Vilka program behövs vid nyinstallation?

Permalänk

Vilka program behövs vid nyinstallation?

Tjena, jag undrar lite vilka program som man helst ska ha när man kör en nyinstallation av OS? (win7).
Exempel: Microsoft .NET frameworks, dual core optimizer (om man har 2kärnig cpu), drivrutiner etc.

Kör en phenom II x4 955 med ett GTX 480, gigabyte moderkort (790GP-UD4H), win7 64bit etc, vad ska man komma ihåg att installera när man rensar sin HDD och installerar om windows?

Tacksam för svar!

Permalänk
Medlem

Det är upp till dig, och enbart dig vad du vill ha...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

The Best There Is, The Best There Was And The Best There Ever Will Be!!!!!!

Permalänk
Hedersmedlem

Alldeles för individuellt för att ge ett bra svar här.
Winrar är dock ett program som alltid installeras hos mig omgående. Och valet av webläsare. Samt antivirus.

Du kommer själv märka vad som saknas efter hand.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Rekordmedlem

Catia, Spice, och Nettnanny ? Det enda man kan säga är att du omedelbart ska installera ett säkerhetsprogram och köra win uppdate. sedan fyller du på efter tycke o smak beroende på vad du gillar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Ta en titt på denna sida: http://ninite.com/ - inkluderar de mesta programmen som du kanske letar efter...

Permalänk

ninite.com ser coolt ut, får tacka så mycket!

Vad jag menar med program man ska ha så tänker jag inte på vanliga program som winrar/antivirusprogram etc utan jag tänker mest på drivrutiner och annat. T.ex. så är det nästan ett måste att tanka dual-core optimizer om man har en dual-core-processor, och man måste hämta ned drivrutiner för grafikkortet. Så jag tänker mest på alla såna program som är bra att ha (dvs inte saker man använder som winrar utan mer saker som är "bra att ha" installerat.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Permalänk
Medlem

gammasutra är det bästa jag har.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D AIRFLOW | Moderkort: ASUS Prime Z790-P WIFI | Processor: Intel Core i7 13 700k 3.4 GHz | Processorkylare: Arctic Liquid Freezer II 280 A-RGB | RAM: DDR5 Corsair Vengeance 32 GB 5600 MHz | Grafikkort: Gigabyte GeForce RTX 4080 Gaming OC - 16 GB | Nätaggregat: NZXT GOLD C 1000 W | Hårddisk | WD Black SN850X 2 TB Gen 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cable:

Ta en titt på denna sida: http://ninite.com/ - inkluderar de mesta programmen som du kanske letar efter...

nice sida

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

sp1 är en bra ide att ladda ner innan så slipper man installera så många updateringar
http://www.microsoft.com/downloads/sv-se/details.aspx?familyi...

Visa signatur

"Med datorer kan man lösa problem
man inte hade tidigare" anonym

Permalänk

Ingen som kan bara rabbla några program som behövs förutom antivirusprogram och medieprogram? Det känns som om jag missar många "passiva" program (som man inte använder direkt men som gärna ska finnas installerade)

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Det är ju som sagt bara du som vet vilka program du behöver och kan behöva i framtiden.. ta en titt på de program du har nu och ladda ner nyare versioner av dem.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.