AVS video converter från mkv till mp4

Permalänk

AVS video converter från mkv till mp4

Har precis skaffat mig AVS video converter och försöker konvertera en stor mkv fil till mp4 för att kunna öppna och redigera i Sony Vegas och vill såklart förlora så lite kvalité som möjligt. Men när jag försöker, och konverteringen är klar, så får jag varken ljud eller bild när jag öppnar med vlc för att kontrollera.

Någon kunnig som vet vad som har gått fel? Eller vilka inställningar ska man köra på? Testat tre gånger med olika inställningar men vill sig inte, fast ena gången gick jag bild och ljud men bilden var mycket sämre än orginal och gick inte att se något.

Permalänk

Någon som vet? Lyckas fortfarande inte.

Permalänk
Medlem

Tyvärr. Om du vill ge upp och istället byter ut programmen så kan jag hjälpa dig.

Jag bruka använda Avidemux som är gratis och som kan hantera de flesta format.

Permalänk
Skrivet av panpo98:

Tyvärr. Om du vill ge upp och istället byter ut programmen så kan jag hjälpa dig.

Jag bruka använda Avidemux som är gratis och som kan hantera de flesta format.

Gärna! Har försökt i två dagar nu utan resultat, konstigt. Har testat alla inställningar och fattar inte varför det inte går. Laddar ner det nu för att testa. Vilket format är det bästa att köra på för man ska förlora så lite kvalité som möjligt? (så att det går att öppna med Sony Vegas). Och några andra inställningar / hur gör man för att konvertera i själva programmet? Och brukar du använda läget så man förlorar frames "safe mode" eller inte (fick upp en förfrågan när jag öppnade filmen i programmet).

Permalänk
Medlem

Mkv är som en låda som kan innehålla olika ljud och video format. Men jag antar att du fortfarande vill ha mp4 för att arbeta i Sony Vegas. Inte för att jag förstår varför du vill använda den.

När den frågar när man öppnar en fil så bruka jag låta den fixa det den vill och sen se hur det blir. Man kan spela upp, klippa, klistar, ändra upplösning osv innan man sparar. Vill du se info om din original fil så ser du en rund blå knapp med ett vitt (i) med såna detaljer.

I fönstret på vänster sida ser du rubrikerna Video, Audio och Format.

Copy bruka vara förvalt. Du behöver bara välja ett annat format (tex mp4). Funkar inte det när du spelar upp filen och in Sony Vegas så måste du testa ett annat format eller mer troligt konvertera.

Som du ser så finns det flera mp4 format under Video. Beror vad du har för codec installerat. Oftast väljer jag den översta MPEG-4 ASP men ibland tar jag MPEG-4 (Xvid). De andra video formaten har jag aldrig sett en mening att konvertera till.