Fråga ang inspelning med vidoekamera via datorn

Permalänk
Medlem

Fråga ang inspelning med vidoekamera via datorn

Hej,

ska kanske skaffa en videokamera.

Ska använda den främst på följande setting; och undrar om detta fungerar?!

:: Spela in video med kameran inkopplad i ett datorprogram i FULL-HD och använda externa ljudkortet som ljudkälla, till 48V kondensatormikrofonen??

Går detta? Vad behöver jag för videokamera då? Och vad behöver jag för datorprogram? Använder PC.

Kommer jag undan billigt med en sån här för detta ändamål? http://www.netonnet.se/art/foto/videokamera/videokamera-avent... [Kodak zx5]

Undrar
Lafa

Permalänk
Medlem

Eller finns det videokameror där man kan koppla in en kondensatormikrofon med 48V Phantom power?

Finns det alternativt någon sladd som delar av sladden till mikrofoningången i ljudkortet, så att den strömförsörjs av ljudkortet (48V phantominmatning) och att en annan sladd (delar sig) går till videokameran?

Permalänk
Medlem

Jovisst finns det videokameror medinbyggd 48V phantommatning för externa mikrofoner men då hamnar du i en prisklass kanske 20 gånger högre än den kameran du länkade till.

Alternativet är att du spelar in ljudet separat, antingen via externt ljudkort med sådan mikrofoningång eller en extern ljudinspelare som spelar in direkt på minneskort om du vill ha en mera portabel lösning. Zoom H4N är ett exempel på en extern ljudinspelare som har XLR med fantom-matning. Ljudet kan man sedan synka med videon i efterhand när man redigerar.

Det finns adaptrar XLR till teleplugg men det är inte alltid de ger 48V-matning till mikrofonen. Om mikrofonen har batterier så behövs inte 48V-matningen.

Om kameran har inbyggd mikrofon som fångar upp en del ljud kan man synka externt inspelat ljud med kamerans ljud med hjälp av DualEyes: http://www.singularsoftware.com/dualeyes.html

Permalänk
Medlem

Jag har kollat runt lite på videokameror själv. Har ingen jätte koll, men det känns som den största utvecklingen sker just på budgetfronten. Har själv kollat på vanliga digitalkameror då dom ofta kvaliteten på filmen blir bättre med relativt billiga digitalkameror än videokameror i 3000 kronorsklassen. Dom där ultrakompakta kamerorna verkar ha rätt dåliga bildstabilistatorer, samt att de väger så lite vilket gör detta ännu mer påtagligt. Kolla videos på youtube på alla modeller du funderar över. Det ger en rätt bra uppfattning om hur slutresultatet blir även om dessa klipp är komprimerade.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Tack för svar.
Har inte råd med en Zoom H4N..

Fick inte riktigt svar på frågan om det går med ett program (t.ex. Adobe Elements?) att spela in video med kameran inkopplad i programmet och på så sätt använda en extern ljudkälla, alltså den via ljudkortet till mikrofonen ("Studio Projects B1")?? Så jag är alltså framför datorn medan jag spelar in video och ljud.

Funderar på en Avant Xplorer 1000 http://www.netonnet.se/art/foto/videokamera/videokamera-minne...

Permalänk

Om det nu är så att du vill ha fantommatning och kanske möjligheten att justera ljudvolymen innan du stoppar in signalen i exempelvis en videokamera så är det lätt. Det finns så kallade mikrofonförstärkare hos de flesta musikaffärer. Eller så kan du köpa ett mindre mixerbord om du vill använda flera mikrofoner. En mikrofonförstärkare kan du få för under 500 spänn:

http://www.musikborsen.se/itempg.aspx?id=5959&artno=104707

/Tommy

Visa signatur

CPU: AMD FX-8350 @ 4.7GHz | RAM: 32GB Vengeance @1600MHz | GPU: Asus HD7970 DCII Top @ 1.0/5.6 GHz | ASRock 990FX Fatal1ty | PSU: Newton R3 800W Platinum | HD: 128 GB Plextor M3 Pro, 300 GB WD Green | triple-boot: Win7-64,WinXP-32,debian-64

Permalänk
Medlem

Aha okay, så jag kan koppla in en mikrofonförstärkare utan att videokameran är inkopplad i ett program i datorn? Bra. Då satsar jag förmodligen på en sådan.

Men går det att spela in med videokameran via datorn???

Permalänk
Medlem

Med gamla DV-kameror kunde man spela in på datorn live genom firewire. Men numera så spelar man ju in på minneskort och sedan tankar man över från det till datorn och då blir det inte live. Man kan köpa HDMI-fångstkort och spela in HDMI-strömmen live från kamerans HDMI-utgång men det är troligen inte inom din budget.

Det kanske är en webbkamera du är ute efter?

EDIT: I och för sig kan man även spela in HD live via firewire om man har en HDV-kamera. Kolla efter HD-kameror med firewireutgång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Med gamla DV-kameror kunde man spela in på datorn live genom firewire. Men numera så spelar man ju in på minneskort och sedan tankar man över från det till datorn och då blir det inte live. Man kan köpa HDMI-fångstkort och spela in HDMI-strömmen live från kamerans HDMI-utgång men det är troligen inte inom din budget.

EDIT: I och för sig kan man även spela in HD live via firewire om man har en HDV-kamera. Kolla efter HD-kameror med firewireutgång.

Hmm... kör PC! (har usb 3.0 i min dator).
Går det till PC?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Har en webbkamera med 1080p men det har hittills aldrig funkat en längre period. Har beskrivit problemet i en tråd under "Microsoft Windows" i forumet men ingen svarar, eller kan svara. (bilden och ljudet snabbas upp och får en piff och puff röst, oavsett program t.ex. Virtualdub, har prövat formatera om datorn etc, men problemet kvarstår)

Så jag satsar på något stabilare än en webbkamera. En mer riktig videokamera.
Denna är riktig billig och vann ett test hos smartson.se 2010 http://www.kjell.com/sortiment/ljud-bild/foto-video/kameror/v... (toshiba camileo S20)

Permalänk
Medlem

Fick inte helt svar på min fråga.
Jag vill alltså spela in video LIVE med HDV-kameran, direkt i hårddisken i full-HD och använda det externa ljudkortet som ljudkälla. Går det? Jag har en sprillans ny dator t.ex., som borde klara av det.

Har dock ingen firewire-ingång.

Permalänk
Rekordmedlem

Varför tänker du inte "bra webkamera" för det är det du verkar vilja ha ? min webkamera går då definitivt i rätt fart, och om du vill spela in på en pc krävs det både bra pc och bra kamera, realtidskomprimering av fullhd är tungt, kräver i princip en accelerator eller att du inte gör annat på dator o disk.
Edit: kan du inte använda ip kameror ? måste det vara usb ? http://www.axis.com/products/video/camera/megapixel/index.htm

Förresten vad är det för fel med att spela in ljudet separat och bara lägga in det med ett redigeringsprogram? Vad är det du vill göra för något?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag har en Microsoft Lifecam Studio-webbkamera men det krånglar i videoinspelning.....

Ska spela in enkla musikvideos och lägga upp på youtube. då tänker jag att det kan va bra att ha en riktig videokamera och spela in utomhus eller på ställen där en webbkamera inte når, för den är ju kopplad till datorn.

IP kameror verkar lite väl avancerat, satsar på något mer "vanligt".

Har kollat lite på nätet nu och det ska nog funka spela in via ljudkortet som jag frågat... kanske köper jag en mikrofonförstärkare som föreslaget till videokameran.

Permalänk
Medlem

Undrar om det går att plugga in en mikrofonförstärkare i Toshiba Camileo S20? Vilken ingång behöver man?
'

Permalänk
Rekordmedlem

Ingen av de där, du ska ha en mic eller line in för det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Musikvideor behöver du knappast spela in LIVE direkt till datorn. Du kan använda datorn för att spela in bra ljud på datorns hårddisk via datorns ljudkort samtidigt som du filmar till kamerans minneskort (eller till och med kanske hellre spela in musiken separat vid annat tillfälle i musikstudion) och sedan "dubba" musiken på videon när du redigerar. Det är ju knappast så att "riktiga" musikvideor spelas in med inspelning av musiken samtidigt som videon såvida inte det är ett liveframträdande. Är det ett liveframträdande så kanske du hellre ska koppla in en inspelare på mixerbordet om du har möjlighet till det istället för att sätta upp en mikrofon (eller så gör du bådadera samtidigt utifall en av metoderna misslyckas).

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Musikvideor behöver du knappast spela in LIVE direkt till datorn. Du kan använda datorn för att spela in bra ljud på datorns hårddisk via datorns ljudkort samtidigt som du filmar till kamerans minneskort (eller till och med kanske hellre spela in musiken separat vid annat tillfälle i musikstudion) och sedan "dubba" musiken på videon när du redigerar. Det är ju knappast så att "riktiga" musikvideor spelas in med inspelning av musiken samtidigt som videon såvida inte det är ett liveframträdande. Är det ett liveframträdande så kanske du hellre ska koppla in en inspelare på mixerbordet om du har möjlighet till det istället för att sätta upp en mikrofon (eller så gör du bådadera samtidigt utifall en av metoderna misslyckas).

Hm det är riktigt. Köper en Toshiba Camileo S20 och spelar in videon och dubbar det över det inspelade i datorn! Wiehooo