Permalänk
Medlem

Hur fungerar inbyggt 3G modem?

Jag funderar på att köpa en bärbar dator och funderar på hur det inbyggda modemet fungerar rent praktiskt? i Vanliga fall får man ofta en sticka av operatören som man kör med. Men hur går man rent praktiskt till med ett inbyggt modem? Laddat man ner någon programvara eller liknande från en operatörs hemsida och kör genom den? Kanske dumma frågor men det bjuder jag på :). Pest eller bra att köpa en dator med inbyggt 3G?

Visa signatur

AMD X4 940 | Gigabyte GA-MA790X-UD3P | Gigabyte Radeon HD4850 MC 1GB | 520W Corsair CMPSU-520HXEU | Corsair 8GB (4x2GB) XMS-2 8500C5 | 2st Kingston A400 240GB 2.5 | Fractal Design Define 7 Compact Svart Solid | Dell P2719HC |

Permalänk
Medlem

Du laddar ner programvaran från datortillverkaren, stoppar i sim-kortet(med datorn avstängd, skulle jag rekommendera), skriver i pinkoden och börjar surfa.

Det är inget operatörslås på modemet, om du inte köper den från en operatör då(antar att den är operatörslåst då).

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Medlem

det funkar så att du sätter i ett sim-kort på avsedd plats, sen kör du nog med samma program som du haft om det vart en sticka ..... ..

använder man det så är det ju super, men om man inte har ett abb. är det ju kanske inget att betala extra för ... fördelen med sticka är ju att du kan köpa en router med usb som kan dela ut uppkopplingen, och du kan placera den för absoult bästa mottagning ...

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Locos:

Jag funderar på att köpa en bärbar dator och funderar på hur det inbyggda modemet fungerar rent praktiskt? i Vanliga fall får man ofta en sticka av operatören som man kör med. Men hur går man rent praktiskt till med ett inbyggt modem? Laddat man ner någon programvara eller liknande från en operatörs hemsida och kör genom den? Kanske dumma frågor men det bjuder jag på :). Pest eller bra att köpa en dator med inbyggt 3G?

Jag tror den reder ut det när du stoppar i simkortet. Programvaran för det integrerade modemet borde vara installerad.
Värt att kolla på är ju vilken teknik modemet kör. Är du ute efter turbo 3g tror jag inte alla integrerade stödjer det. Den tekniken är mycket dyrare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Locos:

Jag funderar på att köpa en bärbar dator och funderar på hur det inbyggda modemet fungerar rent praktiskt? i Vanliga fall får man ofta en sticka av operatören som man kör med. Men hur går man rent praktiskt till med ett inbyggt modem? Laddat man ner någon programvara eller liknande från en operatörs hemsida och kör genom den? Kanske dumma frågor men det bjuder jag på :). Pest eller bra att köpa en dator med inbyggt 3G?

Jag vill minnas att den reder ut det själv när du stoppar i simkortet. Programvaran för det integrerade modemet borde vara installerad.
Värt att kolla på är ju vilken teknik modemet kör. Är du ute efter turbo 3g tror jag inte alla integrerade stödjer det. Den tekniken är mycket dyrare.