Följ Black Week på SweClockers

Varför gör man inga riktiga gamingtangentbord?

Permalänk

Varför gör man inga riktiga gamingtangentbord?

Varför envisas alla som gör sk.k gamingbord att ha kvar numeriska delen samt piltangentsdelen till höger, eller ha kvar de öht?
De flesta(vad jag vet iaf) gamers och andra sitter väl ändå med musen till höger och t-bordet till vänster.

WASD-gänget är ju i princip de-facto standard för hela spelbranchen(PC iaf) där man förväntas spendera mest tid med handen.
Varför inte göra ett t-bord som helt saknar pil+numeriska delen eller iaf flytta den till andra sidan?

Varför? Jo så klart för att man ska få bättre ergonomi och plats på bordet när man sitter å lirar.
Är man dessutom lågsensoare(som jag i FPS) behöver man all yta man kan få, att sen har 25-30cm tangentbord som bara är i vägen gör ju ingen som helst nytta.
Skriva gör man ju på venten och alla tangenter man faktiskt behöver håller sig inom ramen för de 60 grundtangenter + esc / F1-F12.

Enda gaming-bordet som är nära Deck med sin deck 82:a men det är ett kompakt bord, även tangenterna...
Lite som http://www.fentek-ind.com/images/kblhusbsb1.jpg fast med lite skön upplysning, några macroknappar osv.

Eller så är jag den enda som vill ha ett sånt t-bord...

Visa signatur

PG279Q - EVGA GTX 1080 Ti FTW3 ELITE GAMING WHITE SLI - 2600K - 16GB HyperX - 265GB HyperX - Formula IV E-Z - Seasonic X-1050

Permalänk
Avstängd

Finns ju filco utan nummerdelen, så visst finns det.
Men tror knappast det skulle bli en storsäljare då majoriteten vill ha knapparna utanför gaming.
Undantaget kanske är progamers som spelar 10h+ om dagen.

Permalänk
Medlem

Logitech G13 Gaming Pad är nog det du söker om du vill komma riktigt nära WASD med musen.

Sen finns det ett antal tangentbord där man kan ta bort den numeriska delen vilket borde göra en del skillnad iaf.
Hoppas det gav något

Visa signatur

Desktop: Corsair Carbide 400C | 3770K@4.4GHz | RX 6700 XT | 32GB DDR3 | RM750X | P8Z77-V Deluxe | 860 EVO 1TB
HTPC/Server: FD Array R2 | Intel i5-650 | Zotac 1156 mini-ITX H55 | 8GB DDR3 | 5st WD RED 3TB RAID 5

Permalänk
Hedersmedlem

Man måste ju kunna använda ett tangentbord till annat än att spela. Det är en väldigt liten minoritet av datoranvändarna som endast använder datorn för att spela.

Permalänk
Medlem

själv så sitter jag med tangentbordet längre ifrån mig än musen , på så sätt får jag hur mycket plats i sidled som helst.
gäller att man har tillräckligt med djup i bordet då förstås.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Skrivet av widL:

Man måste ju kunna använda ett tangentbord till annat än att spela. Det är en väldigt liten minoritet av datoranvändarna som endast använder datorn för att spela.

Hur mycket av den tid som du använder tangentbordet till annat använder du numeriska delen t.ex.?
Har letat en hel del efter ett bra tangentbord som saknar numerisk del. Logitech hade ju sitt dinovo för några år sen, men det är inte direkt snabbt eller skönt å ha å skriva på

Visa signatur

PG279Q - EVGA GTX 1080 Ti FTW3 ELITE GAMING WHITE SLI - 2600K - 16GB HyperX - 265GB HyperX - Formula IV E-Z - Seasonic X-1050

Permalänk
Medlem

Jag känner till två "speltangentbord" som sparar utrymme till höger där man har musen:
Roccat Arvo: Numeriskt tangentbord och "inverted T"-piltangenter i samma sektion av tangenter. En slags "Num Lock"-funktion alltså.
Microsoft Sidewinder X6: Den numeriska delen är avtagbar. Om man vill ha den så har man också valet att sätta på den på vänster sida som på höger.

Visa signatur
Permalänk

Finns faktiskt en del alternativ utan numpad, även om dessa enligt mig inte är riktigt så vassa som man vill ha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devildoll:

själv så sitter jag med tangentbordet längre ifrån mig än musen , på så sätt får jag hur mycket plats i sidled som helst.

http://i55.tinypic.com/a0eb6u.jpg

What the h*ll? Hur sitter du gosse?! O.o

Visa signatur

13700k-32gb 3200mhz-RTX3080

Permalänk
Medlem

Har 2 tangentbord ett stort filco med bruna och ett "litet" med blå.
Är nice som fan med det lilla för att spela.
http://www.keyboardco.com/keyboard_details.asp?PRODUCT=808

Visa signatur

i5-12600KF | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI MAG B660M | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN750 | Asus TUF OC RTX 3080 | Fractal Design Torrent | Corsair RM750W | Samsung Odyssey G9 49" |

Permalänk
Medlem

Skulle aldrig skaffa ett tangentbord utan numpad använder det jämnt när jag skriver siffror..

Permalänk
Medlem

Därför jag har 2

Visa signatur

i5-12600KF | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI MAG B660M | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN750 | Asus TUF OC RTX 3080 | Fractal Design Torrent | Corsair RM750W | Samsung Odyssey G9 49" |

Permalänk
Medlem

Som Findecanor skrev så finns ju Microsoft Sidewinder X6 som jag själv har och är supernöjd med...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Rincewind:

Varför envisas alla som gör sk.k gamingbord att ha kvar numeriska delen samt piltangentsdelen till höger, eller ha kvar de öht?
De flesta(vad jag vet iaf) gamers och andra sitter väl ändå med musen till höger och t-bordet till vänster.

WASD-gänget är ju i princip de-facto standard för hela spelbranchen(PC iaf) där man förväntas spendera mest tid med handen.
Varför inte göra ett t-bord som helt saknar pil+numeriska delen eller iaf flytta den till andra sidan?

Varför? Jo så klart för att man ska få bättre ergonomi och plats på bordet när man sitter å lirar.
Är man dessutom lågsensoare(som jag i FPS) behöver man all yta man kan få, att sen har 25-30cm tangentbord som bara är i vägen gör ju ingen som helst nytta.
Skriva gör man ju på venten och alla tangenter man faktiskt behöver håller sig inom ramen för de 60 grundtangenter + esc / F1-F12.

Enda gaming-bordet som är nära Deck med sin deck 82:a men det är ett kompakt bord, även tangenterna...
Lite som http://www.fentek-ind.com/images/kblhusbsb1.jpg fast med lite skön upplysning, några macroknappar osv.

Eller så är jag den enda som vill ha ett sånt t-bord...

Håller helt med om att fantasin när det gäller att utveckla gamingtangentbord är riktigt usel.
Folk har sedan urminnes tider kört med WASD(eller annan kombination) som en nödlösning för att det inte funnits några vettiga alternativ.

Sedan håller jag dock inte alls med dig om gällande hur tangentborden borde utveckla sig, men det vore ju bra med olika alternativ för olika preferenser.
Jag, tex kör alltid med piltangenterna just för att jag har tangentbordet till vänster och musen till höger. Jag vill inte ha ett helt tangentbord med irrelevanta tangenter mellan min vänster och högerhand. Dessutom tycker jag det är alldeles för ansträngande för handen att köra med WASD, eftersom de inte ligger längs ned på tangentbordet och inte har något utrymme runtomkring sig. Piltangenterna däremot är längst ner så att man bekvämt kan luta ner handen och dessutom finns det ofta lite utrymmer runt dem.
Jag skulle gärna se ett tangentbord baserat just på piltangenterna med knappar runt omkring.

Jag har det där logitech G13 speltangentbordet, men det är fortfarande alldeles för likt ett vanligt tangentbord. Alldeles för crowded med knappar på en liten yta så att det blir ansträngande att spela.

Skrivet av widL:

För all del, men man kan ju köpa flera tangentbord. Vanliga enkla tangentbord för att skriva på är ju ändå i princip gratis.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 48 | In-game namn : iller
Yrke : Kvantanalytiker, systemutvecklare.
Utbildning : PhD matematik. Självlärd med över 10 års erfarenhet av finansiell matematik och associerade ämnen.

Permalänk
Skrivet av Devildoll:

http://i55.tinypic.com/a0eb6u.jpg

Ej rekommenderad ergonomisk ställning. Testa inte hemma. Håll barn borta.

Visa signatur

--//Don't Panic\\--

Permalänk
Medlem

Använder osså piltangenterna(har t-bordet till vänster).

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rincewind:

Ett tangentbord utan piltangenter skulle göra mig personligen helt vansinnig...
Jag håller med flukke: det låter som du är efter en helt gamingspecifik lösning a'la G13.

Att kompromissa bort numeriska på ett vanligt tgb kan väl funka för vissa, men om du även klipper bort piltangenterna och och home/pgup osv så blir det inte mycket kvar... Då går det ju egentligen inte att använda till annat än spelande, och då kan man lika gärna designa en mer specifik gaming controller istället IMHO. (även om det nu finns minimalistiska tangentbord med få tangenter och finurlig macrofunktionalitet med extra shiftfunktioner, som tex happy hacking keyboard: http://en.wikipedia.org/wiki/Happy_Hacking_Keyboard )

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Antielefant

Jag tror det finns en generationsskillnad här. Vi som är gamla nog att betala räkningar ryser över att inte kunna knappa in siffror fort och enkelt, medan de som inte är det inte ser poängen.

Hatar OCR-nummer och långa sifferkoder.

Sen tror jag dessutom det är ett principiellt namnfel i nyttjande här;
Ett gamingtangentbord ska vara avsett för all gaming, inte bara shooters. Finns rätt många spel där bra nära hela tangentbordet behövs. Vad folk här klagar över är i princip enbart en FPS-grej, och FPS är varken hela eller majoriteten av spelmarknaden.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av hobbabobbabooh:

Ej rekommenderad ergonomisk ställning. Testa inte hemma. Håll barn borta.

har dock suttit sådär sålänge jag kan minnas , men jag kanske är speciellt då

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem

Kör också med piltangenterna...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Rincewind:

Hur mycket av den tid som du använder tangentbordet till annat använder du numeriska delen t.ex.?
Har letat en hel del efter ett bra tangentbord som saknar numerisk del. Logitech hade ju sitt dinovo för några år sen, men det är inte direkt snabbt eller skönt å ha å skriva på

När man betalar räkningar och alla ggr man skriver siffror använder man numeriska. Skulle vara handikappad utan, sen tror jag inte många ser ett problem i detta, varför mappar du inte bara om så att du kör WASD på numeriska eller typ "IJKL". Då kommer du betydligt närmare. Jag har alltid kört ESDF men det är mer så att man ska få fler knappar till vänster att använda.

Som sagt tror jag inte det handlar om dålig fantasi, det är nog efterfrågan som är alldeles för liten.

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk

Sj har jag beställt Truly Ergonomic Keyboard kan skriva en liten resension när jag fått dem, har beställt ett med blå (clocky) för att ha hemma och ett med bruna('silent' tror kollegorna kommer döda mig ändå;p) för att ha på jobbet, 109key version med blanka tangenter. Men har lagt strax över 3000 på 2 tangentbord, så det är inga budgetbord direkt.

Permalänk

Saken är den att jag kan hålla med om att WASD inte alls är nära det man vill ha. FPS kör jag alltid och har alltid kört TFGH och utgått därifrån med binds osv

Däremot det här med räkningar osv, jag kör massor med sånt, även på dagarna. Jag har ett tangentbord under mina händer minst 13-14h / dag.
Jag knappar siffror lika bra med vänster som höger typ och för min del kvittar det.

Det känns som om det är någon asgammal grej som hänger kvar som inte alls egentligen är smart, speciellt inte med tanke på att musen ändå kom "långt efter" t-bordet. Även om du jobbar med räkningar, nuffror osv, hanterar man musen konstant.

Det jag saknar på i gamingen men även på jobbet där jag kör ett daskeyboard är just att ha numeriska delen + pil/pg tangenter till vänster.
Varför?
Jo, för att mycket av det jag jobbar med kräver i princip att jag alltid använder musen, även om jag hellre kör snabbknappar så mycket det går.
Varför är det dåligt för?
Det är slöseri med tid. Att släppa musen, knappa siffror, delete, pilar, pgup, tillbaka till musen, släppa musen, tillbaka osv. Det är tidsineffektivt.
Kan jag istället för att släppa musen när jag måste hoppa mellan 7 olika fält med musen och låta vänster hand flytta sig till _vänster_ för att trycka på delete, mata in en sifferkombination eller skriva ett ord är det snabbare, effektivare och mindre ansträngande än att flytta vänster han långt till höger för att komma åt delete eller släppa musen för att komma åt delete eller att flytta vänster hand långt till höger bara för att komma åt delete osv..

Det hela har iof mest med gaming att göra. De tangentbord för vänsterhändta jag testat har alla haft relativt horribel kvalitet och inte alls samma sköna känsla när man skriver och jobbar med det. Sidewindern löser halva problemet, men inte hela

För gamingen skulle jag iof kunna tänka mig att ge mig på ett G13 å testa med, lär ta ett tag å få alla kommandon och macron rätt, men det kanske ger mig lite mer space på bordet(iaf tills vi bygger om kontoret hemma)

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av TorrentKatten:

Sj har jag beställt Truly Ergonomic Keyboard kan skriva en liten resension när jag fått dem, har beställt ett med blå (clocky) för att ha hemma och ett med bruna('silent' tror kollegorna kommer döda mig ändå;p) för att ha på jobbet, 109key version med blanka tangenter. Men har lagt strax över 3000 på 2 tangentbord, så det är inga budgetbord direkt.

ouh!!!, missade helt denna. Ser ju ut som om det skuylle kunna lösa en hel del av mina problem. Jag är _väldigt_ intresserad av att få höra hur det går sen )

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Komiskt att folk ser normalstora keyboard som FÖR stora vid gaming, fattar verkligen inte HUR folk kan tycka detta.
Är ni dvärgar som tycker det lr?

Aldrig upplevt det som trångt under alla mina år inom "gaming"

Permalänk
Medlem
Skrivet av TorrentKatten:

Jag är hemskt intresserad av att läsa din recension sen när du har fått dem.
Själv så är jag rädd att TE inte har tillräckligt stor hand-separation, vinkling och offset mellan kolumnerna för att faktiskt vara bättre än ett traditionellt tangentbord. Som del av ett eget tangentbordsprojekt hemma så har jag byggt en fungerande modell av ett halvt tangentbord med praktiskt taget samma layout och det har inte kännts helt bra när jag provat den.

Visa signatur