Permalänk
Medlem

Grön skärm

(löst)

Köpte en skärm från Inet som vi fick hem nu i veckan, en AOC 27'' Q27G4XF IPS. Vi kopplade upp den med displayport men när vi startar datorn är både den nya skärmen och den gamla rejält gröna i tonen. Testade att byta till hdmi och då fungerade det från en början men blev grönt andra gången vi kopplade in den. Den gamla skärmen fungerar utmärkt om man endast har den igång och ikopplad, både med hdmi och displayport.

Har provat göra allt som google säger och allt som inets kundtjänst sagt, kollat färginställningar, bytt kabel, ominstallerat drivrutiner mm, men ingenting löser problemet och det blir grönt ändån. Kundtjänst menar nu att det antagligen är ett hårdvarufel, antagligen grafikkortet. Men hur kommer det sig då att datorn funkar utmärkt tillsammans med den gamla skärmen? Kan det verkligen vara grafikkortet det är fel på?

Edit:
Grafikkortet är ett ASUS 4070 super
https://www.inet.se/produkt/5414100/asus-geforce-rtx-4070-sup...

Gamla skärmen (som funkar utmärkt ensam)
https://www.elgiganten.se/product/datorer-kontor/skarmar-till...

Nya skärmen
https://www.inet.se/produkt/2226025/aoc-27-q27g4xf-ips-qhd-18...

info om hårdvara
Permalänk
Medlem

Blir den nya skärmen grön även om ni bara har den inkopplad? Testa gärna att koppla in den i samma utgång som den gamla också om det är möjligt.

Det är även bra om du anger övrig hårdvara också, särskilt modell på den gamla skärmen och grafikkortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Blir den nya skärmen grön även om ni bara har den inkopplad? Testa gärna att koppla in den i samma utgång som den gamla också om det är möjligt.

Det är även bra om du anger övrig hårdvara också, särskilt modell på den gamla skärmen och grafikkortet.

Japp, nya skärmen blir alltid grön oavsett om den är ikopplad ensam, vi har provat olika displayportsladdar samt olika uttag i datorn, skärmen har bara ett uttag av varje. Infogar mer info om hårdvaran i mitt inlägg!

Permalänk
Medlem

Har ni möjlighet att prova med en annan signalkälla?

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_dubbdäck:

Har ni möjlighet att prova med en annan signalkälla?

Asså en annan enhet till skärmen? Vi provade koppla in ett nintendo switch via HDMI uttaget, hade de i typ 5 minuter och då blev det inte grönt. Dock så var de via hdmi inte grönt först när vi kopplade in den i datorn heller utan det kom efter en stund, medans med DP blir det grönt direkt. Har tyvärr inte möjlighet att testa displayport med annan enhet.

Permalänk
Medlem

Ja exakt. Kör en stund länge med Nintendot kanske och se vad som händer. Ni kan inte låna nån laptop eller nått?

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Medlem

Låter nästan som att det är ett måndagsexemplar.

Visa signatur

Byt namn på Nvidia till NvidAI

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_dubbdäck:

Ja exakt. Kör en stund länge med Nintendot kanske och se vad som händer. Ni kan inte låna nån laptop eller nått?

Ska prova ha igång Nintendot ett tag, vi har laptops men dem har bara hdmi och/eller usb-c uttag, och har ingen adapter. Kan prova ena laptopen via hdmi dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Patrik356b:

Låter nästan som att det är ett måndagsexemplar.

Aa, både jag och alla jag pratat med tänker likadant, förutom inet xD

Permalänk
Medlem

Den nya skärmen har högre upplösning än den gamla, så det kan hända att det är något fel på grafikkortet som bara uppvisar sig vid högre upplösning. Vad händer om ni kör 1920x1080 på den nya skärmen?

Att det skulle vara något fel på den nya skärmen verkar i alla fall osannolikt om även den gamla skärmen blir grön, jag misstänker att Inet har rätt för det mesta pekar på grafikkortet i så fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Den nya skärmen har högre upplösning än den gamla, så det kan hända att det är något fel på grafikkortet som bara uppvisar sig vid högre upplösning. Vad händer om ni kör 1920x1080 på den nya skärmen?

Att det skulle vara något fel på den nya skärmen verkar i alla fall osannolikt om även den gamla skärmen blir grön, jag misstänker att Inet har rätt för det mesta pekar på grafikkortet i så fall.

Hmmm sant! Ska prova, återkommer!

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Fortfarande grönt tyvärr, provade i både 1080p och ännu lägre upplösningar.

Permalänk
Bildexpert 📺

När RGB-data forceras in i YCbCr-färgrymd får det en specifik karaktär på bilden.

Detta kan inträffa av olika skäl och det kan det ske direkt och det kan komma spontant med en fördröjning. Den typiska lösningen är då att se till att källan (grafikkortet) skickar specifikt RGB-signal (RGB Full är norm för en bildskärm) och att om reglaget finns, undvika ha displayen på "Auto" och där också välja RGB Full – eller vad det nu kallas i menyerna på displayen.

Alltså se till att både källa och display är manuellt matchade till samma nivåer.

Moderna TV har reglage för detta, men på bildskärmar är det si och så. Ofta föredrar de, eller fungerar endast korrekt, med en specifik typ av signal. Det förekommer att skärmar har felprogrammerad EDID så att de meddelar att de föredrar en viss upplösning och en viss signaltyp (ofta kretsuppsättningen SDK-default) men i praktiken förväntar sig något annat.

På det kan det finnas fler orsaker, likt att man har något icke-standard i kopplingen, likt använder någon form av adapter, switch eller omvandlare emellan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

När RGB-data forceras in i YCbCr-färgrymd får det en specifik karaktär på bilden.

https://cdn.sweclockers.com/artikel/bild/42141?l=eyJyZXNvdXJjZSI6IlwvYXJ0aWtlbFwvYmlsZFwvNDIxNDEiLCJmaWx0ZXJzIjpbInQ9YXJ0aWNsZUZ1bGwiXSwicGFyYW1zIjp7ImNhY2hlQnVzdGVyIjoiMjAyMTA1MDEifSwia2V5IjoiYzc5MTNmODBhMzQ1MTIwMzk1ODliZjY1ZWU3ZmI0NjYifQ%3D%3D

Detta kan inträffa av olika skäl och det kan det ske direkt och det kan komma spontant med en fördröjning. Den typiska lösningen är då att se till att källan (grafikkortet) skickar specifikt RGB-signal (RGB Full är norm för en bildskärm) och att om reglaget finns, undvika ha displayen på "Auto" och där också välja RGB Full – eller vad det nu kallas i menyerna på displayen.

Alltså se till att både källa och display är manuellt matchade till samma nivåer.

Moderna TV har reglage för detta, men på bildskärmar är det si och så. Ofta föredrar de, eller fungerar endast korrekt, med en specifik typ av signal. Det förekommer att skärmar har felprogrammerad EDID så att de meddelar att de föredrar en viss upplösning och en viss signaltyp (ofta kretsuppsättningen SDK-default) men i praktiken förväntar sig något annat.

På det kan det finnas fler orsaker, likt att man har något icke-standard i kopplingen, likt använder någon form av adapter, switch eller omvandlare emellan.

Hmmm, dedär säger mig inte jättemycket. Vad vi kollat så ser alla färginställningar bra ut, sen är de inte riktigt så grönt, ser ut såhär.

Permalänk
Bildexpert 📺

Det ser ut som gråtoner skiftar mot grönt medan vitt och svart är ankrade rätt. Då är det inte problemet jag beskriver för då skulle svart blir helt grönt i bilden. Det ser ut ungefär som att det laddas en LUT som har fel utväxling/transferkurva så att ju mer mellangrå nyans, desto mer grönt plussas på. Ju mer mot svart eller vitt, desto mindre grönt adderas. Så det är någon annan förändring än vad som kan komma av missmatchade signaler och liknande. Den gröna tonen ser också ut att vara beigegrön snarare än ren grön, men det kan ju vara kameran etc.

Om jag tolkar dig rätt får du samma gröna ton med andra skärmen också? Det är väldigt osannolikt att två helt olika skärmar från olika tillverkare har exakt samma fel. Därför pekar det mesta på att datorn gör något oväntat här. Och det behöver inte vara grafikkortet i sig, det kan vara annan mjukvara som spökar, likt någon funktion eller app för att automatiskt ändra på ljuset i bilden, dark mode, night mode, night colors etc.

Permalänk
Medlem

Blir det samma i BIOS är frågan?

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Det ser ut som gråtoner skiftar mot grönt medan vitt och svart är ankrade rätt. Då är det inte problemet jag beskriver för då skulle svart blir helt grönt i bilden. Det ser ut ungefär som att det laddas en LUT som har fel utväxling/transferkurva så att ju mer mellangrå nyans, desto mer grönt plussas på. Ju mer mot svart eller vitt, desto mindre grönt adderas. Så det är någon annan förändring än vad som kan komma av missmatchade signaler och liknande. Den gröna tonen ser också ut att vara beigegrön snarare än ren grön, men det kan ju vara kameran etc.

Om jag tolkar dig rätt får du samma gröna ton med andra skärmen också? Det är väldigt osannolikt att två helt olika skärmar från olika tillverkare har exakt samma fel. Därför pekar det mesta på att datorn gör något oväntat här. Och det behöver inte vara grafikkortet i sig, det kan vara annan mjukvara som spökar, likt någon funktion eller app för att automatiskt ändra på ljuset i bilden, dark mode, night mode, night colors etc.

Jepp det blir likadant på gamla skärmen så fort den används tillsammans med den nya skärmen. Eftersom det funkar utmärkt när jag endast har den gamla skärmen är det kanske nya skärmen och datorn som spökar? Har du något tips på hur man kan felsöka problemet? Jag har noll kunskap om windowssystem tyvärr så kan ingenting om det systemet.

Lägger in en bild på hur det ser ut med vit flik

Har en video på hur de ser ut när jag startar men vet inte riktigt hur man laddar upp en video här

Permalänk
Bildexpert 📺

@amlenim: jag ser att du är inne på DDU och tittar. Det skadar inte att försöka med DDU.

Det du har i bilden påminner helt klart om någon form av filter/funktion för att påverka nyanser och färger men som inte gör ett jättebra jobb. Så felsökning är att gå igenom vilka program och funktioner du installerat och aktiverat som kan ge den effekten. Det är inget Windowsspecifikt med detta utan handlar om att ha koll på mjukvarorna man tryckt in i datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@amlenim: jag ser att du är inne på DDU och tittar. Det skadar inte att försöka med DDU.

Det du har är påminner helt klart om någon form av filter/funktion för att påverka nyanser och färger men som inte gör ett jättebra jobb. Så felsökning är att gå igenom vilka program och funktioner du installerat som har den effekten.

Vi försökte med DDU innan men gick inte att komma in i datorn i safe mode, gick ej att skriva in pinkoden så fick starta om, provade flera ggr men gick ej. Enda programmen som är nedladdade är typ nvidias program, MSI dragon center och mcafee, kan det vara någon av dem?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av amlenim:

Vi försökte med DDU innan men gick inte att komma in i datorn i safe mode, gick ej att skriva in pinkoden så fick starta om, provade flera ggr men gick ej. Enda programmen som är nedladdade är typ nvidias program, MSI dragon center och mcafee, kan det vara någon av dem?

Jag kan inte MSI:s mjukvara/dragon center och har ännu inte hoppat över till Win11 så känner inte till något om pinkoder för safe boot. Kolla ifall MSI:s mjukara har någon "smart" finess för att automatisk ändra färger? Det är så man måste felsöka och det tar tid och ja, det är aptråkigt.

Detta med att färgerna blir fel i märkliga sammanhang likt ditt är inte helt ovanligt. Men forumtrådarna brukar sällan komma till svar med vad som är orsaken. Ofta slutar det med att personen i fråga blåser rent datorn och installerar om allt på nytt och sedan är problemet ur världen. För det går i slutändan snabbare och ger säkrare resultat än att leta runt och vända på varenda sten i jakten på evad som orsakar problemet. Så ställ in dig på detta kan bli lösningen.

Oavsett är karaktären på hur färgerna ändras väldigt selektivt baserat på din bilder. Vissa delar av gränssnittet verkar vara opåverkade medan andra verkligen är annorlunda. Det är inte typiskt för krångel med skärmar där fel på färger så gott som alltid leder till samma tydlig fel överallt. Skärmen får endast en bildsignal med information om ljusnivåer för varje pixel. Här finns inget koncept om hur Windows fungerar. Så fort ändringar och märkligheter följer datorns användande, likt att delar av Windows-fönster får fel färg, pekar det så gott som alltid på något med datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Jag kan inte MSI:s mjukvara/dragon center och har ännu inte hoppat över till Win11 så känner inte till något om pinkoder för safe boot. Kolla ifall MSI:s mjukara har någon "smart" finess för att automatisk ändra färger? Det är så man måste felsöka och det tar tid och ja, det är aptråkigt.

Detta med att färgerna blir fel i märkliga sammanhang likt ditt är inte helt ovanligt. Men forumtrådarna brukar sällan komma till svar med vad som är orsaken. Ofta slutar det med att personen i fråga blåser rent datorn och installerar om allt på nytt och sedan är problemet ur världen. För det går i slutändan snabbare och ger säkrare resultat än att leta runt och vända på varenda sten i jakten på evad som orsakar problemet. Så ställ in dig på detta kan bli lösningen.

Oavsett är karaktären på hur färgerna ändras väldigt selektivt baserat på din bilder. Vissa delar av gränssnittet verkar vara opåverkade medan andra verkligen är annorlunda. Det är inte typiskt för krångel med skärmar där fel på färger så gott som alltid leder till samma tydlig fel överallt. Skärmen får endast en bildsignal med information om ljusnivåer för varje pixel. Här finns inget koncept om hur Windows fungerar. Så fort ändringar och märkligheter följer datorns användande, likt att delar av Windows-fönster får fel färg, pekar det så gott som alltid på något med datorn.

Hmm, jag fattar att de kan vara nån typ av fel i färginställningar, men om det är någon inställning i windows/nvidia/msi, borde det inte bli grönt när gamla skärmen används ensam? Blir ju bara grönt när nya skärmen används. Vi har återställt skärmens inställningar 2ggr och det förbättrade inte något. Även nvidias färginställningar är rätt. Det är brorsans dator och skärmar och jag vettefan om han går med på att nollställa datorn. xD

Permalänk
Bildexpert 📺

En skärm kan inte få en annan skärm att visa andra färgscheman så det måste vara i datorn det sker. När en skärm ansluts meddelar den metadata (EDID) kring sådant som färgomfång och tekniska egenskaper till grafikkortet och grafiksystemet/Windows om skärmens egenskaper. Denna metadata kan i sin tur aktivera någon mjukvara och dess funktioner (eller buggar i dessa program/funktion) någonstans så att datorn påverkar färgerna även på andra skärmar.

Program likt f.lux är ganska populära och på det finns det en rad andra program som gör liknande saker. Alla är inte perfekta eller buggfria och just märkliga färgförändringar är sådant som förekommer i FAQ:er och buggrapporter. Buggar kan introduceras med kombinationer av hårdvara och drivrutiner etc. Alltså det gamla vanliga.

Det är i alla fall inte i skärmen i sig felet finns och kan du inte styra över datorn i övrigt är det ett dilemma här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

En skärm kan inte få en annan skärm att visa andra färgscheman så det måste vara i datorn det sker. När en skärm ansluts meddelar den metadata (EDID) kring sådant som färgomfång och tekniska egenskaper till grafikkortet och grafiksystemet/Windows om skärmens egenskaper. Denna metadata kan i sin tur aktivera någon mjukvara och dess funktioner (eller buggar i dessa program/funktion) någonstans så att datorn påverkar färgerna även på andra skärmar.

Program likt f.lux är ganska populära och på det finns det en rad andra program som gör liknande saker. Alla är inte perfekta eller buggfria och just märkliga färgförändringar är sådant som förekommer i FAQ:er och buggrapporter. Buggar kan introduceras med kombinationer av hårdvara och drivrutiner etc. Alltså det gamla vanliga.

Det är i alla fall inte i skärmen i sig felet finns och kan du inte styra över datorn i övrigt är det ett dilemma här.

Aha okej, makes sense. Funderar på att ominstallera windows eller typ formatera om datorn, har dock ingen aning om vad det gör eller hur man gör så är ganska rädd för att förstöra något. Funkar inte det så får jag hoppas på att Inets kundtjänst kan hjälpa mig vidare, datorn är köpt därifrån för några månader sedan, vad det än är för problem så hoppas jag att dem kan hjälpa mig🙈

Permalänk
Skrivet av amlenim:

Funderar på att ominstallera windows eller typ formatera om datorn, har dock ingen aning om vad det gör eller hur man gör så är ganska rädd för att förstöra något.

Köp en tillräckligt stor USB-disk plus en 32 GB eller större USB-sticka.
Ladda ner och installera https://www.veeam.com/products/free/microsoft-windows.html
Koppla in USB-disken och peka ut den som mål för backuper.
Skapa i samma flöde en boot/drivrutinssticka att starta från om allt skulle gå åt pipan.
Låt minst en backup gå färdigt.
Testa att återställa några filer från backup så du vet att den fungerat.

NU är du redo att installera om Windows och behöver inte vara rädd att tappa data.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Köp en tillräckligt stor USB-disk plus en 32 GB eller större USB-sticka.
Ladda ner och installera https://www.veeam.com/products/free/microsoft-windows.html
Koppla in USB-disken och peka ut den som mål för backuper.
Skapa i samma flöde en boot/drivrutinssticka att starta från om allt skulle gå åt pipan.
Låt minst en backup gå färdigt.
Testa att återställa några filer från backup så du vet att den fungerat.

NU är du redo att installera om Windows och behöver inte vara rädd att tappa data.

Vettefan om varken morsan eller brorsan går med på att köpa en usb-disk, dem var icke så billiga... Tror de mer lutar åt att alla grejer på datorn får ryka då.

Permalänk
Medlem

Vi provar nu att återställa Windows via inställningar och behåller alla personliga filer, fungerar inte det så avvaktar vi inets svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av amlenim:

Aha okej, makes sense. Funderar på att ominstallera windows eller typ formatera om datorn, har dock ingen aning om vad det gör eller hur man gör så är ganska rädd för att förstöra något.

Som jag skrev ovan så kan du ju temporärt testa utan Windows på ett mycket enklare sätt. Bara att boota till BIOS.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem

Vi har nu löst problemet! Ominstallerade Windows via inställningar och valde att behålla personliga filer! Inga gröna skärmar! Tack för all hjälp!