Fördröjning på bilden med Samsung 8005 55.

Permalänk

Fördröjning på bilden med Samsung 8005 55.

Hej jag har tvn som står i topic och jag har märkt att det är fördröjning på bilden ibland och vet inte vad det kan bero på, har googlat lite men fann inget svar eller nåt som kunde hjälpa.

har läst att samsungen har 160 ms vilket är väldigt, väldigt högt, men har för mig att jag sett att det fanns någon inställning där det stod fördröjning eller något som man kan kanske ändra?.

Förstärkare Harman/Kardon AVR 132

Visa signatur

Asrock z77 Extreme 4 | Intel I7 2600K 4,6 GHz | GTX 970 EVGA | G.Skill RipjawsX 8GB 2400 MHz | Fractal Design Define R4

Permalänk

Stäng av alla "bildförbättringsfunktioner" samt saker som "100 hertz".

Permalänk
Skrivet av pasta med ingon:

Stäng av alla "bildförbättringsfunktioner" samt saker som "100 hertz".

Okej men blir det inte sämre bild då?:(

Visa signatur

Asrock z77 Extreme 4 | Intel I7 2600K 4,6 GHz | GTX 970 EVGA | G.Skill RipjawsX 8GB 2400 MHz | Fractal Design Define R4

Permalänk
Skrivet av gamingfreak:

Okej men blir det inte sämre bild då?:(

Snarare blir bilden bättre eftersom funktionerna bara förstör bilden(speciellt dynamisk kontrast). Dock finns det folk som gillar det.

Kolla in den här tråden: http://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=247039&st=...

Permalänk
Skrivet av pasta med ingon:

Snarare blir bilden bättre eftersom funktionerna bara förstör bilden(speciellt dynamisk kontrast). Dock finns det folk som gillar det.

Kolla in den här tråden: http://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=247039&st=...

okej tack för en intressant läsning, måste testa på tvn senare, annars kan man ju sätta på gamingmode då kan bilden blir lite sämre men det är kanske för att i gamingmode stänger av ''bildförbättringsgrejerna''?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av gamingfreak:

okej tack för en intressant läsning, måste testa på tvn senare, annars kan man ju sätta på gamingmode då kan bilden blir lite sämre men det är kanske för att i gamingmode stänger av ''bildförbättringsgrejerna''?

Nej det är för att Samsung är helt jävla dumma i huvudet rent ut sagt.

De sätter ett "gaming mode" som tar bort allt input lag = ingen fördröjning alls när man spelar. Dock kommer det läget med de sämsta inställningarna som finns, det har inget med bildförbättring att göra, det är bara dåliga inställningar.

Det värsta är att på äldre samsung modeller så kunde man inte stänga av bildförbättringsgrejerna, så antingen fick man spela med 200ms input lag, eller så 0ms input lag men då såg bilden för jävlig ut rent ut sagt. I värsta fall är din TV såhär och då är det bara att glömma att få en trevlig upplevelse.

Aldrig mer en Samsung TV, värsta misstaget jag gjort, som tur är så kunde jag lämna tillbaka den till affären utan större problem.

Visa signatur

9800x3d | 32gb DDR5 | RTX 4080 | 32" G80SD OLED

Permalänk
Skrivet av isbjoern:

Nej det är för att Samsung är helt jävla dumma i huvudet rent ut sagt.

De sätter ett "gaming mode" som tar bort allt input lag = ingen fördröjning alls när man spelar. Dock kommer det läget med de sämsta inställningarna som finns, det har inget med bildförbättring att göra, det är bara dåliga inställningar.

Det värsta är att på äldre samsung modeller så kunde man inte stänga av bildförbättringsgrejerna, så antingen fick man spela med 200ms input lag, eller så 0ms input lag men då såg bilden för jävlig ut rent ut sagt. I värsta fall är din TV såhär och då är det bara att glömma att få en trevlig upplevelse.

Aldrig mer en Samsung TV, värsta misstaget jag gjort, som tur är så kunde jag lämna tillbaka den till affären utan större problem.

okej fan vad besviken jag blev... hoppas det hjälper med att stänga av bildförbättringsprogrammen. Kan tillägga att det bara är på vissa kanaler så som fyran, trean. man tycker ju att en tv för 21 papp borde ha en ganska bra input lag men ack så fel!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Inte bara spel

Samsungen laggar även när man får in signal via HDMI från en mediaspelare. Irriterande. Frågan är hur man löser problemet. Känns inte spec skoj att betala en massa stålar och TV:n laggar. Laggar faktiskt även vid vissa program.

Permalänk
Medlem

Samsung har ett ganska dåligt game-mode läge där du vanligtvist får ett lägre input lag om du istället döper om uttaget till HDMI´n genom TV´ns inställningar till "PC". Problemet är dock att du får i stort sett samma input lag på runt 45ms, med en vinst på kanske 2/3ms på just din modell.