AMD snabblanserar Radeon HD 7970 i januari – partnertillverkare dröjer

Permalänk
Medlem

"HD 7950 och HD 7970 kommer att lanseras i januari månad och beräknas kosta runt 3 200 respektive 4 000 kronor. HD 7990 som ska göra entré i mars med ett pris som beräknas ligga på hela 6 000 kr." Källa NH

Är klart intresserad av 7950'n om den presterar bra. Dags att bygga ny rigg och vill ha mycket prestanda/krona. Om inte annat lär ju nuvarande kort gå ner en del i pris

Visa signatur

3570K, MSI Z77A-GD65, GTX670 WF3 OC, 16GB DDR3@1600MHz

2600x, ASUS ROG STRIX B450-F GAMING, GTX1070Ti, 16GB DDR4@ 2666MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarkusX:

De kanske tilll och med är så att Bulldozer och 7000-serien kompletterar varandra?

Att de båda är värdelösa då eller?...Nä blanda inte skräp cpu med 7000 serien..Själv tror jag kepler kommer att äga......

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Har inte 28nm dubbelt så bra transistordensitet som 40nm? Med andra ord kan de trycka in dubbelt så mycket transistorer på samma yta. Det borde väl i teorin kunna ge ett rejält prestandahopp eller?

Ja tror ca 2x transistortäthet stämmer men om man nu skall satsa på "GPU beräkningsprogram" så bygger man nog GPUn lite annorlunda med mera cache minne etc. Så en del av "transistortäthet vinsten" äts upp av annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tivook:

Najs. Om 7970 inleder så kommer nog 7990 att lanseras väldigt tätt efter.

skulle tro att 7990 kommer då återförsäljarna kan börja sälja sina egna modeller utav 7970 och uppklockade gpu'er

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka :)
Speccs = Intel i7 2600K (4,5Ghz) med Sluten H80 vattenkylning sittandes på ett AsRock Z68 Extreme 7 Gen 3, Detta arbetar tillsammans med ett Nvidia GTX 680 4GB Phantom och 16GB Vengeance, samt 120 GB's SSD-OCZ Vertex 3 Max IOPS, alltsammans sitter monterat i ett H2 chassi. Bilden visas med hjälp utav Samsung's Syncmaster 245B.

Permalänk
Medlem

Lite off topic: Undrar om det är DX 11.1 kort..

Permalänk
Medlem

Det blir nog bra när det blir färdigt
Hoppas att ''ny'' arkitektur inte blir för ny, så det inte funkar med dagens spel.
Bulldoozer hade ju ''ny'' arkitektur....

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem

Seriöst 2012 kommer vara alla dator nördars plånboks mardröm
Jag själv kommer bli luspank nästa år haha, om man läser min fotnot så ser man att jag inte har gjort ett skit med den stationära på många år och behöver byta ut ALLT =(

OT: Ett 7970 blir det garanterat, dock efter att man fått se ordentliga prestanda tester och att allt ser bra ut.

Visa signatur

Japp jag har dyslexi, så häng inte mig pga min grammatik.
CPU: Ryzen 7 5800X || GPU: ASUS ROG Strix RTX3070Ti OC || Moderkort: ASUS ROG Strix X570-F Gaming || RAM: 64GB 3200MHz || CPU kylare: Fractal Design Celsius S24 || Primär HDD: Samsung 980 PRO M.2 1TB

Permalänk
Medlem

AMD som vill täta eventuella läckor som brukar medfölja deras releaser?

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD RX 580
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Mycket spännande detta. Det verkar bli en mer CPU liknande arkitektur? Jag hoppas som sagt på ett passivt kylt kort i klass med HD6870.

Men var är Nvidia ska AMD hinna före igen?

Det finns väll redan passiva 6870? eller det kanske var 6850.

Skrivet av MiKEARN:

För att införskaffa sig ett sånt här kort måste man byta moderkort också va?^^

Skulle tro de använder PCI-E 3.0, vilket är helt bakåtkompatibelt med PCI-E 2.0 så (vilket är bakåtkompatibelt med PCI-E 1.0) det ska inte vara några problem. Inte vad gäller prestanda heller då det praktiskt taget aldrig är bandbredden i PCI-E porten som begränsar ett grafikkort.

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yarre_k:

Lite off topic: Undrar om det är DX 11.1 kort..

Bra att nån släppte den bomben

Permalänk
Medlem

Jahapp det vart o börja spara stålar då, ett 7970 tack!.

Visa signatur

Asrock x570m Pro - AMD 3700x - Sapphire 5700XT Nitro+ 8GB - CM Hyper 212 black edition - Corsair Vengeance 16GB DDR4 3200MHz - Samsung 960 EVO M.2 250GB SSD - Samsung 970 Pro 512GB - Fractal Design Define Mini C Window- Acer 27" XF270HU WQHD 144Hz - OPO 7T + massa annat kul

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crakso:

På varje ny artikel är det alltid 100 pers som pekar ut det underförstådda i artikeln eller ett exempel på det bästa man kan ha med det artikeln säger "Tänk 8x8GB RAM HAHAHA DET ÄR MYKE!!" "Ooo, 4 stycken 590 SLI, TÄNK DET HOOHOHOH DET ÄR MYKE!!", samt 100 pers som säger "Då ska jag köpa det", "Det blir en sån!", tror fanimej inte ens att 5% av personerna köper det, så jävla trött på alla sär.

kan också irritera mig lite på sånt, inlägg som "jag köper ett" Tillför ju lika mycket till diskussionen som ett "+1" inlägg.
visst hade det varit skönt om alla inlägg var läsvärda, men så kommer det aldrig vara.

Skrivet av Segas:

Begriper det inte, varför påbörjar man 7000-serien med 79xx?? Låter det "häftigare"?

Skickades från m.sweclockers.com

Hur har du tänkt att de skulle gjort då?

Döpa det första kortet som släpps till 7100 oavsett hur det presterar?
Om de släpper det kraftfullaste kortet först så är det ju givet att det dessutom kommer ha den högsta siffran.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mooter:

Väldigt mycket. Cashe-minne, C++ stöd. Rekommenderar att du kollar in slides från Fusion Developer Summit i Juni om du är intresserad. Finns på AMDs hemsida.

Jodå, men vart hittar man dem?

Visa signatur

|| Citera för svar ||
--
Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & EK-Nucleus AIO 360 Dark | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E
--
Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | Stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk

Luktar Panik om det hela. Ett försök att rädda vad Bulldozer förstörde. Att man lägger in "special funktioner" som gör att det fungerar extra bra med bulldozer är inte otänkbart. Problemet är att nästan alla testriggar kör med intel idag. Å andra sidan så borde AMD ha produktion kapacitet över pga Bulldozer. Intels Ivy bridge och Nvidias 6xx kommer i mars/april så jag förstår AMDs dilemma. Dessutom har AMDs 6xxx fått mycket stryk sista pga dålig tillförlitlighet så något måste göras. Bara hoppas att det inte blir ett nytt fiasko.

Och på tal om det: FX-8150/8120 verkar inte kunna leveras ännu. Någon som vet om AMD håller på att skrota dem i smyg ?

Visa signatur

Varje svensk medborgare borde ha minst 3 PC/pers där hemma !

Permalänk
Medlem
Skrivet av FireFox:

Vill du ha lite läsning/analys av det hela rekommenderar jag dig detta http://www.anandtech.com/show/4455/amds-graphics-core-next-pr...
ganska intressant även om jag inte riktigt förstår allt

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Luxor ABC80:

Luktar Panik om det hela. Ett försök att rädda vad Bulldozer förstörde. Att man lägger in "special funktioner" som gör att det fungerar extra bra med bulldozer är inte otänkbart. Problemet är att nästan alla testriggar kör med intel idag. Å andra sidan så borde AMD ha produktion kapacitet över pga Bulldozer. Intels Ivy bridge och Nvidias 6xx kommer i mars/april så jag förstår AMDs dilemma. Dessutom har AMDs 6xxx fått mycket stryk sista pga dålig tillförlitlighet så något måste göras. Bara hoppas att det inte blir ett nytt fiasko.

Och på tal om det: FX-8150/8120 verkar inte kunna leveras ännu. Någon som vet om AMD håller på att skrota dem i smyg ?

Om något så var det väl ändå tänkt att denna serie skulle lanseras tidigare. Skrotningen av TSMC's 32nm tillverkning ställde till det för HD6000-serien som egentligen skulle ha tillverkats i 32nm och inte 40nm. Först nyligen som TSMC börjat kunna massproducera kretsar i 28nm och AMD har tydligen varit tidigt ute. Nvidia verkar tyvärr bli något försenade liksom med Geforce 400-serien.

Kan du utveckla "Dessutom har AMDs 6xxx fått mycket stryk sista pga dålig tillförlitlighet så något måste göras."? Eller syftar du på den dåliga tillgängligheten?

Om någon kommer få panik så är det troligen Nvidia om nu korten kommer börja lanseras så pass långt in i 2012. AMD får återigen flera månaders försprång (vilket förmodligen kan vara bra med tanke på Faildozer-fiaskot) vilket knappast lär gynna Nvidias då utdaterade serie.

Likväl, nya kort från bägge nästa år är trevligt hur man än vänder på det. Tråkigt bara att de inte (verkar) lanseras närmare varandra.

Permalänk
Medlem

Roligast i tråden måste vara Zhrooms. Sicket jon.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem

Frågan är bara om det kommer finnas drivrutiner som fungerar, det har det väl inte funnits några från ATI/AMD än så länge?....

Visa signatur

ASUS Sabertooth Z87, Intel Core i7-4770K, Corsair Vengeance LP DDR3 2x8GB, EVGA GeForce GTX 980, Samsung 850 evo 500gb ssd, Fractal Design Define R4, Corsair HX 1000W, Dell u3011 30" 2560x1600, fråga gärna om du undrar om något i min profil, hjälper gärna till om jag kan...
Hjultomtenz i BF4

Permalänk
Medlem
Skrivet av lille7:

Skulle tro att 7970 landar en bit över 4000kr. Att prissätta det lägre skulle bara vara dumt. Med all sannolikhet kommer det prestera bättre än GTX 580, och hade gissat att det kommer kosta ungefär lika mycket, om inte lite mer till och med. Då har dom också marginal att sänka priset när nVidias nästa serie kommer ut.

Det är inte vad de uppgifter vi har till hands säger, men som sagt, inget är officiellt.

Skrivet av Kilroy:

Alltså, 7870 kommer antagligen inte vara bättre än 6970 och det är väldigt optimistiskt att ens hoppas på det.

Samma konfiguration fast krympt, uppdaterad och med lite högre frekvenser borgar för åtminstone 5-10% högre prestanda på 7870 mot 6970. 7970 har minst 50-60% högre prestanda i spel.

Permalänk
Medlem

det går att se en ganska stor bit av AMD Fusion Summit 11 här

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk

väntar .. arma 3 lär kräva en 12kärning processor på >4,5 ghz .. och då behövs ett nytt moderkort..

Permalänk
Medlem
Skrivet av riktigninja:

väntar .. arma 3 lär kräva en 12kärning processor på >4,5 ghz .. och då behövs ett nytt moderkort..

Grattis du var först att prata om både processorer och moderkort och arma 3. Den här tråden handlar i övrigt om AMDs nya 7000-serie och framförallt 7970 som kommer lanseras i januari.

Visa signatur

7800x3D, 32GB G.Skill Trident @ 6000Mhz CL30, Gainward Phoenix 3080, ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI, Corsair H115i Elite Capellix, Samsung 950 EVO 1TB, Corsair RM750X v2, Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Svart, LG 27'' 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crakso:

På varje ny artikel är det alltid 100 pers som pekar ut det underförstådda i artikeln eller ett exempel på det bästa man kan ha med det artikeln säger "Tänk 8x8GB RAM HAHAHA DET ÄR MYKE!!" "Ooo, 4 stycken 590 SLI, TÄNK DET HOOHOHOH DET ÄR MYKE!!", samt 100 pers som säger "Då ska jag köpa det", "Det blir en sån!", tror fanimej inte ens att 5% av personerna köper det, så jävla trött på alla *.

Ta inte sådant för givet för isåfall är jag en av de 5% efterssom jag bränt mitt 2GB 5870 EyeFinity6 kort så kan jag med all säkerhet säga att jag kommer att köpa det efterssom jag inte vill köpa ett AMD 6xxx eller Nvidia kort så närma released av AMDs nya kort.
Jag skulle nämligen köpt nytt grafikkort när jag köpte i7 2600K rigget för att byta ut mitt phenom II men efterssom jag fick höra att det dyker upp nya grafikkort så väntar jag med att köpa grafikkort.

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av som99:

Ta inte sådant för givet för isåfall är jag en av de 5% efterssom jag bränt mitt 2GB 5870 EyeFinity6 kort så kan jag med all säkerhet säga att jag kommer att köpa det efterssom jag inte vill köpa ett AMD 6xxx eller Nvidia kort så närma released av AMDs nya kort.
Jag skulle nämligen köpt nytt grafikkort när jag köpte i7 2600K rigget för att byta ut mitt phenom II men efterssom jag fick höra att det dyker upp nya grafikkort så väntar jag med att köpa grafikkort.

http://sv.wiktionary.org/wiki/n%C3%A4rma

Permalänk
Medlem
Skrivet av FireFox:

http://developer.amd.com/afds/pages/keynote.aspx

Permalänk
Medlem

Jag är fullt medveten om att jag gör misstag som grundas på att språk grammatik inte är min starka sida.
Dock kompenserar jag det i Kodning där jag är duktig på många språk från AMS 68k till plattformsoberoende Java

Edit: Sen är jag användare av webbläsaren Maxthon som inte har språkstöd för svenska

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av som99:

Jag är fullt medveten om att jag gör misstag som grundas på att språk grammatik inte är min starka sida.
Dock kompenserar jag det i Kodning där jag är duktig på många språk från AMS 68k till plattformsoberoende Java

Edit: Sen är jag användare av webbläsaren Maxthon som inte har språkstöd för svenska

Okej, förlåt min dryghet.
Har svårt för just det ordet bara.
Närma är ju ett korrekt ord i andra sammanhang så språkstöd hjälper tyvärr inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Okej, förlåt min dryghet.
Har svårt för just det ordet bara.
Närma är ju ett korrekt ord i andra sammanhang så språkstöd hjälper tyvärr inte.

Ingen fara, nästa gång lär jag skriva rätt ord i det sammanhanget

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Begriper det inte, varför påbörjar man 7000-serien med 79xx?? Låter det "häftigare"?

Skickades från m.sweclockers.com

Det beskriver vilken typ av kort det handlar om. 9xx korten är de bästa i varje serie, 8xx är mainstream, 7xx budget och 6xx är för ~htpc. 5xx och nedåt är riktiga usla kort som om man har tur duger till att se på film. 4xx har man tidigare ofta sett inbyggda i morderkort etc.

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lille7:

Skulle tro att 7970 landar en bit över 4000kr. Att prissätta det lägre skulle bara vara dumt. Med all sannolikhet kommer det prestera bättre än GTX 580, och hade gissat att det kommer kosta ungefär lika mycket, om inte lite mer till och med. Då har dom också marginal att sänka priset när nVidias nästa serie kommer ut.

7970 kommer til å yte et hav bedre enn gtx 580...