut, satt precis och gjorde ngn liknande konfigurering. Gällande grafikkortet, spelar det någon större roll om det är msi ex? Om jag vill köra crossfire i framtiden, är det msi jag köper igen då?

Tror jag är intresserad av en ny låda med, sen behövs ingen dvd-brännare, kan ju ta min gamla bara.
Har dock kollat på Fractal R3 istället, var billigare, får korten plats i den isf?

Tror du länkade till fel demokort, för fick upp samma som innan

Visa signatur

Intel NUC :(

Permalänk
Medlem
Skrivet av Akerhage:

Tack för detta!
Ser bra ut, satt precis och gjorde ngn liknande konfigurering. Gällande grafikkortet, spelar det någon större roll om det är msi ex? Om jag vill köra crossfire i framtiden, är det msi jag köper igen då?

Tror jag är intresserad av en ny låda med, sen behövs ingen dvd-brännare, kan ju ta min gamla bara.
Har dock kollat på Fractal R3 istället, var billigare, får korten plats i den isf?

Tror du länkade till fel demokort, för fick upp samma som innan

Med nvidia så är jag nästan säker at du må ha 2x identiska kort.
Med crossfire så kan du köra olika inom samma serie.

Länken til demokortet är http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=620343

Korten får plats i r3a.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Intel NUC :(

Permalänk
Medlem

Thumbs up !

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk
Medlem

Goodie! Tack för det, jag är ganska färsk med detta, så kan ju vara ngt missat, hur är det med kylpasta och sådant, behövs det köpas? Och inga fläktar till minnet eller så? Utan de som följer med här funkar fint?

Visa signatur

Intel NUC :(

Permalänk

Ser riktigt fint ut! Tycker absolut du ska köra på i5 istället för i7 om du mest tänker spela och inte hålla på med tung HD-redigering. Kanske vore en ide att gå upp några hundralappar på SSD:en och få en mer än dubbelt så snabb? Corsairs nya SSD här - http://www.inet.se/artikel/5315106/corsair-ssd-force-3-series...

DVD-brännare?

Sen beroende på om du ska klocka eller inte så behövs inte Noctua NH-D14, Cooler Master Hyper 212 Plus med en Scythe GT 1450rpm räcker gott och väl för en oklockad eller inte så mycket klockad processor. Men om du vill ha det bästa så är det helt klart en Noctua NH-D14. Kan vara en smart ide att sätta in två Scythe GT 1450rpm till i chassit för mer luftflöde, det bestämmer du själv. Sen är det kampanjpris på den vita R3:an om du vill spara en hundralapp och inte har något emot ett vitt chassi.

Kylpasta ingår till allt om du inte vill köpa till en mer exklusiv kylpasta. Handlar om några grader bara. Minneskylning är inte nödvändig, kylflänsarna är bra. Det är i så fall om du sätter in två Scythe GT fläktar som sagt för mer luftflöde.

Visa signatur

i5 2500K @4.5GHz + Noctua NH-D14 | Asus P67 PRO | 8GB Corsair 1600MHz Vengeance | MSI GeForce GTX 580 TWIN FROZR II | Intel SSD 320 120GB | 1TB WD Caviar Green | NZXT H2 Vit | Corsair AX 850W | LG 23" 120Hz | Nvidia 3D Vision | Audio-Technica ATH-M50 | Asus Xonar DS | Logitech G15 + MX518.
Citera eller skicka PM för svar.

Permalänk
Medlem

@ Kristensson.
Tack för dina synpunkter! Ska kika på den SSD du nämde!
Har ju tänkt försöka klocka upp den till iaf 4.5Ghz, så tror jag kommer behöva NH-D14 då va?
De 2 extra fläktarna, låter de mycket? (får väl med 2st fläktar i chassit med va?)
Hoppar att köpa mer exklusiv pasta faktiskt, känns som det räcker va med den som kommer med?

Visa signatur

Intel NUC :(

Permalänk

idd ta inte en gammal SSD när du kan få en dubbelt så snabb för samma pris

Permalänk
Medlem

http://www.inet.se/kundvagn/visa/456764/2011-05-20

Så ser beställningen ut nu då på inet, då har jag redan gjort den andra på komplett:
ZOTAC GeForce GTX 580 1536MB -Demo1
Intel Core? i5 Quad Processor i5-2500K
Noctua NH-D14 CPU Kylare
Corsair AX 850W PSU

Visa signatur

Intel NUC :(

Permalänk
Medlem

Gärna någon som kan tipsa om en SSD som finns i lager med, samt andra minnen som finns i lager?
Corsair 8GB (2x4096MB) 1600MHz VENGEANCE - verkar enligt omdömena ta väldigt stor plats och göra så att just den kylaren jag valt inte kan placeras? Så kanske några andra än dem då...

Visa signatur

Intel NUC :(

Permalänk
Medlem

g.skill har ju lite andra minnen oxå, även snabbare som ändå är på 1,5v tex
http://www.alina.se/Produkt.aspx?site=prisjakt&T2=F3-14900CL9...

Visa signatur

¯\_(ツ)_/¯

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzix:

g.skill har ju lite andra minnen oxå, även snabbare som ändå är på 1,5v tex
http://www.alina.se/Produkt.aspx?site=prisjakt&T2=F3-14900CL9...

Beställer gärna från inet då för att slippa 3 olika frakter.
Finns de där och kostar liknande?

Visa signatur

Intel NUC :(

Permalänk
Medlem

inet har bara 2 stk 8gb å alla är beställnings vara, jag tycker att g.skill is the way to go så om du vill ha det snabbt så är det via ngt annat än inet som gäller dessvärre

Visa signatur

¯\_(ツ)_/¯

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzix:

inet har bara 2 stk 8gb å alla är beställnings vara, jag tycker att g.skill is the way to go så om du vill ha det snabbt så är det via ngt annat än inet som gäller dessvärre

Frågan är ju bara hur lång tid jag ska vänta, för de fanns ju inte ens i lager hos leverantören enligt inet?

Visa signatur

Intel NUC :(

Permalänk
Medlem
Skrivet av Akerhage:

Frågan är ju bara hur lång tid jag ska vänta, för de fanns ju inte ens i lager hos leverantören enligt inet?

det är ju lixom upp till dig men det kostar inte så mkt med frakt drån alina tror jag, dessutom får du ju aningen snabbare minnen

Visa signatur

¯\_(ツ)_/¯

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzix:

det är ju lixom upp till dig men det kostar inte så mkt med frakt drån alina tror jag, dessutom får du ju aningen snabbare minnen

Är de snabbare än de jigsaw eller vad mena du?

Visa signatur

Intel NUC :(

Permalänk
Medlem
Skrivet av Akerhage:

Är de snabbare än de jigsaw eller vad mena du?

1866 mhz istället för 1600 mhz så ja

Visa signatur

¯\_(ツ)_/¯

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzix:

1866 mhz istället för 1600 mhz så ja

Hade ju varit bra dock ifall minnena fanns från komplett eller inet istället
Inga alternativ från där?

Visa signatur

Intel NUC :(

Permalänk
Skrivet av Akerhage:

@ Kristensson.
Tack för dina synpunkter! Ska kika på den SSD du nämde!
Har ju tänkt försöka klocka upp den till iaf 4.5Ghz, så tror jag kommer behöva NH-D14 då va?
De 2 extra fläktarna, låter de mycket? (får väl med 2st fläktar i chassit med va?)
Hoppar att köpa mer exklusiv pasta faktiskt, känns som det räcker va med den som kommer med?

Ja om du ska klocka så pass mycket så ska du köra på NH-D14 utan tvekan.
Det får du själv bestämma. Nej det låter inte mer än NH-D14, grafikkortet eller något annat då de är 1450rpm. Jadå det räcker med den kylpastan som kommer med. Det vita R3 chassit är det kampanjerbjudande på om du vill spara en hundralapp och inte har något emot ett vitt chassi. Föredrar personligen det vita.

Skrivet av Akerhage:

Gärna någon som kan tipsa om en SSD som finns i lager med, samt andra minnen som finns i lager?
Corsair 8GB (2x4096MB) 1600MHz VENGEANCE - verkar enligt omdömena ta väldigt stor plats och göra så att just den kylaren jag valt inte kan placeras? Så kanske några andra än dem då...

Här är vengeance minnen som passar till NH-D14 - http://www.inet.se/artikel/5315084/corsair-8gb-2x4096mb-1600m.... Kommer själv köpa mig ett sådant par tillsammans med alla andra komponenter när NZXT H2 kommit ut i vitt.

Visa signatur

i5 2500K @4.5GHz + Noctua NH-D14 | Asus P67 PRO | 8GB Corsair 1600MHz Vengeance | MSI GeForce GTX 580 TWIN FROZR II | Intel SSD 320 120GB | 1TB WD Caviar Green | NZXT H2 Vit | Corsair AX 850W | LG 23" 120Hz | Nvidia 3D Vision | Audio-Technica ATH-M50 | Asus Xonar DS | Logitech G15 + MX518.
Citera eller skicka PM för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kristensson:

Ja om du ska klocka så pass mycket så ska du köra på NH-D14 utan tvekan.
Det får du själv bestämma. Nej det låter inte mer än NH-D14, grafikkortet eller något annat då de är 1450rpm. Jadå det räcker med den kylpastan som kommer med. Det vita R3 chassit är det kampanjerbjudande på om du vill spara en hundralapp och inte har något emot ett vitt chassi. Föredrar personligen det vita.

Här är vengeance minnen som passar till NH-D14 - http://www.inet.se/artikel/5315084/corsair-8gb-2x4096mb-1600m.... Kommer själv köpa mig ett sådant par tillsammans med alla andra komponenter när NZXT H2 kommit ut i vitt.

sissta jag kollade fanns det ingen venagance som passade till d14 ( om man inte vill modda lite på kylaren)
enda skillnade är ju att dessa är blå
PS. se min länk en bit upp över vilka som passar till d14

Edit, länken var tydligen i en annan tråd
här är den iaf
http://www.noctua.at/main.php?show=compatibility_ram_gen&prod...

Visa signatur

¯\_(ツ)_/¯

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kristensson:

Ja om du ska klocka så pass mycket så ska du köra på NH-D14 utan tvekan.
Det får du själv bestämma. Nej det låter inte mer än NH-D14, grafikkortet eller något annat då de är 1450rpm. Jadå det räcker med den kylpastan som kommer med. Det vita R3 chassit är det kampanjerbjudande på om du vill spara en hundralapp och inte har något emot ett vitt chassi. Föredrar personligen det vita.

Här är vengeance minnen som passar till NH-D14 - http://www.inet.se/artikel/5315084/corsair-8gb-2x4096mb-1600m.... Kommer själv köpa mig ett sådant par tillsammans med alla andra komponenter när NZXT H2 kommit ut i vitt.

Tack Tack, satt och inväntade svar faktiskt
Tack som fan för minnena där, var ju det som saknades nu, fick tips om en kylare med som hette Scythe Mugen 2 rev B, kostade 450kr...är den lika bra som D14?
Blir nog vita chassit med pga priset där, antar jag inte kan använda mitt 4 år gamla nexus? (modell vet jag inte).

Tog ju det andra SSD nu, den OCZ SSD Agility 3 120GB, för den andra fanns inte i lager, dock inte ngn jätteskillnad mellan dessa vad jag såg?

Visa signatur

Intel NUC :(

Permalänk
Medlem

Såg precis att Ozzix postade att de inte fungerar, så hur ska vi ha det här? Enligt länken så verkar de inte passa, men kanske passar de då med den andra kylaren jag skrev om, för är det endast kylaren som gör det kan jag ju byta om det inte blir problem?

Visa signatur

Intel NUC :(

Permalänk
Medlem

klart du alltid kan byta, men vengeance kommer inte passa till d14 utan moddning
vilken kylare hade du annars tänkt dig?

Visa signatur

¯\_(ツ)_/¯

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzix:

klart du alltid kan byta, men vengeance kommer inte passa till d14 utan moddning
vilken kylare hade du annars tänkt dig?

Scythe Mugen 2 rev B

Visa signatur

Intel NUC :(

Permalänk
Skrivet av Akerhage:

Tack Tack, satt och inväntade svar faktiskt
Tack som fan för minnena där, var ju det som saknades nu, fick tips om en kylare med som hette Scythe Mugen 2 rev B, kostade 450kr...är den lika bra som D14?
Blir nog vita chassit med pga priset där, antar jag inte kan använda mitt 4 år gamla nexus? (modell vet jag inte).

Tog ju det andra SSD nu, den OCZ SSD Agility 3 120GB, för den andra fanns inte i lager, dock inte ngn jätteskillnad mellan dessa vad jag såg?

Hehe, kul att kunna hjälpa till
Nah den där kylaren är inte mycket att hänga i granen, inte i näreheten av NH-D14 i prestanda. Finns ingen bättre luftkylare än D14 och absolut inte ingen annan luftkylare om du tänker klocka processorn till 4,5k GHz. Angående chassit vet jag inte, lika bra att köpa ett nytt anser jag med bra mycket bättre design, fläktar och dylikt.

Nej ingen märkbar skillnad, Corsairs läser lite snabbare. Saken är att Corsairs SDD har mindre rapporterade fel än OCZ. Fanns en artikel om det för några veckor sen, hittar inte den nu... Just på grund av den anledning jag föredrar Corsair SSD före OCZ SSD när de ändå är i samma prisklass.

Visa signatur

i5 2500K @4.5GHz + Noctua NH-D14 | Asus P67 PRO | 8GB Corsair 1600MHz Vengeance | MSI GeForce GTX 580 TWIN FROZR II | Intel SSD 320 120GB | 1TB WD Caviar Green | NZXT H2 Vit | Corsair AX 850W | LG 23" 120Hz | Nvidia 3D Vision | Audio-Technica ATH-M50 | Asus Xonar DS | Logitech G15 + MX518.
Citera eller skicka PM för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kristensson:

Hehe, kul att kunna hjälpa till
Nah den där kylaren är inte mycket att hänga i granen, inte i näreheten av NH-D14 i prestanda. Finns ingen bättre luftkylare än D14 och absolut inte ingen annan luftkylare om du tänker klocka processorn till 4,5k GHz. Angående chassit vet jag inte, lika bra att köpa ett nytt anser jag med bra mycket bättre design, fläktar och dylikt.

Nej ingen märkbar skillnad, Corsairs läser lite snabbare. Saken är att Corsairs SDD har mindre rapporterade fel än OCZ. Fanns en artikel om det för några veckor sen, hittar inte den nu... Just på grund av den anledning jag föredrar Corsair SSD före OCZ SSD när de ändå är i samma prisklass.

ah, ja det uppskattas
Den SSD som du länkade var en version2, blir den inte långsammare då än den jag länkade, som kostade 500kr mer med?
Vad säger du om att de blå minnena inte funkar med D14?

Visa signatur

Intel NUC :(

Permalänk
Medlem
Skrivet av Akerhage:

Scythe Mugen 2 rev B

om du vill komma i närheten av d14 får du antingen ta H70 som e lite dyrar men presterar nästa lika bra ( man kan byta fläktarna som sitter i) eller en 9900 max, sistnämnda presterar inte lika bra men har inte lika hög prislapp, personligen tycker jag det blir billigast och smidigast om du tar den extra frakten å betäller minnen jag länkade innan alrenativt väntar på att dem beställer ett par g.skill ripjaws på inet.

Visa signatur

¯\_(ツ)_/¯

Permalänk
Medlem
Skrivet av Akerhage:

ah, ja det uppskattas
Den SSD som du länkade var en version2, blir den inte långsammare då än den jag länkade, som kostade 500kr mer med?
Vad säger du om att de blå minnena inte funkar med D14?

dem fungerar inte, (om du inte moddar) litar du inte på mig

Visa signatur

¯\_(ツ)_/¯