Osäker gällande överföring av hårddisken och operativsystemet

Permalänk

Osäker gällande överföring av hårddisken och operativsystemet

Hej!
(Vet ej om detta är rätt forumdel)

Jag ska bygga en ny dator inom kort och ska i takt med bygget ta ut hårddisken (1TB) ur min nuvarande dator och sätta i den i den nya datorn. Jag är dock osäker på hur det blir med operativ systemet(Windows 7 Home Premium 64-bit)? Alltså "följer" den med hårddisken när jag tar ut den ur den gamla datorn och sätter den i den nya? Jag ska alltså inte överföra operativ systemet mellan hårddiskar, utan ska bara ta hårddisken från en dator till en annan.

All hjälp upskattas, Prison-Mike

PS. Förlåt råkade skapa 2 trådar! Radera "STÄNG DEN HÄR TRÅDEN"

Permalänk
Hedersmedlem

Det finns goda möjligheter att det kommer starta i den nya datorn (win7 är betydligt bättre än xp på den punkten), men det är inte helt garanterat.
Jag skulle föreslå att du avinstallerar så många drivrutiner som möjligt innan du plockar ur disken, särskilt chipset-drivers till moderkortet.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk

Ska jag se till att avinstallera GPU-drivrutinerna också? Och hur kommer man åt chipset-drivers till moderkortet?

Permalänk
Medlem

Windows 7 kommer ligga kvar, och om det lyckas starta så kommer det gå fruktansvärt ostabilt. Det bästa är att göra en ny installation.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Skrivet av Rydisen:

Windows 7 kommer ligga kvar, och om det lyckas starta så kommer det gå fruktansvärt ostabilt. Det bästa är att göra en ny installation.

Så ska jag föra över hårddisken och sedan göra en omedelbar om-installation av operativ systemet på den nya datorn?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prison-Mike:

Så ska jag föra över hårddisken och sedan göra en omedelbar om-installation av operativ systemet på den nya datorn?

Japp, det tycker jag

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Skrivet av Rydisen:

Japp, det tycker jag

Okej, vad bra! Tack för hjälpen och önska mig lycka till, så allt går bra

Permalänk

Förresten, vilka drivrutiner och annan mjukvara ska jag radera iannan jag för över hårddisken från den gamla datorn till den nya datorn?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prison-Mike:

Förresten, vilka drivrutiner och annan mjukvara ska jag radera iannan jag för över hårddisken från den gamla datorn till den nya datorn?

Ingenting, du ska ju ändå ominstallera Windows.

Visa signatur

Assembly är ett högnivåspråk.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Rydisen:

Windows 7 kommer ligga kvar, och om det lyckas starta så kommer det gå fruktansvärt ostabilt. Det bästa är att göra en ny installation.

Har du några bevis/erfarenheter för det eller är det bara vad du tror?
Jag har själv gjort precis det trådskaparen efterfrågar och efter att ha installerat de nya drivrutinerna och tagit bort alla gamla funkar datorn perfekt. Gick från ett Core2duo-system till mitt nuvarande. Att göra det med Windows XP tror jag är lönlöst att ens försöka men med Windows 7 funkade det fint, iallafall för mig och man förlorar absolut inget på att testa, funkar det inte är det ju bara att installera om efteråt.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Hedersmedlem

Samma här, gjort det flera gånger med lyckat resultat. Bara att hiva över disken och testa ju, inget kommer att explodera..

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av hunden:

Har du några bevis/erfarenheter för det eller är det bara vad du tror?
Jag har själv gjort precis det trådskaparen efterfrågar och efter att ha installerat de nya drivrutinerna och tagit bort alla gamla funkar datorn perfekt. Gick från ett Core2duo-system till mitt nuvarande. Att göra det med Windows XP tror jag är lönlöst att ens försöka men med Windows 7 funkade det fint, iallafall för mig och man förlorar absolut inget på att testa, funkar det inte är det ju bara att installera om efteråt.

Kanske skulle ändra till kan* Har gjort det en gång där det inte funkade så bra.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk

Låter bra! Men tycker ni att jag ska - när jag fört över hårddisken till den nya datorn - avinstallera drivrutinerna ELLER göra en komplett ominstallation av hela operativsystemet?