Nytt grafikkort - en overkill?

Permalänk

Nytt grafikkort - en overkill?

Tjaa!

Föll som offer för kompletts Crazy Christmas Gamer i julast och nu när Battlefield 3 snart kommer tänkte jag uppdatera komponenterna, eller i alla fall grafikkortet och nätagget.
Liksom, det räcker inte långt med ett 512 mb grafikkort när man har en 24 tums skärm...

Tänkte köpa GTX 560Ti DCII Top, känns som det är det mest prisvärda av mina behov och resurser. I samband med detta behöver jag ju såklart även ett nytt nätaggregat, så den rekommenderade strömförsörjningen räcker till.

Jag är ju inte jättebra på komponenter - är mest en mjukvaru-nisse - därför undrar jag om detta grafikkortet...
> Passar i chassit?
> Är kompatibelt med moderkortet?
> Funkar bra med de andra komponenterna?

Hoppsan, glömde länka till nätaggregatet jag också tänkte köpa.

Tacksam för svar!

PS.
Jätteskumt men jag fick en Intel Core i3-550 istället för en i3-2100 som det stod i datorns beskrivning.. ;S

Permalänk
Medlem
Skrivet av 3liteSoldier:

Tjaa!

Föll som offer för kompletts Crazy Christmas Gamer i julast och nu när Battlefield 3 snart kommer tänkte jag uppdatera komponenterna, eller i alla fall grafikkortet och nätagget.
Liksom, det räcker inte långt med ett 512 mb grafikkort när man har en 24 tums skärm...

Tänkte köpa GTX 560Ti DCII Top, känns som det är det mest prisvärda av mina behov och resurser. I samband med detta behöver jag ju såklart även ett nytt nätaggregat, så den rekommenderade strömförsörjningen räcker till.

Jag är ju inte jättebra på komponenter - är mest en mjukvaru-nisse - därför undrar jag om detta grafikkortet...
> Passar i chassit?
> Är kompatibelt med moderkortet?
> Funkar bra med de andra komponenterna?

Hoppsan, glömde länka till nätaggregatet jag också tänkte köpa.

Tacksam för svar!

PS.
Jätteskumt men jag fick en Intel Core i3-550 istället för en i3-2100 som det stod i datorns beskrivning.. ;S

Jepp, du kan ha ALLA grafikkort i detta chassit, och moderkortet funkar det såklart men, din cpu kommer få problem med BF3 så du borde tänka på att upgradera den också. rekommenderar i5 2500k. MVH

Permalänk
Antielefant

Det går inte att få in en 2500k i hans moderkort. Anledningen att specen inte stämmer är för att paketdatorerna ändras med tiden. Varken moderkort eller processor stämmer, Crazy Christmas Gamer var en i3 på ett 1156-moderkort.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Skrivet av simme300:

Jepp, du kan ha ALLA grafikkort i detta chassit, och moderkortet funkar det såklart men, din cpu kommer få problem med BF3 så du borde tänka på att upgradera den också. rekommenderar i5 2500k. MVH

Great!
Men processorn passerar iaf battlefield 3:s minimum req, med en ganska stor marginal faktiskt (Core 2 Duo 2.0ghz). Så med ett bra grafikkort gör det väl inte så mycket :p... eller? Och det enda som ligger under recommended är ju processorn (glömde nämna att jag köpte till 4 gb RAM-minne till datorn :$ ).

Permalänk
Skrivet av Zcenicx:

Det går inte att få in en 2500k i hans moderkort. Anledningen att specen inte stämmer är för att paketdatorerna ändras med tiden. Varken moderkort eller processor stämmer, Crazy Christmas Gamer var en i3 på ett 1156-moderkort.

Vilken "bra" processor går att få in i mitt moderkort då? :S Som finns att köpa nu alltså

Permalänk
Medlem
Skrivet av 3liteSoldier:

Vilken "bra" processor går att få in i mitt moderkort då? :S Som finns att köpa nu alltså

http://www.inet.se/artikel/5309978/intel-core-i5-760-2-8ghz

Visa signatur

Corsair Obsidian 900D, Intel Core I9 9900k@5ghz/1.270v, Asus Maximus XI Hero, ASUS GeForce RTX 3080 10GB ROG STRIX GAMING OC, G.Skill Trident Z 4x8GB 3600mhz, Corsair RM650i

Permalänk
Hedersmedlem

Dessa bör du kunna välja mellan iaf om du kör på det senaste bios. Lite beroende på ditt moderkort du har, vi vet dock inte vilket
https://www.inet.se/kategori/384/socket-1156

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Skrivet av Jalle64:

Lite beroende på ditt moderkort du har, vi vet dock inte vilket

MSI H61MU-E35 B3, Socket-1155 m-ATX, H61, DDR3, 1xPCIe(2.0)x16, GbLAN, VGA, DVI, HDMI, USB 3.0, EFI - citerat från sidan jag länkade

Förövrigt, tack för tipsen om processor! Men jag är inte så intresserad av en ny processor under de närmaste månaderna ;), det är ju inte direkt kris på min nuvarande...

Permalänk
Skrivet av 3liteSoldier:

MSI H61MU-E35 B3, Socket-1155 m-ATX, H61, DDR3, 1xPCIe(2.0)x16, GbLAN, VGA, DVI, HDMI, USB 3.0, EFI - citerat från sidan jag länkade

Förövrigt, tack för tipsen om processor! Men jag är inte så intresserad av en ny processor under de närmaste månaderna ;), det är ju inte direkt kris på min nuvarande...

Har du en Intel Core i3-550 så har du inte det moderkortet, för det är en helt annan sockel på det än din processor.

Permalänk
Antielefant
Skrivet av 3liteSoldier:

MSI H61MU-E35 B3, Socket-1155 m-ATX, H61, DDR3, 1xPCIe(2.0)x16, GbLAN, VGA, DVI, HDMI, USB 3.0, EFI - citerat från sidan jag länkade

Som jag skrev tidigare, du kan inte länka paketet då det uppdaterats under de 9 månader som gått sedan Christmas Gamer lanserades. Du måste isf länka byggloggen (leveransbeskedet) vilket är en PDF-fil.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Skrivet av Zcenicx:

Som jag skrev tidigare, du kan inte länka paketet då det uppdaterats under de 9 månader som gått sedan Christmas Gamer lanserades. Du måste isf länka byggloggen (leveransbeskedet) vilket är en PDF-fil.

Då skriver jag från den fysiska byggloggen, den i pappersform som kom med...

Moderkort - ASUS P7H55-M PRO, Socket-1156 mATX, H55, DDR3, 1xPCIe(2.0)x16, GbLAN

Grafikkort - ZOTAC GeForce GTS 450 512mb ...

Processor - Intel Core# i3 Dual Processor, i3-550 .... Socket 1156

RAM-minne - Kingston ValueR. DDR3 1333MHz 4GB ....

etc...

Permalänk
Antielefant

Då är det den i5 760 eparaggare länkade som gäller.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync